Hjælp til vandkølings setup

Vandkøling d.  01. januar. 2014, skrevet af Flmr77
Vist: 9096 gange.

Flmr77

Overclocker
Tilføjet:
01-01-2014 14:37:23
Svar/Indlæg:
158/14
Hej Alle-

Går med tanker om at installere vandkøling i mit build, men efter at have læst en hel del tråde om emnet, er jeg i tvivl om det vil fungere, sådan som jeg ønsker.

Vil gerne have kølet min FX8350 samt mit Hd 7970, der er ikke umiddelbart planen at lave et stort OC, er mere ideen om at få et mere lydsvagt system.

Tænker at modde fronten på mit CM Storm Scout 2(http://peecee.dk/upload/view/4... ) og placere en 360 ST 30 eller lign. Samt en 120 i bunden ( blæser markeret med sort, da det kræver en del modding)

Der er så yderligere plads til enten 2 blæsere i toppen (eller en passiv 240 rad), samt 2 blæsere kan monteres i siden ( måske en rad kan monteres her passivt)

sidst men ikke mindst kan der monteres en 120 i bagerste udblæsningshul (dog skal blæseren så monteres udvendigt, ikke så kønt), medmindre jeg beslutter at fjerne den store køleprofil på mit asrock 990Fx extreme 4,
(men ligger ikke lige for, da der ikke findes en vandblok specielt til dette bundkort)

For at holde stjøjen nede, havde jeg tænkt at køre med low rpm blæsere eller kappe dem ned til maks. 1000 Rpm.

Hvilken opsætning vil være bedst, eller skal jeg bare glemme det og købe et andet kabinet til formålet ? eller "bare" nøjes med at købe en H320 og smide i ?.

Mvh Flmr

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Flmr77 d. 01-01-2014 14:43:23.
M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2014 16:31:29
Svar/Indlæg:
4112/53
Der er helt klart mange muligheder i vandkøling, når man selv vil bygge, men man skal have afgjort nogle ting fra egen side først:

1) Budget, hvor mange penge kan/skal/må der bruges på projektet

2) er man ligeglad med udseenet, eller skal det "udstilles"/være synligt igennem et vindue

3) hvilke komponenter skal køles?
Ved godt du har skrevet din CPU + GFX, men fordi der ikke er lavet en "full cover blok" til dit MoBo, kan det godt være der er et antal af enkel-blokke der tilsammen vil kunne klare opgaven, at få vand på MoBo også.
Hvad med hdd. Hvis du har mekaniske hdd, skal de så også vandkøles + støjdæmpes?

4) SKAL det være det kabinet du har nu, eller har du planer/ønsker om et andet kabinet?

4b) Skal det være nemt at installerer i kabinettet, eller er det fordi du også gerne selv vil modde kabinettet for at sætte dit eget præg på dyret?
Man kan købe mange andre kabinetter, der er fint forberedt til vandkøling, hvor man "bare" smider radiatorer og blæsere m.m. ind i dyret, og så kører det.

5) Støjsvaghed kontra ydelse.
Tydeligvis vil du have støjsvaghed

6) Skal det være sådan at du installerer skidtet, sætter det til at kører med en bestemt "hastighed", og så kører det sådan resten af tiden, eller skal det styres via en intiligent blæserstyring i stil med Aquacomputer Aquero eller tilsvarende "store modeller" blæserstyring?

Flmr77

Overclocker
Tilføjet:
01-01-2014 17:04:37
Svar/Indlæg:
158/14
1) har som sådan ikke et budget, har tænkt at der skal bruges det der er nødvendigt for at opfylde mine ønsker. ( tænker så også at vandkølingen jo kan genbruges, når der engang bygges et nyt build)

2) Må da godt være pænt, men er mere til performance end udseendet, dog må blæsere godt være indenfor i kabinettet.

3) tænker da på, om man skulle hive de køleprofiler af, så kan man da ihvertfald finde ud af, om der findes køleblokke, der kan løse opgaven.

