Elitebruger
Tilføjet:
26-01-2014 11:37:29
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all
Jeg sidder og er lidt "meh", efter min fatter har købt en brugt iPhone til min mor (julegave).
Sagen kort:
Min far bliver sat i kontakt med sælger, via en fælles bekendt, hvor han for kr. 1.300,- køber en hvid iPhone 4 på 16 GB.
Da min mor tager telefonen i brug, gør vi os to observationer.
1) Skærmen har en markant anderledes farve og lysintensitet end min egen 4'er. Vi sammenligner og kan samtidig konstatere, at skærmen har et tydeligt blå/grønt-skær over sig. Vi sætter os til tåls med, at det nok skyldes at sælger har indkøbt en billig skærm til reparation ift. den tidligere ejer. Det fungerer, men det er ikke "Apple-kvalitet".
2) Den vil ikke gå på telefonnettet - den vil fint gå på WiFi, men uanset hvilket SIM-kort vi forsøger med, vil den ikke fange forbindelsen.
Det viser sig så, at sælger - der indkøber brugte telefoner, istandsætter og sælger dem videre - har glemt at montere antennen under reparation. Honest mistake.
Mine forældre får telefonen igen og nu vil den gerne gå på netværk. Dog lægger de mærke til, at vibratoren ikke fungerer. Vi ved dog ikke, om det har været sådan fra start af, eller om det er sket mens den har været til rep. hos sælger.
Min far, som i forvejen var utryg ved at købe den slags brugt - det samme er/var jeg - siger så, at det var dét. Han har ikke lyst til at eje telefonen, og min mor - som fik den, synes heller ikke det virker helt gennembagt. Så de beslutter sig for at returnere telefonen.
Jeg nulstiller telefonen, sletter den på min mors iCloud/Apple-ID og pakker den ned. Den, som jeg ser det, salgsklar - vi tørrede den endda af.
Umiddelbart efter, får min far beskeden om, at sælger ikke vil tage telefonen tilbage og derefter afbrydes kontakten mere eller mindre.
Jeg forsøger at ringe og skrive til ham, og da der endelig kommer hul igennem, får vi denne besked:
Kære Allan.
1. Telefonen er ikke defekt. Da I fik den var antennestikket ikke sat på, det er min fejl, det beklager jeg og fejlen er udbedret. Så ved jeg ikke om i har kastet med telefonen for at få vibratoren til at fejle... Men det har jeg også udbedret uden beregning. Telefonen er klar til afhentning.
2. Telefonen er købt som beset og varen er accepteret ved overførsel ligesom alle andre private handler på dba. Derved tages varen ikke retur når først handlen har fundet sted. Ligesom altid.
3. I det her tilfælde køber jeg gerne Jeres telefonen som jeg prøvede at forklare [din far] da I jo kender [fælles kontakt*] og det er en vennetjeneste. [Din far] kørte imidlertid den arrogante stil og kendte ikke nogen der hedder [fælles kontakt*] og fik at vide de havde købt ny Tlf og at den bare skulle retur. På det tidpunkt blev jeg voldsomt i tvivl om jeg vil tage telefonen retur eller om jeg skulle holde mig til min ret. Man kommer ikke en måned senere og beder om det fulde beløb ved en privat handel, når man ovenikøbet har taget produktet i brug, uden i det mindste at have bare en smule ydmyghed!
Jeg er en ærlig, respekteret og anstændig person. Derfor har jeg alligevel besluttet at købe Jeres telefon. Jeg kan give 300kr for den indtil I får den låst op fra Jeres ITunes ID herefter kan jeg give 1100,- Hvis ikke i er interesseret i det kan i selv sælge den for 1500kr på dba.dk. Jeg har givet jer en superpris på en telefon der er som ny.
Jeg har voldsomt travlt i hverdagen og gør kun en telefon i stand på opfordring.
Mvh
[sælger]
* - Det skal nævnes, at den fælles kontaktperson, faktisk er to led. Den ene er min søster og den anden er min søsters kollega, hvis mand (sælger), der også har solgt en telefon til min niece.
så, det er lidt en træls situation.
For mig at se, er sælger i sin gode til, at nægte at ophæve handlen. Reelt set, har han jo udbedret de fejl og mangler der var ved telefonen - men hans påstand om, at den er så god som en ny, er ikke helt rigtigt. Først og fremmest, så er der skærmen, som altså ser markant anderledes ud end på en "rigtig" ny telefon. Desværre har jeg ikke et billede der kan vise forskellen, men den er markant.
Omvendt, så ved jeg, at min fatter sjældent hidser sig op og bliver sur uden grund. Jeg ved godt, at det kan vi jo alle gå og sige, men han var med på at give fyren en chance til at udbedre fejlen (antennen) og får den så tilbage med en (antager vi) ny fejl (vibratoren). Det, og så koblet med min fatters oplevelse af sælger i mellemtiden - det har jeg jo så kun hans ord for - giver ham et indtryk af, at manden ikke er troværdig.
Som I kan se ad ovenstående, så har han tilbudt at købe telefonen tilbage for kr. 1.100,-
Telefonen er ikke låst, og har aldrig været det. Mit gæt er blot, at han forsøger at krybe udenom, da han nok ikke er vant til at folk ved at en aktiveret telefon er låst til en konto - det har jeg så sørget for, at det er den ikke. Den forlod mit hjem, i samme stand som man modtager en helt ny telefon fra en butik - salgsklar/ny.
Min fatter gav kr. 1.300,- for den, og man kan så sige, at kr. 200,- vel er lektien værd.
Hva' synes I?
a) Skal vi kæmpe for de kr. 1.300,-?
b) Skal vi acceptere de kr. 1.100,-?
c) Skal vi tage telefonen hjem, håbe på det bedste, og sælge den videre for kr. 1.500,- vel vidende, at skærmen ikke er org. og vi reelt ikke ved hvad der ellers kan være i vejen med telefonen?
På forhånd tak 🙂
P.S.: Det er vel unødvendigt at understrege, at vi altså ikke på noget tidspunkt har kastet rundt med telefonen? 😴
Tråden blev redigeret 5 gange, sidst af NoNig d. 26-01-2014 11:52:26.