Test: Gigabyte BRIX Pro Barebone

Litteratur d.  05. marts. 2014, skrevet af freak_master
Vist: 16889 gange.

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
05-03-2014 01:00:00
Svar/Indlæg:
6367/477
Ultra kompakt PC fra Gigabyte med masser af ydelse.

Læs mere her: http://hwt.dk/LiteratureDetail...
The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
05-03-2014 10:41:21
Svar/Indlæg:
4741/1690
Den er kraftigere end Mac Mini, den fylder mindre og så har Brixen Iris Pro grafik 😉


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 10:56:48
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Til gengæld, så larmer den mere. Det er ét punkt, hvor jeg synes at Gigabyte har fejlet. Alle anmeldelser, i hvert fald dem jeg har set, påpeger støjniveauet.

At de (at nogen, overhovedet) har bragt Iris Pro til folket, udenom Apple-land, er et kæmpe plus. Et seriøst, kæmpe plus, og en fjer i hatten til Gigabyte.

Desværre, så er det som om at nogle har tænkt:
- vi propper en 65 Watt CPU i en formfaktor der er designet til CPU'er der bruger en tredjedel strøm. Fuck it. Vi gi'r den bare lidt mere gas.

Hvilket leder mig til at tro, at de har misforstået konceptet. Havde de blot været i stand til at gøre den en anelse mere støjsvag, havde de stået meget noget nær et perfekt produkt, og til kr. 5.200-5.500,- en reel Mac Mini "killer".

Apple har ikke opdateret Mini'en i et stykke tid, så det bliver spændende at se hvad de gør - hvis de gør det.

Det er som om, at man bare har smækket CPU'en i en formfaktor, uden at skænke alt det andet en tanke.

Gigabyte kunne, i min optik, sagtens have retfærdiggjort en pris på kr. 5.500,- hvis bare den var støjsvag.

Den billigste Mac Mini, med quad core CPU, står i kr. 6.500,-

Gigabyte kunne have snoet markedet om sin lillefinger, havde de bare valgt en bedre køler - og folk ville glædeligt have givet de ekstra skejser for RAM, SSD, osv. for et produkt der ikke var en Mac Mini.

... men. Det valgte de så ikke at gøre 😐

Iris Pro og 4770R, er et kæmpe plus. Men, hvad nytter det, hvis den larmer mere? Så hellere en computer der måske er bare en anelse langsommere, i bytte for mindre støj.


The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
05-03-2014 12:30:30
Svar/Indlæg:
4741/1690
#2

Vi (Freak-Master) oplevede samme problem som andre også har bemærket, blæser støj.

Vi havde i første omgang også påpeget støjniveauet over for Gigabyte.
Heldigvis så kom Gigabyte denne kritik i møde, og under vores test fik vi tilsendt en sprit ny BIOS opdatering F3 (i sidste uge) som afhjalp det problem rigtig meget 😉
-godt at nogle producenter høre på de erfaringer og kritik punkter som forskellige medier giver dem, OG gør noget ved det!

Endda så meget at du nu kan sidde og se film uden nævneværdig blæserstøj.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af The Boss d. 05-03-2014 12:35:59.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 12:42:21
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Det var da enormt positivt 🙂


Djjomes
 
Overclocker
Tilføjet:
05-03-2014 12:48:33
Svar/Indlæg:
85/21
#3

Hvad med temperaturer efter opdateringen ?


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
05-03-2014 15:15:37
Svar/Indlæg:
6367/477
Jeg har lavet en dB måling:
Cirka 10cm fra boksen skriver den mellem 40 og 42 dB, en meter fra viser måleren 6 dB, som sikkert er baggrundsstøj.

Det er imens boksen har vist en film over en times tid, og der så stille i rummet som muligt.

Den nye BIOS vi fik fra Gigabyte fik altså boksen til at holde mund, jeg troede ærligt ikke selv på at det var muligt at lave en så god forbedring, men boksen kan faktisk ikke høres når den viser film. Skal den spilles på skal der nok bruges hovedtelefoner.

Temperaturen forbliver den samme i idle og load, men det er selve kurven for blæseren der er ændret, så når boksen står med moderat load siger den ikke længere noget.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
10-03-2014 16:37:41
Svar/Indlæg:
1194/156
db bør vistnok som jeg har forstået det måles fra en meters afstand?

Hvordan er netværks ydelsen, kører det fuld 1gbit?


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
10-03-2014 17:32:02
Svar/Indlæg:
6367/477

db bør vistnok som jeg har forstået det måles fra en meters afstand?

Hvordan er netværks ydelsen, kører det fuld 1gbit?

Monberg75 skrev d. 10-03-2014 16:37:41


Ikke langt fra boksen målte jeg ingen støj overhovedet, det var kun når jeg kom tæt på.

Når netværkskabel kommer i så ja. Jeg hentede BF4 med over 30mb/s igennem kabel. Trådløs er jo som trådløs nu en gang er.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
10-03-2014 18:42:06
Svar/Indlæg:
1194/156
30MB er vel ikke nær 1Gbit?

Eller ligger der andre begrænsninger i den forstand?


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-03-2014 19:58:11
Svar/Indlæg:
5258/240
De 30mb/s maa vaere fra inder nettet.

Hvis han overfoerer fra maskine til maskine er jeg sikker paa at den nok skal kunne makse en gigabit forbindelse, jeg er ret sikker paa et det er et intel netkort i maskinen og de yder nu som de skal


KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
11-03-2014 08:44:38
Svar/Indlæg:
4295/306
Fed lille maskine og tak for testen! Kunne være fedt hvis Gigabyte også laver en maskine med Kaveri så vi kunne se en test af de 2 op mod hinanden. Generelt når du skriver at "den er tæt på Kaveri i spil ydelse" kunne det have været fedt hvis I havde haft et Kaveri system som sammenligning.

Alle disse små maskiner kan jo gøre det som media center - selv flere år gamle maskiner. Men det der virkelig er interessant IMO er om man også kan spille på dem så de kan blive en trussel mod PS4/XBox.

Kunne være fedt at se en test af mini systemer til det formål. 🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
11-03-2014 13:44:49
Svar/Indlæg:
6367/477

De 30mb/s maa vaere fra inder nettet.

Hvis han overfoerer fra maskine til maskine er jeg sikker paa at den nok skal kunne makse en gigabit forbindelse, jeg er ret sikker paa et det er et intel netkort i maskinen og de yder nu som de skal

unnamet skrev d. 10-03-2014 19:58:11


Præcis. Jeg har 300/300 mbit internet, og det kunne den fint hive igennem. Min pointe var nemlig at kan den det kan den sikkert også makse en gbit..

Fed lille maskine og tak for testen! Kunne være fedt hvis Gigabyte også laver en maskine med Kaveri så vi kunne se en test af de 2 op mod hinanden. Generelt når du skriver at "den er tæt på Kaveri i spil ydelse" kunne det have været fedt hvis I havde haft et Kaveri system som sammenligning.

Alle disse små maskiner kan jo gøre det som media center - selv flere år gamle maskiner. Men det der virkelig er interessant IMO er om man også kan spille på dem så de kan blive en trussel mod PS4/XBox.

Kunne være fedt at se en test af mini systemer til det formål. 🙂

KleitusIV skrev d. 11-03-2014 08:44:38


Det er ikke noget jeg ville bruge sådan en boks til. Gigabyte har lavet en Gaming udgave, men det er stadig integreret grafik, det ville jeg aldrig bruge som konsol.
Men kan man leve med PS2 grafik, så kan boksen fint erstatte en konsol.