[Build-log/ Test-log Fractal design node 304 [Pic-Heavy]

Case-modding d.  07. februar. 2014, skrevet af GLA
Vist: 7886 gange.

GLA
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2014 12:44:05
Svar/Indlæg:
167/53
Så blev det min tur til at bygge en stationær igen.
efter 4 år med en bærbar, blev trangen simpelthen for stor :)

Tråden kommer til at omhandle, hvilket hardware jeg har valgt, hvorfor valget faldt på det.
Der kommer til at være billeder af de enkelte dele.

Så vil der også blive lave benchmark af diverse spil og programmer, her må i meget gerne skrive, hvis i ønsker diverse benchmarks.

Hardware:
Case: Fractal Design Node 304 Sort
Motherboard: Gigabyte GA-H87N-WIFI
CPU: Intel Core i5-4570
Ram: Crucial Ballistix Sport XT 2*4 GB DDR3 1866MHZ
GFX: Gigabyte Radeon R9 290 4GB Windforce3X BF4 Edition
SSD: Corsair Force 3 120GB SSF
HD'er: Seagate 7200.12 500GB 2.5" & Seagate 2 TB extern
PSU: Cooler Master GM G650W

Dette er mit build som gerne skulle holde de næste mange år! dog skal der lige en lidt større ssd til ;)

Planen var faktisk ikke at jeg skulle have en ny computer, da min bærbar klarede det fint, dog brændte GFX kortet sammen ATI HD 6990M sammen, og det ville koste 4k for et nyt.

Så blev vi enige om herhjemme (Konen har det sidste ord :P) at det ville være en bedre investering i et nyt setup! Ja tak!!

Var lidt på udkig efter et AMD setup i starten, men da man ikke kunne få AM3+ bundkort som M-itx, røg den idê hurtig ud af vinduet, da jeg havde "forelsket" mig et et node 304 :)

Lidt om de enkelte dele:

Bundkort

Der var få krav til det! den skulle være med WIFI, derfor blev Gigabyte GA-H87N-WIFI bundkortet valgt. Det har nogle gode specs og så har det også en rimelig pris, taget i betragning af de andre bundkort med Wifi, hurtigt koster over 1000 kr. der måtte jeg kun slippe med 789 kr. for dette bundkort.













Ram:

Da jeg skulle vælge ram, var jeg lidt på bar bund, havde ikke så meget forstand på det. men efter lidt research på nettet fandt jeg frem til at Crucial Ballistix Sport XT 1866MHZ lå til en god pris i forhold til de andre.
Var også usikker på om jeg skulle vælge 16GB frem for 8 GB, men valgte simpelthen at spare på dette punkt.




CPU

Det stod klart fra start af, at jeg ikke ville overclocke systemet, så derfor stod valget hurtigt imellem en Intel I5 4440 & en Intel I5 4570, efter lidt fiflen med budgettet, var der råd til en i5 4570, hvilket var klart at foretrække :)







PSU

Størmforsygningen, var der så større problemer med, pga. kabinettets størrelse, kunne jeg ikke bare vælge hvilken som helst. da den ikke måtte være længere end 160mm, ellers ville den komme i vejen for Grafikkortet, og det gik jo ikke :)
Fandt frem til denne Cooler Master GM G650W som ikke var længere end 140mm og så var den delvis molex. dvs. strømkablerne, til SSD osv. kunne man selv sætte i.
Det var et plus, for at undgå unødvendig kabelrod.







Grafikkortet

Så kommer den helt store synder i budgettet, Grafikkortet, personligt, har jeg altid kun haft mid-range kort i mine stationær computere, men nu var det min tid til at have et high-end.
Derfor faldt valget på AMD Radeon R9 290 kortet, som absolut er at foretrække frem for deres R9 290x kortet, pga. prisen. Havde også et øje til et Nvidia GTX 780, men kunne ikke få R9 290 kortet ud af hovedet ;).

Var klar på at købe et ikke custom cooled kort, men godt vi har Youtube, til at oplyse os om at det larmer! :) så valget faldt på et Gigabyte R9 290 Windforce3X kort. Kan kun anbefale dette kort, det er simpelthen så stille i idle!

























Case

Til sidst og ikke mindst kabinettet, Har i langt tid været forelsket i dette Fractal Design Node 304, Det er elegant, fylder ikke meget, men kan stadig holde op til 6 HD'er eller 4 HD'er og et Langt Grafikkort.

Kunne simpelthen ikke se andre kabinetter ud over dette, som ville opfylde mine behov.

























Bliver opdateret med benchmarks
GLA
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2014 14:33:28
Svar/Indlæg:
167/53
Så er der lidt benchmarks.

Lige et billed at skrivebordet først:



så starter vi med 3DMark 11:




Derefter en Unigine Heaven, alt er skruet op på fuld rebecca! i 1920*1080:




Lige en SuperPI:





Flere test følger


bmwnp
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2014 16:55:30
Svar/Indlæg:
611/4
Rigtigt lækre billeder!

Skal der ske mere med køling af cpu?Lukket vand fx.

Har du målt strømforbrug for hele systemet?


GLA
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2014 20:50:27
Svar/Indlæg:
167/53
#2 Har tænkt over det, men når jeg ikke kan OC, så ser jeg ikke den store idé i det. Har dog overvejet en stor køler med nogle rigtig lydløse køler på.

Nej, har desværre ikke redskaberne til at gøre det med.


CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2014 20:54:40
Svar/Indlæg:
872/65
#3 drop blæserne, jeg har et node 304 med en i5 4570 og jeg har bare en stor tower køler på uden blæsere, det er kun airflowet igennem kabinettet der køler den og den bevæger sig aldrig over 70 grader 🙂


GLA
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2014 21:07:53
Svar/Indlæg:
167/53
#4 okay, så vil det nok være de 2 blæser i fronten der skal skiftes, hvilken køler vil du anbefale ?


CMJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2014 21:16:50
Svar/Indlæg:
872/65
Altså jeg kører med den her http://www.deepcoolglobal.com/...
så det skal nok være noget i den størrelse for at undgå at skulle smide blæsere på den


AliasGus
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2014 06:37:08
Svar/Indlæg:
1300/30
Jeg havde selv et Node 304 med en cooler master hyper evo UDEN blæseren på, på en 3570K og med standard blæsere i kabinettet. Havde den heller aldrig over 75 grader ved en clock på 4,0GHZ.

Så du behøver ikke at erstatte standard blæsere. De gør det glimrende. (tror oven i købet de kørte på 7v på den indbyggede fancontroller) 🙂

http://www.komplett.dk/cooler-...

Du kan installere den parallelt med PSU'en og få de resultater jeg fik. Der er andre der har installeret den parallelt med gfx'en, men det tror jeg performance bliver lidt dårligere af da der så er mindre af profilen i luftstrømmen. Håber det gav mening.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af AliasGus d. 08-02-2014 06:40:07.