Lian-Li med omvendt airflow.

Litteratur d.  17. februar. 2014, skrevet af Monberg75
Vist: 7271 gange.

Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
17-02-2014 15:42:08
Svar/Indlæg:
1194/156
Lian-Li udgiver PC-A51 med omvendt airflow.

Læs mere her: http://hwt.dk/LiteratureDetail...
Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2014 15:46:39
Svar/Indlæg:
1363/125
Spændende. ;)

Front PSU har vi set før fra dem, lidt surt når man skal CFX/SLI men ser godt ud. Lian Li kan deres shit. ❤


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2014 16:15:17
Svar/Indlæg:
3100/53
"Her ses det nye airflow koncept, super spændende efter min mening."

Tager du pis på mig? 🤣

Blæserne på et kabinet er jo ikke svejset fast, og jeg vil næppe betegne det at vender to blæsere om som et "super spændende koncept".


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
17-02-2014 16:26:09
Svar/Indlæg:
1194/156
#2
Well, det er jo ikke just noget andre har markedsført sig med så vidst jeg ved, så det er vel noget nyt :)
Man må jo også formode at de har optimeret lidt airflow eller noget for at det skulle være en fordel :)
Bla. det med front monteret forsyning, den vil jo så suge ind fra bunden og blæse ud foran?
Men ellers ved jeg jo godt det ikke kræver en engeniør uddannelse at vende et par blæsere ;)


xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2014 16:48:25
Svar/Indlæg:
2587/91
#3

Den seneste er ca. to uger siden.
http://www.tomshardware.com/ne...

Lian-Li gør traditionelt set hvad som helst for at presse prisen gevaldigt i vejret.. I det store hele betaler man - i meget høj grad - bare for navnet. Det er jo ikke nyt.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
17-02-2014 17:10:10
Svar/Indlæg:
1194/156
#4
Det kan jeg godt se, eller det vil sige, det kan jeg ikke, for det er godt nok ringe billeder de har hos Cooltek.

Men ja, kan godt se de har frontmonteret PSU.

Men det er jo mere undtagelsen end reglen skulle jeg mene?


p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-02-2014 17:33:04
Svar/Indlæg:
3100/53
#5 Prodigy har også.

Min pointe er bare at din nyhed lyder lidt som en ekstrablads overskrift.

PSU´en (PUS´en på billedet lol) er IMO monteret fjollet. Hvis man vil have to eller tre lange grafikkort, så kan man ikke få en stor nok strømforsyning til at trække det. Smider man en stor strømforsyning derind, så kan man ikke få plads til grafikkort.

Havde de nu lavet en mulighed for at man kunne montere PSU´en på højkant, eller lignende, så havde der været noget smart og nyt ved det.

Som det ser ud nu, så malker de vidst bare koen mest muligt. Det eneste innovative ved det kabinet er måden harddisk skufferne er hængt op på.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
17-02-2014 17:58:34
Svar/Indlæg:
1194/156
#6
Nåå, lidt positivt var der da om det 😉


canny
 
Superbruger
Tilføjet:
17-02-2014 23:41:36
Svar/Indlæg:
1500/79
Forstår ikke hvorfor Lian Li skal være så dyrt. Deres interne designs ligner jo noget fra starten af år 2000. 😲


craZyfighter
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2014 00:25:25
Svar/Indlæg:
358/21
#1 Lian-Li kan ikke altid deres shit! Jeg har haft op til flere kabinetter fra Lian-Li og ja det er nogle lækre kabinetter for det meste, men de kan også godt lave noget lort! 😐


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2014 06:34:39
Svar/Indlæg:
442/14
For at starte med det positive
Ideen med harddiske monteret på bagpladen, for at give mere plads til grafikkort og nok også bedre luftgennemstrømning, virker ganske smart.

Det negative
Som nævnt er det jo som sådan ikke nyt med omvendt luftgennemstrømning, det er jo bare at vende blæsere og købe nogle støvfiltre.

Derudover har jeg lidt svært ved at se fornuften i en enkelt 120mm blæser til at hive luft ind.

Hvis man så monterer et ekstra langt grafikkort i den her, så plejer det at betyde at det også er et kort som suger relativt meget luft og for det meste blæser de det ud af bagenden. Altså ender man med varm luft som cirkulerer.

