Ny til NAS hvilken type RAID

Diverse d.  03. januar. 2014, skrevet af henrikthg
Vist: 9163 gange.

henrikthg
 
Newbie
Tilføjet:
03-01-2014 18:34:36
Svar/Indlæg:
16/9
Hi og godt nytår..

Så går jeg fra et utal af små usb diske... til en NAS

Har købt en Synology DS413

Plads til 4 men starter kun med 2 x 3TB WD RED...
Når disse begynder at bliver flyldt kommer der 2 mere i. ( eller når pengene lige er til det)

Hvordan skal jeg sætte dette op.. har intet forstand på RAID..

hvad skal den...

Film. Gopro mm. .. ( med sikkerhed )
Billeder (med sikkerhed )
dokumenter (med sikkerhed)
Timecapsule
Video overvågning (gemmes kun 7 dage)

derud over er der lidt programmer som er købt 2-300GB. Men disse kan jeg hente igen hvis det skulle være..

hvordan vil i sætte dette op..
Vil det ikke være lettest bare lave en komplet spejling (RAID ?? ) af diske 1 og senere disk 3 . Så med 2x3tb så har jeg 3 tb disk plads.. og med 4x3tb så har jeg 6tb disk plads.

Eller er jeg helt lost...

Hvad anbefaler i ?

tak

Henrik
McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
03-01-2014 18:46:55
Svar/Indlæg:
2470/41
Til en DS413 vil jeg anbefale RAID5. Du skal have mindst 3 diske for at kunne oprette en RAID5-container.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2014 19:05:03
Svar/Indlæg:
4112/52
Jeg vil anbefale dig at gøre brug af Synology's Hybrid Raid (SHR).
Så kan du smide dine 2 store nye diske i dyret sammen med 2 af dine gamle diske, ind til du har finanser til at købe de sidste 2*3TB diske.
Dette burde resultere i du har dine 2 "store små" diske (f.eks. 2*500GB) + 2*3TB, resulterende i ca. 3.5TB kapacitet.
MEn forsøg at sidde og lege lidt med disk-mulighederne her:
http://www.synology.com/da-dk/...

Det eneste du skal være OBS på, i forbindelse med SHR, er at du skal have den mindste disk i fra starten af, så kan du bagefter tilføje lige de diske du vil, der er større end den mindste af dem der var installeret i forbindelse med dit første arrey/opsætning.

f.eks:
Dine eksisterende diske er 2*320GB + 2*500GB, og så de 2*3TB WD RED.

Du tilslutter den ene WD Red til din computer, og tømmer f.eks. 2 500GB diske over på denne.
Så sætter du din anden 3TB + 2*500GB i NAS'en og sætter den til at lave et SHR arrey.
Med hjælp fra din computer tømmer du så den første 3TB over på NAS'en, hvorefter du sætter den i NAS'en, går ind i disk mannagment (mener jeg det hedder), og beder den om at integrere den anden 3TB disk i dit SHR arrey, hvorefter du ender op med at have et enkelt arrey på 4TB, der kan tåle at en af dine 4 diske står af.

Men kom med en opremsning af hvilke eksterne diske du har, så er det nemmere at komme med en konkret løsningsmodel.

Og er du i stand til at tømme (mindst) den ene af de to største diske før du går igang med NAS'en?


Popefish
 
Overclocker
Tilføjet:
03-01-2014 19:32:04
Svar/Indlæg:
15/1
Jeg følger lige med her :)

#0 Det lyder interessant med time capsule og videoovervågning, hvordan sætter du de to ting op ? - og hvilket videoovervågning er det du bruger ? :)

mvh.
Popefish


henrikthg
 
Newbie
Tilføjet:
04-01-2014 10:59:29
Svar/Indlæg:
16/9
Ny har jeg siddet og leget lidt med synology's raid opsætning..
Jeg vil kører med ren WD 3TB diske ... ikke noget med at blande størrelser. gamle og nye.
som jeg ser det så hedder den til at starte med 2x3TB = RAID 1
senere 2 diske mere, så er det 4x3TB = RAID 6/10

er faktisk den eneste jeg sådan rigtig kan få til at passe... MEN kan man gå fra 1 til 6/10 uden først at skulle have det hele ud af NAS'en sætte diskene i og derefter ligge tingene tilbage ??

