RaspPi som HTPC, nogen med erfaringer? (nysgerrigheden skal stilles)

Media Center d.  22. oktober. 2013, skrevet af 1EaR
Vist: 18533 gange.

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2013 20:05:41
Svar/Indlæg:
5750/124
Hej Folkens.

Jeg er blevet vildt nysgerrig efter at vide hvor godt at en Raspberry Pi fungere som HTPC? Jeg overvejer selv om jeg i min (kommende) nye lejlighed, skulle ønske mig en Pi og en vægmonteret computerskærm med et par PA-højtallere i soveværelset, som film når der er dame på besøg. For at det giver ekstra mening, så er det en lejlighed jeg skal dele med en kammerat og mit fjernsyn + hifi ryger i stuen 😛

Jeg vil (selvfølgelig) foretrække nogen erfaringer med at trække data over netværk, helst trådsløst. Jeg tænker selv noget med noget XBMC til Pi? Og hvor let er det at få trukket sine dvd og BD skiver over på sin NAS, så de kører spitze på en Pi?

Så generelt, hvad er jeres erfaringer med Pi og HTPC (1080p)? 😀
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-10-2013 20:54:07
Svar/Indlæg:
5258/240
Foers.

Hvis det paa bare den mindste mulige maade er muligt at bruge kabel saa goer det. Troedloest er bare nogo til streaming.

Jeg har kun lidt erfaring med Rpi og xbmc. Og det koerte for langsomt for mig.

Plus hvis du skal til at have meget mere end et usb stik til den saa skal man have fat i en hub og saa ryger stoerelsen alligevel i vejret.

Mht rip saa har jeg faktisk aldrig selv rippet en BD men mit bud er at det er ret nemt med fx handbreak

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2013 21:13:12
Svar/Indlæg:
5750/124
#1 ja okay... Jeg kan vel teste den trådløse streaming med min laptop? (der er vel ikke nogen resource mæssig forskel på wifi og lan håndtering?) - Min plan er som udgangspunkt "kun" at køre mus-tastatur over en BT-dongle og en wifi-dongle, så det burde kunne lade sig gøre :)

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
22-10-2013 21:23:05
Svar/Indlæg:
4018/217
Hvis hastigheden er et problem så kig på en Intel NUC. Der er lige kommet en ny model: http://www.edbpriser.dk/barebo...

Den bruger kun 4,7W når den står idle på skrivebordet.

linzeb

Superbruger
Tilføjet:
22-10-2013 21:27:17
Svar/Indlæg:
59/3
Jeg bruger selv en Pi med XMBC som media player i mit soveværelse, og det fungerer sådan set ok. Den kan fint afspille 1080p, men den er dog lidt "træg" i UI'et.

Hvordan den streamer fra en NAS ved jeg ikke, men den anden vej, stream fra Pi til computeren herinde i stuen, via wifi, virker fint.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
22-10-2013 21:47:36
Svar/Indlæg:
5258/240
Forskellen paa en baerbar og en wifi dongle er antennen.

Og de plejer ikke at vaere saerlig gode i en usb dongle.

Og saa skal du ogsaa vaere opmaerksom paa at du ikke kan source saerlig meget stroem fra de to usb porte paa en rpi.

cbj7000

Overclocker
Tilføjet:
23-10-2013 10:08:11
Svar/Indlæg:
189/6
Har to kammerater der kører rpi med Raspbmc. de er så blevet overclocket til 1ghz.. Stock kunne den godt virke lidt træg i menuerne osv, men ingen problemer i afspilning og streaming af 1080P materiale. OC til 1ghz gav en mærkbar forskel i GUI'en og gjorde den ganske behagelig at arbejde med. Den er naturligvis kølet med en lille køleprofil og en lydløs 40mm blæser.

Jeg har kun haft erfaring med mine kammeraters på trådet netværk så wifi skal jeg ikke kunne udtale mig om.. men streaming af 1080P materiale kan sagtens lade sig gøre. Dog skal du være opmærksom på at skal DTS eller DD lyd downsamples til stereo on-the-fly så kan den godt løbe tør for kræfter. Det betyder i praksis at enten skal du downsample alt lyd i dine film til stereo inden du afspiller dem, eller også skal du køre lyden passthrough via HDMI til en kompatibel surround reciever..

inside

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2013 10:45:27
Svar/Indlæg:
805/46
Jeg kører XBMC i stuen på en AMD fusion platform og på den gamle RaspPi i soveværelset.

Bortset fra, at den gamle Pi med 256mb ram er ufattelig langsom i menuerne, så afspiller den videoer (også 1080p) forbavsende godt. Der er ingen hak/stutter eller lignende! Jeg har den tilsluttet netværket via kabel, og trækker alle videoer fra mediecenteret i stuen. Problemet med de langsomme menuer har jeg løst ved kun at browse efter film og serier jeg vil se via XBMC Android app'et. Så slipper man for at skulle fumle med de langsomme menuer på skærmen. Men vælger man den nye Pi med 512mb ram, så skulle menuerne køre MEGET bedre.

