Ekstrem TEC chiller eksperiment med Antec

Køling d.  28. november. 2013, skrevet af Fruergaard
Vist: 22411 gange.

Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
28-11-2013 14:20:22
Svar/Indlæg:
202/5
Hejsa 🙂

Nu er det endnu en gang lykkedes mig at få startet noget nyt op.
Jeg har stadig mit SG09 build som stadig mangler nogle ting for at blive færdigt, og skulle gerne snart blive det;
http://hwt.dk/Forum/326085/Hvi...




Først og fremmest skal der lyde et stort tak til Antec for at ville være med til dette eksperiment 🙂



Coolgamers for nogle vandkølingsdele samt GTX 780 TI grafikkort 😀



Aquatuning.de for at sponsere en del vandkølingsdele til buildet:



Og Monsoon for nogle fine fittings:



Som overskrifter antyder er dette et eksperiment med massere af TEC's som gerne skulle fungere som en chiller der ville køle mit hardware i SG09 buildet ned til forhåbentlig nogle lave temps.
Hvis du ikke ved hvad en TEC/Peltier er så er der lidt læsestof her;
http://en.wikipedia.org/wiki/T...
Men yderst kort, så er det et element, som via brug af elektricitet kan transportere varme fra den ene side til den anden = en side bliver kold og den anden varm.

Dette vil jeg benytte til at lave denne chiller, således den kolde sider bliver integreret i SG09's loop mens de varme side vil blive kølet af et stort vandkølingssetup.

TEC's
Lige pt, så har jeg udkig efter disse elementer;
http://customthermoelectric.co...
Jeg skal køre dem ved 12v og kun til brug af bench, så deres ineffektivitet er lidt lige meget for mig.
Ikke helt sikker på hvor mange endnu, men det ligner noget i stil med 12-16 stk alt efter pris samt vandblokkene.
Jeg har 3000W ( 😲 ) at gøre godt med for disse TEC's, og kan måske få det lidt højere op til noget 3600-4000W ( 😲 😲 ) alt efter om jeg har brug for det 😉

Vandblokke
Der skal laves nogle vandblokke til disse TEC's, og de bliver custom lavet.
Designet er ikke helt udtænkt med det bliver nok noget i stil med dette:


Og så med Plexi oven på.
Det indre design skal være så effektivt som muligt til at afgive varme til vandet, da der vil blive transporteret ret mange Watt; 3600-4600W

Så hvis du har nogen ideer til et bedre design så kom endelig frem med dem 😉
Der vil blive brugt kobber og der kan fræses med ca. 1mm

Du er selvfølgelig også velkommen med bud på bedre TEC's hvis du har dette 😉

Et sneak peak på næste updatering som nok kommer i morgen aften:



Tråden blev redigeret 9 gange, sidst af Fruergaard d. 02-02-2014 18:46:17.
Martin_R
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2013 14:32:28
Svar/Indlæg:
277/11
Det bliver da noget af et projekt!

Har du tænkt over kondens på slanger/kølehoveder?
Hvad har du til at drive alle de TECs? Skal da en ordentlig strømforsyning til at køre 3-4kw.

Legede selv med en TEC for en del år siden, 120W mener jeg hvor jeg havde en seperat strømforsyning sat til. Gav nogle temps under 10 grader direkte på gfx.


(FIH)TheDon
 
Overclocker
Tilføjet:
28-11-2013 18:59:37
Svar/Indlæg:
225/13
what is this...... i dont even 😲


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 18:04:42
Svar/Indlæg:
3799/43
Din ide' fejler intet, der er dog en del ting som at du skal tænke på.
1. Dit Peltier element Peeaker ikke på ved 12V men højer volt, dette betyder at du ikke kommer det at kunne udnytte dem 100%.
2. Du skal have en Utrolig stor radiator til at køle dine Peltier elementer.
3. Du skal gerne have en slags buffer mekanisme sådan at du starter kølningen nogle sekunder før du starter din pc. Det kan dog undlades.
4. Du skal finde en væske som er flydende selv ved -40 gradder.
5. Din Cpu Sokkel skal isoleres, for at undgå kondens det samme gælder bundkortet både for fronten og bagsiden, samt slanger og kølehovedet.


Har selv været i gang med det før, da havde jeg dog desværre ikke en stor nok radiator til mit 156Watt Peltier element. Med min Thunderbird 1Ghz, eller så var det min 900Mhz. kan ikke lige huske hvilken en det var da jeg skifte min cpu rimeligt meget i den periode.
Den kom ned på minus -7 idel og +42 ved fullloade. 😕

Det resulterede i at min Cpu begyndte at irre så benen blev helt grønne, fik den dog byttet. 😳


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 29-11-2013 18:07:27.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-11-2013 21:50:04
Svar/Indlæg:
5258/240
Hvad indholder kasserne så


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2013 17:55:57
Svar/Indlæg:
202/5
#3;
1) Nej det er jeg godt klar over, men peltier elementerne bliver har det lidt som top high end kort. Man betaler en del mere (her i form af strøm) for få procent mere udbytte (her køling).
12v er et godt sted at ligge for de TEC's, da som overstående at de ikke giver særlig meget mere overførelse af varme, men der i mod endnu flere watt (varme) på den varme side.

Men det bunder i at jeg kun har/får en 12v strømforsyning (eller fire).

2), det er der styr på. Der er jo en grund til den ligger under ekstremkøling 😉

3) har jeg også overvejet. Skal lige se om det bliver nødvendigt. Det kan gøre således at der går længere tid før vandet når sin stabile temps, hvis man køler denne buffer ned først 🙂

4), er der også styr på;
http://www.mayhems.co.uk/front... #.UptoNiyA2M8
Men andre forslag er også velkommen 😉

5) yeap, der skal isoleres lidt.
Selve bundkortet er isoleret, men ikke sokkel.
Og det bliver nok mest intensivt på noget GPU sjov.
Så den skal også isoleres, nok med noget af det Dragon skin eller hvad det nu hedder som kan tages af igen efter brug 😀

Hvad mener du med at isolere blokkene og slangerne?

Det hele skal nok blive sjovt 🤣

#4 der kommer update om 15 min 😉


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2013 18:05:12
Svar/Indlæg:
202/5
Nå så hvad indeholder de fem kasse mon?
Well here it is;



EN blæser 😲
Arg dog, der er ikke kun én men noget flere;



Mere præcist er der 56 stk. som skal hjælpe mig med at nedkøle de store mængder af varme.

Blæserne er fra Antec, og efter som dette er for ren bench så fandt vi dem som performede højest (2000 rpm) uden at tænke over støjen.
Så det blev nogle Antec TriCool 120mm DBB (Double ball-bearing).
Ja, nogle mere ekstreme blæser kunne have været brugt som nogle af de 5k RPM blæsere, men tror nu ikke airflow bliver den begrænsende faktor i dette puslespil.

