Er anonym surf realistisk?

Diverse d.  10. november. 2013, skrevet af jmose
Vist: 15660 gange.

jmose
 
Moderator
Tilføjet:
10-11-2013 11:26:30
Svar/Indlæg:
3863/538
Hørte idag et indslag om "TOR" browseren i radioen, med efterfølgende "debat" om sikker surf..

En "ekspert" mente at danskerne var blevet mere bevidste om at når man brugte internettet, så blev man overvåget. Og især set i lyset af "whistleblower" sagen, var flere og flere danskere interesseret i at være mere private på nettet?

Hvad mener I?

Overvejer eller har I overvejet hvordan jeres "opførsel" på nettet er? Tænker I over hvordan og til hvad I bruger internettet til? Tager I forholdsregler når I surfer?

hejsameddig
 
Overclocker
Tilføjet:
10-11-2013 11:43:49
Svar/Indlæg:
172/49
hvis der er nogen af de magter der vil vide noget om dig eller anden person skal de nok, om du bruger en "sikker" browser eller ej, der skal nogen seriøse evner til at skjule dig. og ikke en gang det vil jeg tro det er tilstrækkelig. plus hvorfor skjule dig, de sku ligeglad med om du downloader, uploader eller andet ulovligt internet aktivitet. dem de er ude efter er dem med det sorte marked (atom våben og alt det pjat) terrorister og andet skadeligt for verden...


laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 11:51:58
Svar/Indlæg:
922/13


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 11:55:22
Svar/Indlæg:
23132/740
Både og. Jeg tror på at alle andre, end jeg selv, ikke kan forstå internettet (eks. potentielle arbejdsgivere i fremtiden), så derfor undgår jeg eksempelvis alt for politiske fora og debatter.

Nu har jeg lavet en lille smule standup, hvilket var sjovt. Men, nu har jeg prøvet det, og så er det ligesom overstået. Men den "historie" følger mig jo på nettet, og det er tilgængeligt for alle.

Heriblandt kommende elever, kolleger og ikke mindst, forældre.

Derudover, så er jeg engageret i studenterpolitik, og selvom mange af mine "kolleger" i den slags beskæftigelse ofte også er politisk aktive (selvom de påstår at deres organisationer er partipolitisk uafhængige), så er det ikke min oplevelse. Der er, og det kan jeg vist godt tillade mig at sige er med ret stor præcision, en stor overvægt mod den røde side.

I min optik, så kan det forvanske mit syn på en studenterpolitiker, der sidder ved siden af mig i et debatpanel, og vedkommende siger én ting, men jeg har læst et blogindlæg, hvor de siger noget andet.

Jeg siger ikke, at man ikke skal være tro imod sig selv, men når jeg bliver beskyldt for at være "illoyal", bare fordi jeg ikke stemmer Enhedslisten og kan alle sangene fra den røde bog, så synes jeg til gengæld det andet er hyklerisk og dobbeltmoralsk ud over alle grænser.

Så derfor, er mine forbehold mest rettet imod hvad jeg "lægger derud", og ikke så meget hvad jeg selv indhenter og læser. Research har aldrig gjort skade, men indrømmet - hvis man ser på min browserhistorik, så kan visse kemikalier, matematiske problemstillinger og politiske sider, godt opsummeres til "terrorist".

Desværre er sandheden langt mere kedelig, eftersom jeg underviser i historie, fysik/kemi og historie.

HwT.dk er nok et af de få steder, hvor jeg giver lidt los. Selv Facebook er jeg meget påpasselig med. Der ligger ikke voldsomt mange druk-billeder af mig. Jeg poster ikke vildt meget andet og mere end "det her synes jeg er sjovt" eller "det her synes jeg er dumt".

Faktisk, så havde vi en lign. debat for noget tid tilbage - i forbindelse med promovering på nettet - og selvom vi lever i 2013, så tror jeg ikke at man bør være mere forsigtig, end at enhver tech-savy person med interesse kan finde ting. 99,99 % af brugerne er alligevel for "dumme" til det.

