Direct on Die køling af 4770K

Vandkøling d.  10. februar. 2014, skrevet af freak_master
Vist: 5181 gange.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
10-02-2014 22:35:26
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg sidder her og overvejer at skifte til 4770K. Min 8350 har alt det power jeg kunne ønske, men der er flere ting der gør at jeg gerne vil skifte.

Men jeg accepterer selvfølgelig ikke det varme sådan en laver. Jeg ville gerne kunne køre 1.5+ Volt, og jeg ved at mit vandkøling kan håndtere det, det kræver bare en CPU blok der kan monteres direkte på kernen.

Jeg har set et par steder at man kunne få vandblokke specifikt lavet til at blive monteret direkte på kernen på både Ivy og Haswell, men jeg kan bare ikke finde dem nu.
Pt. har jeg XSPC Raystorm i kikkerten, og jeg tror også at den er ganske udemærket, men er der nogen der kender til vandblokke lavet til montering direkte på kernen?
Lace

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2014 22:40:42
Svar/Indlæg:
2357/72
Ved ikke om du kan bruge det her:

http://www.ekwb.com/shop/ek-su...

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
10-02-2014 22:43:56
Svar/Indlæg:
6368/477
Det er ihvertfald en mulighed. Desværre til EK, et mærke jeg slet ikke kan lide, og deres CSQ design er noget underligt noget.

Så vil jeg hellere forsøge mig med et andet mærke uden montering lavet til DD køling 😛

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2014 22:47:30
Svar/Indlæg:
1881/22
Du kan også bare skifte pastaen under ihs, så behøver du ikke specielt kølehoved.

Kik lidt på XS, der er flere som har gjort lignende 😉

Men hver klar på den cpu stadig bliver lun i forhold til f.eks. Sandy Bridge cpu'er.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
10-02-2014 23:01:22
Svar/Indlæg:
6368/477

Du kan også bare skifte pastaen under ihs, så behøver du ikke specielt kølehoved.

Kik lidt på XS, der er flere som har gjort lignende 😉

Men hver klar på den cpu stadig bliver lun i forhold til f.eks. Sandy Bridge cpu'er.

Ciric skrev d. 10-02-2014 22:47:30

Jeg har kigget flere steder, og folk får mere ud af at køle direkte på kernen, og som jeg skriver i #0 kan jeg ikke accepterer andet, jeg VIL have det bedst mulige resultat.

Jeg har kigget både på XS og overclock.net, og dem der har prøvet DD køling skriver at det er noget bedre end blot at skifte pasta under IHS.

Jeg ved skam godt at Ivy/Haswell er nogle varme banditter, jeg har haft flere 3570K/3770K/4670K/4770K at lege med, men jeg har aldrig fjernet IHS eller lavet DD køling.

JacobsenDK

Overclocker
Tilføjet:
10-02-2014 23:09:09
Svar/Indlæg:
88/5
Jeg har selv erfaret at EK's http://www.ekwb.com/shop/ek-su...
Virker rigtig godt sammen med deres Supremacy kølehoveder! - Og installationen er nem og smertefri! 🙂

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
10-02-2014 23:10:56
Svar/Indlæg:
6368/477

Jeg har selv erfaret at EK's http://www.ekwb.com/shop/ek-su...
Virker rigtig godt sammen med deres Supremacy kølehoveder! - Og installationen er nem og smertefri! 🙂

JacobsenDK skrev d. 10-02-2014 23:09:09

Det er ihvertfald en mulighed. Desværre til EK, et mærke jeg slet ikke kan lide, og deres CSQ design er noget underligt noget.

Så vil jeg hellere forsøge mig med et andet mærke uden montering lavet til DD køling 😛

freak_master skrev d. 10-02-2014 22:43:56

EK er noget jeg går en lang bue udenom 🙂

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2014 01:13:56
Svar/Indlæg:
3321/21
Der er vel ikke nogen forskel på at køle den og så fx en gammel Athlon, -bare lad være med at spænde skruerne for meget :)

Det "største" problem er vel at kontakten til de 1150 pins bliver ordentlig, IHS trykker jo CPUens print godt ned alle stedet når man spænder den fast i socket. -Jeg ved dog ikke om det er noget folk har haft problemer med. Faren vokser dog med øget spænding, som de fleste jo nok undlader til deres 24/7 :)

Jeg ville nok finde noget der har samme højde som core, og så placere det i hvert hjørne, så får du både et bedre fordelt tryk over hele chippen, samt mindre chance for en skæv montering.
Ghettostyle kunne være at lave en firkant med hul til core af mælkekarton og tape til at finjustere højden..

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
11-02-2014 03:22:44
Svar/Indlæg:
6368/477
Nu gik der også mange Athlon CPU'er til i sin tid 😉

Overclocket vil jeg mene at jeg har styr på. Jeg har altid gået lidt ekstremt til værks når det er mit eget, jeg vil have absolut maksimum ud af skidtet, intet mindre. Jeg vil ikke have varme i vejen fra at kunne nå chippens maksimum ved plus grader.

Jeg har overvejet blot at smide tape rundt omkring kernen indtil det blev højt nok.

Men det jeg tænker er at IHS'en gør CPU'en højere, så med den af skal blokken længere ned i midten af soklen. Nu har jeg aldrig taget IHS'en af så jeg ved ikke hvor høj selve kernen er, men det vil godt nok være træls at soklen er højere end kernen, og så CPU blokken går på soklen og ikke kan køle, det er min største bekymring, hvorfor en CPU blok lavet til DD køling er noget jeg leder efter.

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2014 08:29:12
Svar/Indlæg:
2192/67
Kan du ikke efterabe EKs system med de originale gevind stænger også nogle tynde skiver? Så er det jo bare at prøve sig frem indtil man finder den ca rigtige højde evt lidt højere end der er behov for. Hvis du så kører med nylon eller en enkelt gummi skive kan det jo fjedre lidt

LooZypher

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2014 09:50:59
Svar/Indlæg:
82/7
Er jeg den eneste der er ved at skide en spræller alene ved tanken om at core meget let kan knuses, hvis højden ikke er helt rigtig?

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2014 10:09:25
Svar/Indlæg:
2186/186
Jeg tror generelt de er mere hårdfør en man tror. Jeg samlede da et par gamle AMD systemer, hvor det var direkte på core.

Så længe man strammer fjedrene på køleblokken jævnt og på kryds, så knækker man ikke noget

Cani83

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2014 10:22:13
Svar/Indlæg:
2186/186
Du kan eventuelt se denne Youtube video.

Det er dog med EK profil, men den er ikke modificeret eller noget og han installere direkte på die.

Han benytter barberblads metoden til af fjerne Coveret og det vil jeg ikke anbefale. det erlangt mere sikert, at benytte skruestik og så med en hammer og et stykke træ få banket coveret af.

Jeg har selv EK og en skam du ikke kan lide designet, det er ellers nogle fantastiske produkter de laver.

http://www.youtube.com/watch?v...

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
11-02-2014 18:40:06
Svar/Indlæg:
3321/21

Jo jeg mener den er højere end kernen. -Var den i hvert fald på 775, 1366 og hvad jeg ellers har hævet IHS af.
Derfor piller du den af med de 3 skruer der sidder der, har alligevel ingen nytte uden IHS :)

Mælkekartonen er bare hurtigere end hvis du kun vil gøre det med tape.

*Edit
Billede hvor den er fjernet :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af noxon d. 11-02-2014 18:44:28.