jeg har fået en ældre bærbar foræret og den skal benyttes til skole. Da vi skal lege med nogle PLC programmer, kunne jeg godt tænke mig at bøffe den lidt op, uden det komme til at koste for meget.
Tænker en ekstra gb ram og en ssd kunne gøre trikket. Men er der nogen her der ved, hvordan jeg tjekker hvilken type sata der sidder i ? Læste mig til, at så længe den kan boote med AHCI, burde der ikke være problemer - men kan sgu ikke finde det i BIOS.
Det er dælme en træt maskine, den er der ikke meget sjov i.
Tjek først om chipsættet overhovedet understøtter den mængde RAM du vil smide i den. En SSD kan altid hjælpe, men ikke på tunge opgaver der afhænger af RAM og CPU. AHCI er ikke et krav til en SSD, blot en god idé at aktivere (giver i mange tilfælde bedre ydelse).
Husk på det skal være DDR2 RAM.
Ville ikke selv kaste synderligt mange penge efter opgraderinger til den. Bestemt ikke 500kr.
#0: Det kan du godt den passer fint i. Men prøv at se efter om der skulle findes nogen billige brugte først.
Dertil kan du faktisk også opgradere CPU i den model hvis du er frisk ? Den Travelmae 6291 understøtter Intel Core 2-Duo T5500/T5600/T7200/T7300/T7400/T7500/T7600/T7700 CPU'er. Ebay.co.uk er et rigtig godt sted at finde billige laptop CPU'er.
#Alle. Man kan nu nemt opgradere en gammel bærbar til billige penge 🙂 . Jeg har senest selv gjort det ved min egen Asus ND61Da fra 2010. Opgraderede fra 4GB DDR3 til 8GB DDR3 for 250kr og udskiftede AMD Turion II P520 2.3GHz Dual Core CPU'en med en AMD Phenom II X4 P950 2.1GHz Quad Core til 150kr fra England.
Den gamle Acer Extensa 5930G fra 2008 opgaderede jeg fra 3GB DDR2 til 4GB DDR2 for 125kr og den medfødte Intel Core 2 Duo P7350 2.0GHz Dual Core blev udskiftet med en Intel Core 2 Duo P8600 2.4GHz Dual Core CPU til 125kr fra Irland. 400MHz upgrade for 100kr - det kunne mærkes !.
Hvis man er villig til at bruge lidt tid på ebay.ie, ebay.co.uk og ebay.de kan man finde mange gode brugte laptop dele til billige penge.
Min kærestes Acer Extensa 5420 fra 2009 med plastik låg var knækket nede ved det ene hængsel i selve plastik låget. Jeg fandt et magnesium låg til Acer Extensa 5620 der også passer til 5420 modellen i Polen. Det kostede dog 375kr leveret, men så var der også ekstra hængsler og nye wifi antenner med. Skiftede det selv og nu er den så god som ny.
Jeg kan godt li' at opgradere de gamle laptops, det er lidt sjov og den ekstra ydelse kommer altid godt til rette. Min kærestes AMD Athlon TK-55 1.6GHz skal en gang også udskiftes til en AMD Turion 64 X2 TL-64 2.2GHz når jeg kan finde en billigt på eBay.
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Gripen90 d. 03-02-2014 21:29:10.
#2 Jeg synes bare at den mer ydelse du faar kontra at spare 2-3000 kr op og koebe en langt nyere hvis ikke helt ny baerbar er saa lille.
Nu er det selvfoelgelig ikke det tungeste arbejde i verdenen den skal lave men 12" bliver du ogsaa hurtig traet af naar du skal sidde og lege med ladder diagrammer.
Saa er der ogsaa batterilevetiden paa saadan en gammel maskine. Den holder sikkert ikke mere end 30 min. Ergo du er noedt til at vaere i naerheden af en stik kontakt hele tiden.
Det er maaske ogsaa bare mig der er lidt for godt forvendt. Og heller vil bruge penge paa en ny maskine med lidt flere kraefter. Men jeg har siddet med saadan noget gammelt lort. Og det virkede. Men da jeg fik raad til noget nyt. Hold da op en forskel. Saadan en baerbar der er 5-7 aar gammel er der bare ikke meget sjov i, lige meget hvor potent hardware du kommer i den
#3 Har tjekket, der kan sættes 4gb i. Det eneste jeg har været i tvivl om er harddisken / sdd'en. Siden jeg har læst om en fyr som prøvede med en SataII i noget sata, hvor det ikke spillede.
#4 Det er klart hdd'en og de meget få ram her, som er flaskehalsen. Det kan tydeligt ses - ganske vidst ikke den vilde quad core, men den render fint de småting jeg skal bruge. Jeg har bare behov for lidt hurtigere load tider. 🙂 ------------------
Jeg er klar over det ikke er den hurtigste computer, men allerede nu er den egentlig rigeligt fint, til at hoppe lidt på nettet og sådan. Efter min egen erfaring vil en ekstra gb ram gøre underværker og som #5 er inde på, vil jeg se om man kan finde en brugt ssd.
Til de få programmer og web browsing plus små spil, så synes jeg selv der er en fin computer, ved at kaste en lille smule i den. 🙂
#5 Det lyder spændende, men må indrømme jeg er ikke er den vilde haj til at skifte meget andet end ram og drev i en bærbar. 🙂
#8 Der er bare ikke råd til andet end småting, da jeg lige er flyttet. 😉 Bærbaren har jeg fået af min fars kæreste, fordi hun købte en ny og den har været passet godt på.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tenkin d. 03-02-2014 21:37:17.
