SRP - Har brug for jeres hjælp!

Diverse d.  25. november. 2013, skrevet af Gerner
Vist: 13929 gange.

Gerner

Moderator
Tilføjet:
25-11-2013 16:16:47
Svar/Indlæg:
589/101
Hej kære med-members af HWT, jeg har brug for jeres hjælp!

Jeg har egentligt et par ting på dagsorden, da jeg egentligt synes mit projekt er ret så spændende. Min opgave går stort set ud på, at jeg skal redegøre for, hvorfor myldretiden er så hektisk. Udover dette skal jeg kigge på vores daværende transportmuligheder, hvor efter jeg skal prøve at finde en bedre og ny løsning af transport, altså nyt design til en transportmulighed.

Det første jeg meget gerne vil have jer til, da jeg ikke liiige kommer rundt i hele Danmark er følgende:
- Tage et billede af jeres ynglings transportkøretøj, og nej, ikke jeres yndige bil. 😉 Her ville det være super, hvis i tog billede af det udefra, men også af dets indre! Gerne beskriv hvorfor, at det er rart at bruge den transportmulighed.

Anden ting jeg gerne vil have jer til er, hvor det nok bliver den sjoveste del er, at diskuttere. I må meget gerne debattere om den offentlige transport. Er offentlig transport bare hul i hovedet, eller har det nogle gode egenskaber?

Jeg vil selvfølgeligt løbende komme ind i jeres debat med fuld styrke, men vil da gerne have at i starter en.

/ Gerner

PS. I må gerne smide billederne her, eller i en besked, de er helt op til jer selv! Takker i hvert fald mange gange på forhånd!
Biostud

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2013 17:04:27
Svar/Indlæg:
2897/83
Myldretiden er hektisk fordi stort set alle arbejdspladser/uddannelsessteder forventer at deres medarbejdere møder mellem kl. 7 og 9.

Jeg tager cyklen 5-7 minutter hen til bussen og så kører den dør til dør (ca. 30 km). Jeg vil ikke beskrive den som mit yndlings transportmiddel, men da der reelt set kun er en bil som alternativ så bliver det bussen. Da jeg bor i centrum af Århus er parkering totalt umulig, og så koster det alt for mange penge at have en bil. Bussen i sig selv er der ikke meget at råbe hurra for, men det er jo derfor man har en smartphone, så man er underholdt på turen.

Ud over den økonomiske del, så er det også meget rart lige at kunne sidde og slappe af/sove på vej til og fra arbejde.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 25-11-2013 17:04:42.

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2013 17:37:39
Svar/Indlæg:
867/18
Modsat mange andre er jeg ret glad for offentlig transport, når det ellers kører som det skal. Bor så også i hovedstaden og rejser så heller ikke så tit lige i myldretiden.

Ultimativ offentlig transport ville være en selvkørende taxi der hentede på adressen, ned til en maglev-skinne og derudaf i ruf-stil (google det) med 300km/t 😎

Yndlingskøretøj:

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2013 18:02:03
Svar/Indlæg:
5750/124
#1 rammer myldretiden spot-on!

Derudover, når nu vi ikke må tage dytten, så må det være cyklen 🙂

Derudover så ser jeg problemer i offentlig transport som værende at de kører for ustabilt samt for sjældent i store dele af landet. Ja, i hovedstaden er det snildt når nu bussen "går hvert 5. minut", men det er ikke tilfældet andre steder. I odense er vi oppe omkring 20 minutter, af hvad jeg ved, for bybusser. Skal du andre steder hen, så må du berede dig på 1+ time mellem afgangene i den retning du skal, der er langt til stoppestedet (når man bor udenfor en større by), og ofte skal man ind til en stor by, for at skifte bus, før man kan komme det rigtige sted hen.
Bottom line: for få afgange der hvor at folk oftest har en bil pr. person der skal afsted (vi var oppe på en bil per voksen da jeg fyldte 18), hvor at den miljømæssige besparelse potentielt kan være stor.

Derudover er det dyrere at benytte offentlige transportmidler end at køre ALENE i en nyere og lettere økonomisk bil...

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
25-11-2013 18:21:44
Svar/Indlæg:
2826/100

Bor til dagligt i Padborg og arbejder i Kolding, har derfor en tur på 80 km per vej på arbejde. Jeg skal møde klokken 8, jeg kan ikke ændre mine arbejdstider fast grundet åbningstider.

Den eneste mulighed jeg har for at komme på arbejde er bilen, grunden er som følger:

Hvis jeg tager bilen tager det 50 min. at køre på arbejde.
Jeg kører i en benzin bil, den kører mellem 15-16,5 km/l (jep, kører ikke hurtigt når jeg skal pendle hver dag, så ovenstående hastighed er mellem 110-120 km/t)
turen koster mig derfor 55,- per vej i brændstof og tager mig som sagt 50 min. per vej. Jeg skal så bøvle med parkering, men det har indtil nu aldrig været et problem.

