Hvorfor det er godt at kunne lidt mere...

Software d.  14. november. 2013, skrevet af Biostud
Vist: 14999 gange.

Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-11-2013 22:55:11
Svar/Indlæg:
2897/83
...en den gennemsnitlige bruger.


Da jeg har flyttet mit hardware over i et ny kabinet, og ved den lejlighed også har investeret i en ny SSD og harddsik, besluttede jeg mig for at geninstallere Windows. Desuden var min Windows 8.1 installation ikke helt i orden, jeg fik hele tiden explorer.exe fejl, og kunne ikke længere komme ind i app store.

Piece of cake? tjaa, bum bum.

1. Afkoble gamle drev, ind i BIOS og set ny boot rækkefølge.

2. Booter fint op fra USB drev og installationen kører fint, bortset fra en lille detalje, netop at Windows laver en partition til nogle systemfiler. No biggie...

3. Kommer ind i Windows og finder ud af at Windows ligger på SSD'en, men den lille system/boot partition ligger på min nye 3TB harddisk. I sig selv ikke det store problem, men da jeg ikke har en UEFI, så er jeg nød til lave en gpt disk for at få en partition, der kan være 3TB. Det kan man bare ikke når system/boot partitionen ligger på disken. Så der finder jeg på nettet en metode til at flytte boot til et andet drev, hvilket involverer et par kommandoer i kommandovinduet. Efter at boot er succesfuld flyttet, skal alle partitioner på 3TB drevet slettes og disken skal laves som en gpt disk, hvilket går fint.

4. Får installeret alt det der nu er brug for uden problemer, og vil så til at flytte data (billeder, videoer etc.) fra de gamle diske..... Her bliver jeg konsekvent nægtet adgang da jeg ikke har rettigheder over filerne. Få hentet en lille udvidelse kaldet "Take Ownership", der nu gør at jeg kan komme til at "eje" de filer som jeg ikke kunne få lov til at kopiere. Men selv her, er der stadig nogle filer, der ikke vil kopieres, og der skal jeg ind og give administrator rettigheder på filerne, før de vil kopieres.

5. Da jeg prøver at kopiere fra min gamle SSD til min nye SSD laver computeren konsekvent genstart, men kopierer jeg først til en harddisk og så videre til SSD'en, så er der ingen problemer.

Så det der virkede som en rimeligt ligetil opgave, blev lidt mere omfattende. Men i det mindste lærte jeg noget nyt. 🙂
Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2013 01:20:10
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ja, det er altid en god ting kun at have et drev tilsluttet når man installerer Windows 😉
Så ved man hvor alle de små partitioner bliver af.


#2
CF
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2013 03:49:39
Svar/Indlæg:
4689/105
Har selv stået med bøvlet før. Gad så ikke rigtig at finde løsninger på problemet...

... har bare lært at man sætter alle andre diske end systemdisken til EFTER man har installeret OS 😛

Det rodede jeg godt nok med længe første gang jeg stod med det problem. Dog har jeg aldrig fundet ud af hvorfor den egentlig gør det. Det er ikke altid, kun nogle gange.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af CF d. 15-11-2013 03:50:34.


DanishGuy
 
Superbruger
Tilføjet:
15-11-2013 08:14:34
Svar/Indlæg:
743/80
På forhånd, undskyld for mit måske flabede svar.

Du fejlede i Step 2? 🤡


Grymok
 
Superbruger
Tilføjet:
15-11-2013 13:47:05
Svar/Indlæg:
656/40
Det virker lidt underligt?.
Jeg har ingen problemer haft at installerer Windows på SSD mens min 3 tb harddisk har været tilkoblet?.
Er det så fordi du har haft 1 windows disk tilkoblet og så installeret den nye windows på en anden disk?.
Altså 2 ssd og 1 hdd. 1 ssd til det nye windows, gammel disk med windows, og hdd til lager?.
Hvis ovenstående er tilfældet giver det mening, eller ikke :)


Bonghætte
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2013 13:59:46
Svar/Indlæg:
1271/38
Du har oprettet partitionerne på din SSD på forhånd, hvorfor Windows ikke kan lave den ekstra lille 100mb partition til systemfiler på dét drev.

Når man installerer Windows (Vista og opefter) trykker man altid Installér på den rå uformaterede plads (efter man har lavet de andre partitioner man vil have), så finder den fint ud af at lægge alt på samme fysiske drev, indenfor den resterende plads. 🙂


Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2013 14:26:13
Svar/Indlæg:
1726/49
når noget går galt, så går det helt galt...


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2013 14:56:26
Svar/Indlæg:
5874/1287
#6 Ellers var der jo ingen sport i det 🤣


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2013 15:07:49
Svar/Indlæg:
2897/83
Der var ingen partitioner på forhånd på nogle af diskene. En tom SSD og en tom 3TB harddisk, var det eneste tilkoblet under installationen af Windows. Da mit mboard er af ældre dato, er den ikke så vild med drev over 2TB. Så da jeg valgte at installere Windows på SSD'en lavede Windows installationen samtidigt en skjult NTFS boot/system partition, en 2TB partition og en ~0.7TB på harddisken. Altså tre partitioner på harddisken, og en på SSD'en. Derfor blev jeg nød til manuelt at flyttte boot/system data fra den skjulte partition til SSD'en. Derefter sætte SSD som aktiv så windows booter fra den. Så kunne jeg fjerne de 3 partitioner på harddisken og derefter lave den om til en gpt disk, der understøtter >2TB partitioner. Til sidst kunne jeg oprette en stor partition på harddisken, som var ideen fra start af. Alt virker som det skal nu, men det krævede lidt ud over det sædvanlige.

#5 Jeg fik kun valg om hvilket drev Windows skulle ligge på, men ikke lov til at vælge hvor system/boot partitionen skulle ligge. Der fik jeg bare pænt at vide at det var nødvendigt at oprette en sådanne, for at kunne installere Windows. Og der blev jeg bare nød til at sige ok.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 15-11-2013 15:11:04.