USB-porte lidt underlige

Bundkort / CPU d.  27. oktober. 2013, skrevet af Lukan27
Vist: 16862 gange.

Lukan27

Overclocker
Tilføjet:
27-10-2013 14:29:01
Svar/Indlæg:
4/2
Jeg har et ASUS 990FX som der stadig er garanti på, hvor USB-portene bagpå er med forbehold. Når jeg har tilsluttet mus og tastatur, og tænder computeren, er det ikke altid at der kommer strøm igennem til enhederne. Det kan jeg så fikse ved at tage enhederne ud igen, og sætte dem ind igen, indtil forbindelsen kører. Nogle gange er det kun nødvendigt at at gøre det en gang, andre gange er mange gange nødvendige, få gange er det fuldstændigt umuligt og computeren skal slukkes med strømmen slukket, for at det virker. At slukke for strømmen ved stikkontakten i 10 sek virker altid. Når strømmen/forbindelsen er sat i gang mistes den ikke. Det er kun når jeg tænder computeren den kan med måske 30% risiko gøre det her. Problemet opstår også i UEFI/BIOS. Underligt nok opstår problemet ikke hvis det er en USB-lagerenhed, men kun hvis det er mus eller tastatur. Har også prøvet med en anden mus, samme problem.

Nogen idéer? 😕
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
27-10-2013 14:47:10
Svar/Indlæg:
5258/240
Opdater dine USB drivere.

Lukan27

Overclocker
Tilføjet:
27-10-2013 15:03:51
Svar/Indlæg:
4/2
Problemet opstår også i UEFI/BIOS. Tror næppe det ville hjælpe at opdatere Windows' USB-drivere når det sker selvom operativ systemet ikke er startet? Til det kan jeg så også sige at jeg har opdateret bundkortets BIOS, og problemet opstod både før og efter opdateringen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lukan27 d. 27-10-2013 15:05:05.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2013 15:52:37
Svar/Indlæg:
2518/53
Kunne lyde som defekt mobo eller usb stik/kabel, mobo eller usb stik som har kontakt til metal.
Mulighed for at teste med anden mus og tastatur eller teste dit på andet system?
Samme problem selv hvis du bruger andre porte?

Lukan27

Overclocker
Tilføjet:
27-10-2013 16:45:24
Svar/Indlæg:
4/2
Hvilke porte er ligegyldigt, sålænge det er dem på bundkortet. Jeg har prøvet med en anden USB mus, samme problem så antager at det er uniformt. Jeg har flere gange prøvet at flytte rundt på ledningerne, samme problem.

Jeg har dog lige fundet ud af/kommet i tanke om, at når jeg tilslutter USB 3.0 portene for kabinettets front til bundkortet, så kommer den med følgende fejlmeddelelse i BIOS:

USB device over current status detected !!
System will shut down after 15 seconds.

Jeg husker nu at denne fejlmeddelelse også kom frem da jeg samlede computeren for 1,5 år tilbage, men fjernede bare USB 3.0 portene, og så var der ingen problem. Har aldrig haft brug for dem.

Mr.

Superbruger
Tilføjet:
27-10-2013 16:49:30
Svar/Indlæg:
2518/53
Der er noget info om det her: http://www.whoho.com/2011/03/u...

Lukan27

Overclocker
Tilføjet:
27-10-2013 17:10:14
Svar/Indlæg:
4/2
Der kan man sku se, jeg eftertjekkede USB 3.0 portene på fronten, og en forbindelse på den ene port mangler, det ser ud til at den er blevet skubbet tilbage eller sånoget. Så er den regnet ud. Men jeg har som sagt dem aldrig tilsluttet, det har kun været sat til to gange (i dag og da jeg først byggede computeren). Så medmindre det har forårsaget en eller anden defekt på bagsidens USB-porte/bundkortet, som kun sker af og til.. I don't know?

MadsAG

Elitebruger
Tilføjet:
28-10-2013 03:18:16
Svar/Indlæg:
5421/53
Fjern kablet til USB på fronten, kortsluttede USB porte kan give meget bøvl.