Hvilken PC til CAD/CAM?

Diverse d.  14. februar. 2014, skrevet af Xeno
Vist: 8443 gange.

Xeno

Ny Bruger
Tilføjet:
14-02-2014 08:52:01
Svar/Indlæg:
2/1
Hej alle.
Jeg skal ud og købe to pc'er (staionære) til en mindre virksomhed. Den ene er der ikke nogle egentlige krav til, da den kun skal køre officelignende programmer.
Den anden derimod skal bruges primært til CAD/CAM-programmer. Grafikkortet er vel vigtigt i denne sammenhæng? Til nu har jeg kørt på en aflagt gamer-pc og det er vidst ikke optimalt kan jeg forstå.
Hvilke ting er det specielt jeg skal kigge efter?
Der skal være mulighed for at forbinde den direkte til bearbejdningscentret med et PCI - RS232 serielt kort ( jeg ved ikke om det er fjernet fra nyere pc'er eller muligheden for at sætte sådan et kort i er standard ).
Jeg skal ikke bruge en mega dyr computer, da det alligevel er begrænset hvor komplekse tegninger der skal laves og hvor mange timer den bruges. Der skal ikke laves FEM-beregninger og kun få 3D renderinger ( om det tager lidt tid gør ikke noget, bare det bliver ordentligt ).Derimod er det vigtigt at den holder længe og jeg ikke skal skifte igen om to år.
Håber der er nogle kloge hoveder derude der kan give et par hints.
M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2014 09:02:09
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvilket budget snakker vi om for hver af de to maskiner/totalt?

AliasGus

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2014 09:07:56
Svar/Indlæg:
1300/30
kig efter noget AMD FirePro eller Nvidia Quadro gfx og noget i7 og min 16 GB ram... så er du vist ikke helt galt på den.

Men hvis det alligevel ikke skal bruges til ret meget rendering, så er spørgsmålet om du ikke er ligevidt med din "gamer" 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af AliasGus d. 14-02-2014 09:09:03.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2014 09:21:06
Svar/Indlæg:
2470/41

Udviklingen indenfor CPU'er har i princippet stået stille de sidste 4 år. Der er ikke noget der tyder på at det vil ændre sig synderligt i fremtiden.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2014 09:47:32
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Alt efter hvilket program der skal bruges, kan et gamer-grafikkort godt gå an.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2014 11:18:40
Svar/Indlæg:
8762/174
Nu afhænger det jo også af hvilket cad/cam anlæg i bruger.

Det er ikke alle programmerne der er optimeret lige godt nogle lægger stadigvæk mange af de tunge opgaver på cpu i stedet for gpu.

Jeg arbejder selv med edgecam og autodesk inventor og min pc bestående af en 2600K cpu 16 gb ram og et 280X grafikkort klare opgaverne helt fint.

Edgecam og Mastercam er ikke vildt godt optimeret så en hurtig computer er helt klart en fordel og det man henter mest ved er at ligge programmerne på en SSD.

RS232 pci kortet kan du udskifte til en USB splitter.

http://elektronik-lavpris.dk/p...

Den splitter bare med fire udgange har vi kørt med hvor jeg arbejder i lang tid og der er tre Okuma fræse centere og en cnc drejebænk koblet til computeren vi sender fra.

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
14-02-2014 11:31:12
Svar/Indlæg:
3746/627
har arbejdet med autocad programmer i 20 år nu..
Til dette er CAD-maskiner med quadro-kort total opreklameret.
en alm. kontormaskine med dedikeret gfx-kort kan sagtens fungere hvis vi snakker autocad.
Mine hjemme-gaming-PCér har tit kørt bedre end vores "highend" CAD-maskiner på jobbet :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mbm d. 14-02-2014 11:33:00.

ByteMe

Overclocker
Tilføjet:
14-02-2014 11:57:41
Svar/Indlæg:
389/19
Start med at se på hvilket/hvilke CAD/CAM programmer du skal bruge og så på hvilke specs leverandøren af programmet anbefaler. Typisk ligger de specs langt under hvad en standard PC kan yde i dag. Dog stilles der visse krav til grafikkortet, men bestemt ikke noget der behøver at være dyrt.
Selv sidder jeg med Solid Edge og Solid Works som kører fint på en 6000 kroners PC. (heraf gik de 1000 til et Quadro grafikkort)

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
14-02-2014 14:08:54
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg tror at jeg ville gaa uden om et dedikeret gfx.