Og sidst men ikke mindst
Alle de gange jeg har renset mine computere, så har støvfilteret foran været ganske godt sat til, samtidig med at alle sprækker i siden og rundt om dvd-drev osv også har haft en del støv. Hvorimod at der bagpå kabinettet, med alle indgangsstik osv. stort set ikke har været noget støv.
Med det her kabinet ville den situation være vendt om, man ville have en ganske ren front uden støv, men alle indgange på motherboardets backplate ville være fyldt med støv. Det virker slet ikke fornuftigt.

Der er sikkert nogle hvor dette kabinet er perfekt til, men jeg har svært ved at se hvem det skule være :/


Hediki
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 08:56:38
Svar/Indlæg:
1726/49
det virker lidt for tidligt med en 1. april joke, for sådan virker det lidt for mig med det kabinet 😕


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
18-02-2014 09:42:50
Svar/Indlæg:
1194/156
Nå, om ikke andet har deres nye lancering da skabt lidt debat 🙂

Og jeg er blevet klogere :yes:


#13
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 14:33:54
Svar/Indlæg:
3100/53
#12

Ingen grund til vi stopper læringen her så.

Jeg kan så nævne lidt om positiv versus negativ luft tryk inde i kabinettet.

Selvom man skulle sætte støvfiltre på dette kabinet, så vil man stadig ende op med negativt luft tryk inde i kabinettet.

Hvad betyder dette?

Det betyder at der bliver hevet mere luft ud af kabinettet end der bliver blæst ind.

Hvad gør dette?

Det gør at der bliver hevet luft og støv ind fra samtlige små huller i kabinettet.

#10

Havde helt glemt at nævne gfx kort. Stiller man dette kabinet op ad en væg, så får man den varme luft fra kortet direkte ind i kabinettet igen 🤣 Fandme dumt tænkt.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
18-02-2014 14:55:59
Svar/Indlæg:
1194/156
#13
Jeg er skam helt med på hvad negativt og positivt lufttryk er ;)
Alt i alt kommer det jo an på effektiviteten af de 2 blæsere om der vil være negativt lufttryk i kabinettet, men sådan er det jo altid. Og nej, kan godt se der ikke er filter foran blæseren bagpå.

mht. grafikkort, så syntes jeg efterhånden det er længe siden jeg har set et grafikkort med exhaust. De fleste grafikkort jeg har set lanceret for tiden har bare køler og blæsere på, hvor det åbenbart er meningen at selve kabinet blæserne skal sørge for airflow og udskiftning af luften i kabinettet. De gamle Gforce kort havde exhaust, som mit gamle 460 eller 560 kort. Men ikke det nye HD7950 kort.


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2014 15:30:07
Svar/Indlæg:
442/14
#14
Det er helt klart tendensen at mange nyere kort ikke blæser ud bagtil, men i stedet lader det være op til kabinetblæsere at håndtere luften.

Spørgsmålet er så bare om det her kabinet klarer den opgave godt.
Der er ganske vist ventilationshuller bagpå, men ikke umiddelbart noget som trækker luften i den retning, og selv hvis det gjorde ville det jo bare blive hevet ind igen af den blæser som er bagpå lidt længere oppe.

Der er så mulighed for en blæser i bunden, hvor man kan hive luft ind, hvilket grafikkortet ville have godt af, men så har man igen problemet med støv.

I mit CM storm Trooper kabinet sidder PSUen over sådan et hul i bunden, og selvom der er støvfilter, så er der alligevel alt for meget som ender i selve PSUen.
Men det afhænger jo nok lidt af hvor meget støv man har på sit underlag ☹


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
18-02-2014 15:34:17
Svar/Indlæg:
1194/156
#15 Altsammen afhænger jo af omgivelserne.Principmæssigt kunne man jo vende begge blæsere om, så de begge blæste ind i kabinettet. Så ville man have udblæsningen i de huller der nu er i kabinettet, dvs, under grafikkortet og på bagpladen. Der er fordele og ulemper med alle ting. 🙂


#17
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 16:02:53
Svar/Indlæg:
3100/53
#14

Så må du følge noget bedre med. Alle nye kort med reference design kølere smider hovedparten af luften ud bagtil.

