NAS udfordring - What to choose?

Diverse d.  19. december. 2013, skrevet af Snookzy
Vist: 11233 gange.

Snookzy

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2013 23:40:12
Svar/Indlæg:
56/13
Hej HwT

Jeg er kommet i et slemt dillema og mangler lidt input. Gennem længere tid har jeg overvejet en NAS, men har ikke rigtigt fået taget tiden til at sætte mig ind i det. Nu er tiden så kommet og mine krav til NAS'n er følgende:
Backup, via netværk (giver lidt sig selv at det kan de alle)
Mulighed for streamning af film via Andriod (med ordenlig app)
Mulighed for torrent download
Evt. mulighed for tilslutning af USB (ikke super vigtig)
Data sikkerhed er ikke super vigtig for mig da de vigtige til bliver smidt på "DropBox"

Jeg har overvejet følgende muligheder, men kan ikke rigtigt beslutte mig:
Seagate Storage Central, 3TB med 1 x usb - 1050DKK
Lacie CloudBox, 3TB, - 1050DKK
Synology DS214se, ingen diske med i pris, 2 usb porte - 1100DKK
QNAP TS-212 Turbo NAS, ingen diske med i pris, 3 usb porte - 1180DKK

Jeg er ganske godt klar over at hhv Synology og QNAP har nogle bedre features, men prisen bliver jo også næsten x 2.

Så det jeg basicly søger gode råd til den rette løsning med mit behov og evt. nogen der har nogle erfaringer med de billige af løsningerne.

Glæder mig til nogle input/råd.
tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
20-12-2013 01:20:05
Svar/Indlæg:
1630/101
Jeg er nok lidt "farvet" af at teste NAS hele tiden - men jeg vil så absolut vælge enten Synology eller Qnappen. Gå på deres hjemmesider og tag en rundtur i deres styresystemer (Du kan logge ind på en NAS og teste systemerne på hjemmesiderne). Tro mig, det er dét værd og du ved hvordan de er at arbejde med. Hatighederne er næsten ens på de to som du har anvist og de er perfekte begge to.. og der ér en grund til at de koster det dobbelte af de andre 🙂 . Jeg tvivler stærkt på at du nogensinde vil fortryde.

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
20-12-2013 07:03:27
Svar/Indlæg:
5258/240
Hvis du vil streame fra din nas bliver du nødt til at bide i det sure æble og købe en nas med en fornuftig CPU og det bliver man nødt til at betale ekstra for. Det er også derfor du betaler mere for en synology og en qnap..

Når det er sagt vil jeg også anbefale en synology. De har i hvert fald de features du søger og deres apps spiller bare.

XPAction

Superbruger
Tilføjet:
20-12-2013 10:21:38
Svar/Indlæg:
136/1
jeg vil anbefale synology & qnap ellers kig på Asustor deres performance noget af det samme. MEN ved ikke hvordan byggekvaliteten er i for hold til synology & qnaps..

har selv en qnap 259pro+ med atom cpu på 1,8Ghz (med 2 gb ram) den var dyr ja, men har absolut ikke fortrut. Den er en af de bedste ting jeg har købt for de penge..

ting jeg køre på min nas:
minecraft server (ikke altid den køre, da det sløver de andre tjenester)
vejrstation
Teamspeak
streaming
Backup
webserver

Springer

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2013 11:02:42
Svar/Indlæg:
765/28
#2 - Det er kun hvis du vil have den til at transcode filen for dig, men hvis du fx har en popcorn eller en WD live boks til at afspille dine medier med, så er det lige gyldigt. Jeg har en Synology ds410 dvs en model der er 3 - 4 år gammel, og den streamer fint film også full HD og 3D

donnii

Elitebruger
Tilføjet:
20-12-2013 13:41:28
Svar/Indlæg:
435/39
Har du kigget på Asustor, de køre også super godt!

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
20-12-2013 15:43:07
Svar/Indlæg:
1630/101
Som Donnii skriver, så har Asustor samme faciliteter og samme kraftige CPU - en forglemmelse fra min side 😀

Snookzy

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2013 02:56:23
Svar/Indlæg:
56/13
Først og fremmest tak for jeres input....men arg, jeg har lidt svært ved at beslutte mig.

Asustor har jeg ikke fået set på endnu, men de får lidt googling imorgen.

Efter at have prøvet online demoen af hhv. Qnap og Synology er jeg blevet ret overbevist om at de er lækre, men jeg kunne godt tænke mig at have set Lacie's interface da prisen er det halve.

Sikke dog så svært det er at beslutte sig.

Nittenti

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2013 11:55:44
Svar/Indlæg:
1495/34

Jeg forstår ikke hvorfor du vil investere i en NAS med kun 1 disk ?

Sikkerheden er ikke vigtig, men RAID er ikke kun sikkerhed, det er også hastighed - jo flere diske, jo højere hastighed.

Jeg er ikke sikker på at en NAS med kun 1 disk er i stand til at hente torrents og streame film samtidigt, jeg vil i hvert fald nødig se film fra en NAS der er ved at hente et par torrents mens den streamer en HD film - 1 disk kan ganske enkelt ikke følge med.

Mit råd: hvis prisen er afgørende, så vent med at købe en NAS til du har råd til at købe noget der kan levere det du beder om.

Snookzy

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2013 20:47:09
Svar/Indlæg:
56/13

Tja, hovedsagen til at jeg vil inverstere i en NAS med kun en disk er at jeg havde intrykket af den sagtens kunne indfri mine ønsker. Sikkerheden er stortset ligegyldig da jeg jo alligevel sikker ville miste alt data ved et indbrud så det vigtige ryger på Dropbox, Google drev osv.

Hastighed er swelvfølgeligt altid rart, men umiddelbart behøver jeg ikke super hurtigt, bare det kan trække stream af HD film så er jeg faktisk i mål.

Prisen er på sin vis ikke super afgørende, men som med alt andet pc grej kan man jo sagtens købe sig fattig i nice to have. Reelt set søger jeg pt. kun need to have (hvis man kan kalde netværksstreaming need to have).

Anyways mange tak for dit input og det skal heller ikke være nogen hemmelighed at jeg tankemæssigt er på vej mod Synology eller QNAP, syntes bare at Lacie/Seagate priserne er ret tiltrækkende, bare en skam man ikke kan afprøve deres interface som med de andre to.