Flimmerfrie skærme

Diverse d.  04. december. 2013, skrevet af Burgurne
Vist: 12372 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2013 15:49:06
Svar/Indlæg:
5874/1287
Halløjsa.
I forbindelse med min pinlige monitorsøgning er jeg faldet over denne liste med bekræftede flimmerfrie skærme.
Måske jeg ikke er den eneste der er interesseret i at undgå flimren mv?

http://www.tftcentral.co.uk/ar...

Hvis her stadig er nogle der tror, at "flimmer" hører 60hz og CRT-monitorer til, så læs denne artikel:
http://www.flatpanels.dk/nyhed...
xt0m

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2013 16:14:51
Svar/Indlæg:
2587/91
Det har jeg godt nok aldrig hørt om før..

(Men mine skærme består da Flatpanels-testen med mobilkameraet..)

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
04-12-2013 16:42:56
Svar/Indlæg:
5679/460
det man siger som Flimmer med computer skærme er fordi de fleste producenter bruger PWM LED de "flicker free" er uden PWM styret LED ...det er forskellen :) ...men om man kan se forskel gælder vist fra person til person eller om du har en PWM styret eller ikke PWM styret skærm ved siden af hinanden :)

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2013 20:47:42
Svar/Indlæg:
5874/1287
#2 Korrekt omkring PWM, men det er ikke korrekt at det er noget man kan "SE", læs det link til flatpanels.dk jeg skrev i #0.
Artiklen starter sådan her:

Overskriften er en konstatering, men et passende spørgsmål kan være: Føler du ubehag, øjenirritation eller får du hovedpine ved at sidde foran en PC-skærm i længere tid? I denne artikel kigger vi på hvorfor moderne PC-skærme med LED-belysning kan irritere øjnene samt hvordan du selv kan teste og undgå det. Selvom flimmer også kan opstå på tv-skærme, fokuserer vi her kun på PC-skærme og den såkaldte "PWM-metode", som problemet ofte kaldes.

OPLEVER DU UBEHAG FORAN EN SKÆRM? EN INTRODUKTION

Skærme har flimret til en vis grad i mange år. Billedrørs-skærme opbyggede mere eller mindre billedet af flimmer og hvis du fandt det ubehageligt at sidde foran en billedrørs-skærm, så var du ikke alene. Men det sker også på moderne fladskærme. Vi taler ikke om synligt flimmer, som på defekte skærme, men "usynligt flimmer", der kan påvirke dig, når du sidder foran skærmen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 04-12-2013 20:48:15.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2013 22:42:38
Svar/Indlæg:
7765/230
Holy shit...Aldrig har jeg hørt om så mange bekymringer i forbindelese med en ny skærm....
Min samsung syncMaster 2470 er set fra min side af bordet flimmerfri. Så den virker for mig.(Men har sikker masser af "usynligt flimmer. 🤣 🤣) .. Dermed ment at fordi andre kan se flimmer er det jo ikke sikkert du kan,..

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 04-12-2013 22:43:00.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2013 01:19:04
Svar/Indlæg:
5874/1287
#4 Det er nu ikke selve "flimmeret", men mere det at jeg desværre hører til dem der får hovedpine af nogle monitorer efter lang tids brug. Som der står i artiklen så _kan_ det være flimmeret der udløser det.
Men jeg ved så ikke om det er det flimmer der er skyld i det, eller om det er noget helt andet.