Men dette var ikke det eneste som kom fra Antec;


10 stk. Formula 7 Thermal compound
(kølepasta)
Som skulle indeholde nogle nano diamanter der skulle øge varmeoverførelse, og så kan den gå ned til 50 grader 🙂



Og så lidt ekstra godter til at rense skærmene:



Dette giver måske et lidt større indblik i hvor ledes dette setup kommer til at se ud 😀

En hver kommentar eller forslag er selvfølgelig velkommen 🙂


Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
01-12-2013 18:16:28
Svar/Indlæg:
1767/90
#0 Vil du have åbnet for dine indlæg så du kan redigere i alle?


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2013 18:18:25
Svar/Indlæg:
202/5
#7 Jaaaa 😀
(det ville være meget dejligt, så man i #1 kan lave mere mindre kompakte opdateringer der, og det er nemmere for folk at få overblik den vej) 🙂


Anonym202187141154
 
Moderator
Tilføjet:
01-12-2013 18:24:09
Svar/Indlæg:
1767/90
#8 Så er det fixet..


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2013 18:42:13
Svar/Indlæg:
3799/43
Fruergaard.
Det lyder da til at du har styr på det hele, glæder mig til at se hvad du får ud af det.

Jeg tænker dog bare på om at der ikke vil dannes kondens på ydersiden af slangen? imellem din varmeveksler og Cpu.


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2013 19:27:32
Svar/Indlæg:
3321/21
#10

Jo hvis temperatur forskellen er stor nok, og så spiller luftfugtigheden selvfølgelig ind.
Når jeg smider radiatoren ud af vinduet på denne årstid er der næsten garanteret kondens på kølehoveder/fittings, slangerne skal der være ret koldt -vandtemp omkring -5-0C.

#0
Nu nævner du plexi, husker jeg forkert hvis det ikke er specielt glad for kulde?
POM er derimod super, brugte vi meget til ln2 potter. -Også elendig varmeleder.


Fonneren-
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2013 19:33:08
Svar/Indlæg:
2235/138
Som udgangspunkt burde Plexi kunne holde til omkring -40 Grader - Syntes dog ofte man snakker om -20 Grader på den sikre side.

http://www.plast.dk/Billeder/A...

Polycarbonat eller Lexan kunne være et alternativ der så vidt jeg ved lidt bedre kan klare kulden, og som nævnt er POM også super godt til dette.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fonneren- d. 01-12-2013 19:33:34.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2013 14:55:25
Svar/Indlæg:
202/5
#9, takker 🙂
Kan denne build logs også åbnes op?:
http://hwt.dk/Forum/326085/Hvi...

#10 I know 😎 (eller mere; I hope so 😳 )
Angående slange isolering, kan det måske godt komme på tale, da der jo bliver tabt lidt varme (eller nærmere kulde) ved kondensering og frysning af det vand.

Men igen, dette er kun til bench, så chiller kommer nok ikke til at stå under idle af PC'en.

Medmindre jeg laver den store buffer for måske at nå lavere temps de først minutter af bench 😉

#11 +#12,
Jeg er ikke sikker på hvad der ville være mest fornuftigt at bruge. Kun at det ville være fedt hvis man kunne se ned i blokken, da det interne design forhåbentlig kommer til at se så godt ud som det gør i mine 3D tegninger 🤣
Men tænker at hvis EKWB kan lave noget gennemsigtig top, så kan jeg vel også bruge det 😉

(min vandblok bliver nok med CSQ acryl for at passe ind i SG09 builded (hvis den version ellers kommer til de mere specielt PCB kort 🙂 ))


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-12-2013 16:08:06
Svar/Indlæg:
5258/240
#13

Done, redigerings laas fjernet

Det var dog en helveds masse blaesere, hvor mange radiatorer regner du med at skulle koele?

9*360 med push pull?


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
02-12-2013 16:09:48
Svar/Indlæg:
202/5
#14, takker.

Noget i den stil, du får mere at se i morgen 😀


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
02-12-2013 16:25:28
Svar/Indlæg:
5258/240
Shiiit


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
03-12-2013 22:22:02
Svar/Indlæg:
202/5
Nå, jeg lovede vidst at fremvise lidt mere omkring hvad der venter i forhold til kølingen af disse TEC.

Og her er en af dem så 🙂



Og så tager vi lige en fra den anden side også.
incl de nye fans fra Antec 🙂



Jeg må hellere forklare lidt;
Mit SG09 build startede for en del tid siden, og overstående var sådan set ment til det system, hvorfor delene er blevet spray malet.
Dog løb jeg tør for maling til radiator standen, men får jeg snart fikset 🙂

Radiatoren er en 45mm tyk 9x120 fra Phobya.
Og som det kan forventes ud fra antallet at fans at der mangler lidt flere radiatorer, og det er også korrekt 😲
Jeg kommer til at køre i push pull og der skulle snart ankomme to mere af disse setups (dog ikke flere pumper/reservoir), men radiatorne kommer nok til at være den 60mm tykke version 😀
Så der burde være fint med køling til mine TECs.

Men er der også lidt mere at kigge på.
For Monsoon har også været så venlige at sende nogle af der flotte fittings, som også bliver brugt til SG09 builded, så hvorfor ikke fortsætte stilen 🙂



Og her på EKWB pumpe/reservoir setup;



Selve det setup, er en D5 pumpe i et EKWB D5 X-res 140, som er blevet malet hvid (den ringe bliver også malet grønne, som mine GTX 670 bagplader).



Vandet er det flotte Mayhems Aurora i den grønne version.
Igen, det var tænkt til SG09 builded, hvorfor den væske var valgt. Dog skulle den nok gøres lidt mørkegrønnere 🙂
Til selve kølingen af TECs bliver det noget som kan gå længere ned i temps og generelt en bedre kølevæske som Mayhems XT-1 Coolant 🙂

Håber I har nydt opdateringen, som altid er forslag velkommen 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 03-12-2013 22:22:30.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
04-12-2013 16:08:57
Svar/Indlæg:
5258/240
Naa ikke mere koeliing...


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2013 21:07:48
Svar/Indlæg:
3799/43
Wow.. Hvis at der kommer 2 mere til på 60mm, så burde kølningen være i orden. 😀

Det bliver spændende at se hvad du kommer til at få ud af dit setup, når at du kommer så langt.





Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
09-01-2014 22:54:11
Svar/Indlæg:
202/5
Hi all

Nu med når julen og eksamenerne er overstået kan vi komme videre med dette TEC ekserpiment.
Og glædelig Nytår 🙂

Denne opdatering er ikke særlig stor, men jeg har brug for jeres hælp 🙂

Nu er jeg ikke nogen vand flow ingeniør, så hvis du lige er det, så må du meget gerne byde ind med nogle ideer til gode vandblokke for eksperimenterne så skriv endeligt.
Du er også velkommen hvis du ikke lige er flow ingeniør 🤣

Lige nu har jeg fået designet dette 🙂



Den vil blive fræset ud i copper og er 6mm høj. Firkanterne vil være 4mm dybe og 2x2mm. Den vil få acryl top (eller lignende gennemsigtigs materiale).

Hullerne i siden er til at spænde de to blokke sammen rundt om de TECs.

Spørgsmålet er om blokkene er effektive nok til det arbejde som nu skal udføre (overfører enorme mængder varme).

En bruger "Skyrip" har foreslået at man kunne bruge direkte køling i stedet for (så vandet løber direkte over elementerne).
Så noget i stil med det som han lavede her:
http://forum.highflow.nl/f34/s...

Det ville gøre det noget billigere og nemmere at fræse ud.
Men jeg er dog i tvivl om hvor godt det vil fungere, da det bare er en plan overfalde og med minimal modstand?
Han har endnu ikke svaret mig om han egentlig fik hans til at fungere efter hensigten.

Så hvis I har nogen forslag så brig dem frem i lyset 🤣


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2014 12:20:01
Svar/Indlæg:
4112/52
Jeg er nu heller ikke flow-ingenør, men i kraft af min uddannelse som maskinmester, har jeg da lært lidt om termiske egenskaber og flow.

Du skal være sikker på du har flow nok i den blok, for ellers bliver de sidste af TEC'erne in-effektive, i form af for høj drift temp. i forhold til det du vil opnå.

sørg for at vandretningen på den kolde side er modsat retningen på den varme side, grundet "modstrøm" giver en større differens temp. hele vejen, kontra når de løber samme vej, så er der stor delta t på det første, og lille på det sidte TEC element.

Havde du tænkt dig at køre 1*12, 2*6, 3*4 TEC på den blok?

Skulle jeg igang med at "finde på", så ville jeg lave et "slange mønster" passene med TEC'erne.
Hvor hollænderen kører 2*6, med sporet gående på langs af blokken, ville jeg lave sporene på tværs af blokken.
Bruger vi så hans rækkefølge som 1-12, så ville jeg køre sporet på den varme side:
1-12-11-2-3-10-9-4-5-8-7-6.
på den kolde side kører du enten i ét spor som din tegning, eller modsatrettet/spejlvendt af ovennævnte.

Du kan sagtens have de "pigge" i overfladen stadigvæk, det skulle hjælpe på køle egenskaberne, men også forøge modstanden i blokken.

Med hans system, kommer den første og sidste blok til at hvave stor temp. forskel, så noget af kølingen fra den koldeste blok, går til at køle den varmeste blok, hvor med min måde, er den ene ende af blokken kold og den anden ende af blokken varm, og der er minimalt med temp. forskel de enkelte TEC imellem.
Du kan også lave den som 2-kanalet flow, så ind i den en ende, ud i den anden, med samme retning, går flowet hen over enten 1-6 eller 12-7, og modsat på den kolde side.
Men det vil have samme risiko for at der er for stort et areal, og dermed risiko for at der er områder uden flow, ligesom den blok du selv har tegnet.



klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2014 13:13:09
Svar/Indlæg:
599/14
Det bliver spændende at høre hvordan dit nye central varme anlæg fungerer 🤣


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2014 13:44:05
Svar/Indlæg:
202/5
#21, Jeg håber da jeg har flow nok.
Lige pt, har jeg kun en D5 pumpe til den varme side og en MCP35X (eller den nye 50X version) til den kolde side (incl hardwaren).

Men det kan sagtens være at der bliver købt to D5 pumper mere end eller sådan to sataner her (en til hver side);
http://koolance.com/pmp-500-pu...

Modsat retning af flow, modtaget og husket 🙂

Det havde jeg glemt at nævne; Blokken er 80mm bred og 250mm lang. Så det bliver enten 4 eller 5 TEC's alt efter hvilke det bliver (dimensioner enten 5.0x5.0mm eller 6.2x6.2mm).

Jeg ville nok lave det lidt anderledes end hans set. Noget mere i stil med tre "sandwich" en mellem hver af de store radiator. Eller en stor, bare med 3 individuelle kamre.

Spørgsmålet er bare om sådan en opsætning vil være effektiv nok?

Mener du pigge i Plexi versionen?
Jeg er også blevet anbefalet at lave lange tynde riller, som man typisk ser dem i GPU vandblokke (nemmere og hurtigere at fræse).
Dog tænker jeg bare at flowet bliver for laminar og dermed ikke nok køle evne. (det mener brugeren på OC.net dog at den nok skal kunne, og han har erfaringer med mindre blokke til TECs).
Men ville gerne høre andres ideer og viden 🙂

#22, det bliver skam ikke noget som skal køre 24/7.
Dette er for test og bench 😀
Men ja, der kommer til at bliver dumpet en hel del varme 😉


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-01-2014 14:37:11
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg tror du faar alt for meget turbolens i det hoved med alle de "huller" der er i blokken.

Jeg ville nok hellere lave det som et stort cpu hoved med lameller og evt en dyse som man ser paa ek's hoveder


klonen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2014 14:55:01
Svar/Indlæg:
599/14
#0 har ikke helt kunnet gennemskue hvordan løsningen kommer til at se ud på den kolde side af peltierne. Bliver det et mindre loop som kun består af pumpe, reservoir, cpu kølehoved og peltier køleplade? (for en radiator her vil jo blot varme din væske op)


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
10-01-2014 15:03:18
Svar/Indlæg:
202/5
#24, tænkte bare at turbulens kunne give mere varmeoverførelse.
Men kan godt være man bare skal holde sig til smalle riller 🙂

Det er også nemmere at have med at gøre.

#25, du har forstået det korrekt. Der bliver ikke nogen radiator i det "kolde" loop, kun;
Pumpe+Reservoir -> Kolde TEC plade(r) -> Hardware og så tilbage til pumpen 🙂

Under bench, tror jeg ikke at RAM og Mosfet blokkene bliver koblet op i loopet, men måske bare kørt over luft.

Jeg vil nok primært fokusere på at få GFX så højt op som muligt, og måske også CPU (som dog er af ældre årgang).


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-01-2014 19:07:03
Svar/Indlæg:
4112/52
#23 DEt jeg mener med "flow nok", er at om du så havde en kæmpe iwaki pumpe, hvis du har for bred en blok=for stort gennemstrømningsareal=lav hastighed=mindre turbulens/ringere køling, og i værste fald, områder hvor der ikke bliver "skiftet væske".

