Har brug for lidt hjælp

Diverse d.  29. november. 2013, skrevet af Sjakalen
Vist: 13232 gange.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 19:23:30
Svar/Indlæg:
1978/216
Har her i formiddgs solgt mit sidste grafikkort Asus GTX 570 han fik det for 800 kr, men det stod i dba til 900 kr. til en ung mand på omkring en 20 år vil jeg tro, fra Vanløse som har fået Call of Duty Ghosts i fødselsdags gave, men det går hurtig op for ham at han ikke kan spille det og han tro bare det er fordi hans grafikkort er for lille til det... hvilket det jo så også er! da Ghosts kræver DX11 og nu kommer så det store spørgesmål... men hvordan fanden han lige kommer frem til at han lige skal ha et kort som mit kort forstår jeg ikke?? når han ikke har en skid forstand på hardware overhovedet... hvilket jeg finder ud af senere på dagen, da jeg ser hans PC. han ringer 2 timer senere og siger der ikke er noget signal op til skærmen, og jeg spøger jo så, efter lidt snak frem og tilbage om han har sat strøm på det her kort, strøm siger han, skal der strøm på, ja siger jeg der skal strøm til det kort du har købt af mig, nå siger han så, så siger jeg du har et eller 2 kabler på din PSU hvor du smider det ene op i røven på dit grafikkort og passer stikket ikke er der et stik i kassen du kan bruge til det... så du får strøm på... så kan jeg høre han tænker helt vildt, hvorefter jeg siger til ham at jeg lige starter dyret op ude i gården og kommer fordi ham og lige hjælper ham med at sætte det til.. jeg kan jo tydligt høre at du ikke fatter en skid om det her og jeg vil jo nødigt ha at du brænder noget af, da du lige har købt det. da jeg så kommer ind på hans værelse og ser hans computer får jeg jo et mindre chok da jeg kigger ned i den 😲 😲 den er så gammel og skæv, beskidt og ulækker af støv og nikotin at jeg har ikke set noget der minder om det i flere år. også er der ikke bare noget der ligner stik til et grafikkort på hans PSU og skulle han købe en PSU med stik på, så er hans CPU nok så gammel at den langt fra kan køre hans spil.. vil jeg tro. tro han snakket om at det var en AMD Athlon et eller andet?? fra før krigen. men da jeg så siger til ham at han nok skal ud i en større opgradering for at spille sit spil.. øffer han jo for om vi ikke kan lade handlen gå tilbage, men siger til ham at det er jeg ikke meget for... jeg regner jo at folk der ringer på sådan et grafikkort, har forstand på hardware så det kan nok ikke ikke lade sig gøre. en handel er en handel. men tilbyder så at hjælpe ham med at bygge en ny pc når vi kommer ind i det nye år og han har fundet en pose penge til at bygge noget nyt hvor han så kan bruge mit, nu hans nye grafikkort 🙂

Så hvad ville i foreslår af løsninger til noget billigt hardware der kan køre Ghosts uden problemer... med det kort han har købt af mig

Måske nogle der mener at jeg burde gi ham hans penge igen. men i min verden fanger bordet sku!! en handel er en handel. mit kort virker jo, ikke min skyld at han ikke har tjek på det... eller spøger om det inden han smider pengne på mit bord. men lidt komisk er det sku!! 🤣 men synes da også det er synd for ham

Tråden blev redigeret 5 gange, sidst af Sjakalen d. 29-11-2013 19:39:29.
187man

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 19:28:10
Svar/Indlæg:
3340/386
Yes, dem der vil lære om computer og gaming skal starte et sted 🤣

Men ja, det var hans fejl og ikke din fejl.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 19:31:02
Svar/Indlæg:
1978/216
Hehe ja sku da dyre lære penge synes jeg 😀

187man

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 19:35:16
Svar/Indlæg:
3340/386
Hvad mener?

Nu har han 1 gfx.....nu mangler han bare at opgradere resten 🤣

Hmm, tror det er EF dag.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 19:37:30
Svar/Indlæg:
1978/216
Jeg skulle ha taget et billedet af den 😲

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 19:42:40
Svar/Indlæg:
1978/216
Troet jo at alle unge mand på hans ælder 20 år. var udlært i hardware og gaming udstyr inden de blev 14 år i dag 😀

(FIH)TheDon

Overclocker
Tilføjet:
29-11-2013 20:03:23
Svar/Indlæg:
225/13
skal det være billigt så en A6 6400K cpu billigt fm bundkort og 8gb ram og en ny psu til en 500 ca