Popefish..
Bor i nyt villa område. desværre med mange indbrud... Har arbejde der gør jeg nogle gange er væk flere dage af gangen... Jeg kan nok desværre ikke stoppe indbrud, men måske skræmme nogen til at gøre det og ellers så har jeg det hele på video til politiet..

kig her : http://www.synology.com/da-dk/...

Timecapsule er jeg ikke helt sikker på kører ligesom Apple men kig her..

http://www.synology.com/en-us/...

henrik



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2014 21:41:18
Svar/Indlæg:
4112/52
Bruger du SHR, har du fordelen af alle RAID typers funktionalitet, og du tilføjer bare ekstra drev efter hånden som du køber dem.
Effektivt vil du så med 2*3TB der køre SHR med 1 fejltolerance, reelt kører RAID 1, men når du så sætter disk 3 til, skifter den over at køre RAID 5, og når disk 4 bliver tilføjet, fortsætter den med RAID 5, men får 3TB ekstra plads.

Ser vi på funktionaliteten og performance, vil RAID 10 give bedre performance end RAID 6, og om end begge typer teoretisk kan tåle at miste 2 diske, kan du reelt kun tåle at miste 1 disk i RAID 10, da den anden der fejler kan rissikerer at være med samme datasæt som den første disk, hvorfor RAID 10 ikke er den reducerede datakapacitet værd.

RAID 5 med 4 diske vil performe bedre end RAID 6, samtidigt med den vil have lagerkapacitet tilsvarende 3 diske, hvor RAID 6 kun vil have lagerkapacitet tilsvarende 2 diske.
Eneste "ulempe" ved RAId 5 er at det skal have minimum 3 diske, hvor RAID 6 skal have min. 4 diske, begge med samme kapacitets resultat. ved hhv. 3 diske i RAID 5 og 4 diske i RAID 6.

Skiftet mellem RAID 1 og RAID 5 sørger Synology'en selv for, hvis du kører SHR RAID og sætter den til 1 disk fejltollerence, når du tlføjer disk 3 og 4.

Edit:
mht. at have de gamle diske med i starten, så er det bare for at have en større indleddende kapacitet, ind til du har købt den 3'die + 4'de WD RED.
Når du så køber dém, udnytter du bare funktionen at den kan tåle at miste 1 disk, og bare fjerne den ene af de små diske, og erstatter den med den ene af de nye.
Tilføj den til arrey'et, og lad det genopbygge.
Når den er færdig med at genoprette, kan du fjerne den anden af de små diske og erstatte den med den anden af de nye diske, og så er din synology oppe at kører med 4*3TB i RAID SHR ned enkelt fejltolerence (RAID 5), og resulterende i ca. 8.5TB lagerkapacitet når det hele er oppe at kører (de sælger dem med 1000*1000*1000 GB, 1024*1024*1024 GB).

Alternativt med 3 diske i RAID 5 med 1 hot spare, vi resulterer i 5.72TB (Har selv 3*3TB i RAID 5 derhjemme, derfra jeg kan tallet udenad)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af M.Thomsen d. 04-01-2014 21:48:50.


1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2014 22:23:13
Svar/Indlæg:
5750/124
#4 Du kan ikke umiddelbart omsætte et RAID1 om til RAID6/10. Men du kan med stor sandsynlighed have 2xRAID1 liggende. Du vil dog have mulighed for at udnytte mere plads, uden at din sikkerhed bliver mærkbart forværret (jeg ved godt at der er forskel!) ved at køre RAID5. 🙂


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
05-01-2014 12:19:11
Svar/Indlæg:
2470/41
#4

Du kan gøre det særdeles vanskeligt for en tyv at komme ind.