Men 80mm bred, og 4-6mm høj burde ikke være et problem for D5'eren.
80*6*0.5=240mm². 0,5 pga. det vel er ca. 50% af kobberet der fjernes til kanaler, og ca 50% efterlades til "pigge".
Arealet af en 16mm slange = ca. 200mm², så jeg vil anbefale dig at selv med 16mm slanger, så skal du nok reducere højden af piggene til 4-5mm, for at være på den sikre side (160-200mm²).
Hvis du bare har slanger der er tykke nok, så skulle det nok gå. (kan ikke huske hvilken tykkelse du har)

Ang. om du får laminar vs turbulent strømning, så skal du ikke være nervøs. Du får rigeligt turbulent strømning underordnet om det er lige kanaler, eller pigge, så skulle du ikke få problemer, hvis du holder tykkelsen af kølekanalerne/piggene begrænset til de 4-5mm.
Gør du dem endnu tyndere, vil du få mere turbulent strømning, men også væsentlig større trykfald igennem blokken, så det er en balancegang.
Husk at dine radiatorer også kræver noget trykfald for at opretholde et fornuftigt flow.

Keep it simple.
Nøjes med at fræse i kobberet, IMO er det grimt når der er fræset i plexi/acryl.

Så for at skære det ud i pap:
Varmt loop:
res - D5 eller den i linket i #23 - 1 blok med 4*TEC (A)- radi 1 - 1 blok med 4*TEC (B) - radi 2 - 1 blok med 4*TEC (C)- radi 3 - Res.

Koldt loop:
res - MCP 35x/50x - 1 blok med 4*TEC (A) - CPU - 1 blok med 4*TEC (B) - 1 blok med 4*TEC (C) - GFX 1 + GFX 2 i parallel - Res

Bliver spændende at se hvad der kommer ud af det her projekt.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-01-2014 19:26:22
Svar/Indlæg:
5258/240
#26

Det kan godt vaere at det giver bedre varme overfoersel ,men det stiller ogsaa vilde krav til din pumpe saa. Og som #27 er inde paa er jeg bange for at du vil komme ud for at der er er stille staaende vand


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2014 17:50:46
Svar/Indlæg:
3799/43
Jeg kender desværre ikke så meget til køle blokke og flow.
Men vil man ikke få mere power ud af at have en større kobber blok da men vil opnå en større termisk masse. i forhold til at vandet bliver ført direkte forbi Peltiere elementerne ?

Fandt nogle som har lavet nogle Pc'er kølet med Peltiere elementer ved godt at dit bliver større end deres.
Kobalt Daedalus
http://www.bit-tech.net/hardwa...
Scan Jellyfish
Og http://www.bit-tech.net/hardwa...


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2014 14:47:19
Svar/Indlæg:
202/5
#27, Har godt nok lige fået de sidste fittings hjem fra Monsoon, og de er i 10/13mm størrelsen.

Kan være jeg tester efter med noget 13/16mm Koolance fittings jeg har liggende, hvor stor en forskel der er 🙂

Der skal ej heller fræses i toppen (acryl) (hvis jeg går kobber blok vejen). Der skal kun laves huller til in og outlet, samt spændehuller til at pressen top og bund sammen 🙂

Du har ret i forhold til "det varme loop", dog måske kommer der to D5 pumper i 🤣
Det kolde loop, er jeg ikke helt sikker på hvorledes kommer til at forløbe, men noget i stil med det du har skrevet (og måske en ekstra D5 pumpe eller den i linket ovenfor).

Rigtig mange svar fra diverse logs tyder mig i retning af at lave det med tynde riller i stedet, så det gør jeg.
Spørgsmålet er dog;
Skal det være parallel riller eller noget i stil med dette;



Dertil, ingen som har en ide om hvorledes om det direkte køling vil fungere?


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2014 16:57:46
Svar/Indlæg:
4112/52
Du kan fint køre direkte køling, men fordelen ved at have noget kobber imellem, er at du kan forøge overfladen der er til at skabe kontakt mellem kølevandet og varmekilden.

Mønsteret i #30 vil resultere i at din blok vil blive ret restriktiv, grundet de små "porte" mellem hver TEC region.

Hvis du sørger for at vandet bliver fordelt i tilløbs enden, så skulle der ikke være de store problemer i at køre med parallelle spor frem for som ovenfor.
Ovenfor vil resultere i en kraftigere opvamning af vandet efterhånden som det kommer forbi hvert enkelt TEC, mens parallelle sport giver knapt så kraftig opvarmning af vandet mellem første og sidste TEC, plus du vil kunne have større flow igennem ved parallelle kanaler frem for #30 systemet.



Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2014 17:10:29
Svar/Indlæg:
202/5
#31, tænker også at de parallelle vil gøre det nemmere og nok bedre.
So far, får jeg også flest tilbagemeldinger om at gå kobber med nogle parallelle riller 🙂

Må vi se om 4mm dybe riller vil være nok 😀

Så hvis nogen kender til et sted med billigt kobber, så sig endeligt til 😛


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 15-01-2014 17:10:55.


myrizzle
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2014 18:49:02
Svar/Indlæg:
1895/41
www.metalservice.dk

smid en mail til dem, kan være de har stumper i de dimensioner du skal bruge - for håndører til kaffekassen! 😀


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2014 21:32:41
Svar/Indlæg:
202/5
#33; takker og krydser fingre 😀


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
16-01-2014 22:51:47
Svar/Indlæg:
5258/240
Har du forresten taenkt paa hvordan du vil traekke den effekt ud af stikkontakten?

Men std 10A sikring kan du traekke 2300W ud af en gruppe.

Selv med 16A sikring kan du "kun" traekke 3680W


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2014 18:16:57
Svar/Indlæg:
202/5
#35, Yeap, er klar over dette.
Vil nok trække en ledning ude fra køkkenet således jeg har 20A via to grupper (måske 32A hvis jeg sætter en 16A sikring i under eksperimenterne 😀 )
Ellers tager jeg bare hele lortet med op på uni, der skulle gerne være rigeligt med W der oppe 🤣


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2014 18:41:12
Svar/Indlæg:
202/5
Men så til lidt opdatering 🙂

Det sidste af vandkølingen er kommet ind af døren, og for satan det var en ordentlig kasse (endnu et tak til Aquatuning.de for at have sponsoreret disse dele både til chilleren og SG09 builded).

Som jeg sagde for noget tid side, ville radiator ikke blive noget problem og her er hvorfor;



En kæmpe af rang! 😲



Og når man placere sådan en fætter i en Phobya radiator stand sammen med 18 Antec blæsere kommer det til at se således ud;





Et tykt setup og høj vægt = 9.5 kg og det er endda uden vand 🤣

Og der er en mere af disse 60mm setups sammen med den overstående grønne/hvide radiator setup.