Eneste alternativ jeg har er DSB. Så lad mig lave samme udregning her:

skal jeg på arbejde om morgenen har jeg 2 muligheder, det første tog går klokken 5:35 og er der klokken 6:41, altså 1 time og 20 minutter for tidligt.
Det næste tog går klokken 7:10 og er der klokken 8:19, hertil ligges så yderligere transport tid til at cykle/løbe/gå det sidste stykke.

så uanset hvad vil jeg enten kommen horibelt meget for tidligt på arbejde hver dag eller alt for sent.

hjem går toget klokken 15:39, jeg har pt. fri klokken 15:15 hver dag, ergo vil jeg sagtens kunne nå toget hjem (medmindre jeg lige har nogle ting jeg skal have færdig mm. ellers skal jeg vente 1 time ekstra).

hvis vi tager udgangspunkt i priserne koster det med en enkelt billet 118,- per vej, altså 236,- per dag.

Jeg er sikker på jeg ikke er den eneste i Danmark som ganske enkelt vil spilde alt for meget tid ved at få det til at passe med offentlig transport.

Har du så 10000 af dem i morgen trafikken der alle presser deres bil ind i trafikken fordi toget rammer byen mindst 20 minutter for sent eller 1:20 time for tidligt, så har du myldretid og kaos 🙂

mit ynglingskøretøj er derfor:

PeRan

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2013 19:04:46
Svar/Indlæg:
102/19
Hvis du skal bruge nogle gode ressourcer så kan jeg anbefale Transportministeriets publikationer som du finder på http://www.trm.dk/da/publikati... og ellers så udgiver Danmarks Statistik "Nøgletal for transport" som du kan finde på http://www.dst.dk/da/Statistik...

Gerner

Moderator
Tilføjet:
25-11-2013 20:57:44
Svar/Indlæg:
589/101
Virkelig spændende læsning i kommer med gutter! Kommer ikke helt bag på mig, at der er flere som fortrækker bilen fremfor det offentlige.
Der er nemlig mange fordele ved at tage det offentlige, men jeg tror ikke selv, at det kan blive lige så luksus, som hvis man tog bilen på arbejde. Men begynder man at tage bilen, som f.eks. inde i centrumet af København, så bliver der utrolig lang kø, men det er også begrænset med parkeringspladser.
Jeg vil lige komme med et lidt bedre feedback i morgen, er lidt begrænset på tid. Skal nok også opdatere jævnligt med, hvor langt jeg er med min opgave. :)

// Gerner

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gerner d. 25-11-2013 20:58:00.

Gerner

Moderator
Tilføjet:
26-11-2013 11:23:07
Svar/Indlæg:
589/101
Er nu begyndt på den spændende skrivning til min opgave, og sikke mange ting man lige pludseligt kan skrive om! De links du har linked til PeRan er faktisk utroligt spændende, tror snildt de kan indgå i min opgave.

Nu hvor jeg har fået lidt feedback vdr. ynglings transportmuligheder, så fisker jeg nok lige et spørgeskema op. Kunne være spændende at se jeres svar!

Takker endnu en gang!

Vi bygger lige noget debat op..! - Hvilke virkemidler, aspekter er vigtigst for dig, hvis du skulle vælge offentlig transport i stedet for bilen?

// Gerner

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
26-11-2013 12:23:04
Svar/Indlæg:
2826/100

Det klart vigtigste aspekt for mig personligt er transport tiden samt tidspunktet hvor jeg "lander" ved min destination.. Som det er i dag har jeg som skrevet tidligere muligheden for at komme 1:20 time for tidligt eller 20 minutter for sent 😉

Så mit bud vil være flere afgange/ankomster i myldretidstrafikken..

Prisen er mig underordnet (til en vis grænse) da et periodekort sikkert er billigere end at tage bilen 🙂

Gerner

Moderator
Tilføjet:
26-11-2013 14:45:11
Svar/Indlæg:
589/101
Har smidt en lille spørgeundersøgelse op, som jeg håber nogen vil svare. Jo mere i skriver, des bedre kan jeg få det koblet ind i min opgave! - https://www.surveymonkey.com/s...

#8 - Det er jo også forståeligt, ankomsttiderne er i mine
øjne også ret væsentligt. Har venner som vælger at tage bilen, hvor de efterfølgende sidder i kø helt fra A til B.. Her tager det offentlige ikke ret meget længere, og i min optik så kan det være rat til tider. Jeg er egentligt ret glad for offentlig transport, dog ikke i myldretiden. Dette skyldes at man ikke har samme "frihed". Man kan ikke bare sidde at høre musik eller se film, for mange gange er man nødsaget til at sidde klemt eller stå op...

// Gerner

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2013 15:01:45
Svar/Indlæg:
5224/222
Hvor ofte bruger du offentlig transport? om dagen, måneden eller året?

Gerner

Moderator
Tilføjet:
26-11-2013 15:05:40
Svar/Indlæg:
589/101
#10 Det var lige en bommert fra min side af.. Det er selvfølgeligt om ugen, har lige rettet det. Jeg takker for observationen. ;)

// Gerner

Gerner

Moderator
Tilføjet:
02-12-2013 16:20:05
Svar/Indlæg:
589/101
Har nu specificeret mit spørgeskema, så det passer mit emne bedre, håber her er nogen venlige sjæle der kunne tænke sig at bruge et par minutter på den!
Kom gerne med flere inputs, hvis der er andre ting jeg kunne skrive i mit spørgeskema.

Spørgeskema - https://www.surveymonkey.com/s...

Hilsen
Gerner