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 22:01:34
Svar/Indlæg:
1431/233
0# Hånden på hjertet. der er jo intet tjent ved at du skal bruge tid på at hjælpe ham med at samle den pc, for er der noget galt er det jo igen dig der får opkaldet. Hvilket jo også er fint nok hvis det er ok med dig.
Men ren økonomisk/pengemæssigt er jeg sikker på det havde været en bedre løsning at give ham pengene retur, og så slippe for bøvlet. 😲

Men respekt for du gider. For er sikker på en sådan "type" ikke er noget man slipper af med sådan lige igen uden nogen former for problemer. 🤡

Ali

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 23:33:35
Svar/Indlæg:
638/78
Prøv og hør hvor meget han evt vil bruge på en upgrade og så giv ham et link til en PC...hvis du overhovedet gider at bruge mere tid på det.
Der findes da okay computere til omkring 2K han ville kunne bruge. Er bare bange for at - som du beskriver køber - at han konstant vil løbe ind i hardware/software problemer 😕

Ellers er du i din gode ret til at sige, at handlen er afsluttet og han nu må klare sig selv...men igen, er du bare en sympatisk og hjælpsom mand så kunne du måske gi' ham et skub og få ham i gang med at lære lidt mere :)

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 23:41:31
Svar/Indlæg:
1978/216
#7 Gider sku da heller ikke ha ham siddene i sofaen mens jeg samler den, hvis det kommer så langt :) så det bliver bare en aflevering på dørmåtten og afhentning af hans penge. vi skal sku ikke være bedste venner eller noget i denne stil :)

Måske jeg ringer til ham i morgen og siger til ham at jeg lader mine annoncer stå på DBA og G&G stå og hvis der er en køber der ringer, sender jeg ham vidre til ham. for helt ærlig gider ikke bruge min tid på det... det er jo kun for at være flink.. som du selv skriver så bliver han nok svær at slipe af med igen 😴 😴

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sjakalen d. 29-11-2013 23:43:19.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
29-11-2013 23:51:03
Svar/Indlæg:
1978/216
#8 Sku bare vildt at man nogle gange er så sympatisk og forbandet hjælpsom... og selv om man er klar over at det her bliver noget lort og inden man kommer ud af døren hænge det en langt ud af halsen og man skriger hele vejen ned til den første kiosk for at få en kold cola hehee 😲

DJ

Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2013 00:32:14
Svar/Indlæg:
1431/233
9# Bare indse det, i er perlevenner fra nu af..
Inden du ved at det nuller i hinandens tær og laver fletninger på hinanden 😲

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2013 01:11:56
Svar/Indlæg:
1978/216
Hehe lige meget hvad så bliver det ikke til fletninger, jeg har mindre hår på hovedet end du selv har og hans er lige så kort som det du rendet rundt med :)

CF

Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2013 02:06:11
Svar/Indlæg:
4689/105
Den har jeg stået i mange gange efterhånden. Har helt droppet at sælge ting til folk andre steder end herinde. Gider simpelthen ikke at skulle bruge 10timer på at få en eller tumpes pc op at køre bare fordi han ikke har lært at bruge Google... Det var da sådan jeg lærte det for næsten 10 år siden. Jeg er jo en af de unge gutter der var så heldig at kunne få svarene serveret på et sølvfad med et par klik på nettet. Det er kun blevet nemmere for folk at finde svarene på deres spørgsmål, men folk bliver dårligere og dårligere til at finde dem.

Jeg hjælper kun tekniske analfabeter hvis det er familie/venner eller hvis der er lidt penge i det. Dog kan jeg da også til tider forbarme mig over folk, men det ikke særligt tit jeg gider det mere, for jeg ved jo godt at hvis noget så går galt inden for den nærmeste fremtid, så er det jo min skyld. Hvis det er noget helt banalt, så kan jeg tit finde på at spørge om de ved hvad internettet er og om de i den anledning har stiftet bekendtskab med Google, for han ved næsten alt. Så plejer samtalen ofte at stoppe der, men stadigvæk fatter idioterne ikke at åbne deres browser og bruge 2 min på selv at finde svaret.