Og de køler virkelig godt. Den grønne/hvide køler lige nu mit mining rig som er et HD 7990 + 2X HD 7970 til sølle 44 grader på alle kerner og vandet er ca. 37 grader.
Og dette er 24/7 efter 9 dage med rumtemperatur på 22 grader 😀
(full cover blokke og stock clocks).

Og det er kun med fire 180mm blæsere ved 700 rpm!
Så temps vil nok blive endnu lavere når der sættes 18 stk. 2000 rpm blæsere på dem 😎

Der kom også lidt ekstra med; Endnu en D5 pumpe til hjælp til de kolde loop, samt massere af skruer og fire temperatur måler;



Dertil kom der flere Monsoon fittings (faktisk en hel del af dem);



Og når de tages ud af kasserne og samles ser det således ud;



Smukke er de sku 🙂

Men dette er faktisk ikke alle de fittings der skal til.
Der sidder 10 stk oppe i mining rig, og så kommer der lidt ekstra ind alt efter hvor mange vandblokke der bliver lavet til de TEC's. Så ca. 30 stk. af både fittings, vinkel adaptor og discs (lad vær med at regn på hvor meget de har kostet 🤣 ).

Men må sige tak til Monsoon for at have sponsoreret nogle af dem, og må give dem helt ret;



"Bling is good" 😎

Angående TEC vandblokkene, så bliver det med lange tynde riller, har bare ikke lige haft tiden til at få dem tegnet endnu, men det kommer snart.
Og så skulle der også gerne snart købes noget kobber ind.
Kobber sælgere's links er stadig velkomne 🙂

Jeg har ikke så særlig meget mere ud over lidt GFX guf.
For der bliver byttet lidt ud i SG09 builded for at der komme et stærkere kort til (måske to) som skal bruges til dette chiller eksperiment 🙂
Og kortet er et Gigabyte GTX 780 TI OC takket være min ven Simon fra Coolgamers.dk 😀



Og heldigvis blev det med custom PCB design selv om det er rev. 1.0;






Jeg må indrømme at dette kort er i toppen af de kort jeg har haft i forhold til stilhed (og selvfølgelig power).
Selv efter mange timers gaming kan det stadig ikke høres, imponerende. (dog stadig kun med stock clocks 🙂 )

Selv om custom PCB design så laver EKWB heldigvis en full cover block til kortet, dog kommer det først i slutningen af denne måned.
Men under chilleren vil det blive kølet med en core vandblok (enten custom copper eller noget EKWB).
Og VRAM og Vrm wil få noget gode heatsinks på sig 🙂

Det var alt for denne gang, burde snart have SG09 builded oppe og køre med vandkølingen (bliver sjovt at få det installeret) og hvis nogen spørgsmål så sig endeligt til.
Og igen, copper sælgeres link er velkomne 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 02-02-2014 18:41:40.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2014 19:12:16
Svar/Indlæg:
3799/43
😲 Det ser da meget lækkert ud. Bliver helt misundelig hver gang at jeg klikker ind på dit fede projekt.

Har endda selv et 156Watt Peltier element liggende men jeg har ikke noget som, jeg kan bruge det til lige pt.

Glæder mig allerede til næste opdatering held og lykke med det.


Rasmus66
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2014 20:31:36
Svar/Indlæg:
8762/174
Kobber sælger:

http://www.ebay.de/itm/Kupfer-...

Send en mail til dem også kan du få skæret materialer i de dimensioner du skal bruge.

Skal du have cnc fræst noget så kan jeg hjælpe dig. Står til dagligt ved en 5 akset okuma og et andet lille 3 akset okuma fræse center.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Rasmus66 d. 02-02-2014 20:33:03.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
14-02-2014 17:07:55
Svar/Indlæg:
202/5
#38, det er da bare at smide den ind under din CPU køler 🙂

#39, jo det er også ham jeg p.t. nok kommer til at købe ved, dette kobber;
http://www.ebay.de/itm/Kupfer-...

Og det er noteret, Fonneren- har også stået frem som hjælp til fræsning 🙂

Hvor tynde riller kan du lave (4mm dybe)?
Og kan rillerne skæres ud, eller skal de også fræses (i forhold til tid og besværlighed 🙂 )


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
02-03-2014 20:53:53
Svar/Indlæg:
202/5
Okay, så lidt opdatering på TEC fronten (SG09 er også kommet videre, men får det først opdateret i morgen).

Men opdateringen er angående blokkene som har fået et nyt rille design hvor rillerne er 4mm dybe og 1mm bred.
Dertil er der kun 0.5mm mellem hver rille.







Jeg ved ikke hvor ind og ud af vandet skulle placeres.
Enten med ind og udgang i hver side, eller begge i samme ende, så vandet løber fra den ene ende (i fx den venstre side) op til den anden ende og vender rundt og løber tilbage i højre side.

Nogen forslag til bedre blok design eller placering af in- og outlet?


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2014 18:23:28
Svar/Indlæg:
4112/52
#41 Lav en fordelings kanal i hver ende, og så kør ind i den ene end, og ud i den anden, på både kold og varm side, og med de to siders væske løbende modsat rettet af hinanden, så får du den størst mulige differens temperatur på koldt og varmt vand, og dermed størst mulig ydeevne på din chiller (som jeg også har nævnt tidligere) 😀


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
17-11-2014 22:02:40
Svar/Indlæg:
202/5
Okay så kører vi 🙂

Meget kort til at starte med.
Har fundet en løsning i forhold til blokke til at køle disse TEC 🙂
Med lidt hjælpe fra aquatuning så blev det til CPU blokke og massere af fittings:






Yeap hele 20 stk. 🤣













Det skal nu nok blive godt 🤣
Og lidt ekstra pumpe til disse blokke og radiator:



Jeg har også fået fat i nogle TEC's fra Tyskland (det med told 😕 ).
Men det blev lidt blandede da de ikke havde alle 10 TEC af de 15 amps TECs. Men så havde de heldigvis 4 stk. af de stærkere 26 amps 😀









Og her oven på CPU blokkene:






26 amp er lidt for stor så hjørner bliver ikke helt dækket grundet de små huller til skruerne. Men tror nu nok det skal gå 🙂

Dårlig nyhed er jeg først har tid til at lege med disse til weekenden 😕

Jeg har dog også bestilt fire ekstra 15 amps fra china således jeg kan teste lidt forskellige setups både TEC og radiator.

Måske de fire 26 amps er nok til noget GTX 980 OC 😛


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Fruergaard d. 17-11-2014 22:16:04.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-11-2014 22:52:17
Svar/Indlæg:
3799/43
Fedest.

