Intel CPU´er [Hjælp]

Diverse d.  09. december. 2013, skrevet af Torment LM
Vist: 12041 gange.

Torment
 
Overclocker
Tilføjet:
09-12-2013 15:18:14
Svar/Indlæg:
463/62
Hej allesammen, 😳

Jeg står i verdens mest nedern situation, jeg skal skrive
SRP, men her den anden dag, har mig og en af vores
underviserer opdaget noget som bare er mega surt for mig.

Alt det materiale vi havde fundet var simpelt nok, VÆK.
Så nu står jeg i den situation at jeg har ingen information, og skal prøve at finde noget, men ved ikke om det bare er mig, men kan sådanset ikke rigtigt finde noget ordenligt.

I kan lige få at se hvad min opgave er.

"Diffusion af "Intel" processorer."

*Udarbejde en teknologisk analyse af en eller to processorer til computere, herunder hvilken konkurrence situation, der gælder for branchen.

*Dernæst ønskes en analyse af, hvilke forhold der er kritiske for Intel´s valg af teknologi og diffusion for deres processorer.

*Afsluttende ønskes en vurdering af, hvordan Intel skal udvikle og fastholde sin markedsposition for processorer til computere.

Nogen som tror de kan hjælpe mig med lidt informations søgning? jeg skal finde noget om hvordan intel processorer behandles, og hvordan de fremstilles.

Nogen som enten arbejder hos Intel eller har kendskab til noget information?

I er mere end velkommende!
Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2013 16:49:49
Svar/Indlæg:
202/5
Hej Jonas

Det var da lidt trist.
1) Jeg kan ikke se hvorledes ALLE dine fundne materialer kan forsvinde?
Tvivler på at vejleder har godtaget at du kun havde én hjemmeside til rådighed under denne SRP (som så kunne været gået ned).

MEN lad os starte fra en ende af;
"en eller to processorer til computere"
Tænker du her en AMD vs Intel?

"Udarbejde en teknologisk analyse"
Håber for dig at der bare er tale om en kort forklaring hvorledes de fungere, og ikke en i dybden forklaring eller en eksperimental analyse?

Hvis jeg stod i din situation;
Give en kort beskrivelse af hvorledes en Intel CPU produceres.

Her efter vil jeg gå i dybden med teknologien som gør det hele muligt, men samtidig også er Intel's (alle SI chip producenters) problem; Photo lithography.
(beskrive lidt omkring teknologien, både dens historie men også teknikken bag som Intel benytter).

Så ville jeg forsøge selv (ved godt tiden er knap, og dette skulle nok have været forberedt noget tid i forvejen). Her tænker jeg bare noget simpelt og nødvendigvis ikke lige med silicium osv. Det kunne være så simplet som noget metal du skærer i som maske og så "brænder" det mønster ned i en træplade (måske med en linse for at vise at mønskret kan gøres mindre, og så skrive lige om linser og lys) 🙂
(ved ikke helt hvilke fag du skriver denne SRP i ud fra din beskrivelse, men som du kan hører ville mit nok blive fysik og så enten matematik eller kemi).

Derefter vil jeg så beskrive de problemer som skulle overkommes for at bruge photo lithography (fx diffraktion af lyset samt andet; http://en.wikipedia.org/wiki/C... )

Og så at Photo lithography også er et problem for de kommende generationer, da det bliver sværere at lave pæne formationer i de ønsket størrelser (næste skridt vidst 14nm).

Problemet er at under denne process bliver transistorne ikke 100% firkantet som billederne eller øsnker at vise, men der kommer små defekter. Og når én defekt transistor kan ødelægge hele chippen, så bliver det svært at masse producere chips i 14nm (da defekterne har større indvirkning her/lettere fremkommer);
http://www.extremetech.com/com...