Er desværre ikke så tålmodig mere på det område.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af CF d. 30-11-2013 02:12:46.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2013 05:27:52
Svar/Indlæg:
1978/216
#13 Jeg har jo lige som dig også valgt at sige fra over for det, med mindre det er familie&venner der er helt lost! også ellers hvis der er lidt kroner i det.. de ryger lige i min egen hardware kasse :yes: men nogle gange falder jeg sku i vandet fordi jeg synes det er lidt synd for dem... også kan jeg jo tydligt huske hvordan det var når man selv sad med store problemer tilbage 1996 og nogle år frem, og der var bare ingen der hadet tid til lige at kommer fordi og hjælpe.. så kunne man sidde der helt alene og skrige ud i natten! men det der jo så alligevel noget positivt ud af.. fordi det jo hurtig gik op for mig at det her bliver jeg nød til at gå i dybten med, seriøst!! ellers kommer jeg til at være totalt af afhængige af at alle andre skal bruge tid på mit lort når det passer ind i deres planer. hvilket man jo hurtig bliver sindssyg af!! men de timer man har brugt på at hjælpe andre er jo helt vildt!! og 99% af tiden har det jo været sjovt :yes:

Men har også altid haft den mening at hvis jeg skal hjælpe folk må de sku godt vise at de interesserer sig for det bare en lille smule også høre efter og lære noget af det.

I dag gider jeg slet ikke rode med gammelt hardware... med mindre de gør deres lort grundigt rent uden på og inden i, og støvsuger den! og når jeg siger at det kræver at de offer penge på feks en ny PSU, nyt drev eller en større harddisk, så gider jeg sku ikke høre om alle deres penge problemer om at det snart er jul og bla bla bla og deres unger skal ha nye sko... nogle gange står det sku bare af, også skal der nyt i! hvis den skal online igen, længer er den vel ikke. men er det folk der ryger vil jeg helts ikke røre ved deres gammele lort... der findes ikke noget være end en pc der har stået flere år hos en ryger, det er så klamt som det kan blive!! men det er jo stadig fedt når der er ind imellem kommer en med en stor pose penge og siger byg mig et møgsvin af en computer der kan køre alt hvad jeg smider efter den 😀 og som du selv siger, så har man jo lært rigtig meget ved at søge svar på alle de spørgesmål man har haft i de tidlig år på div forums. så man kan vel godt sige man er selvlært :yes:

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Sjakalen d. 30-11-2013 05:34:22.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2013 12:07:41
Svar/Indlæg:
2131/173
Du rider som du sadler.
Staklen har tilbudt dig at lade handlen gå retur, du takker nej og du vælger så at investere din tid i hans nye projekt - bagefter tuder du på HWT.
Jamen altså...

CF

Elitebruger
Tilføjet:
30-11-2013 12:30:48
Svar/Indlæg:
4689/105
#15 Ved nu ikke om han tuder. Det er ikke sådan jeg opfatter det i hvert fald 🙂

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2013 05:29:06
Svar/Indlæg:
1978/216
Hehe jeg tuder sku ikke 😀 og jeg rider heller ikke den dag jeg sadler.. heldigvis 😀 for så var jeg sku da begyndt at stortude!! synes jo bare det er synd for manden at han roder sig ud i de ting uden at vide noget om det, eller søger lidt hjælp om det inden han køber noget.. det er jo bare at gå ned i en butik og spørg løs. faktisk kender han til HWT, så forstår man jo slet ingen ting 😲

Nå men der var en kone der ringet lørdag på det kort, jeg forklaret så konen at hun skal ringe til ham, fordi han hadet købt det her kort af mig, men kunne ikke bruge det. da jeg så ringer for at fortæller ham at han kan sælge det her kort vidre og få sine penge hjem, har han har fandme været ude og købe en ny PSU 😲 men den hadet han så også problemer med at sætte i?? altså det er sku da noget det næmmeste at sætte en ny PSU i.. mener har han problemer med det, så bliver han fandme tung at danse med!! men det første jeg til ham da jeg ringer, er at jeg hverken har tid eller lyst til at rode med hans gamle lort. men at han skal sælge det kort og levere den PSU tibage med det samme, samle den pc igen og hygge sig med den her i vinter, også ellers spare nogle penge sammen.. du er jo næste halvvejs når du får solgt det kort og får de 350 kr tilbage for den psu. også købe en dig en færdig samlet PC til ca 4000 kr. i stedet for at bygge vidre på det gammle lort... det kan slet ikke betale sig overhovedet... og da du slet ikke har forstand på noget af det, følger der masser af problemer med! når man opgrader på noget der er så gammelt, og på den anden måde får du en helt ny computer og kan starte på en frisk.

Jeg har aftalt med ham at jeg ville sætte hans mobil nummer på de annoncer jeg har lavet på det kort, så kan folk selv ringe til ham. også ellers held og lykke med det hele, ha en god dag. over and out! 😀

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sjakalen d. 01-12-2013 05:36:36.