IPS skuffer - måske

Diverse d.  09. december. 2013, skrevet af Burgurne
Vist: 12273 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2013 15:43:52
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ja, så blev det en BenQ BL2411PT monitor.
(Se http://hwt.dk/Forum/330634/Pan... for min tilgang til dette)
Farverne er gode, og efter justering af "user mode" (ca ud fra denne test http://pcmonitors.info/reviews... ) er lysstyrken og gamma sat på plads. Hvid er ikke "grumset" i overdreven grad, men den er desværre heller ikke "hvid", men snarere lysegrå. Sort er rimelig sort, men det med "IPS glow" havde jeg ikke ventet var SÅ kraftigt. Utroligt at så mange anbefaler IPS, når dette tilsyneladende er et IPS-problem, og ikke et bestemt mærke-problem. Så med hensyn til sort og hvid, så var min gamle Samsung Syncmaster 2493HM med TN panel altså bedre. Til gengæld er farverne på resten af området bedre med IPS, så alt i alt er det stadig kompromier der skal tages stilling til (kom nu for hel.... med en god OLED monitor!!).

Alt i alt både positivt og negativt ved at skifte fra TN til IPS.

Selve BenQ-skærmen er mat i skærmfladen, så ingen uvelkomne reflekser. Og PCmonitors.info har faktisk fundet en ret god måde at vise hvor blank/mat en skærm er. De tager et billede af skærmen med et lyst vindue som baggrung, og så kan man se, hvor meget af fotografen der spejler sig i skærmen. Det giver en ide om, hvor blank skærmen er, men kan selvfølgelig ikke indsættes som en fast værdi i et skema 🙂

Nu må jeg vente til det bliver mørkt, og så prøve at spille i mørke omgivelser for at se, om dette IPS-glow gør, at denne monitor skal retur.
xt0m

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2013 16:13:46
Svar/Indlæg:
2587/91
Glæder mig til at høre om (evt.) Input lag og ghosting

Ferns

Korrekturlæser
Tilføjet:
09-12-2013 16:15:42
Svar/Indlæg:
1442/81
Superfedt med en update, jeg vil se frem til at læse din endelige bedømmelse 🙂

red_martians

Moderator
Tilføjet:
09-12-2013 17:00:14
Svar/Indlæg:
7881/1165
IPS absolute force er bredere betragtningsvinkler. En prof. kan ikke leve med at hjørnerne på hans skærm har andre farver end midten af billedet.
Dernæst er det hastigheden. Trods de "høje" responstider er det man kalder fall og down ca. lige hurtige, hvilket gør at den faktisk arbejder næsten dobbelt så hurtigt som de tal der står, og at det er synligt anderledes og mere ægte opdatering af skærm.

Sidder her med PVA-panel, og den lider i høj grad af det der hadder black-crunch. Drejer man hovedet ti cm. fra side til side så drukner alt i sort.
Men ellers er farver ca. ligeså gode, og den lider ikke af den dirty-screen-effekt som mange ips-skærme har.

Man kan desværre ikke kun have fordele ved at vælge en anden skærmteknologi. Der er altid fordele og ulemper. Hvis der ikke var det, var der heller ikke plads til alle tre teknologier sideløbende.

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2013 19:15:13
Svar/Indlæg:
2418/151
Jeg har AH-IPS og du skal jo sætte dig ind hvilken IPS du køber dig

Super TFT (IPS) - 1996 Wide viewing angle 100/100 Base level Most panels also support true 8-bit per channel color. These improvements came at the cost of a slower response time, initially about 50 ms. IPS panels were also extremely expensive.

Super-IPS (S-IPS) - 1998 has all the benefits of IPS technology with the addition of improved pixel refresh timing.

Advanced Super-IPS (AS-IPS) - 2002 Improves substantially on the contrast ratio of traditional S-IPS panels to the point where they are second only to some S-PVAs.

IPS-Provectus (IPS-Pro) - 2004 The latest panel from IPS Alpha Technology with a wider color gamut and contrast ratio matching PVA and ASV displays without off-angle glowing.

