Ny computer vil ikke boot

HDD/SSD/RAM d.  29. oktober. 2013, skrevet af andreas03
Vist: 16943 gange.

andreas03
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2013 22:55:14
Svar/Indlæg:
282/46
Hej

Jeg byggede for et års tid siden en ny stationær PC til min farfar, som har kørt upåklageligt indtil nu.
Problemet begyndte igår, da han skulle starte den om aftenen. Den havde kørt upåklageligt om formiddagen. Først var skærmen sort, hvorefter jeg fik ham til at tage batteriet ud og sætte det i igen. Det hjalp på den sorte skærm, men nu får han følgende meddelelse inden windows loader:


"Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key"

Min onkel bor i nærheden, og hjalp min farfar idag, med mig igennem telefonrøret (jeg bog i nordjylland, og de bor på sjælland). Jeg fik ham til at gå ind i BIOS og sørge for at first boot device står til SSD'en, som er den eneste lagerdisk i computeren. Dette resulterede ikke i noget nyt, så det hjalp ikke på boot problemet.

Er der nogle der kan hjælpe? Fejlmeddelelsen "Reboot and select (...)" er vidst en rigtig træls en så vidt jeg kan se rundt på nettet. 😕

Han har følgende SSD (og bundkort hvis det skulle have interesse) i computeren:
Samsung SSD 840 Series 120GB 2.5" OEM
MSI B75MA-P45, Socket-1155

Jeg skal tale med min onkel igen i morgen aften, så håber der er nogle af Jer der er hurtige med eventuelle løsningsforslag 🙂

På forhånd tak.
Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2013 23:16:28
Svar/Indlæg:
8947/160
Den er sikkert hoppet over på ahci i bios og ikke installeret som en sådan eller omvendt. Begge dele vil gøre at den ikke booter.


malkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-10-2013 23:28:25
Svar/Indlæg:
1118/24
Jeg har løst et problem magen til, med løsningen som #1 skriver


andreas03
 
Superbruger
Tilføjet:
29-10-2013 23:48:09
Svar/Indlæg:
282/46
Øhm.. Det lyder umiddelbart lovende :)

Nu har jeg aldrig hørt om 'ahci' før - hvor lokaliseres dette i bios?

EDIT: har nu kigger rundt i bios'en (har samme bundkort på en pc herhjemme), men jeg kan ikke finde ahci nogen steder :S


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af andreas03 d. 30-10-2013 00:08:18.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2013 07:53:26
Svar/Indlæg:
1495/34
#1

Hvis Windows ikke var installeret på AHCI, og den så "smutter" over på AHCI så giver det en BSOD

Det lyder enten som forkert boot device, korrupt Windows installation eller defekt SSD

#3

Du skal ind under "Advanced", "Integrated Pheripherals" og derefter "SATA mode"


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 30-10-2013 08:07:25.


Dwargon
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2013 08:27:52
Svar/Indlæg:
235/35
Gå ind i BIOS og start med at kigge efter om den overhovedet blir' fundet? 🙂


andreas03
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2013 10:24:19
Svar/Indlæg:
282/46
#4 Jeg ser lige om jeg kan finde det når jeg kommer hjem. Jeg synes jeg var rundt i alle afkroge i bios'en, men uden held til at finde den.
Hvis det nu er SSD'en der er defekt, hvordan kan det ske lige pludselig? Computeren blive udelukkende benyttet til internetsurfing, e-mail, word og lign. 😕

#5 Jep, kan sagtens se SSD'en i bios.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af andreas03 d. 30-10-2013 10:26:29.


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2013 10:53:13
Svar/Indlæg:
1495/34
#6

"Hvis det nu er SSD'en der er defekt, hvordan kan det ske lige pludselig?"

Det er elektronik, noget holder 5 minutter andet 10 år - selvom det bruges ens



andreas03
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2013 12:48:07
Svar/Indlæg:
282/46
#7

Det er simpelthen for dårligt 😉

Nu er mit erfaringsgrundlag ikke så stort igen, men kan det passe at der er større sandsynlighed for at få en hel eller delvis defekt SSD i forhold til en HDD?

Jeg tænker på; jeg har alt i alt haft fingrene i 4 SSD, hvor allerede nu er én der (sandsynligvis) er defekt. Derimod har jeg gennem tiden haft fingrene i 20+ HDD'er hvor jeg kun mindes at én gik i stykker 😢


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2013 13:42:20
Svar/Indlæg:
8947/160
Hvis den godt kan ses i bios er det højst sandsynligt det jeg skrev om i 1#


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2013 14:42:25
Svar/Indlæg:
1495/34
#9

Som jeg skrev i #4 så giver det en BSOD hvis den "hopper" på AHCI og Windows ikke er installeret med AHCI aktiveret under installationen.


andreas03
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2013 14:50:36
Svar/Indlæg:
282/46
#10

Hmm.. der har vist ikke været nogen BSOD


andreas03
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2013 17:12:13
Svar/Indlæg:
282/46
#4 og 10

Jep nu har jeg fundet det der AHCI. Hvis AHCI mode er slået til på min farfars computer, skal han så ændre det? Og hvad hedder det 'mode' i så fald? :)


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2013 17:25:23
Svar/Indlæg:
1495/34
#12

Du skal ikke ændre det.

Som jeg tidligere skrev, så havde du fået et helt andet resultat (BSOD) hvis din farfars BIOS pludselig havde besluttet sig for at ændre det til AHCI.

Din farfars SSD er enten død, eller også er hans Windows installation korrupt/smadret.

Du skriver at BIOS finder SSD'en - er du 100% sikker på at det er den der står som primær boot device ?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Nittenti d. 30-10-2013 17:26:36.


slaske6
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2013 17:39:29
Svar/Indlæg:
1571/39
Sæt den til ide i
Og sørg for at at den booter fra din ssd drev


andreas03
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2013 22:19:40
Svar/Indlæg:
282/46
.. yesss....

Nu fik jeg dirigerede min farfar ind i bios, og det viser sig altså at den IKKE kan finde SSD'en (hvilket jeg først troede at den kunne). Dvs. at SSD'en er færdig. ☹

Så nu har jeg et nyt spørgsmål 🙂
Er der noget garanti på sådan en bavian? Den er fra maj måned og købt hos komplett 🙂


Nittenti
 
Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2013 08:54:28
Svar/Indlæg:
1495/34
#15

Komplett giver 2 års reklamationsret.

Gå ind på deres side, opret en RMA (retursag) -

- Logger ind på din konto.
- Bruger søgefunktionen uder "Min side" til at finde den pågældende ordre.
- Gå ind på ordren.
- Til højre på siden kan du vælge "RETURNER PRODUKTER INDENFOR REKLAMATION".
- Vælg antallet af produkter som skal returneres.
- Tryk på "RETURNER MARKEREDE LINJER".
- Vælg årsag og udfyld fejlbeskrivelsen.
- Udfyld Auto-reply tracking nr. hvis du har været i kontakt med os på Email ang. den pågældende sag.
- Tryk "SEND RETURFORESPØRSEL".