Det skal lige siges det kørte uden problemer inden de nye ting kom i. Problemerne startede med det samme. Temp ligger på ca 50-60 bpde på psu og cpu i krævende spil.
Og ja. Der er er selvfølgelig ingen problemer når jeg ikke spiller
Den er nem. 1. tag din PSU ud af maskinen. 2. Kast den efter en du ikke kan lide (gerne den forhandler der har solgt dig den). 3. Køb en ny på minimum 600w af god kvalitet der har de stik du skal bruge og montér den . 4. Nyd din nu stabile, mere energieffektive og støjsvage maskine. 2 sek, finder lige en psu du kan bruge. Denne burde være perfekt til dit system, http://www.komplett.dk/k/ki.as... . du kan sikkert godt spare hundrede kr ved at gå ned i kvalitet eller watt, men lige med strømforsyninger er det vigtigt at have noget ordentligt. Det er det eneste sted jeg aldrig går på kompromis når jeg bygger til mig selv eller andre. 😉 Selvom din energon skulle kunne levere 750w kan den sikkert ikke levere mere end 300-400 ægte watt, omvendt kan en rigtig god 750w psu levere over 1000, så man får virkelig hvad man betaler for. Energon psu´s har dræbt meget god HW gennem tiden.....Når de dør tager de tit noget med sig .
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shutdown d. 21-10-2013 10:04:22.
Ja det er temp efter jeg har sat bundkort og gpu i.
Men ja det må jeg prøve.
Syntes dog det virker underligt at jrg skal tage strømstikket fra psu inden jeg kan starte com op igen. Og den gamle cpu køler (vand) drillede så troede det var den.læste på deres hjemmeside at den også ville "fucke" op hvis ik den fik det nødvendige wolt. Den virkede ikke altid i cpu fan på b kortet og heller ikke altid på de alm fan stik.. Så derfor skiftede jeg til ny os.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af TonyDK d. 21-10-2013 09:55:50.
Den virker ikke helt efter hensigten. Den fortæller at jeg skal have som minimum en 1150Watt og anbefalet 1350Watt, men jeg klare mig ganske fint med 1000Watt, jeg trækker aldrig meget mere end 500Watt ud af vægen.
Enig med resten af folket..ud med den PSU! Der er sgu ikke nok smæk på 12v rail.
Ang. størrelse så sørg for at få en 80+ certificeret PSU, så er størrelsen ikke så afgørende, men ja ville også sige 600W og opefter. Det er igen hvad du har i tankerne, ang senere opraderinger osv. Husk nu IKKE Energon PSU'er 🙂
Hehe... kan dog sende "lorten" videre for det en ven der har bygget den før hen. Men troede den var fin så har aldrig tænkt over at udskifte den før nu... men hvis nogen mangler en lækker hjul stopper til bådtraileren. Så har jeg en en lækker energon psu der kan hentes helt helt gratis 🙂
16# Corsairs cx serie er kendt for coilwhine. Den xfx jeg linker til er bygget af seasonic og af god kvalitet, 600w er sikkert nok men med 750 kommer den til at ligge lige der hvor den er mest effektiv. Og så er der samtidig plads til større opgraderinger i fremtiden. Modsat så meget andet HW kan man jo tage en god PSU med sig til det næste build så jeg ser ingen grund til at spare for meget på den front. 699kr leveret til nærmeste posthus for en kvalitets psu på 750w går man ikke galt i byen med. 😉
Ja. Lige pt må jeg hoppe på en brugt.men jeg skal helt sikkert ha en xfx psu som du linker til... jeg håber det løser mit problem. Tester det i aften så vender lige tilbage . Tak for alt jeres hjælp.
22# Tror der er mange herinde der ikke har nok i 600w , kan starte med mig selv. Mit system ville gå ned med en 600w. Og alle dem der gerne vil have sli/crossfire med nyere high-end kort har heller ikke nok i 600w.
Nu er dit hardware heller ikke "fremtidshardware". Dine grafikkort er 3 generationer gamle og din CPU er 2 generationer gammel. Men 650W er alt rigeligt selv til dit "forældede" hardware.