Når det så er beskrevet, ville jeg snakke om hvilke muligheder der så ligger henne af vejen (din nr. 3), både kort sigtet men også langsigtet, og gå i dybden med hvertfald én af dem.
Og her er der mange muligheder som der bliver forsket i (ingen har vist sig at være lige så effektive som photo lithography (chips pr. tidsenhed) men dog bedre i form af transistor "skønhed").

Dog ville jeg også nævne at Intel chips som hoved regnekraften er ved at blive faset ud både kort sigtet og langsigtet.
Kort sigtet er at flere og flere regneprogrammer bliver optimeret til den parrallel regnekraft som GFX'er besidder, hvilket gør stærke CPU'er mere og mere unødvendigt.

Langsigtet taler vi om kvantecomputere, du kan finde mere om dette rundt omkring (det fysiske bag er langt over gym niveau, men princippet kan nu nok godt bruges).
http://www.youtube.com/watch?v...

Og lidt mere her fra den anden side af landet 😉
http://www.scienceathome.org/i...
(hvis du øsnker mere info om disse fremtidige computere, så skriv til en af de to grupper og hør om du ikke må besøge dem).

Men held og lykke med det, hvis der er noget, så spørg bare løs 😀


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Fruergaard d. 09-12-2013 17:01:41.


Torment
 
Overclocker
Tilføjet:
09-12-2013 17:09:36
Svar/Indlæg:
463/62
Tak #1,

Jeg skal lave en teknologi analyse, altså sådanne en gut her.



af 2 processorer fra Intel.

Mine 2 fag er teknologi og innovation. innovation burde jeg have godt fat i, jeg skal bare have kilder og sådanne, jeg ved ikke om jeg må spørge så direkte på et forum, men nu er det gjort, og så er det ris til egen røv. 😳





Fruergaard
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2013 17:18:23
Svar/Indlæg:
202/5
Troede kun det var STX som havde SRP, men kender ikke til kravende til de to fag 😕

Umiddelbart vil jeg stadig gribe det lidt an som foreslået i #1;
Teknik (og tildels viden) er den nuværende Photo lithography.
Viden er så den forskning som bliver lavet i næste fase af chip produktion.
Organisationen er så Intel, om der er tale om opbygning eller hvorledes, ved jeg ikke, ej heller lige hvor du kan få fat i denne information.

Produkt; er så Intel CPU'er.
Hvor dybt du skal gå her, ved kun du, men det er stadig ret kompleks hvorledes sådan en CPU fungerer og kommunikere med resten af PC'en (specielt også med HT) ud over det sædvanlige overfladiske snik snak om vi fører her på siden 🤣

Jeg kan ikke se hvorfor du ikke må spørge til råds, så længe du ikke skriver direkte af hvad du får svaret 😉


Risaan
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2013 17:49:11
Svar/Indlæg:
279/10
hvilken 2 cpu'er søger du info om ?


Torment
 
Overclocker
Tilføjet:
09-12-2013 18:05:14
Svar/Indlæg:
463/62
Lige pt søger jeg hvad jeg kan finde,

men som udgangspunkt ville jeg gerne have skrevet om i7-3770k og i7-920

:) men lige nu, så er alle bud åbne


Risaan
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2013 18:39:32
Svar/Indlæg:
279/10
3770k og 920'er
http://ark.intel.com/compare/3...
nu er 920'er en ældre sag inden for cpu'er
så var det mig der skulle vælge 2 cpu'er 3770k og 4770k men jeg ved også at der er meget info omkring dem på nette hvor de bliver compare.
hvad med i5 vs i7 ?



Torment
 
Overclocker
Tilføjet:
09-12-2013 18:48:22
Svar/Indlæg:
463/62
Lyder fair nok, med en ivy og en haswell :)

kender godt til intel ark, 😳


Risaan
 
Superbruger
Tilføjet:
09-12-2013 18:52:30
Svar/Indlæg:
279/10
#7 jammen så er det bare igang med google :) og held og lykke.