Nu er der forskel på at man sidder i et mørkt rum og der så kommer ét enkelt billede op i meget kort tid til at man sidder i et værelse med lys, ser en film/spil og der så ind i mellem denne film/spil sekvens kommer et tilsvarende billede op i lige så kort tid.
Altså; Hvis man så en film med 220 fps, og så et af dem var markant anderledes, så tvivler jeg stærkt på at personen bag vil være i stand til at identificere hvad der var på det billede, da hjernen allerede er gået videre, samt "filtrer" dette billede fra da det ikke hænger sammen med resten af filmen = den følger ikke hvad hjernen mener der skal komme og sender derfor ikke billedet videre til ens bevidsthed.
For i eksperimentet med det mørke rum, ser man kun billedet flashet og så bliver det mørkt igen. Her har hjernen mulighed for at observere billedet og sende det videre til ens bevidsthed. Lidt det samme som man lukker øjnene, så er kan man tildels stadig se hvad man sidst så (i grove træk).
Hvor langt ned man skal i FPS i en film/spil sekvens før man kan identificere billedet og dens indhold, har jeg ikke styr på og kan kun gætte på at vi skal ret langt ned.
Man kan måske sige; "Hmm, det synes lidt hakkende" men til at identificere hvad der var på billedet så tror jeg vi skal længere ned end lige forventet (specielt hvis man ikke er forbedret på det).
At oplevelsen så kan være mere hakkende er så noget andet = ikke det samme som at sige hvor mange FPS hjernen kan registrere og FORSTÅ.
Til sådan et eksperiment skal der opstilles en serie af vidt forskellige billeder som bliver afspildet med en vis hastighed, fx 10 FPS.
Hvis hjernen så kan registrere 10 FPS, så burde man være i stand til at identificere ALLE de billeder som er blevet vidst.
Så for at summere op; Overstående USAF test kan ikke sammenlignes med hvad vi som gamere oplever (det står endda i teksten; "Pilots were consistently able to "see" the afterimage as well as identify the aircraft.").
OG; der er forskel på at synes en sekvens (med en given FPS) synes hakkende til lige frem at kunne registrere og identificere forskellige billeder i en sekvens (igen med en given FPS).
Men det burde være ret nemt at lave lignende test;
Optage noget gameplay med en konstant given FPS (fx 60 FPS). I denne sekvens byttes et af billederne så ud med et random (merkant anderledes) billede (måske endda flere i sekvensen). Eksporter den til et videoformat (husk at behold de 60 FPS) og vis den til nogle venner og bekendte (eller hwt.dk) og se hvad de siger til sekvensen. Er de ligefrem i stand til at identificere motiverne på de random billeder, eller synes sekvensen bare lidt hakkende en gang i mellem eller var der intet i vejen...
(det kan jo gøres sværere ved at sætte FPS op, eller gør de indsatte billeder mere og mere lignende med det fjernede, fx i farverne, men hvor motivet er markant anderledes).
Og hvis nogen skulle lave sådan en test, så husk folk må ikke vide de skal lede efter / huske de "indsatte" billeder 🙂
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 13-11-2013 16:13:37.