Synology DS214+ og Cloud Station

Synology d.  02. januar. 2014, skrevet af Umf
Vist: 1626 gange.

Umf
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2014 22:06:45
Svar/Indlæg:
16/10
Jeg har fået den opgave af at finde en fildelings løsning til mit arbejde.

Da jeg startede kørte de på Dropbox, men som tiden udviklede sig blev de 2 gratis GB opnået, og prisen steg hurtigt.

Jeg skiftede hele systemet over til SugarSync, som har fungeret, men heller ikke mere. Og nu stiger prisen på dette.

Derfor er valget endelig blevet at skifte til en NAS, da dette er den eneste måde prisen ser ud til at kunne holdes nede.

Mit spørgsmål er så, hvad har folk af erfaringer med Cloud Station (eventuelt kombineret med en DS214+).

Hvad jeg kan finde på nettet, så virker den rigtig fornuftig, og med Cloud Station skulle det virke på samme måde som Dropbox.
Jeg vil dog meget gerne være sikker forinden, så dette ikke bliver et fejlkøb til et estimat af 3.5-4k.

Håber jeres erfaringer er gode, men vil næsten helst høre de dårlige, så jeg ikke anbefaler et dårligt produkt til mit arbejde.
donnii
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2014 23:42:22
Svar/Indlæg:
435/39
Synologys cloud løsning køre super godt jeg har kun gode oplevelser!


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
02-01-2014 23:47:08
Svar/Indlæg:
1001/5
Det virker faktisk rigtigt godt (jeg bruger det selv til større filer, mens Google Drive tager sig af mindre filer).

Men en kææææmpe ting du skal vide er, at brænder huset hvor NAS'en står i, så er filerne IKKE SIKRET. Det er de jo altså nu en gang med en rigtig cloud løsning, hvor den jo ligge på flere servere rundt om i verden.

Altså hvis NAS'en fx står i en bygning hvor firmaet er. Og hvis filerne så bliver brugt lokalt (altså af andre computere).


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gaming-king d. 02-01-2014 23:48:42.


Umf
 
Overclocker
Tilføjet:
02-01-2014 23:53:12
Svar/Indlæg:
16/10
@gaming-king

Denne tanke har jeg været igennem, også af denne grund at jeg godt kan lide DS214+, da jeg kunne læse mig til at der kan kobles en ekstern til, og laves backup ved brug af en knap på NAS'en.

Men godt at de anmeldelser der ligger også passer med brugerenes erfaringer 🙂


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2014 00:39:20
Svar/Indlæg:
1001/5
@Umf

Så skal i lave manuel backup og huske og fjerne den hver gang. Hvis den sidder i, så brænder den jo også bare.

Og i skal huske, at hvis dette fx gøres hver uge, ja så mistes op til en uges arbejde. Gøres det hver måned, ja så er det op til en månedsarbejde der mistes. osv. osv.

Alternativt kan du jo lokke firmaet til at købe en DS213J oven i den DS214+. Her er ideen så, at man synkronisere disse to NAS'er. Den kan du så stille i et andet hus. Fx hjemme. Men ja, det koster så ekstra knaster.


tipsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2014 11:26:10
Svar/Indlæg:
197/63
+ -udgaven er et godt valg, når der er flere samtidige brugere - det er dét den er beregnet til fremfor eks. den "rene" 214-udgave. CloudStation er ok, men tidligere var den begrænset til kun at synke filer i én bestemt mappe - dvs. man skal indrette computere/diske/filstruktur så de fungerer med CloudStation - det kan være problematisk afhængig af setup - muligt at de har fået løst det, ved det ikke.
OwnCloud er et andet fornuftigt alternativ og her kan du nemt synke forskellige mapper uanset hvor i filsystemet de ligger. (det er et plugin til eks. Synology)


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
04-01-2014 11:46:44
Svar/Indlæg:
442/14
Forskellen på en ægte cloud løsning og så det man selv kan sætte op er enorm.
Og hvis jeg forstår #0 rigtigt er meningen netop at spare penge.

Du skriver ikke om der er tale om kritisk vigtige data eller ej.

Er der ikke tale om vigtige data, så er en enkelt DS214+ rigeligt.

Er det derimod kritisk vigtige data, så bør det mindst være 2 eller 3 DS214+ placeret i hver deres bygning og sat op til at sync hinanden for at være relativt sikkert i forhold til evt. brand.

Dertil kommer at du selv skal sikre det hele.
Dvs. at netværket i hver bygning og mellem dem skal være sikkert. Boksen skal være forsvarligt låst inde. Og du skal også overvåge om der er nogen som forsøger at bryde ind over netværket(NAS'er er jo som regel på 24/7, og her er tale om almindelige "consumer" produkter, med dertilhørende lav sikkerhed)
Og det koster i sidste ende også en del penge i løn-timer.