Hybrid disk vs SSD disk bærbar

HDD/SSD/RAM d.  14. december. 2013, skrevet af pete45
Vist: 12495 gange.

pete45

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2013 08:19:55
Svar/Indlæg:
284/89
Hej, jeg står og skal købe en highend elitebook, og valget er faldet mellem to forskellige.

Den største forskellige er at den ene bruger en 750 gb hybrid disk med 24 gb ssd cashe og den anden bruger en 256 gb SSD disk

Den med SSD disken er ca. 2000-2500 dýrer end den med hybriddisk

Den skal bruges til Revit (3d modeller på sigt)

Men er det det værd at smide 2000-2500 ekstra for at få en ren SSD disk?

http://www.computersalg.dk/pro...

http://www.computersalg.dk/pro...

Pierre3400

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2013 08:25:31
Svar/Indlæg:
1599/100
Der er stor hestigheds forskel i det lange løb. Jeg har en hybrid og er laangt fra tilfreds sammenlignet med en SSD.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2013 08:59:03
Svar/Indlæg:
1271/38
Du bliver helt sikkert gladere for at have et rigtigt hurtigt arbejdslager.

Projekter du er færdig med kan du altid smide på en ekstern hvis plads er et problem. Ting du går og arbejder med vil gavnes rigtigt meget af den ekstra hastighed og du vil få det meget rarere med at arbejde ved computeren. Især professionelt er SSD'er gode. Jeg finder det langt mindre stressende at skulle foretage noget på en PC med SSD.

Hybriddiske er lidt hit and miss. Du skal jo være heldig at du har tilgået filen ofte nok til at harddisken har smidt den over på SSD-delen. Ellers får du intet ud af det, foruden måske lidt mere burst output - SSD'en fungerer jo også som en koloenorm cache. De er virkeligt lidt finurlige de hybrid diske..

EDIT: Og så vil jeg gerne indskyde at den med 750GB harddisk kun har 4GB RAM. Det er altså no-go hvis du skal ud og arbejde med større projekter. Selv 8 er måske at stramme den lidt.

Specifikationsmæssigt er de faktisk lidt sløve de maskiner, til prisen, foruden det inkluderede Quadro kort. Jeg kan ærligt talt ikke finde ud af hvorfor de skal være så dyre. Koster dét Quadro grafik kort virkeligt så meget?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bonghætte d. 14-12-2013 09:02:45.

pete45

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2013 09:09:56
Svar/Indlæg:
284/89
Tak for svarene, jeg tror jeg går efter den med ren SSD disk. De Quadro kort er lavet til 3d modellering, og hvis jeg har forstået det korrekt, så trækker det langt mere over grafikkortet end af rammene og CPU'en

Det har været MEGET svært for mig, at godkende at disse elitebooks kommer med 4-8 gb ram, jeg har 8 gb i min 6 år gamle stationær :)

Men skulle ram blive et problem, kan de trække op til 32 gb.

Tror mig, jeg har meget svært ved at vælge/bestemme mig 😐

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af pete45 d. 14-12-2013 09:21:41.

Bonghætte

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2013 09:48:46
Svar/Indlæg:
1271/38
Ja, jeg kan godt forstå at renderingen sker på GPU basis og at der bliver brugt godt af framebufferen, men du får stadig behov for et stort midlertidigt lager (RAM) hvis du skal arbejde med større projekter.

Jeg ville helt sikkert tage den med 8GB og SSD. Ingen tvivl overhovedet. Når du er oppe i det prisleje er 2000kr vel heller ingenting.

Synes dog det er sindsygt at smide den slags penge når du ikke engang helt selv ved hvad du søger. Hvis du ikke har det helt vilde og professionelle behov endnu, så synes jeg du skal undersøge sagen nærmere inden du smider 18.000kr!

Revit kan fint køre med forbrugerhardware. Eksempelvis går et Radeon HD5870 gennem alle tests Autodesk kræver gennemført, før det er 'understøttet':
http://kortlink.dk/autodesk/de...
Ergo vil du kunne spare 10.000kr på at købe en relativt high end laptop uden Quadro kort, men med et andet dedikeret forbrugerkort. En helt normal forbrugercomputer. Eventuelt gå efter et mærke eller en model med tendens til at køle bedre og dermed holde længere.

Før du får brug for 64x antialiasing og double eller triple precision og hvad end andet fancy Quadro og FirePro kortene nu kan, synes jeg virkeligt du skal undersøge alternativerne og høre eventuelt din lærer eller andre (med lidt økonomisk fornuft) om de ville kunne anbefale et alternativ.

gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2013 10:30:24
Svar/Indlæg:
979/49
#0 Køb en uden SSD og monter SSD'n bagefter, langt billigere og hvis jeg husker ret, går det heller ikke ud over garantien. Sidder selv med en 8770w med 250GB SSD, den siger wroom wroom 🙂

Lige til din orintering, den er VIRKELIG tung! Så hvis du skal flytte på den hver dag vil jeg tænke mig om en ekstra gang, måske finde den i en butik og mærke hvor tung den er.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 14-12-2013 10:37:10.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2013 10:34:07
Svar/Indlæg:
8947/160
Istedet for at tage den med ssd til flere tusind ekstra, så snup da den med hybriddisken, så kan du altid selv købe en ren ssd for de 2-2.5 tusind du har tilovers. En 250gb ssd koster nemlig kun 1100kr. Så på den måde får du begge slags disk OG sparer over 1000kr. WIN/WIN. Hvis der så ikke er plads til hybriddisken i maskinen kan du jo altid sælge den, den skal nok give en god klatskilling.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 14-12-2013 10:35:53.

pete45

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2013 10:44:45
Svar/Indlæg:
284/89
Tak for de gode tips og svar alle sammen.

#bonghætte - Jeg har snakket med flere på samme uddannelse, samt skolen. En 10k bærbar kan gå an i starten, dog har dem jeg har snakket med anbefalet K2000 eller større.

Et mindre grafikkort skulle efter sigende kommer i problemer, når man nærmere sig slutningen af uddannelsen :) (ud fra de 3-4 folk jeg har snakket med, som har gået/går på samme uddannelse)

// Jeg kan fortælle at jeg valgte den store model :) og har tilkøbt ekstra ram til den (sikkert ikke nødvendigt, men pyt 🤣 )

måtte til at tage en beslutningen, har kigget og kigget og kigget i snart 3 mdr. 🤣 😛

igen tak for Jeres svar, altid rart med råd, når man selv ikke er helt sikker 😉