windows oem

Software d.  15. december. 2013, skrevet af rukia renji
Vist: 11311 gange.

rukia

Overclocker
Tilføjet:
15-12-2013 23:03:58
Svar/Indlæg:
119/30
så her nogle dage siden kom mit nye motherboard jeg satte det i pcen og gjorde den klar, da jeg skulle installere windows 7 valgte jeg at bruge min cd fra min gamle pc installationen gik fint og min key virkede uden problemer..
men har så haft 4 bsod hvor der står noget vedr clock frekvens.. så det er så der jeg er i tvivl.. har jeg ocet forkert eller er det fordi at win7cden ikke virker med andet hardware??
Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
15-12-2013 23:12:16
Svar/Indlæg:
15982/637
Det er nok dit OC der er ustabilt.

Swayde

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2013 23:12:56
Svar/Indlæg:
2246/14
#1+1

rukia

Overclocker
Tilføjet:
15-12-2013 23:17:49
Svar/Indlæg:
119/30

Gripen90 skrev d. 15-12-2013 23:12:16
ahh ok, kunne godt være det var noget med det der oem, har hørt at man normalt ikke kan bruge sådan en cd på anden pc

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
15-12-2013 23:45:18
Svar/Indlæg:
6368/477

ahh ok, kunne godt være det var noget med det der oem, har hørt at man normalt ikke kan bruge sådan en cd på anden pc

rukia renji skrev d. 15-12-2013 23:17:49

Det er imod den aftale som du accepterer ved at installerer Windows at installerer en OEM licens på et andet system end det OEM licensen er bundet til, dit Windows er derfor ikke lovligt.

rukia

Overclocker
Tilføjet:
15-12-2013 23:52:17
Svar/Indlæg:
119/30

rukia renji skrev d. 15-12-2013 23:17:49

Det er imod den aftale som du accepterer ved at installerer Windows at installerer en OEM licens på et andet system end det OEM licensen er bundet til, dit Windows er derfor ikke lovligt.

freak_master skrev d. 15-12-2013 23:45:18
well gad ikke til at betale for et nyt windows fordi jeg opgradere mit bundkort og ram...

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2013 00:00:40
Svar/Indlæg:
2131/173
Du kan sagtens flytte dit OS til en ny maskine.
En OEM-udgave er ikke nødvendigvis bundet til hardware, de fleste forhandlere sælger OEM-licenser en masse, også til private.
Det er muligt at din produktnøgle skal fornyes, men så længe dit OS kun er installeret på én maskine (ad gangen) skulle det ikke være noget problem.

Og jeg tror ligesom Gripen at det er dit OC der ikke holder.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
16-12-2013 01:24:26
Svar/Indlæg:
6368/477

Du kan sagtens flytte dit OS til en ny maskine.
En OEM-udgave er ikke nødvendigvis bundet til hardware, de fleste forhandlere sælger OEM-licenser en masse, også til private.
Det er muligt at din produktnøgle skal fornyes, men så længe dit OS kun er installeret på én maskine (ad gangen) skulle det ikke være noget problem.

Og jeg tror ligesom Gripen at det er dit OC der ikke holder.

comicsdk skrev d. 16-12-2013 00:00:40

Nope...

Q. Can a PC with an OEM Windows operating system have its motherboard upgraded and keep the same license? What if it was replaced because it was defective?

A. Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer-except the motherboard-and still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created. Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer, and the license of new operating system software is required. If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent, as defined by the manufacturer's warranty.
The reason for this licensing rule primarily relates to the End User Software License Terms and the support of the software covered by that End User Software License Terms. The End User Software License Terms is a set of usage rights granted to the end user by the PC manufacturer and relates only to rights for that software as installed on that particular PC. The system builder is required to support the software on the original PC. Understanding that end users, over time, upgrade their PCs with different components, Microsoft needed to have one base component "left standing" that would still define the original PC. Since the motherboard contains the CPU and is the "heart and soul" of the PC, when the motherboard is replaced (for reasons other than defect) a new PC is essentially created. The original system builder did not manufacture this new PC, and therefore cannot be expected to support it.

http://www.microsoft.com/oem/e... =o8oictpEyhz?faq2

Skifter du bundkort af andre grunde end det originale er defekt, må du ikke bruge din OEM licens, du skal købe en ny.
Du kan købe en ny OEM licens, som derefter binder sig til det nye bundkort.
Er dit bundkort defekt må du ikke opgradere, det skal være af samme producent og samme model.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2013 02:21:41
Svar/Indlæg:
2131/173
7
Tak for respons.
Jeg ved ikke præcis hvad dit "nope" sigter på, hvis det er "nope" til at certificerede forhandlere langer OEM-udgaver over disken i stor stil, er du nok nødt til at lave det "nope" om til et "yep"

