Hjælp til loop

Vandkøling d.  13. februar. 2014, skrevet af Anomynous
Vist: 4676 gange.

Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2014 21:24:35
Svar/Indlæg:
382/14
Hej, står og skal modificere mit 800D i form af at smide en 240mm radiator i bunden men synes ikke at kunne finde en særlig smart måde at føre mit loop på eller hvor min pumpe (Laing D5 med EK top) skal stå.

Har forsøgt at tegne optillingen i paint, hvordan ville i have ført slangerne?
Er forresten et 200mm cylinder reservoir, så at sætte pumpen lige under bliver knap og nap, og tror heller ikke der er meget plads at komme efter ved siden af 240mm.

Jeg tænkte på at stille den ved 5.25" da jeg intet optisk drev har, men så kommer pumpen til at køre lidt "akavet" for ikke at nævne den kommer til at køre tør når jeg skal fylde mit loop. Er sgu på bar bund....




Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Anomynous d. 13-02-2014 21:40:21.
M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2014 22:37:43
Svar/Indlæg:
4112/52
Hvis du ingen optiske drev har, og ej heller får brug for dem, så ville jeg fjerne 5.25" rammen helt, og så få flyttet 3.5" buret dérop.
Så kan du smide din 240mm radi på forsiden ved de to 120mm blæsere der er ved 3.5 og lige under.

Du skal dog bare lige være OBS på, at dit air-flow ikke vil blive optimalt i det setup, grundet du vil have 2 radier i dyret.
Sætter du 240'eren til at suge ind i kabi, dumper du varmen inde i kabi, og forringer vilkårene for 360'eren.
360'eren vil ikke fungere særligt godt, ved at suge udefra og ind.
Dette resulterer i du skal have den 120mm der er på bagsiden + evt. på sidelågen af kabi til at suge ind, og så har du PSU, 360 og 240 til at suge ud af kabinettet.
Så for at få en mere optimal retning på dit luft system (og til dels også vand), så ville jeg smide en 120-140 (kan ikke huske om det er en 140 bagtil) på blæseren bagtil, og så blæser både 120 + 360 ud af kabinettet, og så suger du luft ind i fronten + evt. siden af kabinettet.

På den måde, ville jeg køre loopet i stil med:
res-pumpe-CPU-120-GPU1+2-360-res

Res. kan du lade være nogenlunde hvor du har skitseret det, og så føre en slange fra toppen af res op til en fill-port i toppen af kabinettet.
pumpen kan du så uden problemer placere under 3.5" buret, der hvor du har illustreret 240'eren på din skitse.


Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
13-02-2014 22:54:33
Svar/Indlæg:
382/14
Tusind tak for det detaljerede svar, men må dog ærligt indrømme at jeg ikke er helt med på hvad du mener. 3.5" buret i bunden bliver fjernet helt, skærer hul i bunden til 240mm der trækker luft ind fra bunden, 360mm kommer til at trække luft inde fra kabinettet og ud og ellers lader jeg de 3 140mm der følger med kabinettet sidde som "default", altså som da kabinettet blev købt.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2014 23:10:02
Svar/Indlæg:
4112/52
Hvis du bibeholder "varme zonerne", så PSU suger varmen fra 240'eren ud, så skulle det nok fungerer som du illustrerer, bortset fra problemet med placering af pumpen.

ang. 3.5" ,så mener jeg det der r på billedet (midt for/lige under 5.25"), og så flytte det op hvor 5.25" sidder nu, eller lidt lavere, så 360 + blæsere kan være der.

Men har du købt alle de nævnte dele, eller er det hvad du har tænkt dig at købe?


Anomynous
 
Superbruger
Tilføjet:
14-02-2014 00:22:13
Svar/Indlæg:
382/14
Ja pumpen er sgu en brainteaser.. Har købt alle delene.

Er det spild, hvis der kommer en radiator lige før res? Kan bedst lide ideen om at cpu får direkte fra radi og ligeledes med gpu'erne. Virker mest logisk..

Men ellers må jeg jo prøve at få plads til pumpen nede ved psu og 240mm'eren


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Anomynous d. 14-02-2014 00:24:21.


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2014 00:55:16
Svar/Indlæg:
4112/52
Om du har radi før eller efter varmekilderne er én fed.
Giver minimal forskel.

Så skifter vi lige over til 17'ende mulighed. 😀
Smid en 3*5.25-->4*3.5 adapter i dyret, og monter din SSD + HDD her i.
Enten hiv det andet 3.5" bur ud også, eller smid pumpen her i, så er det lavere end vandstanden i reservoir'et.
Lader du det blive, så har du de termiske zoner intakte (tror jeg nok, kender ikke kabi "in person").

240 suge luft udefra, blæse igennem PSU og ud af kabi igen.
blæsere i fronten suger kold luft ind
360 suger luft ud af kabinettet
blæser bagpå vil jeg mene skal suge kold luft ind også, for at give 360'eren bedst mulige vilkår

loop:
res-pumpe-CPU-240-GPU1+2-360-res

GFX dumper mest varme i vandet, derfor 360 skal være efter dem.

Jeg er tilhænger af at radi er til sidst i loop, ikke først, da de har det med at have luft i sig, og derfor kræve mere "ydeevne" af pumpen end køleblokkene.
Desuden har de nemmere ved at slippe af med luften når de har udløb til res end via en blok.

Sørg for at have udluftning i tankerne, når du vælger hvilken retning fittings på radi m.m. sidder, således at du f.eks. "kun" skal tilte kabi bagover og mod højre, men ikke de 3-4 andre retninger også.