Jeg er nu heller ikke flow-ingenør, men i kraft af min uddannelse som maskinmester, har jeg da lært lidt om termiske egenskaber og flow.
Du skal være sikker på du har flow nok i den blok, for ellers bliver de sidste af TEC'erne in-effektive, i form af for høj drift temp. i forhold til det du vil opnå.
sørg for at vandretningen på den kolde side er modsat retningen på den varme side, grundet "modstrøm" giver en større differens temp. hele vejen, kontra når de løber samme vej, så er der stor delta t på det første, og lille på det sidte TEC element.
Havde du tænkt dig at køre 1*12, 2*6, 3*4 TEC på den blok?
Skulle jeg igang med at "finde på", så ville jeg lave et "slange mønster" passene med TEC'erne.
Hvor hollænderen kører 2*6, med sporet gående på langs af blokken, ville jeg lave sporene på tværs af blokken.
Bruger vi så hans rækkefølge som 1-12, så ville jeg køre sporet på den varme side:
1-12-11-2-3-10-9-4-5-8-7-6.
på den kolde side kører du enten i ét spor som din tegning, eller modsatrettet/spejlvendt af ovennævnte.
Du kan sagtens have de "pigge" i overfladen stadigvæk, det skulle hjælpe på køle egenskaberne, men også forøge modstanden i blokken.
Med hans system, kommer den første og sidste blok til at hvave stor temp. forskel, så noget af kølingen fra den koldeste blok, går til at køle den varmeste blok, hvor med min måde, er den ene ende af blokken kold og den anden ende af blokken varm, og der er minimalt med temp. forskel de enkelte TEC imellem.
Du kan også lave den som 2-kanalet flow, så ind i den en ende, ud i den anden, med samme retning, går flowet hen over enten 1-6 eller 12-7, og modsat på den kolde side.
Men det vil have samme risiko for at der er for stort et areal, og dermed risiko for at der er områder uden flow, ligesom den blok du selv har tegnet.