Det lyder som en 4570 eller en 4770 vil vaere mere end rigelig til projektet. Og saa kan der da spares lidt ved at droppe grafikkortet

KlausB

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2014 21:07:35
Svar/Indlæg:
29/1
Det er alfa omega at du fortæller hvilket program du skal kører. Er det AutoCad kan en mindre maskine fint klare det. Er det noget Inventor og tegne nogle simple klodser med huller eller er det Pro/E, SolidWorks med fuld skrald på alle detaljer.

Der bliver nævnt anderledes i tråden, men jeg vil til enhver tid anbefale et "rigtigt" erhvervskort.
Der er MEGA forskel på de drivere der bliver udviklet til henholdsvis Geforce kort og Quadro kort. Det samme er gældende for ATI.

Tag et kig i denne gennemgang af de forskellige kort fra Toms Hardware.

http://www.tomshardware.com/re...

2 ting mere.

1. Tag et godt kig på ATI's FirePro kort. De yder det samme som en dyre model fra nVidias Quadro serie. F.eks. W5000 til 3500,- yder det samme som Quadro 4000 til 6000,-

2. Der er flere der nævner alm. grafikkort som et alternativ. Ud over drivere er der flere producenter, bla. SolidWorks, der kræver et FirePro eller Quadro kort til nogle af deres funktioner. Bla. RealView som kan være praktisk under konstruktion.

Xeno

Ny Bruger
Tilføjet:
14-02-2014 23:07:05
Svar/Indlæg:
2/1
Jeg kører EdgeCam, og skal evt. køre enten Solid Edge eller SolidWorks.

Jeg har også hørt at der er forskel på performance i Windows 7 og 8, hvor Windows 7 skulle performe bedre grafisk (testen var lavet i forhold til spil), men at Windows 8 booter hurtigere. Nogen der kender noget til dette i forhold til CAD/CAM?

KlausB

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2014 23:17:33
Svar/Indlæg:
29/1
Vi kører udelukkende Win 7. Der er for meget ligegyldigt lir i Win 8.

For en arbejdsstation er boottid ligegyldig. Den kommer jo til af stå tændt en hel arbejdsdag som minimum.

Hvis du skal bruge SW skal du gøre dig selv den tjeneste at vælge et rigtigt CAD kort. Resten af maskinen behøver ikke være et Xeon baseret monster. Tænk en god gamermaskine bare med et andet kort i. Og vælg noget SSD som primær harddisk.

ByteMe

Overclocker
Tilføjet:
15-02-2014 10:53:13
Svar/Indlæg:
389/19
Enig med #11. Til Solid Edge anbefaler Siemens et Quadro kort og det spiller også fint sammen med Solid Works. Jeg kører med de programmer på en Windows 7 64 bit og der virker de i hvert fald upåklageligt. Lige PT har jeg en alm HDD, men den skal snart skiftes ud med en 250 GB SSD og så en alm HDD til lager. Har lige samlet sådan en PC til min kollega og kan se at det gir et godt spark i hastigheden, både ved opstart og under brug af disse programmer.

Forøvrigt, hvis du skal arbejde meget i 3D, så kan det anbefales at investere i en "3D styrepind" til den anden hånd, f.eks. en af modellerne fra 3dconnexion. Det er en enorm hjælp ved 3D arbejde.

KlausB

Superbruger
Tilføjet:
15-02-2014 11:45:54
Svar/Indlæg:
29/1
Skulle jeg lave et system hvor jeg selv var herrer over grafikkortet og jeg skulle bruge SW ville jeg tage et FirePro kort.
ATI og Dassault som laver Catia og SW har lavet et samarbejde og det skulle virkelig gøre ATIs drivere gode til de programmer.
Prøv at youtube FirePro vs Quadro og se de demoer.

Xeno

Ny Bruger
Tilføjet:
17-02-2014 17:29:18
Svar/Indlæg:
2/1
Tusind tak for alle jeres svar. Dette hjælper mig et godt stykke ad vejen :)

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2014 19:49:39
Svar/Indlæg:
5474/39
vildste topend Xeon koster 15k for cpu-chippen. (Sådan chip vil aldrig mangle power. Jeg ved Mærsk i Esbjerg ejer sådan chips.)

3d-tegning kræver ikke vildt meget. Jeg har tegnet i 3d på onbord GFX. Du skal til lege meget med fotorealisme, så er godt gfx vigtigt. Du ikke har behov for 3dskygger osv.

Jeg tænker bare en alm. pc med 2x256 gb SSD. I7 4820K, så med 1600 mhz ram 4x4gb. Bundkort af en art.
GFX ville tage gtx770 osv.
Gtx 770 er rigeligt til 3d-programmer på semi-pro plan.
Inventor på semi-pro plan, så er ikke nødvendigt med Quadro eller andet pro.

