Pumpe larmer helt vildt

Vandkøling d.  28. december. 2013, skrevet af da9l
Vist: 9667 gange.

da9l

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2013 21:15:56
Svar/Indlæg:
28/13
Hey.

Jeg er ved at lave et setup med vandkøling.. Jeg er nået der til hvor væsken skal hældes i der skal luftes ud.. En ting er at jeg har ret svært ved at lufte det ud, da væsken nærmest skummer og dette skum/luft løber med rundt i systemet, men mit største problem er sådan set pumpen.. For den larmer virkelig helt hysterisk meget.. Det er endda så meget at jeg ikke kan holde ud at have strøm på den, for at lufte ud pga larm!

Kan det passe at sådan en larmer mere når der er luft i systemet ? Og har i nogle gode tips til at lufte ordentligt ud.. ? Det skal lige siges at jeg ikke har noget reservoir, da der simpelthen ikke er plads til sådan et i systemet, men bruger istedet et t-stykke til påfyldning

Pumpen er den der sidder i en Swiftech Apogee Drive 2
Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2013 21:32:34
Svar/Indlæg:
2235/138
Hvor lang tid har du kørt med systemet for at lufte ud ? - Luft i sådan en pumpe er med til at støje en del.

Personligt ville jeg nok give den noget tid, men ellers har der været problemer med pumpen i de tidlige Apogee Drive 2 hvor Swiftech har ombyttet dem.

da9l

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2013 21:36:23
Svar/Indlæg:
28/13
Problemer ? Hvilke slags problemer tænker du på ? Har kun ladet den køre i en 30 min af gangen.. Tænker om den har godt af at køre når der er så meget luft i systemet ?

Capiz

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2013 21:41:33
Svar/Indlæg:
1498/226
Jeg har fra dag 1, hældt så meget vand på som muligt først, sørget for det var så tæt på pumpen som muligt. Tænd, sluk, mere vand, tænd, sluk, osv... indtil der var så meget vand i, at systemet kunne køre. Sørg for at pumpen ikke kører for længe uden væske, da pumpen dræbes hurtigt sådan.

Brug tænd/sluk for at skubbe væsken rundt, og derved også luften - du skal presse luften frem mod åbningen, så luften kan suse ud.

/Rasmus

Fonneren-

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2013 21:42:44
Svar/Indlæg:
2235/138
Har du mulighed for at optage en film og fx smide på Youtube med støjen ? ...

Kunne sikkert hjælpe en del.

da9l

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2013 21:44:40
Svar/Indlæg:
28/13
Tak Rasmus :)

Fonneren : Det er lidt et problem, for min telefon fjerner støjen af en grund efter ca 1 sekund.. Jeg forsøger mig lige en smule !

da9l

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2013 21:52:24
Svar/Indlæg:
28/13
Her er lidt strimmel.. Det er dog ikke for godt med lyden.. men man kan høre den konstante larm jeg snakker om ved ca 7 sekunder som ikke er luften, men den er summen i nok kan høre.. Luften kan selvfølgelig også høres, men det er den anden lyd der er irriterende og det er altså MEGET højere IRL end på videoen.. Ved ikke hvorfor kameraet på min mobil skruer ned.. vil lige se om jeg ikke kan få noget bedre video ..

http://www.youtube.com/watch?v...

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2013 21:57:08
Svar/Indlæg:
2185/186
Ja det er noget skidt du ikke har plads til et resevoir.

Den bedste metode vil helt klart være sluk tænd funktionen, så der hele tiden er nok vand.

Endnu bedre ville være at tilslutte pumpen til en fancontroller.

De kan nemlig også bruges til pumpen.

Til påfyldning kan du skrue den helt ned, så den ikke optager vandet for hurtigt.

Generelt bør du hele tiden have den tilsluttet en kontroller, da de fleste pumper yder langt mere flow end nødvendigt.

Jeg har et stort kabinet og der er lige over en liter vand i systemet og pumpen arbejder tilstrækkeligt ved omkring 75% ydeevne

da9l

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2013 22:13:11
Svar/Indlæg:
28/13
Den her video er lidt bedre.. Man kan bedre høre hvilken konstant lyd det er jeg snakker om, altså ud over vandets summen i systemet pga luften.. Skal den virkelig sige den lyd ?

http://www.youtube.com/watch?v...

Mark1979

Elitebruger
Tilføjet:
28-12-2013 23:21:08
Svar/Indlæg:
102/11
Du er vel klar over, at du kan pwm styre din pumpe ik??

Klart den larmer så meget, når den køre på full speed. Hvis du sætter hastigheden ned på pumpen, så vil den også larme mærkbart mindre.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2013 05:13:19
Svar/Indlæg:
8947/160
Det er luft, din pumpe kommer til at stå i en lomme af luft, derfor larmer det sådan. Den kan ikke køre særligt længe på den måde uden at dø, så jeg håber ikke det er for sent. Men på en eller anden måde må du sørge for at der er nok vand til pumpen, nogle gange kan det hjælpe at vinkle kabi og derved sørge for rigelig vandtilførsel, og eliminere en evt luftlomme i/ved pumpen.

gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
29-12-2013 10:56:19
Svar/Indlæg:
979/49
Når du lufter ud / flytter luften rundt, hjælper det at ryste hele systemet, vende det på hovedet, højkant, trekant, circle ovs. og som tidligere nævnt, tænd, sluk, mere vand, tænd, sluk, mere vand.

Du kan også prøve at ligge det ned (så bundkortet ligger vandret), så højde trykket i dit system bliver bragt ned på et minimalt niveau, hvis du mulighed for det.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 29-12-2013 10:57:02.

da9l

Overclocker
Tilføjet:
29-12-2013 11:16:03
Svar/Indlæg:
28/13
Shutdown - Jeg har lidt svært ved at tro at der er mere luft i selve pumpen.. Når systemet er slukket er dens ind og udgang hel ful af væske.. Derimod er en af slangerne fra rad2 til gfx rimelig fuld af luft.. men det løber selvfølgelig med rundt når systemet tændes og er det nok ? Nu tør jeg næsten ikke lufte den ud mere hvis pumpen ikke kan holde til det.. Jeg har haft LC systemet før, dog kun med en 360 rad og der havde jeg ingen problemer med at lufte ud ..

gammelgaard_mink - Jeg har prøvet og ryste kabinettet, vende det på hovedet, ligge det ned, snurre det rundt osv osv .. Når systemet er slukket kan jeg kun se luften ét sted, hvilket er mellem grafikkort og køleblok ..

Måske mit system er sat i en forkert rækkefølge ?

Her er et noget Paint Pro Deluxe tegning i kan se på :P