4) behøver ikke at være i det kabinet, men ville da ikke gøre noget, hvis det kunne lade sig gøre.
4b) behøver ikke at være nemt at installere, den nederste hdd cage er allerede fjernet ( og monteret med en lille 240 aio køler)

Kiggede lidt på alternativer som Arc midi v2 eller det store Design Xl v2.

5) hvis jeg skal vælge, så hellere støjsvaghed, men gør ikke så meget hvis der er lidt støj, når der games.

6) Har en "simpel" blæserstyrring liggende (ZALMAN ZM MFC1 Plus), måske den kan bruges ?, tænker ikke jeg vil bruge +1200 kr. på en blæserstyring ( vil der blive en stor ydelsesforskel ?)

Tak for input

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2014 18:30:30
Svar/Indlæg:
4112/53
1) Det er der mange der skriver, men når de så ser et forslag til +10k, trækker de følehornene til sig igen.
Kom med hvad du har forestillet dig, så man har en idé om hvad der kan/skal vælges mellem af dele.
1k, 3k, 5k, 10k, 100k?
Det er ikke sådan at det er 100% fastlagt, men mere så der er et "område" at arbejde indenfor.

2) dvs. du er ligeglad med om det er blæsere med lys, slangerne + køleblokke SKAL være i en bestemt farve, væsken i en bestemt farve osv.?

3) Du kan altid hive original profilen af, og så re-montere den med noget nyt kølepasta, så du kan dinde frem til hvilke mål evt. "seperate" køleblokke skal have, her tænkes især på placering/afstand mellem huller der skal holde dem fast på MoBo.

4) Dit kabinet kan sagtens bruges, kræver bare tilpasning. 🙂
Har du selv et/flere stykker værktøj til at skære i metal med? f.eks. en dremmel, stiksav, vinkelsliber, bajonet sav osv.

4b) Tag beslutningen, om det skal være et nyt kabi eller det du har nu.

5 + 6) disse to punkter hænger ofte meget godt sammen.
Hvis man vil have støjsvagt/stille når man bare sidder og surfer, men at dyret gerne må "larme" når man gamer/stresser computeren, så er de intiligente blæserstyringer gode, da en/flere temperatursensorer placeret på flere strategisk fornuftige steder kan få blæserstyringen til at lukke ned for blæserne når der ikke er behov for køling, og regulere dem stille og roligt op, når der begynder at komme behov for ekstra køling.

Alt efter hvilken styring (og pumpe) du vælger, kan de også regulere pumpens hastighed. (Aquacomputer Powerajust USB + Laing DDC pumperne f.eks.)

MFC1 er en OK styring, men den kræver at du selv regulere blæserne, da den jo er manuel.

Der er også mange billigere alternativer til aquaeroen, det er bare IMO "topmodellen".
af alternativer kan nævnes:
mCube's T-balancer, der kan fås i forskellige versioner og også kan udvides på forskellig vis. Mener også den kan styres/programmeres fra software, lige som aquaeroen. Har selv haft den (kan ikke huske hvilken revision) og aquaeroen (4.0), hvor jeg helt klart bedst kan lide hardwaren, udvidelses/sammenkoblings mulighederne og softwaren til aquaeroen. Tror kun den er blevet bedre i rev. 5.0.
Aquaeroen kan du jo søge lidt på, og se om du kan lide funktionerne og mulighederne for sammenkobling med: multiswitch, powerajust USB, flowmeter, niveau føler (til aquacomputers aquatube reservoir). Det er det jeg lige kan huske.

NZXT Sentry i forskellige versioner

Lamptron CW611 Water Cooling Controller

Scythe Kaze Server 5.25"

Der er sikkert mange flere derude, der kan regulere blæserne ud fra temperatur sensors visning, men de sidste tre her, er styret i enheden kun, og kan ikke vises (og styres) i software på PC, hvilket aquaeroen og T-balancer kan.

Flmr77

Overclocker
Tilføjet:
02-01-2014 00:02:09
Svar/Indlæg:
158/14
1) vil da gerne se hvad man kan få for ca. 3k ( også da jeg lagde mærke til at til ca. samme pris, havde coolerkit flere kit) men er newbie, så ved ikke hvor meget der er sparet på i forhold til et sådant setup.
Hvad får jeg mere hvis jeg hæver budgettet til eks. 5k ?.