Hvis pengene ikke er mange som du siger, saa ville jeg nok alligevel invisterer i en ret laekker ssd da den altid kan flyttes over i en anden maskine naar/hvis der bliver raad.
Hvis du er hurtig kan du hive nogle billige ram klodser her:
#2 Jeg synes bare at den mer ydelse du faar kontra at spare 2-3000 kr op og koebe en langt nyere hvis ikke helt ny baerbar er saa lille.
Nu er det selvfoelgelig ikke det tungeste arbejde i verdenen den skal lave men 12" bliver du ogsaa hurtig traet af naar du skal sidde og lege med ladder diagrammer.
Saa er der ogsaa batterilevetiden paa saadan en gammel maskine. Den holder sikkert ikke mere end 30 min. Ergo du er noedt til at vaere i naerheden af en stik kontakt hele tiden.
Det er maaske ogsaa bare mig der er lidt for godt forvendt. Og heller vil bruge penge paa en ny maskine med lidt flere kraefter. Men jeg har siddet med saadan noget gammelt lort. Og det virkede. Men da jeg fik raad til noget nyt. Hold da op en forskel. Saadan en baerbar der er 5-7 aar gammel er der bare ikke meget sjov i, lige meget hvor potent hardware du kommer i den
Det er desværre ikke helt min erfaring, hvis du også gerne vil spille lidt. Ja du kan få bærbare i dag til 3000kr og opefter, men det der halter er virkelig onboard grafikken. En nVidia GeForce 9600M-GT 512MB GDDR3 kan i dag stadig slå lang det fleste onboard grafikkort i bærbar klassen der ligger ml. 3000-4000kr. Jeg har sådan et grafikkort i min gamle Acer 5930G og sammen med de 4GB ram og den hurtigere P8600 2.4GHz CPU så kan der faktisk spilles World Of Tanks på laptoppen i rimelig god grafik ! det er faktisk ikke helt dårligt.
Min anden Asus N61Da med ATi Radeon HD5730 1GB DDR3 onboard GFX er stadig med i det højere mid-end segment af laptop grafik og nu med Phenom II X4 950'ern i den, så trækker den faktisk en hel del nyere spil ganske godt. Lige nu kører jeg faktisk Crysis Warhead og Ghost Recon Advanced Warfighter på den i high details, det er ikke helt ringe. Selv World of Tank og World of Warplanes spiller jeg med grafikken på "high".
Selvfølgelig er en hurtigere og nyere laptop dog sjovere, men skal der være potent grafik og cpu i den, så er prisen også minimum omkring de 5500kr for en ny... Så synes jeg at 250kr for mere ram, 150kr for en hurtigere cpu og evt 500kr for en ssd ikke lyder, som en helt dårlig ide. Men altså det er jo op til en selv 😉
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gripen90 d. 03-02-2014 21:51:20.
En gratis computer skal man ikke skamme sig over at smide lidt penge efter.
En SSD vil være et fint valg, og DDR2-RAM til sådan en sag bør ikke være det store problem. Jeg har 4 GB liggende, som jeg ikke bruger. Dem må du få, for portoen hvis det er 🙂
Mht. AHCI, så downloader du bare CloneZilla, smækker det på en USB-stick, booter med den nye SSD i en ekstern boks, cloner indholdet over.
Alternativt, kan du blot installere eks. Windows 7 (hvilket kunne anbefales, eftersom Vista er lidt hård ved ældre maskiner med svage spec.) 🙂
Selv sådan en gammel sag, skal nok få lufter under vingerne, især med en SSD. Jeg pustede liv i en gammel Celeron M 530 forleden, satte en SSD i, og den var som ny. CPU'en i den maskine du linker til, er ca. dobbelt så kraftig - så det skal nok blive godt 🙂
Jeg udført samme sag på en Dell Latitude 4300 med en T9300 cpu og 4gb ram
Den har så fået min "aflagte" SSD fra min stationære. Så en frisk installation af windows 7 og den flyver. Den fungerer rigtig godt, også fordi den har stort batteri (har faktisk 2) Der er et sted mellem 4-6 timers batteri tid på ved alm surf og tossen rundt.
mht. om SSDen passer, kan du så ikke blot pille den gamle disk ud og prøve med SSD'en fra din stationære og se om den passer. Hvis den kan se disken i bios burde der ikke være nogen problemer tænker jeg?
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Frede24 d. 03-02-2014 22:36:15.
Er også enig med dem der siger det godt kan betale sig at smide lidt nyt/brugt efter den maskine. Der er nærmest ingen grænser for hvad en ssd og lidt ram gør ved en gammel træt bærbar. Den får simpelthen nyt liv og vil virke hurtigere end selv helt nye maskiner med en "alm" harddisk. 😉
Opgraderede fra 2 x 512MB DDR2 og Windows XP til 2x2GB DDR2 og Windows 7 64 bit på gammel Compaq 6715s, det gav en helt anden bærbar (fra ubrugbar til brugbar bærbar).
Nonig, Får da lidt blod på tanden til CPU upgrade fra Sempron 3600+ til Turion 64 X2 TL-60 (single til dual core nyere generation, dog begge 2Ghz).
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The Tweaker d. 04-02-2014 07:25:28.
Jeg fik 4gb ram af NoNig, men computeren ville ikke tage imod dem alle - derfor endte det i den nu har 2,5gb ram. Dét i sig selv, hjalp en hel del.
Bestilte omtalte Kingston SSD, som er sata3, og det spillede bare med det samme. Så nu sidder jeg med en hjernedød hurtig bærbar, som egentlig er syv år gammel. 😲 Den starter op på få sekunder og man kan bare begynde med det samme at starte word, excel, browser osv.