Problemet er ikke så meget hvad folk lægger ud, som er åbent tilgængeligt, som at alverdens antivirus ikke kan holde ens computer fri for vira, når man ikke ved hvad links man kan/skal klikke på og hvilke man bør holde sig fra.

Så, for at opsummere: Jeg tror ikke at problemet er, at informationen er tilgængelig. Jeg tror, at problemet er, at folk ikke ved hvad de laver på nettet.

Der kan være nok så meget sikkerhed og firewall, men lige lidt hjælper det, når det værste problem, sidder 40 cm fra skærmen.


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 12:00:24
Svar/Indlæg:
1271/38
Anonymt surf er ikke realistisk, nej. I hvert fald ikke ved den traditionelle måde internettet er opbygget på.

Vi skal altid have alt vores data igennem vores ISP. Om vi kan stole på dem er jo meget flyvsk. Man kan altid køre det hele igennem en hårdt kryptere VPN, men sagen er at ISP'en (hvis denne ville - dog højst usandsynligt) kan kopiere hele bitstrømmen alligevel - skulle de en dag få fat i nøglen dertil. Hvis du bruger VPN eller mere ekstreme former for krypteringer skriger du jo nærmest på at blive overvåget ifølge leaks omkring NSA's metoder og mål.

Du vil altid være tilknyttet en adresse, altid lave opslag på en DNS, altid gå igennem en ISP. Der er SÅ mange led i kæden som du ikke kan være foruden ved traditionel browsing.

Man kan selvfølgelig læse lidt op på eksempelvis Darknet eller hva' dælen de kalder det i dag, som er et peer2peer netværk - altså decentraliseret og uden atafhænge af en ISP. Her bruger man så vidt jeg erindrer blot WiFi antennen (eller anden antenne) på sin enhed til at lege repeater. For at kunne nå hele verden rundt skulle alle dog bruge det - forestil dig et koloenormt wifi 'LAN' med services og hjemmesider. Det er dog ikke noget jeg er vildt inde i.

Det er et møj forvirrende emne som er meget svært at tage stilling til medmindre man er teknisk kompetent indenfor området.. Det er klart at langt de fleste overhovedet ikke forstår hvad der helt præcist sker, blot at de er imod idéen bag overvågning..


For at svare på spørgsmålet om jeg har overvejet min opførsel på nettet efter dette - Ja, det har jeg absolut. Jeg er især blevet hysterisk over alt Google indsamler omkring mig og jeg er blevet virkeligt fan af Mozilla holdet - de er virkeligt teknologiens good-guys. Kan næsten ikke vente på Mozillas mobile styresystem, eller Ubuntus for den sags skyld, glæder mig som en i helvede til at komme væk fra Android!

Og nu må jeg hellere stoppe inden indlæget bliver for langt... 😳


jmose
 
Moderator
Tilføjet:
10-11-2013 13:26:41
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg takker for svar. Og tak for den sober tone ❤

Er vi så I virkeligheden stavnsbundet? Jeg mener...Jeg kan jo se Googles logo overalt. Selv på de søgesider som påstår at du søger anonymt er jo "enhanced by Google"...Altså bar røv og dolk!

Men lad os få det på det rene. Jeg har absolut ikke noget at skjule. Men jeg opfatter det som et brud på mit personlige liv, at man bliver overvåget på den måde. Og jeg kan blive en kende hysterisk over at det skulle være nødvedndigt at overvåge så mange mennesker!

Jeg faldt forresten over dette indlæg:
http://ing.dk/blog/hvordan-hol...
Ret god læsning, hvis man kan lide den slags.

EDIT:

->#4
Jeg er enig. Jeg er stor fan af Linux og Mozilla. Jeg mangler kun erstatning for 1 eneste program, ellers var jeg hoppet over for længe siden.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af jmose d. 10-11-2013 13:29:04.


laerling
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 13:42:16
Svar/Indlæg:
922/13
noget af det bedste fra det link:


-Vær opmærksom på om andet elektronisk udstyr indeholder kamera eller telefon i nærheden.

