WD 2TB portable 2,5" formateret exFat, vil indskrænke og bruge Time Machine også

Apple d.  22. december. 2013, skrevet af Aliaz
Vist: 686 gange.

Aliaz

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2013 13:09:39
Svar/Indlæg:
1015/333
Hej,
Alle 2TB er formateret til exFat så både min nye Mac 15,4" og min PC kan læse og skrive fra HDD'en.

Hvis jeg nu får ændret partitionen til fx 1,5GB - så kan jeg vel lave en partition på de sidste ca. 500GB som kan anvendes udelukkende til Time Machine backup?
Hvordan gøres disse steps? Jeg vil helst ikke formatere det hele på den externe 2TB, hvis det kan undgås.
(Der sidder 256GB flash SSD i Mac'en)
colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2013 14:05:56
Svar/Indlæg:
826/60
Der er en del Mac-brugere der melder om problemer med korrupte exFAT partitioner, så måske det var bedre at benytte NTFS på 1,5TB delen og så installere en NFTS-driver (Paragon eller gratis udgaver) så du kan læse/skrive til NTFS fra Mac. NTFS er muligvis mere stabilt end exFAT og kan også læses af Linux, WinXP mv.

Der er software som kan om-partitionere uden at slette data. Hvis du ikke har adgang til disse, så er det letteste blot at partitionere disken i to via Mac's Disk Værktøj.

Ellers kan GParted til Linux anbefales; du kan fremstille en Ubuntu Live USB-stik og hente GParted igennem Ubuntus pakke-manager.