Lydkort USB (audio interface)

Diverse d.  28. december. 2013, skrevet af Sebak
Vist: 9508 gange.

Sebak

Overclocker
Tilføjet:
28-12-2013 22:50:45
Svar/Indlæg:
54/10
Nu er det måske ikke lige det oplagte sted at finde hjælp, men folk er sgu så velvidende og kommer med konstruktive kommentar herinde, så ville lige give det et forsøg.

Jeg vil gerne opgradere min lydopsætning fra PC/Mac, som pt. bare består af standard lyd fra PC/Mac. Så jeg kigger lidt på noget USB lyd interface, så jeg kan få mere (bedre/klarer lyd) ud af mine hovedtelefoner og monitere, hvilket umiddelbart er hovedformålet med det og jeg har udelukket den simple "DAC" løsning.
Jeg kommer dog til kort når det kommer til APU i de her lydkort, hvad er forskellen på dem, og er der en mærkbar forskel indenfor mit budget?
Og et andet problem jeg er stødt på, er, at nogle af disse lydkort ikke er "stærke" nok til at trække de lidt "tungere" hovedtelefoner, med højere impedance, som eksempelvis Beyerdynamic dt770 pro 250 ohm. Og jeg har som noob svært ved at identificere de "stærke" lydkort fra de "svage", da jeg ikke helt præcis ved hvad jeg skal kigge efter.
Jeg håber at det var nok til at beskrive mit problem og behov.

Et par lydkort, som jeg har kigget på. Men igen har svært ved at bedømme om de kan dække mine behov og ønsker omkring god lyd.

- Focusrite scarlett 2i2. Får lækre anmeldelser hele vejen rundt, men har læst at det netop er lidt på den svage side, når det kommer til de lidt tungere hovedtelefoner og for nogen kan den ikke trække dem godt nok.
- Behringer U-Phoria UMC22
- Steinberg C1. Der er lidt blandede følelser for dette lydkort derude.
- Brugt Focusrite Saffire pro 24
- Brugt Focusrite Saffire 6 / eventuelt nyt.

Budget 800-1000kr

Hvis det har nogen interesse, så skal hovedtelefonerne også fornyes og kigger på. (De skal helst være lukkede, da jeg gerne vil kunne lukke eksempelvis en larmende nabo, eller andet ude.
- beyerdynamic DT-770 Pro 250 Ohm. Nogen brokker sig over at de reducerer mellemtoner og har for meget bas. Nogen som har erfaring med dem?
- beyerdynamic Custom One Pro
- Audio-Technica ATH-M50
- Sennheiser HD 380 Pro
- Bose q15
- Sennheiser Momentum
McCleod

Superbruger
Tilføjet:
29-12-2013 19:10:10
Svar/Indlæg:
2470/41
Hvis du skal trække en tung hovedtelefon skal der en hovedtelefonforstærker til. Der er ikke saft nok i USB til den opgave. Du skal nok overveje en hovedtelefonforstærker til de fleste gode hovedtelefoner, da følsomheden som regel er lavere end for små mobile hovedtelefoner. Selv Custom One Pro kan være en stor mundfuld, selvom den kun er 16 ohm.

Mht. lydinterface, så ville jeg tage sådan en her (den virker med både Windows, OS X og Linux):
http://www.tapeconnection.dk/H...

DT-770 Pro og Custom One Pro har ca. samme lydkarakteristik. Custom One Pro har mulighed for reduktion af bassen under 100Hz, hvis man skal lytte på detaljer i øvre bas/nedre mellemtone. Jeg vil ikke sige at der er for meget bas. Hovedtelefonerne er uhyggeligt lineære, så det er mere et spørgsmål om hvorvidt konkurrenterne har problemer med at levere bas. Jeg har fundet nye detaljer i mange af mine plader (både CD og vinyl) efter anskaffelsen af Custom One Pro.
Husk på, at der er bas og der er bas. De fleste hovedtelefoner byder på en enorm buldren i bassen. beyerdynamic har formået at tæmme basgengivelsen så den er ren uanset hvilket materiale man lytter på.

Jeg vil ikke anbefale Bose - de hører ikke hjemme i det selskab.

Vælger du Custom One Pro skal du vide at den passer ørepuder med DT-770 Pro (så man kan få velourpuder til den). 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af McCleod d. 29-12-2013 19:11:40.