CD til at fikse pc problemer? både virus fejl mv.?

Software d.  25. oktober. 2013, skrevet af peterA
Vist: 17678 gange.

peterA

Newbie
Tilføjet:
25-10-2013 01:50:25
Svar/Indlæg:
125/60
hej. jeg ville høre om der findes et program man kan få på en cd/usb til at boote op på, hvorefter man kan fixe ens pc problemer. evt hvis:

-virusproblem og pc ikke vil starte!
-BSOD!
-langsomhed!
-filer virker ikke!
-andre opstarts problemer!
-evt dianosdic tool til at se hvad problemet kunne være.
skal helst kunne reparere uden at slette dokumenter, filer og opsætning af mail mv! hvis det da er muligt :)

jeg håber i kender et eller andet. må gerne koste penge!

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af peterA d. 25-10-2013 01:56:29.
peterA

Newbie
Tilføjet:
25-10-2013 01:55:15
Svar/Indlæg:
125/60
jeg faldt lige over denne? http://www.prime-expert.com/eb...
noget der vil kunne fungere??

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af peterA d. 25-10-2013 02:08:38.

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
25-10-2013 05:37:25
Svar/Indlæg:
1442/81
Jeg vil anbefale dig at bruge Hirens Boot CD som også kan lægges på en USB-pen.

Hirens Boot CD 15.2 - http://www.hiren.info/pages/bo...

Boot CD til USB - http://www.hiren.info/pages/bo...

Den koster iøvrigt gratis

---

Fra Wiki:

Hiren's BootCD[1] (also known as HBCD) is a bootable software CD containing a number of diagnostic programs such as partitioning agents, system performance benchmarks, disk cloning and imaging tools, data recovery tools, MBR tools, BIOS tools, and many others for fixing various computer problems. HBCD can be considered a valuable tool[2] for use in troubleshooting and recovery of computers.

As it is bootable, the operating system of the computer need not be available for the tools to be usable. All that is required is that the computer is able to run Microsoft Windows and Linux (but it does not have to have either of these installed at the time of use). Most of the tools are also available when the operating system is already started.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Ferns d. 25-10-2013 05:38:49.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
25-10-2013 05:51:08
Svar/Indlæg:
4033/364
det er lidt tricky, da fx langsomhed kan skyldes en million ting (inkl. at det er en underdimensioneret hardware).

Egentligt så vil jeg ud fra din beskrivelse måske sige at en genstart i fejlsikret tilstand og scan med malwarebytes, TSSkiller, dr.web cureIT måske kunne være en god start.

hvis du vil ud i BootCDer findes der et par stykker:

ultimatebootcd (linux baseret)
Ubuntu LiveCD (egentlig ikke en rescue disk, men fx. god til backup af filer mm. - også linux)

UltimatebootCD4win - kører windows xp fra cden, kræver dog at man selv tilføjer windows til cden (da windows kræver licens).

Hirens bootCD er god, men dunno om den kan købes mere. Kører også windows, men er noget mere avanceret end fx ubcd4win (bedre netværkssupport fx med teamviewer).

der findes en del iso to USB tools, som man principielt kunne installere windows på - så kører den derfra..

desværre tror jeg ikke at der findes en 1-click solution og så er alt fikset (mange af dem som findes er malware). så det er en længere vej, find fejl , google løsninger/spørg i forum og så læring i lange baner.

men vær meget mere konkret - fx

hvilke filer er det som ikke virker ? og hvad er det helt præcist den gør / ikke gør ?

BSOD - hvad skriver den, gør du noget specielt når det sker? (kan være en driver).

Men tag en backup af filer som du ikke kan undvære (til eksternt drev) og så er det igang. Hvis det er noget som er startet pludseligt, kan en systemrestore i windows måske hjælpe - fx hvis det er en driver som ******* det hele op.

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2013 07:47:08
Svar/Indlæg:
1495/34

"skal helst kunne reparere uden at slette dokumenter, filer og opsætning af mail mv! hvis det da er muligt"

Måske skulle du også overveje en backup løsning ?

Når du har fået styr på dine problemer, så få taget en ordentlig backup af de ting du ikke kan undvære. Og få lavet en brugbar backup strategi, invester evt. i en NAS løsning hvor du dagligt kopierer uundværlige ting over.

Når alt er sikret, så lav en ny installation af Windows, og læg en klon af den færdige installation over på din NAS - så kan du hurtigt geninstallere hvis du skulle komme ud i lignende problemer en anden gang.

Julemanden

Overclocker
Tilføjet:
25-10-2013 12:43:03
Svar/Indlæg:
72/8
HirensBootCD er guld værd, men lige med hensyn til virus osv så er en ren installation altså det bedste..

Der hvor jeg bruger Hirens er mest ved beskadige harddiske.. Der kan recurva og Hirens andre programmer være til kæmpe nytte, eller når man skal fjerne/recover passwords..

+1

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Julemanden d. 25-10-2013 12:58:06.

peterA

Newbie
Tilføjet:
25-10-2013 13:11:04
Svar/Indlæg:
125/60
#2 #5 jeg prøver lige Hirens Boot CD 15.2. tak

#3 jeg ved ikke præcis hvad der gør at den går i BSOD da jeg slet ikke kan åbne pceren. BSOD er der kun i 1 sek. inden den genstarter hvorefter den laver samme nummer!

#4 jeg tager også backup fremover :) det er da det nemmeste i hver fald! :D

tak allesammen, jeg giver lige en melding når jeg ved noget nærmere :D

clokker

Superbruger
Tilføjet:
25-10-2013 15:56:54
Svar/Indlæg:
755/6
kan du ikke lige opdater din system i info.Det lidt nemmer at hjælp dig når men ved hvad man har at gøre med. 🙂
Du kan også lige prøve at start med kun en ram stik i.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af clokker d. 25-10-2013 15:58:44.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
25-10-2013 16:25:58
Svar/Indlæg:
4112/53
At den kun lige når at komme frem, lyder som en defekt/beskadiget Windows installation.
Forsøg at reparere din windåse.

Har du XP, Vista, 7 eller 8?

peterA

Newbie
Tilføjet:
27-10-2013 21:25:08
Svar/Indlæg:
125/60
#8 jeg har windows 7