Selv HD7950 gør det. Jeg har selv haft et.

Mange af aftermarket kølerne gør det endda også, dog ikke i så stor en grad.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
18-02-2014 16:32:14
Svar/Indlæg:
1194/156
#17
Det er bare ikke hvad jeg lige ser når jeg kigger reviews eller nyheder. Men fair nok.


#19
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 16:40:50
Svar/Indlæg:
3100/53


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
18-02-2014 16:46:43
Svar/Indlæg:
1194/156
Ja, det er vel godt og vel 50% der udgives med udkast bagud.

Men s+å må man jo vælge en version som ikke gør det, hvis man bygger setup med dette kabinet 😉


#21
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 17:14:33
Svar/Indlæg:
3100/53
#20

Har du nogle kilder på det, eller spekulere du bare?

ét er hvad der bliver udgivet, et andet er vel hvad der bliver solgt. Og taget prisforskellen i betragtning på referencekøler, og kort med producenternes egne versioner så kunne man nok godt fristes til at tro at de fleste forbrugere vælger at købe den version der er 300 kroner billigere.

Dette har jeg dog ingen tal på.

"Men så må man jo vælge en version som ikke gør det, hvis man bygger setup med dette kabinet"

Ja, og dette burde du have givet lidt omtanke da du skrev nyheden, i stedet for at prøve på at vidersælge producentens idéer.

Grunden til at de fleste personer læser nyheder og reviews på sites som dette er for at få en kompetent præsentation og mening af et produkt. Det er dette ikke da du på ingen måde har været kildekritisk.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
18-02-2014 17:33:22
Svar/Indlæg:
1194/156
#21
Nu vil jeg mene der er forskel på nyheder fra producenter, og artikler om produkter.

en nyhed er jo en nyhed, om du eller jeg kan lide den eller ej, det er et nyt produkt som en producent sætter på markedet, og de gør det nok ikke uden grundlag vil jeg mene.

En artikel er dybdegående, hvor vi jo her på siden skal være kritiske og give indgående kendskab til det produkt vi nu skriver artikel om.

Ellers vil der jo ikke være nogen specielt relevante nyheder, da alle nyheder har fordele og bagdele. Speciel lige med hensyn til kabinetter og eks. grafikkort som bliver sprøjtet ud af fabrikkerne i alle mulige tænkelige og utænkelige versioner. Er der ikke grundlag for salg eller noget, så bliver produktet jo taget af markedet igen, men det er dog stadig en nyhed fra producenten når det kommer ud.

Umiddelbart ved jeg ikke lige hvor kritiske vi skal være med de nyheder vi skriver her på siden, jeg går ud fra jeg får besked fra højere sted, hvis nyheden ikke er relevant på nogen måde.
Er nyheden ikke relevant for lige netop dig, burde du jo springe let hen over den og tænke dit 🙂


#23
p0Pe
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 17:58:32
Svar/Indlæg:
3100/53
"Her ses det nye airflow koncept, super spændende efter min mening."

"Alt i alt et kabinet med god plads til grejet."

Skriver du i #0. Hvis du som du siger i #22 ikke vil være kritisk mod en nyhed, så bør du også være objektiv den anden vej rundt.

At du så skriver at det er et kabinet med "god plads til grejet" er heller ikke for gennemtænkt taget PSU´ens placering i betragtning.

"Er der ikke grundlag for salg eller noget, så bliver produktet jo taget af markedet igen, men det er dog stadig en nyhed fra producenten når det kommer ud."

Og her bør du så kunne begrunde i den originale tekst hvorfor du mener at konceptet er "super spændende".

"Er nyheden ikke relevant for lige netop dig, burde du jo springe let hen over den og tænke dit"

Nyheden er skam super relevant for mig, da jeg interesserer mig meget for kabinetter. At du så skriver at jeg kan springe "let hen over den" når jeg ser noget tåbeligt ved den, enten fra producentens eller skribentens side er lidt fjollet. Det er jo lige præcis kommentarer, kritik og diskussion vi har kommentar feltet til.