I praksis er sagen mindre kompliceret og lige så meget "yep" - via Microsofts telefoniske aktiveringsprocedure kan du sagtens få tildelt en ny produktnøgle.
Jeg har været igennem den proces mindst 50 gange, langt de fleste gange uden at skulle have ny aktiveringskode.
Men lad os nu ikke trække den længere ud, emnet har været oppe tusinde gange før.
Og dog, lad os trække den et lille hak yderligere..
Måske er det i teorien ulovligt, men Microsoft praktiserer en anden fortolkning - og det er vi mange der glæder os over, når vi igen-igen skal reinstallere og/eller opgradere ;)

Så #0 - du giver den bare gas.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af comicsdk d. 16-12-2013 02:24:15.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
16-12-2013 02:34:03
Svar/Indlæg:
6368/477

7
Tak for respons.
Jeg ved ikke præcis hvad dit "nope" sigter på, hvis det er "nope" til at certificerede forhandlere langer OEM-udgaver over disken i stor stil, er du nok nødt til at lave det "nope" om til et "yep"

I praksis er sagen mindre kompliceret og lige så meget "yep" - via Microsofts telefoniske aktiveringsprocedure kan du sagtens få tildelt en ny produktnøgle.
Jeg har været igennem den proces mindst 50 gange, langt de fleste gange uden at skulle have ny aktiveringskode.
Men lad os nu ikke trække den længere ud, emnet har været oppe tusinde gange før.
Og dog, lad os trække den et lille hak yderligere..
Måske er det i teorien ulovligt, men Microsoft praktiserer en anden fortolkning - og det er vi mange der glæder os over, når vi igen-igen skal reinstallere og/eller opgradere ;)

Så #0 - du giver den bare gas.

comicsdk skrev d. 16-12-2013 02:21:41

Mit "nope" gik på at du ikke kan flytte din OEM licens over på en ny computer.

Det er korrekt at der bliver solgt OEM licenser, og det er også ganske lovligt.

Problemet er bare at første gang det installeres bliver det bundet til bundkortet, og kan derfor ikke skiftes over til et andet bundkort.

Så længe bundkort ikke er ændret er der ingen problemer.

At der så sidder nogle supportere fra Microsoft der er ligeglad, og blot giver dig en ny licenskode er jo så noget andet. I følge reglerne må du ikke, men der er nok ikke meget Microsoft kan gøre ved det, eller de supportere der giver nye koder ud til folk med OEM licenser.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2013 02:48:04
Svar/Indlæg:
2131/173
Du burde have ret, groft sagt.
Jeg har nok bare været svineheldig de hundrede gange jeg har flyttet XP, Vista og 7 fra ét brædt til et andet.

I øvrigt læste jeg noget om et firma der blev sagsøgt for at sælge OEM-licenser til private, om MS fik dem helt ned med nakken eller ej, husker jeg ikke.

Men så vidt jeg ved, betragtes hobbybrugere nu som systembyggere, de kan derfor lovligt bygge maskiner med OEM-software.
Men reglerne er ret forvirrende og Microsofts egne svar og beskrivelser/fortolkninger er mildest talt tvetydige.

Og så kaster vi EULA'en i posen også - nu skal vi så læse jura for finde hoved og hale i det.
Men nu er du jo oppe alligevel...

rukia

Overclocker
Tilføjet:
16-12-2013 02:51:12
Svar/Indlæg:
119/30
Jammen tak for svarende og wn interessant diskussion der til sidst

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af rukia renji d. 16-12-2013 03:09:52.

comicsdk

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2013 03:00:12
Svar/Indlæg:
2131/173
Og en rimelig lolleren tråd fandt vi også;

http://www.reddit.com/r/builda...

AliasGus

Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2013 11:42:48
Svar/Indlæg:
1300/30
#7 Muligt microsoft skriver dette, men man kan altså godt få licensen aktiveret på et nyt bundkort. Havde win8 oem, hvor jeg skiftede bundkort. Kunne ikke få key'en aktiveret via telefonaktivering, så ringede til support og fortalte ham at jeg havde fået byt bundkort pga RMA, og spurgte om jeg kunne få det aktiveret igen på det nye mobo. Det gjorde han og sagde at det var ikke noget problem. De ville bare gerne have at folk ringede ind når det var.

bare min erfaring 🙂

Mekanikeren

Superbruger
Tilføjet:
16-12-2013 12:16:48
Svar/Indlæg:
258/57
Jeg har Windows Vista OEM, Windows 7 OEM. Jeg har da opgraderet hardware flere gange og genbrugt min OEM kode. Jeg har blot nogle af gangene skulle ringe ind og få den aktiveret i deres telefon-aktiverings-system.