Jeg kunne selv nøjes med 600W til mine gamle grafikkort, hvis den 600W PSU jeg havde havde været single rail. Det var den så ikke, så jeg måtte tage hvad jeg kunne få (pris og leveringstid taget i betragtning).
2 stk GTX Titan og en i7-4770K kan klare sig med en 650W PSU af god kvalitet. Hvad vil du mere?
Men 650W er alt rigeligt selv til dit "forældede" hardware
Det skutte noget at sige, tværtimod gammelt hardware bruger mere strøm end tilsvarende hurtig hardware (en 20 år gammel golf bruger også mere brændstof end en tilsvarende ny golf)
Testede med et kort a gangen i går aftes. De kørte fint alene hvert kort. Så jeg har bestilt en coolermaster gx750 på 750 watt. Så nu skal det bare samles 🙂
Det er dumt. Den er ikke i samme klasse som den XFX (seasonic) jeg linkede til, den er heller ikke billigere. 😳 Jeg ville annullere ordren og bestille den anden. Til en anden gang, hvis du er i tvivl om noget med strømforsyninger så gå på jonnyguru.com de tester faktisk udelukkende strømforsyninger, og de gør det meget grundigt. Bla i varmeboks, de skiller den helt ad for at se hvilke komponenter den er lavet af, om lodningerne er gode osv osv.
31# super. Og til 27# At en psu kan "klare sig" med 600w er ikke det samme som at det er en god idé. En psu er mest effektiv ved ca 60% load, derfor er der masser af fornuft i at købe en med "overskud". Og NEJ, jeg kan ikke køre mit system på en 650w strømforsyning, hvis jeg kan skal den i hvert fald yde 120% hele tiden, men er der ikke noget med at man kan låne sådan en strømtester hos nesa, for jeg har da fået lyst til at teste det.
Det kommer an på definitionen af "betyder så meget" 😉 Den betyder ikke mere end alle andre komponenter, så også her gælder det at hvis den er købt for billigt så er ydelsen derefter.
Men i modsætning til eks. et grafikkort så gør det at PSU'en er for lille altså bare at din pc crasher eller i worst case får fejlstrøm.
Har faktisk overvejet det samme 🙂 Skulle du nu beslutte dig for at gøre alvor af det så må du gerne lige poste resultatet herinde 😀
Jeg bilder mig da ind at jeg kan clocke lidt højere når min psu ligger perfekt på alle linier og er fri for ripple.Ligesom man undgår coilwhine både på psu og gfx.
En PSU der skal leve op til ATX-specifikationerne er mest effektiv ved 60%, ja.
En moderne PC belaster bare ikke iflg. ATX-specifikationerne. Den har langt hovedparten af belastningen liggende ved +12V og så er effektiviteten størst omkring maks belastning (det er en grundsten ved SMPS). Dérfor bør du vælge en PSU der rammer lige ind i din hardwares maksforbrug.
Det eneste du skal spekulere på er, om +12V er stabil. Det er dér en moderne PC har sit forbrug. Coilwhine har intet med belastning at gøre. Coilwhine skyldes et mekanisk fænomen nemlig, at spolerne er mangelfuldt stabiliseret i vindingerne. Det er samme problem man finder ved transformatorbrum - dårlig mekanisk produktion.
Har lige været nede og hente en strømmåler hos SE 😉 kom til at tænke på jeg faktisk gerne ville se hvor meget strøm min pc og server æder. Smider lige resulatet op lidt senere.
😲
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af martinta d. 22-10-2013 19:46:53.
Jeg har en Corsair CX, den siger ikke et dyt, folk splatter helt ud over det coilwhine-snak, PSU'en i min anden maskine er en VX som folk også gik amok på i tidernes morgen - den har så kørt i årevis uden at sige et båt.
Og groft sagt behøver du ikke tyvetusind watt, medmindre du overclocker som en syg abe - prøv at hente en måler hos dit elselskab, du bliver overrasket.
Doh.. jeg skulle nok have læst din forrige post først :D
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 23-10-2013 00:43:17.