Det ser lovende ud, du skal da nok få en god weekend. 😀


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2014 23:16:02
Svar/Indlæg:
202/5
Nå det tog lidt længere tid end forventet at sætte alle de dele sammen 🤣
Først lidt Antec Formula 7 kølepasta på begge side:



Og så en CPU blok på hver side:





Det ser sku godt ud 😎

Så skulle det hele sættes sammen:





Mine fingre var ret ømme efter de 60 fittings 😀

Jeg valgte kun at bruge de to tykke radiatore, da TEC watt var blevet sat lidt ned og det viste sig at pumperne også havde det lidt hårdt med så meget modstand. Så det var fint jeg ikke tog den sidste radiator med.

Fik så en core vand blok installeret på et ældre GTS 250 kort og fik bootet fint op 🙂



Lidt overkill, men bare til at starte ud med. Og kortet trækker alligevel omkring de 130-150W under load og OC.
Heaven blev startet sammen med TEC's og vandet i det kolde loop begyndte at gå mod nul 😀
Jeg havde dog intet anti freeze i systemet endnu, så planen var at stoppe ved 0.5 grader. Det var dog lidt for sent da temperature på gfx steg til 35 grader lige da jeg ramte 0.6 grader 😛
Så der var nok noget vand som var frosset til inde i en af vandblokkene, som så smeltede og flowet kørte videre som kan ses her:



Fra 36 til 6 på 15 sekunder 🤣
Generelt så lå temperature for coren ca. 5 grader over hvad temperature var i loopet. Efter som det varme loop blev omkring 33 grader (22 rum temp) så burde jeg med en load på 250-300W kunne køle vandet ned til ~-10 grader 😀

Så skal nok have noget anti frys i system og så isolere grafikkortet.
Nogen som har noget anti frys og måske en god guide til at isolere ens grafikkort mod kondens?
For det kommer der en del af 😕



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 29-11-2014 23:16:37.


pawer
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2014 23:25:20
Svar/Indlæg:
409/13
du kan vel bare bruge kølervæske til en bil :)


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
29-11-2014 23:37:03
Svar/Indlæg:
202/5
#46, Har jeg overvejet. Det koster ej heller særlig meget.
Og tænker det ikke gør skade på vandblokkene eller pumperne 🙂


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 00:00:18
Svar/Indlæg:
3799/43
Det ser godt ud.

Til isolering kan du anvende følgende.
Vaseline
Elefantsnot
Neopren (fra gammel musemåtte eller en tørdragt)
Eller et 12v varme element.


Edit: http://rog.asus.com/65842012/o...

Edit igen: http://www.der8auer.de/shop/ar...
Det produkt kendte jeg nu ikke lige, selvom at jeg kender til plasti dip.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af ICE-Cool d. 30-11-2014 00:07:10.


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-11-2014 01:33:20
Svar/Indlæg:
2084/124

#46, Har jeg overvejet. Det koster ej heller særlig meget.
Og tænker det ikke gør skade på vandblokkene eller pumperne 🙂

Fruergaard skrev d. 29-11-2014 23:37:03

Det afhænger helt af hvilken blok, er der nozzle i kan det meget vel blive et problem


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
30-11-2014 12:06:32
Svar/Indlæg:
202/5
#48, planen er at bruge en PCI-e riser og vende kortet således at blokken er nederst. Så skulle eventuel kondens på blokken gerne løbe ned og dryppe ned på et papir eller lignende (og ikke bundkortet eller grafikkortet 🙂 ).

Men jeg er i tvivl om hvor meget der skal isoleres rundt om kernen nede i dens sockel så at sige?
Fylde det til med elefantsnot og så lidt uden om, samt bag på (måske bare noget neopren på bagsiden)?
Har overvejet LiquidTape, men hvis lidt billigere elefantsnot kan klare det så går jeg nok den vej 🙂

#49, hvad mener du med nozzle?
Altså en jet plate som man fx finder i EKWB vandblokke?


M.Beier
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
30-11-2014 12:46:34
Svar/Indlæg:
2084/124
Ja.
Hvis du kører med kølevæske, og det bliver for koldt, så kan det ikke løbe igennem.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
30-11-2014 12:59:48
Svar/Indlæg:
202/5
Ah du mener det vil klumpe sig sammen.
Jet plate kan fjernes i GPU blokken, men ikke i CPU blokkene.

Men det bliver nok ikke koldere end de -10 grader.

Medmindre jeg sætter radiatorne uden for 🤣
Så kunne man måske nå -30 grader 😀

Har fundet noget kølervæske i silvan jeg tager ud over spørger til. Samt om de har elefantsnot 🙂


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 14:42:41
Svar/Indlæg:
3321/21
Det er vigtigt du giver de små komponenter rundt om coren, et eller andet. Da der lynhurtigt kommer kondens, og grundet at der er meget lidt plads vil det kortslutte hele møget med kølehovedet 🤡



Du kan bruge neglelak, almindelig silikone kølepasta, lim...

Det er ikke alt elefantsnot der er lige nemt at arbejde med! Så køb lidt forskelligt og prøv dig frem. De har det normalt i bog&ide, søstrene grene, tiger.

Vaseline i pci-e soklen vil være optimalt, du kan dog også lukke til hele vejen rundt med elefantsnot.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
30-11-2014 15:39:42
Svar/Indlæg:
202/5
#53, det var også det jeg var bange for.
Havde tænkt mig at bruge elefantsnot da det relativt nemt kan komme af igen efterfølgende :yes:

Min plan var a bruge det på de markerede områder:



Og så måske også bag på.

Har hentet noget kølervæske i silvan, men han frarådet mig at lade system stå stille med væsken i da det klister sig meget sammen som M.Beier siger.
Så hvis det skal bruges skal det også renses godt bagefter og ikke stå stille 🙂

MEN krafthelvede om så Mayhems Aurora ikke har et frysepunkt på -35C, og det har jeg noget liggende til overs fra mit SG09 build 🤣
Dog er det ikke det bedste væske til at overføre varme, og vil muligvis ej heller fungere optimalt med 10 CPU blokke.
Så skulle nok gå efter noget XT-1 i stedet for:
http://www.mayhems.co.uk/mayhe...

Nogen som har noget liggende eller kender til noget andet lignende som også kan gå ned omkring de -30 grader 🙂


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 19:25:35
Svar/Indlæg:
3799/43
Du skal nok regne med at du skal isolere alt ud til hullerne til kølehoved og lidt uden for.
På det billede som at du har i #54 Der skal du nok regne med at du skal isolere helt ud til ram klodserne. Bag på skal du også isolere med elefantsnot.

Jeg er lidt i tvivl om at du skal isolere dine cpu pin's da jeg køre med Socket 462 da oplevede jeg at mine ben på cpu'en begyndte at blive grønne pga. kondens.
Men det kan løses med vaseline.

