Igen må jeg sige, det kommer an på hvad du skal skyde. Du siger kortfilm - det betyder planlagte scener. Og til det ville jeg vælge et kamera med større sensor. Fx et billigt DSLR (fx Canon EOS 700D eller hvis du vil købe brugt, EOS 550D) og så hertil et eller 2 objektiver, der klare forskellige opgaver. Det giver et langt mere cinematisk udtryk i videoen.
Om du køber igennem firma eller ej, så er afskrivningen præcis den samme. For vælger du at sælge den igen til en privat, ja så skal du betale momsen tilbage til SKAT igen.
Hvis du fx køber et kamera til 15.000kr. Så betaler man moms af denne vare (i DK = 25%) og af de 15.000kr er det 3750kr. Det skal i stadig betale til firmaet i handler ved. Firmaet betaler så denne moms til SKAT, når moms regnskabet skal gøres op. Og på samme tid, gør jeres firma og momsregnet op. og her får i så de 3750kr tilbage. Ergo momsen sparet. Men vælger i så at sælge kameraet til en privat, så skal de 3750kr betales tilbage til skat. Hvis i ikke gør dette, vil der være hul i regnskabet. og de 15.000kr ville være forsvundet ud af jeres firma og det ville se en smule sjovt ud på jeres regnskab.
(Jeg lavede blot denne gennemgang, da jeg ikke var sikker på, du vare inde i moms).