Det er desuden rigtig fedt at kunne sende youtube videoer fra ens smartphone direkte over til Pi'en, og så er det lækkert at man kan styre XBMC direkte fra fjernsynets fjernbetjening da Pi'en jo har HDMI CEC.

tf-uno

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2013 17:41:48
Svar/Indlæg:
317/39
hvordan sender du youtube direkte over til pi'en..?? :)Er det via airplay..? For det understøtter da kun lyd endnu right.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2013 18:34:58
Svar/Indlæg:
3799/43
Man kan med fordel laven en cluster af flere Raspberry Pi, hvis at i mangler ydelse.
http://www.southampton.ac.uk/~...

inside

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2013 21:22:25
Svar/Indlæg:
805/46

Ingen grund til at bruge Apple tricks ;) Installer Youtube plugin i xbmc, og sørg for at du har det officielle xbmc app på din smartphone.

Når du så afspiller en youtube video via youtube app'et trykker du på share knappen og vælger "play on xbmc"

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af inside d. 23-10-2013 21:23:18.

Sbn

Elitebruger
Tilføjet:
23-10-2013 21:39:07
Svar/Indlæg:
218/6
Har i ingen problemer med forsinket lyd ?

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2013 00:27:06
Svar/Indlæg:
5750/124
Mit scenarie (særligt ifbm. downsampling af lyden) er at spytte signalet over i en PC eller TV-skærm over HDMI. Jeg ved ikke om det vil overlade downsamplingen til skærmen eller til Pi'en?

Men det er da nice nok at høre at den sagtens kan klare playback! At menuerne så er lidt træge, det skal nok overleves. Særligt når android app'en findes, og en Nexus 10 haves 😛

linzeb

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2013 03:43:57
Svar/Indlæg:
59/3
Ja det er ikke sådan den er vildt sløv i menuerne. Kan sagtens overleves.

Jeg har bare sat den til fjernsynet via HDMI. Ingen problemer med filer, der hat DTS ell. DD lyd. Det var et problem i tidligere builds af XBMC, at den ikke rigtigt ku' trække dem, men det er blevet fixet for længe siden.

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2013 07:06:26
Svar/Indlæg:
1498/226
Det lyder meget fedt at pi kan tage 1080p..Men hvor store er de filer den skal streame? Jeg tænker, om nogen der har prøvet en BD25 eller 50? Streamer i fra nas eller har i ekstern disk sat til pi? Styrer i den via remote app på smartphone? Kan se der er en der styrer pi fra tv-remoten, hvordan dælen gør man det?

Mvh
Rasmus

inside

Elitebruger
Tilføjet:
24-10-2013 07:36:35
Svar/Indlæg:
805/46
#14 Jeg kan hjælpe med hvordan man får en Panasonic TV-remote til at virke med XBMC på Pi. For andre modeller må man en tur på google :)

Sørg for at CEC controlleren er aktiveret inde i "System -> Settings -> System -> Input Devices -> Peripherals -> CEC adapter"

Derefter skal man gøre følgende for at aktivere de markerede medieknapper på billedet herunder. Ud over medieknapperne, så kan piletasterne og OK bruges til at manøvrere rundt i menu'erne. Knappen "Internet" kan på nogen modeller sættes til at hoppe direkte over på HDMI udgangen der huser XBMC.

To enable media control buttons on bottom of the remote, you have to change the operation mode. To change it, press bottom *Power*-button, keep it pressed, and press *7* *3* *Stop*. After releasing *Power*-button, *Play*, *Pause*, etc should work in XBMC.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af inside d. 24-10-2013 07:37:45.

wuffer28

Superbruger
Tilføjet:
24-10-2013 23:39:44
Svar/Indlæg:
202/76
Jeg overvejer den også som erstatning for min wd tv 1gen men når tv ikke har spdif og man kun har logitech z5500 surround sæt hvad gør man så med lyden??

fuglsang

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2014 15:55:50
Svar/Indlæg:
51/31
#16 - Raspberry Pi'en har Coax-digital output, og dit Z5500 har Coax-digital input 🙂 Så er den fikset.

Kadett87

Superbruger
Tilføjet:
09-03-2014 17:50:22
Svar/Indlæg:
775/65
Ang sløvhed ved menuerne i XBMC:
Man kan med fordel installerer xbmc på en USB pen i stedet for på selve SD-kortet. Det gør hastigheden til at leve med.

Bruger selv OpenELEC. Kører forrygende.

chiz

Superbruger
Tilføjet:
09-03-2014 19:39:19
Svar/Indlæg:
29/1
Kører med Rpi i stuen trådløst, og har ingen problemer med streaming fra NAS'et i 1080p. Jeg kører også med USB dongle i til data, og har oc'et den til 800 mhz, så har ingen lag i menuen. Jeg styrer den med hdmi-cec med Samsung fjernbetjeningen 🙂. Jeg synes det kører kanon.