IPS alpha (IPS-Pro) - 2008 High contrast ratio Next generation of IPS-Pro

IPS alpha next gen (IPS-Pro) - 2010 High contrast ratio Technology transfer from Hitachi to Panasonic

These below were all developed by LG

Horizontal IPS (H-IPS) - 2007 Improves contrast ratio by twisting electrode plane layout. Also introduces an optional Advanced True White polarizing film from NEC, to make white look more natural. This is used in professional/photography LCDs.

Enhanced IPS (E-IPS) - 2009 Wider aperture for light transmission, enabling the use of lower-power, cheaper backlights. Improves diagonal viewing angle and further reduce response time to 5ms.

Professional IPS (P-IPS) - 2010 Offer 1.07 billion colours. More possible orientations per sub-pixel (1024 as opposed to 256) and produces a better true colour depth.

Advanced High Performance IPS (AH-IPS) - 2011 Improved colour accuracy, increased resolution and PPI, and greater light transmission for lower power consumption

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
09-12-2013 19:45:45
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg kan stærkt anbefale Super PLS paneler. Jeg sad i går og spillede COD MW3 efter ikke at have haft tid til en ordentlig spil session siden august, og tænkte bare wow hvor ser det altså bare fedt ud og super skarpt billede i 1440p (bruger Asus PB278Q).

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2013 19:49:42
Svar/Indlæg:
5874/1287
#3 Den har ikke samme "farve" i hjørnerne som på midten, når vi taler SORT. Deraf det IPS-glow som her omtales. Se denne 2 minutters video om en monitor som den jeg har købt:
http://www.youtube.com/watch?v...
Det er de sidste ca 35-40 sekunder der viser det med mørk/sort baggrund.

#4 Det er fint med en historisk opremsning af udviklingen, men hvis du havde læst det link hjeg hentyder til i #0, så ville du vide, at mit budget hed MAX 3000,-kr, og det sætter jo en begrænsning for, hvad der kan købes.

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2013 20:04:42
Svar/Indlæg:
2418/151
Jeg har da ikke givet mere end 2400 kr for min, men nu er den faldet lidt, den er god til spil
http://www.komplett.dk/asus-27...

Anonym2021815192642

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2013 20:18:53
Svar/Indlæg:
2418/151

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
09-12-2013 22:24:32
Svar/Indlæg:
5874/1287
#7, Okay, men det er så også en 16:9, og jeg ledte (leder??) efter en 16:10, samt jeg har højdejustering som krav, da jeg monterer centerhøjttaler under skærmen. Ved du forøvrigt, hvordan man kan udnytte de 75hz lodret sync? Min kører default 59hz, men er sat op til 60hz. Det er så også de eneste to hastigheder jeg kan vælge. Hvornår bruger sådan et IPS-panel de 75hz?

Jeg indrømmer, at farverne er gode på IPS, men at "IPS glow" er så voldsomt havde jeg bestemt ikke regnet med, da det jo ikke er noget folk skriver/taler om ret meget. At hvidt er lysegråt er nok bare tilvænning (tror jeg), men at sort ikke er sort i de nederste hjørner er meget skuffende. Selve sortniveauet på skærmen er ellers overraskende god i forhold til, hvad jeg forventede.

Men til den pris jeg har mulighed for at betale, der vil der nok altid være noget jeg vil være utilfreds med :no:
Dette IPS-glow ser ikke ud til at ændre sig, uanset indstillinger i brightness, kontrast eller farvetemperatur, og pcmonitors.info angiver jo også, at det er en karakter ved alle IPS-paneler, og ikke ved bestemte modeller, så det kan jeg nok ikke justere mig ud af.
Tydeligvis bruger professionelle billedbehandlere ikke sort (ret meget), da denne skærmtype ellers ville være valgt fra. Mit 52" Philips TV leverer en meget mere ensartet (og noget dybere) sort end denne monitor kan levere. Det er jo så også en anden prisklasse, men alligevel!

Ghostning er faktisk på højde med den gamle Samsung Syncmaster TN, og inputlag er endnu bedre (meget lidt dog) end Samsungen. Så det er rigelig godt til mig.
Inputlag er testet med dette program: http://www.flatpanels.dk/monit...
Ghostning er bare hvad jeg synes.