Både og. Jeg tror på at alle andre, end jeg selv, ikke kan forstå internettet (eks. potentielle arbejdsgivere i fremtiden), så derfor undgår jeg eksempelvis alt for politiske fora og debatter.
Nu har jeg lavet en lille smule standup, hvilket var sjovt. Men, nu har jeg prøvet det, og så er det ligesom overstået. Men den "historie" følger mig jo på nettet, og det er tilgængeligt for alle.
Heriblandt kommende elever, kolleger og ikke mindst, forældre.
Derudover, så er jeg engageret i studenterpolitik, og selvom mange af mine "kolleger" i den slags beskæftigelse ofte også er politisk aktive (selvom de påstår at deres organisationer er partipolitisk uafhængige), så er det ikke min oplevelse. Der er, og det kan jeg vist godt tillade mig at sige er med ret stor præcision, en stor overvægt mod den røde side.
I min optik, så kan det forvanske mit syn på en studenterpolitiker, der sidder ved siden af mig i et debatpanel, og vedkommende siger én ting, men jeg har læst et blogindlæg, hvor de siger noget andet.
Jeg siger ikke, at man ikke skal være tro imod sig selv, men når jeg bliver beskyldt for at være "illoyal", bare fordi jeg ikke stemmer Enhedslisten og kan alle sangene fra den røde bog, så synes jeg til gengæld det andet er hyklerisk og dobbeltmoralsk ud over alle grænser.
Så derfor, er mine forbehold mest rettet imod hvad jeg "lægger derud", og ikke så meget hvad jeg selv indhenter og læser. Research har aldrig gjort skade, men indrømmet - hvis man ser på min browserhistorik, så kan visse kemikalier, matematiske problemstillinger og politiske sider, godt opsummeres til "terrorist".
Desværre er sandheden langt mere kedelig, eftersom jeg underviser i historie, fysik/kemi og historie.
HwT.dk er nok et af de få steder, hvor jeg giver lidt los. Selv Facebook er jeg meget påpasselig med. Der ligger ikke voldsomt mange druk-billeder af mig. Jeg poster ikke vildt meget andet og mere end "det her synes jeg er sjovt" eller "det her synes jeg er dumt".
Faktisk, så havde vi en lign. debat for noget tid tilbage - i forbindelse med promovering på nettet - og selvom vi lever i 2013, så tror jeg ikke at man bør være mere forsigtig, end at enhver tech-savy person med interesse kan finde ting. 99,99 % af brugerne er alligevel for "dumme" til det.
Problemet er ikke så meget hvad folk lægger ud, som er åbent tilgængeligt, som at alverdens antivirus ikke kan holde ens computer fri for vira, når man ikke ved hvad links man kan/skal klikke på og hvilke man bør holde sig fra.
Så, for at opsummere: Jeg tror ikke at problemet er, at informationen er tilgængelig. Jeg tror, at problemet er, at folk ikke ved hvad de laver på nettet.
Der kan være nok så meget sikkerhed og firewall, men lige lidt hjælper det, når det værste problem, sidder 40 cm fra skærmen.