Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2013 22:55:11
Svar/Indlæg:
2897/83
...en den gennemsnitlige bruger.
Da jeg har flyttet mit hardware over i et ny kabinet, og ved den lejlighed også har investeret i en ny SSD og harddsik, besluttede jeg mig for at geninstallere Windows. Desuden var min Windows 8.1 installation ikke helt i orden, jeg fik hele tiden explorer.exe fejl, og kunne ikke længere komme ind i app store.
Piece of cake? tjaa, bum bum.
1. Afkoble gamle drev, ind i BIOS og set ny boot rækkefølge.
2. Booter fint op fra USB drev og installationen kører fint, bortset fra en lille detalje, netop at Windows laver en partition til nogle systemfiler. No biggie...
3. Kommer ind i Windows og finder ud af at Windows ligger på SSD'en, men den lille system/boot partition ligger på min nye 3TB harddisk. I sig selv ikke det store problem, men da jeg ikke har en UEFI, så er jeg nød til lave en gpt disk for at få en partition, der kan være 3TB. Det kan man bare ikke når system/boot partitionen ligger på disken. Så der finder jeg på nettet en metode til at flytte boot til et andet drev, hvilket involverer et par kommandoer i kommandovinduet. Efter at boot er succesfuld flyttet, skal alle partitioner på 3TB drevet slettes og disken skal laves som en gpt disk, hvilket går fint.
4. Får installeret alt det der nu er brug for uden problemer, og vil så til at flytte data (billeder, videoer etc.) fra de gamle diske..... Her bliver jeg konsekvent nægtet adgang da jeg ikke har rettigheder over filerne. Få hentet en lille udvidelse kaldet "Take Ownership", der nu gør at jeg kan komme til at "eje" de filer som jeg ikke kunne få lov til at kopiere. Men selv her, er der stadig nogle filer, der ikke vil kopieres, og der skal jeg ind og give administrator rettigheder på filerne, før de vil kopieres.
5. Da jeg prøver at kopiere fra min gamle SSD til min nye SSD laver computeren konsekvent genstart, men kopierer jeg først til en harddisk og så videre til SSD'en, så er der ingen problemer.
Så det der virkede som en rimeligt ligetil opgave, blev lidt mere omfattende. Men i det mindste lærte jeg noget nyt. 🙂