Kører selv med 3stk. 3TB WD RED i min 1813+, og det performer fornuftigt. Har mere problemer med mit netværk end med diskene.
Jeg kører mine 3 diske i SHR RAID, resulterende i 5.4TB brugbar plads på mine 3*3TB diske.
Da du har regnet med 4*4GB i RAID 1, så har du kun 50% kapacitet minus de 9% der er i tal forskellen (10^12 vs 2^40) = ca 7.27TB effektivt.
Kører du med 4*3TB i RAID 5 eller SHR RAID, har du effektivt (4-1)*3 = 3*3 = 8.185TB, altså ca. 1TB mere effektiv plads, og så sparer du en del penge.
Du kan selvf. også bare køre med 4*4TB i RAID 5, det vil resultere i ca. 10.91 TB effektiv plads.
Angående model, så køb enten DS414 eller DS412+
412+ har en 2.13GHz dual core Atom processor
414 har en Marvel armada XP 1.33GHz dualcore processor
413j har en 1.6GHz Single core Marvel Kirkwood processor
De koster lidt mere, men der er klart mere regnekraft i processoren på non plus og + modellerne, end i j modellen.
Men som der er spurgt om før, hvor mange "klienter" er der samtidigt?
Er det kun dig, så er J tilstrækkelig, også selvom du bruger den til torrent og streaming af musik på 1 enhed maskiner, men har du en masse klienter der streamer samtidigt (smart phone, computer, tablet etc.) så gør du klogt i at vælge en model med dual core processor, og så skal du sørge for at dit trådløse netværk fungerer godt.
Jeg har personligt kæmpe problemer med mit trådløse net, grundet jeg bor i et lejligheds kompleks, hvor der er de første 15 trådløse netværk "oven i hinanden", så der ikke er nogen kanaler der giver et godt signal.