Battlefield og grafikkort ram

Grafikkort d.  07. december. 2013, skrevet af Sjakalen
Vist: 12615 gange.

Sjakalen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2013 09:49:57
Svar/Indlæg:
1978/216
Har et spørgesmål om ram på grafikkort og SLI. hvorfor får man ikke dobbelt op af ram når man køre SLI med 2 GB på hvert kort, med feks 2 stk GTX 770. har en plan om at jeg efter nytår skal ha et GTS 770 mere til BF4

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Sjakalen d. 07-12-2013 09:50:52.
Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2013 10:54:24
Svar/Indlæg:
1599/100
Du får ikke double ram af af at have 2 kort.

Du har 2gb ram, og begge 2gb ram på begge kort udføre samme process. Så du har max 2gb uanset mængde kort.

Jeg har 6gb kort med vilje, og BF4 bruger 4gb, så du kan tydeligt se det rettet mod 290 og 290x kort.


Sjakalen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2013 11:11:55
Svar/Indlæg:
1978/216
Ja ok :) Så forstår jeg ikke rigtig hvad SLI giver i et spil som BF?? hvis ram mængden fra 2 kort ikke har betydning

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sjakalen d. 07-12-2013 11:12:47.


Pierre3400
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2013 11:24:03
Svar/Indlæg:
1599/100
Det her det da?

Ram er en ting, men med 2 kort så spreder den opgaver til GPU og giver bedre frames og mulighed for højere grafik. RAmmen bliver brugt til at preloaded textur.


gasolin
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2013 11:30:13
Svar/Indlæg:
5506/640
om ydelsen bliver bedre har ikke noget med ram at gøre til alm 1080p skærme, gjorde det det ville alle bruge 3-6 gb grafikkort

http://www.rwlabs.com/article....


las
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2013 12:04:46
Svar/Indlæg:
2151/51
#1 Nej, grunden til du bruger 4GB, er fordi du har 6GB ram. Så allokerer spillet flere ram. Ganske enkelt. Prefetch/Pre-Cache. Et 2GB kort kan sagtens trække BF4 på Ultra, selv i 1440p..

Du ville have kunnet køre præcis samme indstillinger med præcis samme fps på 3GB udgaverne af dine kort..

http://www.guru3d.com/articles...

Jeg løber f.eks. ikke tør for ram før jeg sætter resolution scale til 140% med MSAAx4 i 1200p. Her er MSAA slet ikke nødvendigt, så der kan man lige frigøre lidt ram igen og hæve resolution scale yderligere. GPUerne er flaskehalsen, ikke ram mængden..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af las d. 07-12-2013 12:14:27.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
07-12-2013 13:16:49
Svar/Indlæg:
4295/306
#0 Som de andre skriver. Det er desværre en downside ved SLI/Crossfire. Beregninger bliver delt mellem GPU'erne og derved fordobles ydelsen (teoretisk). Men hver GPU skal stadig have alle textures og grafik element i sin tilhørende ram, så rent praktisk skal du have alle disse elementer liggende 2 gange - en gang på hvert kort.

Ydelsen bliver fordoblet, men ram mængden tilgængelig er den samme fordi det er pr. GPU.

Det samme gør sig gældende på dobbelt-GPU kort. 7990 med 6Gb f.eks. har kun 3Gb til rådighed fordi det er 3Gb pr. GPU.


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
07-12-2013 13:21:12
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg spiller i øvrigt i 2560x1440 og er lige skiftet fra et 670 med 2Gb til et 280x med 3Gb. Jeg kan mærke en forskel og mener det også er pga ram og ikke kun den hurtigere GPU.

2Gb skulle være fint i 1080p, men i de nye spil i 1440p og opefter med alt guf på begynder spillene at kunne udnytte en større ram mængde.


Sjakalen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2013 14:03:17
Svar/Indlæg:
1978/216
#6 Ja ok så blev man jo så meget kloger 🙂 så er det måske slet ikke så smart med SLI alligevel, som man ellers gik og troet??


Gripen90
 
Senior Skribent
Tilføjet:
07-12-2013 14:12:08
Svar/Indlæg:
15982/637
+1 til #5 😎

2GB ram er fint i 2560x1440 been there og done that og testet det med 1-2-3 GTX 670 2GB kort. Selv 5760x1080 har været fint spilbart med 2x GTX 670 2GB kort.

Det er ikke fordi spillene i dag "undnytter" rammene bedre overhovedet ikke, for når man undersøger den tekstur størrelse der benyttes er det stadig ofte compressd 2048x2048 og nogen gange 4086x4086, men det er stadig fint nok til 2GB vram.
Årsagen er faktisk primært at når man vælger "Ultra high" instillinger mv, så bliver der automatisk slået een eller anden for for Anti-Aliasing til og det er det som kan æde af VRAMMEN ! Før var Anti-Aliasing selv selv valg indstilling eller også skulle den aktiveres i GFX driveresn.

Problemet ved alle programmer som MSI Afterburner og EVGA Precision samt GPU-Z er at den kun måler den tekstur mængden spillet har mulighed for at allokere til Vrammene, og det er IKKE ensbetydende med at det er hvad der faktisk skal bruge for at køre spillet flydende - det er der så mange der tager gruelig fejl af ! Der er endnu intet program der kan måle hvor mange Vram der skal bruges for at spillet kører flydende i real time.

Flere er heller ikke vidende om at siden Windows Vista har Microsoft implementeret de man i gamle dage kalde AGP Aperture Size, hvor man via BIOS kunne tildele system ram til hjælp ved tekstur allokering i spil. Det sker i dag automatisk af styre systemet, således at lægger man på Vram grænsen under tekstur kørsel, så tildeles noget system ram til at hjælpe med memory buffering ! det sker i al stilhed.



#8: Jo da ! det handler blot om at vide hvad man vil og gør !. Eet grafikkort i dag på 3-4-6GB vram er måske fint Vram mæssigt, men eet enkelt kort mangler GPU poweren til at producere gode frame frates ved f.eks 4K opløsning. Derfor et godt ide med to kort med høj vram buffer til de opløsninger der er over 2560x1440.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Gripen90 d. 07-12-2013 14:20:23.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-12-2013 21:51:37
Svar/Indlæg:
8947/160
Og multi gpu løsninger er fuldt brugbare. Jeg er glad for crossfire/sli og har ligesom Griben90 benyttet mig af det de sidste mange år på begge platforme, både crossfire og sli, og helt uden problemer af nogen art. Så jeg kan kun anbefale det som en god måde at få flere fps/opgradere på.!! 😉