Nyheden er skam relevant nok. Du finder et nyt kabinet og skriver om det. Du fremhæver det som producenten i deres nyhedsbrev selv har fremhævet, og så burde den så stoppe der.

Der hvor du brager igennem isen er at du allerede nu roser kabinettet for dets nytænkning og plads uden reelt set at kunne begrunde eller bedømme om det er godt eller skidt, hvilket er misledende over for jeres læsere. Det forventes at dem der skriver sådan en nyhed her er professionelle og ved hvad de snakker om.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af p0Pe d. 18-02-2014 17:59:41.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
18-02-2014 18:25:14
Svar/Indlæg:
1194/156
Eftersom det er min egen uforbeholdende mening det med at jeg syntes det er spændende må jeg jo stå for (som jeg jo også skriver), og jeg syntes skam stadig det er spændende koncept, jeg siger ikke det er enestående eller genialt, men spændende, at man vil prøve at tænke lidt utraditionelt.

Med hensyn til setup med flere grafikkort i high-end klassen, kan jeg godt se det kommer lidt til kort, men det vil jeg formode man undersøger inden man køber kabinet og sætter for mange tusinde kroner hardware i, så er det formodentligt ikke kabinettet man sparer på.

Jeg skal nok prøve at være lidt mere skarp i mine nyheder, vi lærer jo alle med tiden 🙂


korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2014 10:06:08
Svar/Indlæg:
1334/15
Hmm..

Èn ting er jo den, at #0 smider en nyhed ind for at skabe diskussion/debat om denne. Èn anden ting er så, at han fremsætter et par af sine egne meninger. Det er jo ellers netop meningen med en debattråd, at folk skal komme med deres egne meninger, og hvorfor skulle trådholder ikke kunne starte med dette?

Synes derfor, at den personlige kritik er skudt langt over målet. Og husk på, at i en debattråd vil der altid være noget man ikke lige synes er, som man selv ville ha` gjort det. Dette er en uundgåelig ingrediens i enhver debat 😀

Apropòs emnet - Dette kabinet ville jeg ikke investere i, da evt. støvproblemer tilsyneladende er noget der kræver "større" ændringer end kabinettet egentligt er forud beregnet til. Et overtryk vil være nødvendigt for minimalt støv indenfor (som tidligere nævnt), og de små kabinethuller vil suge mængder af støv til de forkerte steder. Der mangler plads til større/mere luftindtag/rokeringer (synes jeg) :yes:


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korsk d. 19-02-2014 10:07:58.


sammo
 
Superbruger
Tilføjet:
19-02-2014 20:24:48
Svar/Indlæg:
54/5
Det virker total fjollet på mig at tro at dette delvis omvendt airflow skulle have en possiv kølings effekt... Af samme årsag som #10 pointere. (varm luft fra grafikkorttene kommer retur ind i kabinettet)

Det eneste positive jeg kan se i det, er at man let kan mærke hvor varmt der er inde i kabinettet ved at sætte en hånd op forad det... :S...

Hvis man virkelig vil udlede det varme luft mere rationelt, så det ud ad toppen af kabinettet..
Dette er dog mindre praktisk hvis det skal gennemføres helt, da det kræver at bundkortet skal vendes for at grafikkorttene også blæser varm luft ud ad toppen. hvilket uheldigvis give lidt digsig udfordringer da det betyder at alle ledninger også til monteres i toppen af kabinettet :s...
Silverstone har faktisk lavet noget lidt der hen af, med deres raven RV01. Dog blæser PSU'en ikke opad :(...



korsk
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2014 14:25:45
Svar/Indlæg:
1334/15
#26

Forstår helt dit indlæg :)Tankegangen er vist delvist simultant muligt med min egen :)

Egentlig tror jeg - at flere (indgangfans) - i bunden af kabinettet, vil give større "udgangs" luft 2 i toppen af et kabinet og samtidig langt lavere støjniveau da et kabinet/pc`s afkøling jo ikke er absolut afhængig af kun èt evt. indtake...

Men din tankegang er vist ret tæt på min i dette tilfælde :)

Og supergodt - at du kommer ind på evt.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2014 16:40:43
Svar/Indlæg:
4337/121
Jeg har haft et PC-A05FN i et par år så ikke meget nyt for mig der 🙂