2) Behøver ikke lys i blæser / farvet vand eller andet gejl. mere performance. skal som sådan ikke vises frem.

3) tror jeg også jeg gør, vil ikke være usikker på om det kunne lade sig gøre, uden at have undersøgt det, så skal bare lige passes ind en aften 🙂

4) har da lidt skæreværktøj, og adgang til mere end jeg selv har. Og kræver det at jeg anskaffer mig en dremel ( eller Proxon ) kan man vel give sig den i gave 🙂
4B) vil se om jeg ikke kan blive i det nuværende kabinet så, ( bare fordi der ikke findes så mange mods med det 🤣 )

5)tak for input, holder mig i første omgang til MFC1`eren, kan pt. godt leve med lidt manuelle indstillinger.( er så bygget over i en ekstern enhed, da jeg på et tidspunkt ikke synes den passede ind i kabinettet)
(Så lidt billeder af de controllere du havde listet, og fik lidt ideer til nogle mods med dem, da jeg ikke synes de passer ind i kabinettets front)

Flmr77

Overclocker
Tilføjet:
02-01-2014 14:58:10
Svar/Indlæg:
158/14
Ad 4¤ pkt. 1 de 3k er for et lignende setup i forhold til det setup, coolerkit har, dvs. eksklusiv gpu block / 120 rad og evt. blokke til NV / SB

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2014 19:49:13
Svar/Indlæg:
4112/53
2) lukket.

3) Ellers forsøg at google lidt om du kan finde andre der har været igang med et MoBo magen til.

4) OK, du har værktøj og kabinettet så, så er det også afsluttet.

5) Jamen det er du da velkommen til. 🙂
Jeg syn's bare det er federe at få bygget det fuld-automatisk med det samme, men sådan er vi jo så forskellige.
Det er bl.a. også sådan noget de ekstra 2k kan gå til (temp. sensorer, flowmetre, blæser styring).

1) Jamen mange af de kit du kan få ved coolerkit er ganske fornuftige, så det er bare at vælge. 😀
Forskellen på 3 vs 5k er hvilken kvali du kan købe.

Skal de 3-5k dække blæsere også?

Hvis det var mig der skulle igang, ville jeg vælge den nemme løsning, og montere en 240 i toppen, og hvis der er plads nok, en 120 på blæseren bagtil.
Have 1-2 120mm blæsere i fronten til at suge køligt luft ind i kabinettet, og så lade det være ved dét.

Den lidt mere bøvlede løsning vil være at smide en 360 i toppen, og en 120 bagtil.

Det du skal tænke i, er flow-retningen på luften inde i kabinettet:
Ind i front, side og bund
Ud i top og bagtil.

Smider du en radi på alle blæserpladserne, vil de radier der suger luft ind, aflevere varmen inde i kabinettet, og samtidigt være med til at forringe vilkårene for de radiatorer hvor blæserne skal blæse luften ud af kabinettet.

Jeg vil dog også mene, at en 360 med 900rpm blæsere skulle være tilstrækkeligt med køling for din CPU + GFX, især når det "bare" er støjsvaghed du jagter frem for ekstra OC.

Det her kit er med en meget kraftig pumpe, der vil tjene dig godt i meget lang tid:
http://www.coolerkit.dk/shop/x...
Eneste ulempe er at blæserne er 1650rpm, hvilket din blæserstyring så skal ind over at "fikse".
Pumpen kan reduceres i rpm i 5 trin, men skal gøres på pumpen.

http://www.coolerkit.dk/shop/x...
Det her kit er stort set magen til, men har en tykkere radiator, hvilken kræver højere rpm for at blive udnyttet, kontra den "tynde" der er i det første kit.

http://www.coolerkit.dk/shop/e...
I det kit er pumpen ikke just det bedste, til gengæld er EK blokke IMO bedre end XPSC.

Skal du have en full-cover blok til dit GFX også?
http://www.coolerkit.dk/shop/h...