-> #1
Tro mig, jeg har skam allerede min egen stil, og den er - som sådan, ikke funderet i pædagogiske/psykologiske/didaktiske teorier og dogmer.
Jeg er sådan set allerede i gang med at kigge efter stillinger, og sender nok de første ansøgninger ud i løbet af denne uge 🙂
-> #2 + #3
Som de unge skriver: fu 😎 😛
-> #4
Ved ikke om fagforeningsarbejde trækker så meget i mig. Jeg kan godt forstå hvad du mener med det, dog, men jeg tror bare ikke at interessen er der 🙂
-> #5
Flotte ord 😳
-> #6
Så er vi to 😉
-> #7
God undervisning hindrer, efter min bedste overbevisning, mobning. Drillerier og konkurrencementalitet, synes jeg kun er sund. Det handler om, at [det] undervisningen handler om, er objektet. Undervisningens objekt, handler ikke om eleven (subjektet).
Selvfølgelig handler undervisning om elever. Det er jo eleverne der skal lære [noget]. Men, jeg har ingen illusion om, at alle mine elever skal have 12-taller på stribe. Det primære for mig, er:
- sikkerhed
- tryghed
Eller, som min kørelærer plejede at sige: "Hvis bare folk ville køre efter devisen 'man må ikke være til fare eller ulempe', så behøvede vi ikke love." - hvilket jeg altid har fundet meningsgivende.
Det samme gælder for min undervisning. Den må, først og fremmest, ikke udsætte eleverne for fare (det kan måske virke lidt fjollet i matematik - kontra eks. fysik/kemi, men ordet "fare" har flere facetter), eller være en ulempe.
Det at være lærer betyder, i min optik, at man har en klar intention med sin gøren og laden. Om så det er undervisningen, undervisningens indhold eller måden man agerer på i klasselokalet.
Jeg ved godt, at det kan lyde paradoksalt, at man ved at opstille forhindringer ikke er en ulempe, men det handler (for mig) om at være så bevidst som overhovedet muligt.
Så, når jeg måske bruger beskidte ord, skælder en elev ud, sætter nogen uden for døren, joker, skubber, giver ekstra opgaver eller anderledes opgaver, så har det altid en intention. Den intention må bare aldrig gå imod det prime directive, at eleven føler sig usikker eller utilpas.
Det starter, med miljøet i klasselokalet.
Jeg kan have Jordens nok bedste faglige forudsætninger og teoretisk funderede og begrundede undervisning, men det nytter ikke noget, hvis eleverne ikke føler, at der er sikkert i mit klasselokale (eller, når jeg forestår undervisningen).
Elever reagerer forskelligt på forskellige ting, og det samme gør jeg.
Eksempel:
Jeg får ofte på puklen, fordi jeg har en høj støjtolerance. Det er også rigtigt, støj kan være forstyrrende for nogle. Men, jeg gør mig ingen illusion om, at alle mine elever kommer til at arbejde i et miljø, hvor der er bomstille 95 % af tiden... det ville, synes jeg, da også være røvsygt at være lærer for en flok computere der bare tager imod og ikke viser interesse eller liv.
Derfor opstiller jeg et scenarie, hvor elever der har lyst, kan sidde og arbejde i klassen eller gå ud på gangen. Jeg har bare én regel: Jeg kan kun være ét sted ad gangen, så derfor ved de - som sætter sig uden for - at der er en regel der hedder "man må sætte sig ud på gangen, hvis man kan finde ud af tingene. Har man spørgsmål eller problemer, kommer man ind i klassen."
Ved du hvad der sker?
'Alle' de larmende elever går ud på gangen, mens alle de 'artige' bliver på klassen. Så går der 5 minutter, og nogle af de larmende kommer alligevel og spørger om hjælp - det foregår på klassen, så kommer de inden for, sidder og arbejder. I holder bøtte. De er ikke stille, men de arbejder.
Det samme gør dem ude på gangen, og så er situationen faktisk vendt om. Dem som er (mest) stille, sidder på gangen og arbejder, og dem som gerne vil have dialog, sidder på klassen.
- det var blot ét eksempel på, hvordan man kan påvirke miljøet i klassen.
Og det er min fulde overbevisning, af en "stærk" (ikke "dominerende" eller "autoritær") lærer, intentionelt eller ikke-intentionelt, forhindrer mobning. Ikke drillerier eller støj, men mobning.
Endnu et eksempel:
Jeg underviste i fysik/kemi, og en af klassens søde (og rigtigt pæne) piger skulle op og forklare noget. Vi snakkede om elektromagnetisme (fordi en elev spurgte mig "hvad er en railgun?", da vi arbejdede med emnet 'masse' - nevermind koblingen. Det var mig der kom ind på det) og jeg ville demonstrere hvordan en såkaldt coilgun fungerer.
Selvsagt, skulle den stakkels pige stå med en spole og en metalstang og udføre en upassende demonstration, hvormed der bliver grinet og fniset lidt. En af drengene kommer så med en upassende kommentar, hvilket jeg reagerer kraftigt på - han ryger simpelthen ud. Hvorfor?
Fordi han var til fare og ulempe [primært for pigen] i den pågældende situation. Han sagde noget, de fleste i klassen alligevel tænkte, men han overvejede ikke, om det var ubehageligt for hende der stod med spolen og jernstangen.
En pige som hende, der er pæn og forsigtig, skal også turde at komme op og vise noget - fordi hun er dygtig og seriøs.
Drengen, som jeg tog en snak med bagefter, vidste udmærket godt hvorfor han var blevet vist udenfor - og han erkendte selv, at det var upassende, og gik bagefter direkte hen til pigen og sagde undskyld. Jeg skældte ham ikke ud, jeg sagde ikke andet end "ved du hvorfor du røg udenfor døren?" og han kom selv frem til ovenstående.
Bagefter, var han stadigvæk en rod med krudt i røven, men han modererede sit sprogbrug - især når pigerne skulle fremlægge - og tilsvarende, modererede pigerne sig også, når drengene var på.
Vi skal alle være her, men det er ikke på bekostning af hvad vi hver især har af værdier og tankegange. Jeg skældte ham ikke ud, for at komme med en upassende kommentar - han sagde jo blot det, de fleste alligevel tænkte. Men, han kom selv frem til, at det kunne være at hun måske havde det ubehageligt med det, og at hans kommentar ikke hjalp. Han er, i øvrigt, en fantastisk dreng, som nok skal blive til noget 🙂
-> #8
Jeg er nok ikke blevet mere "rød", nok snarere det modsatte 😉
Hvis folk, der er bedre end mig, vil lære mig noget, tager jeg gerne imod.
Det vil de ikke. Dét er, i min optik, den store forskel.
Jeg vil gerne tage fejl, lære og blive en bedre udgave af mig selv. De, derimod, vil ofte gerne forsvare den flise de står på, uden at overveje om der var noget de kunne gøre anderledes/bedre.
-> #9
Og, så tager jeg det som det kommer. Jeg forestiller mig ikke, at jeg kan løse alle Verdens problemer med ét slag - men, måske jeg kan være med til at uddanne og danne nogle der, på sigt, har evnerne og viljen til det. Om end ikke andet, at være i stand til at tage vare på sig selv og sine nærmeste 🙂