-Skal du holde møder hemmeligt, skal du efterlade alt dit elektroniske udstyr, (inklusive dit RejseKort, adgangsbrikker, din trådløse bilnøgle, og checke alt tøj, tasker og andre ting du har købt, for om der er efterladt RFID tags og afholde mødet langt ude i naturen.




freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
10-11-2013 13:53:15
Svar/Indlæg:
6368/477


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 13:54:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Føler mig som sådan ikke "bundet". Der er jo ingen der tvinger mig til at bruge Google, Facebook osv. - de(t) meste er jo gratis, og det jeg betaler for (eks. Office-pakken) vil jeg jo gerne være med til at forbedre, og hvis de betyder, at de ved alt om mig - fred være med det.

Jeg tror ikke, at mine dokumenter udgør en risiko for rigets sikkerhed. Det samme gælder min SMS'er osv.

Så længe, at "overvågningen" ikke begrænser mine friheder (som eks. kopisikring kan gøre) jeg ligeglad. Vi har trods alt stadigvæk ytringsfrihed og alt det der.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 10-11-2013 13:54:36.


malkin
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 15:31:36
Svar/Indlæg:
1118/24
Selvfølgelige kan man være anonym på nettet, du fravælger bare en masse belejlige funktioner.
TOR er meget anonym, men også meget upraktisk. Og sådan er det bare med anonymitet anno 2013. Du kan gøre meget, droppe mobiltelefonen, bruge sikre browsere, kun betale med kontanter og ikke bruge det offentlige. Men hvis du gør så meget for at være anonym, laver du vel også nogle lysksy ting.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 19:05:51
Svar/Indlæg:
3233/128
Krypetering.

Jeg forståer ikke helt hvordan man kan knække alle krypteringer bare der er tid nok?

Eks. Jeg tager en bog til krypteringen, og i mellem hvert tegn jeg vil skrive, eks er oret "hej" så 3 tegn. ved H henviser jeg til en side, linie og bogstav 37 i denne bog.
Dette gøres for bogstav E og J og så videre.

Når modtageren kender denne bog men ingen andre, hvordan kan man så knække koden?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 19:08:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Så længe krypteringen er systematisk, er den ikke svær at bryde 🙂


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 19:38:11
Svar/Indlæg:
5474/39
#0
Nej du kan ikke gemme dig på nettet.
De kan altid spore dig på netet.

Jeg ved et Hacker angreb mod universitet i USA. Blev opdaget af Secret Service.

De ringede sagde, at slukkede for alt net i Esbjerg. De ikke stoppet angrebet.

Du kan ikke gennem dig, men går bare ud over det område gemmer dig i.

Der var ballade dengang ude på skolen. De ringede direkte fra USA til Syd Energi.
De fik vide, at de skulle kappe linjen, ellers lade de byen uden net.

Det var seriøst.

Det skete en Fredag, så det var minimal skade.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 10-11-2013 19:44:29.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 21:24:41
Svar/Indlæg:
3233/128
#nej eksemplet er jo ikke og derfor umuligt at bryde vel...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 23:15:00
Svar/Indlæg:
5874/1287
Sålænge vi taler om os alm "internet-kunder" så nej. Det kan ikke gøres anonymt. Hvis det kunne ville ingen jo blive taget for børne-p0rn.

Hvis man er eneejer som ISP, og selv kan tilgå DIX direkte er der måske en lille mulighed, men ikke engang det tror jeg er nok til 100% anonymitet.

Læs hellere #3 igen (og en gang til) og så husk det, også efter 15 snebajere (selvom det er pi...svært), at det man lægger på nettet, det forsvinder IKKE igen!!


crankyrabbit
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-11-2013 23:32:41
Svar/Indlæg:
7765/230
For min skyld kan de kigge mig over skulderen alt hvad de overhovedet lyster...er skide ligeglad :yes:

Og bare for de ikke skal overse mig i mængden logger jeg da af og til ind på sider der omhandler hvordan man laver sprængstoffer og våben.. white resistances hjemmeside bla... 🤣 🤣
Skal der sidde en og glo på alt det lort jeg laver til hverdag, skal han/de da af og til have et hop i stolen....ha ha