Det oplever ved tegne i inventor er den er glad for 4 ting.
Hurtig HDD, da den loader meget.
Hurtig CPU, da den køre meste beregninger på CPUen.
Stor gb ram-mængde, du har mange dele i din tegning.
gfx skal være rimeligt, hvis du ønsker have rimeligt sjovt med foto realisme.

Jeg har selv tegnet i Inventor 2012-2013 udgaverne.
Dette var på en bærbar, så kravene er ikke vildt høje. Du bare ønsker lave nogle små projekter. 🙂

Kontorpc, ville jeg tage en bærbar med Windows 7 af Intel I3. Du går ned i små 11", så kan de presses ned have et forbrug på 5-7 watt. 30 watt maksimalt. Du har batteritid til en hel dagsarbejde. 🙂

Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Shadowhunter d. 17-02-2014 20:06:43.

Polle68

Overclocker
Tilføjet:
13-06-2014 14:15:05
Svar/Indlæg:
983/167
Skal i gang med produktionsteknologuddandelsen hvor vi skal arbejde lidt med Autodesk Inventor men jeg ved ikke om cpu/gfx er god nok, og så ville jeg gerne blive i en 17"

Jeg har fundet den her men er den god nok,? siden jeg vil vælge dell er supporten/garanti som jeg har valgt

Service og Support 3 års service næste dag i hjemmet med Premium-telefonsupport og Hændeligt uheldsservice 3 års Hændeligt beskyttelse

Modul Beskrivelse Vis oplysninger
Base Inspiron 17 - 7737
Microsoft-operativsystem Windows 8.1 (64-biters) engelsk, dansk, finsk, norsk, svensk
Hukommelse 16384 MB Dual Channel DDR3L SDRAM på 1600 MHz [2 x 8192]
Tastatur Integreret baggrundsbelyst tastatur - flere nordiske sprog
Grafikkort NVIDIA® GeForce® GT 750 MB 2 GB DDR5
Driver Intel® Wireless-N 7260-driver
Harddisk 1 TB SATA Hybrid-harddisk (5400 omdr./min) med 8 GB cache
Optiske enheder 8x Dvd+/-rw-drev (læser/skriver cd og dvd)
Trådløs forbindelse Intel® Dual Band Wireless-N 7260 2x2 AGN + Bluetooth 4.0
Kabler Europæisk netledning
Dokumentation Forsendelsesdokumenter på engelsk, dansk, svensk, finsk, norsk, spansk
Gedis Bundle Reference CN77323
Service og Support 3 års service næste dag i hjemmet med Premium-telefonsupport
mærkat til håndledsstøtte Mærkat til håndledsstøtte medfølger ikke
Opsætningsmåtter Opsætningsmåtte (engelsk, dansk, finsk, norsk, svensk)
Følgesedler Detailmarkør medfølger ikke
Ordreoplysninger Dell Inspiron-ordre
Primært batteri 4-cellet litium-ion-batteri (58 W/t)
Processor 4th Generation Intel® CoreT i7-4510U Processor (4M Cache, up to 3.0 GHz)
Farver LCD-bagsidecover i aluminium - sølv, til konfiguration med berøringsskærm
Hændeligt uheldsservice 3 års Hændeligt beskyttelse
Papemballage Forsendelseskasse
FGA Module HAD171503_1904/UID/MR/BTO
Optisk software Cyberlink Media Suite Essentials without Media
CFI inkluderet (Smart Selection) CFI medfølger ikke
Harddisk software Harddisksoftware er ikke nødvendig
WiDi Widi Driver
Værdifulde services Premium-telefonsupport er allerede inkluderet i den udvidede garanti
Detailbrochure i forsendelseskassen Der kræves ingen DIB-vejledning
Retail Information Retail Registration 2.0
Tekniske detailark Detailmarkør medfølger ikke
LCD-skærm 17,3" LED-baggrundsbelyst berøringsskærm med Truelife og HD-opløsning (1920 x 1080)
Microsoft-programmer MUI Prøveversion af Microsoft® Office
Programmer, der ikke er fra Microsoft Ekstra software
Beskyt din nye pc McAfee® LiveSafe, 12-Måneders Abonnement
Strømforsyning 90 watt vekselstrømsadapter
Yderligere emballagelabels medfølger ikke
Systemgenoprettelse OS Media medfølger ikke
Transport fra ODM til region Standardlevering
I ALT :kr 9.620,00

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Polle68 d. 13-06-2014 14:16:19.