Angående kølevæske så bliver der i denne tråd http://www.overclock.net/t/875...
anbefalet at skal du lede efter et produkt som er baseret på Propylene Glycol eller et produkt som Winter Ban -50
http://www.camco.net/Products/... #.VHtgvcloCVZ

Alternativet kunne være vodka 😛 Så kan du lige imponere slænget til nytår med din hjemmelavet vodka køler.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af ICE-Cool d. 30-11-2014 19:30:06.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
30-11-2014 19:34:57
Svar/Indlæg:
202/5
#55, Jeg tror jeg går med Liquidtape:
http://www.conradelektronik.dk...

Der er også rigeligt hvis man skal lave mere senere 🙂

So far er det kun GPU'en som vil blive kølet og OC'ed.
Og en PCI-e riser vil blive brugt således GFX kommer væk fra bundkortet så intet kondens kan ramme det. Og for at gøre GFX plan 🙂

Jeg blevet anbefalet Koolance kølervæske (-35 grader):
http://koolance.com/liq-705-li...


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 20:33:18
Svar/Indlæg:
3799/43
Jeg tror også på at det bliver nemmest med Liquidtape.

Fedt nok, kendte ikke lige det Kollance produkt, havde søgt lidt på nettet, men jeg fandt ikke andet end anti freeze.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2014 23:22:10
Svar/Indlæg:
4112/52
Kør med 100% Ethylene Glycol eller Propylene Glycol, så er du sikret ned til omegnen af -50°, med brugbar drift temp. ned til omkring -35°C, hvor det begynder at blive noget tykkere at pumpe rundt.
Tilføj evt. noget afspændingsmiddel fra opvaskeren til at reducere viskositeten på det (fint ord for hvor tykt-flydende væske er).

50/50 Dem. vand + Glycol med ca. 1spsk afspændingsmiddel pr liter blanding kan holde ca. -20°C før det begynder at blive til grød-is.

Hvordan endte du op med at forbinde loopet på TEC-blokkene?

Edit:
Hårlak på spray er en fin isolator, som er nem at påføre, om end det ikke er til at fjerne igen.
Vaseline eller scilicone fedt ned i soklerne (PCI-E, CPU socket og GPU-core) til at afvise vandet, men kontakterne kan etablere forbindelse igennem dette medie


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 30-11-2014 23:24:46.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
01-12-2014 08:38:03
Svar/Indlæg:
1194/156
Har du målt effekten?

Jeg sidder lidt og tænker som elektriker..

3600-4000W ja, selv 3000W er for meget for en stikkontakt.. Du har jo teoretiske 230 (Eller hvad spænding du har i stikkontakten) * 10A (Eller hvad din sikring nu måler) at gøre godt med, og det er vel og mærke for hele gruppen, så skal du lige trække lamper og andet du har på sikringen fra i forvejen.

3000W burde sprænge sikringen, så hvordan ser det ud på den side af?

Man skal jo huske, at effekten der bliver brugt i anlægget, er den samme effekt der skal ind i anlægget, det er altid sådan, så hvis du bruger 3000W skal der også 3000W ind i anlægget,. altså fra stikkontakten.

Hvis du har snydt med en 16A sikring i holderen, bør du nok lige overveje det igen, på grund af din brandforsikring..

:)

Bare en reminder man normalt ikke lige tænker over måske.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 10:22:07
Svar/Indlæg:
202/5
#58, de fleste steder jeg kan finde sælger større mængder af Glycol hvorfor jeg lige så godt kan købe mig noget af det koolance eller Mayhems væske og benytte (der er Propylene glycol i dem med ca. 50% og så lidt andre ting også).

Medmindre I kender til et sted hvor man kan købe ca. 1 liter glycol til under 80-100 kr.?

#59, har jeg overvejet;
TEC: (6*12A+4*18A)*12V=144A*12V=1728W
Systemet + pumpe og blæsere ligger nok på 550-600W.
Så det burde gå an med en 10A sikring, ellers trækker jeg en ledning fra en anden gruppe i køknet 🙂

Men tak for opmærksomheden på det.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
01-12-2014 10:24:29
Svar/Indlæg:
1194/156
Thansen sælger vel billig kølervæske?


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2014 10:31:18
Svar/Indlæg:
3321/21
Sikringen springer jo bare hvis det er 😀

Ang Pci-e riser, jeg har en ide om det kunne forværre dit OC, det længere kabel vil påvirke signalerne, -spændingsfald, elektrisk støj og tidsforsinkelser. Men om det reelt gør en forskel ved jeg ikke :)
Hvis du mangler assistance til isolering osv, så kigger jeg gerne forbi og ser dit projekt! Bor selv i Aarhus..


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 10:31:32
Svar/Indlæg:
202/5
#61, har jeg købt noget af i Silvan.
Men sælgeren var bare bange for at det ville efter lidt stilstand klister sig sammen og lukke for mit loop 😕

De havde haft et problem med et springvand som var lukket til efter det havde stået stille et par dage. Men det var vidst også mens temp var under nul grader:
http://www.borupkemi.dk/images...

#62, Nice 🙂
Får købt nok liquidtape hjem. Tror/håber det er den bedste løsning. Ville I også hælde det ned omkring coren i soklen? Eller ville I bruge noget andet det og så kun liquidtape rundt om og bagpå.

Efter som det pt. kun er GPU, så kan jeg jo bage rejse bundkortet op (som i et kabinet) således bliver grafikkortet også plant med GPU core blokken nederst 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 01-12-2014 10:34:57.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
01-12-2014 10:35:12
Svar/Indlæg:
1194/156
Husk at blande det op med vand. 50% plejer at være ned til -21 grader.

#62
Well, hvis belastningen tilføjes stille og roligt,vil du blive imponeret over hvor meget sikringen kam holde til, og hvor varm den og ledningerne kan blive inden der sker noget. Stol aldrig på at sikringen bare sprænger, for det er ikke altid tilfældet. :)


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 11:42:06
Svar/Indlæg:
202/5
Nogen der kender til dette produkt:
https://translate.google.dk/tr...

Indeholder også 1.2-Ethandiol hvilket det fra borup også gør.
Men overstående skriver at det er velegnet til PC vandkøling. Flasken siger ned til -37 grader 🙂


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2014 12:41:58
Svar/Indlæg:
3321/21
#63

Det med isolering kommer helt an på hvor du vil hen?

Hvis du vil kører med frost 24/7, så kræver det selvfølgelig noget omhyggelighed!
Er det bare til lidt hygge OC og point jagt på hwbot, kan det gøres ret hurtigt, og jeg ville holde mig til elefantsnot og køkkenrulle :)

Ang bundkortet, så vaseline i pci-e og cpu soklen hvis det skal være igang langvarrigt. Ellers er elefantsnot og køkkenrulle igen fint.

Men generelt er koldere bedre, da der ikke sker noget så længe det hele er frossen, det er først når det tør og bliver til vand der opstår ballade :)
Dog meget sjældent der sker nogle skader, hvis der kommer lidt vand her og der. Så snart systemet bliver mærkeligt og ustabilt, skal man stoppe og kigge efter vandpytter :D
-En tur i ovnen og det er klar igen.

Vaseline kommer nemt af i opvaskemaskinen.
Lad være med at bland vaseline og elefantsnot, det bliver noget klistret stads.


Armaflex i 1-2cm tykkelse er genialt til bagsiden af bundkort og grafikkort. Og til dine slanger selvfølgelig :)



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af noxon d. 01-12-2014 12:43:12.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 12:46:33
Svar/Indlæg:
202/5
#66, takker for info.
Tror det bliver elefantsnot og køkkenrulle så 🙂
Det er bare til at teste hvor langt ned setuppet kan komme og så noget hygge OC 🙂

"Vaseline kommer nemt af i opvaskemaskinen."
Kan ens hardware tåle at komme i opvaskemaskinen?

Jeg tænker at tilbyde folk at selv at komme og prøve krafter af med setuppet på deres egne komponenter/GFX 🙂
Specielt hvis jeg kan nå de -30 grader når radiatorene kommer udenfor her til vinter 🤣


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2014 13:04:29
Svar/Indlæg:
3321/21
#67

Ja, ingen problemer :) Har praktiseret det nogle gange, med bundkort der har været helt smurt ind i vaseline. De bliver som nye 😀
Vand og HW er ikke noget problem, så længe der ikke er strøm tilstede.
Tør det i ovnen efterfølgende.

Her er Rosty igang 🤡
https://www.youtube.com/watch?...

Jeg har en masse voltmoddede grafikkort til at ligge, og alt muligt andet. Så hvis tiden er der er jeg klar på noget bench ;)


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 13:47:54
Svar/Indlæg:
202/5
#68, okay, men burde man ikke skylde med demi vand eller MilliQ vand da der jo er mineraler osv i vand fra vandhanen som gør vandet ledende?

Lyder godt, skal nok skrive når systemet er klar til "besøgende" 🤣


noxon
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2014 14:31:45
Svar/Indlæg:
3321/21
#69
Hvad skulle vandet lede når der ikke er strøm, og når det efterfølgende tørres i ovnen?
-BIOS batteriet fjernes selvfølgelig.

Hvis hardwaren er støvet og du hælder helt rent vand på, bliver det jo med det samme ledende pga støvet 🤡


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
01-12-2014 15:26:15
Svar/Indlæg:
202/5
#70 tænkte bare at diverse salte/ioner ikke er særlig godt for bundkortet, selv efter det er blevet tørt?
Men det er måske en så lille del i vandet at det er ubetydeligt alligevel.

Kender du til et godt sted at handle det Armaflex?
Tænker mest her til slangerne på 16mm ydre diameter.


ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2014 15:44:06
Svar/Indlæg:
3799/43


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2015 20:47:46
Svar/Indlæg:
202/5
Nå, skulle man dog aldrig få opdateret denne tråd 🤣

Tilbage fra ferier, eksamener osv.; Tid til lidt OC sjov.

Det billige kølervæske fra Silvan virkede helt fint (so far) i en lav opløsning. Så det var bare at smække noget elefantsnot på grafikkortet og se hvor langt ned det ville komme 🙂







Kortet kan åbenbart ikke registrere temperatur under 0 grader. Ved bench load lå temperaturen på ~3 grader så jeg estimere at idle var et par minus grader.

Vandet der kondenserede på vandblokkene og fittings frøs til is (havde jeg nogle fine billeder af, men min bærbars SSD valgte at stoppe med at fungere).

Dette skete i ~20 grader varmt rum, så det burde være muligt at komme længere ned hvis radiator sættes uden for.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 02-02-2015 20:48:25.


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
02-02-2015 20:59:05
Svar/Indlæg:
202/5
Som skrevet tidligere så åbner jeg for muligheden for at DU kan komme og teste dit grejs OC kapacitet af med denne TEC chiller.

Dette kan være dit grafikkort, CPU eller RAM.
Jeg har diverse hardware (I7 3930k, rampage IV gene, skærm osv.) stående samt rigeligt med Watt, så du kan nøjes fx bare at komme med dit grafikkort. Du er selvfølgelig også velkommen til at slæbe hele dit eget setup med.

For at gøre det klart, så er det ikke mig der OC'er, det bliver dig. Jeg stiller som sådan bare setuppet til rådighed så du kan se hvor højt et OC og score du kan få med minus grader 😀

Kom gerne forberedt hjemmefra med isoleret hardware og diverse BIOS'er installeret, da min tid er en smule begrænset.

Jeg forbeholder mig retten til at poste omkring eventuelle resultater i build logs 🙂

Setuppet befinder sig i Aarhus C


llPsyCholl
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2015 02:11:03
Svar/Indlæg:
43/6
Har du overvejet at lave en styring af dine peltier så du bare kan lægge vandtemp ned omkring dugpunktet og se hvor meget ekstra de få minus grader giver i forhold til at ligge på dugpunktet? =)


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
09-02-2015 12:13:15
Svar/Indlæg:
202/5
#75, tænker du i forhold til grafikkort eller CPU (eller begge dele)?

Jeg har aldrig set mig at dette skulle bruges til noget 24/7 overclocking eller lignende.
Har jeg ikke brug for set i forhold til hvor meget det fylder og strøm 🙂

Men jeg kan da godt teste hvor mange og hvilke peltier der skal til for fx at holde en i7 3930k på 20 grader under load med noget OC?
Samt hvor stor en radiator som behøves i sådan et setup.
--------------------------------------------------

Ingen der har et 290X eller GTX 980 som de vil lege lidt med? 🤣


Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
29-07-2015 21:13:30
Svar/Indlæg:
202/5
Hej

Undskylder for det sene svar, men lidt opdatering.
For noget tid siden var Noxon forbi hvor vi testede hvad min I7 3930k og GTX 970 kunne komme op på.

Svaret blev 5.3 ghz og 1682 MHz hvor delene var holdt omkring et par grader.

Vi kørte lidt forskellige test igennem, blandt andet opnåede vi 18065 marks i 3DMark11 - Performance og 6373 marks i 3DMark - Fire Strike Extreme.
Kan ses her:
http://hwbot.org/submission/28...

Et fint resultat, men vi havde stadig massere af temperatur af give af på GFX, men desværre er de kort jo volt låste.

Havde håbet Fury X ville være en OC drøm som AMD snakkede om, men det ligner det vidst ikke at være, selv med ekstra volt.

Og der er vidst ej heller så meget at hente med ekstra volt på Maxwell kortene i følge Kingpin. Men overvejer nu alligevel om man ikke skulle få fat i et Classified eller Kingpin når de bliver mulige at købe 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 29-07-2015 21:14:53.