Samle computer med henblik på videresalg

Diverse d.  18. februar. 2014, skrevet af Ekstern
Vist: 5580 gange.

Ekstern
 
Overclocker
Tilføjet:
18-02-2014 01:19:52
Svar/Indlæg:
108/32
Hej HWT.

Jeg går med tanken om at samle en computer, med udelukkende henblik på salg via DBA.
Vil høre om nogle har gjort nogle erfaringer inden for det område?
Så kunne det selvfølgelig være fedt, hvis det oven i købet kunne give et lille plus på kontoen. 🙂

Mvh. Frederik Buk Henriksen
Pelinox
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2014 01:25:25
Svar/Indlæg:
949/9
Det er muligt. Nu har jeg selv to komplette computere stående, som begge er samlet af overskydende hardware. Men efter alt det arbejde der lægges i, kan det diskuteres om det kan retfærdiggøre de 500kr du tjener på det.

Du kan sommetider være heldig. Jeg fandt noget billigt på DBA, da fyren var i nød efter penge. Den hentede jeg, rensede den for støv og nikotin(eff) og solgte den i dele. Det tjente jeg lige hurtigt 4000,- på, men det er så også yderst sjældent.


unnamet
 
Passiv Hwt crew
Tilføjet:
18-02-2014 01:27:48
Svar/Indlæg:
5258/240
Har du tænkt påå garanti og sådan


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
18-02-2014 01:39:40
Svar/Indlæg:
6368/477
Du må ikke bare sådan lave penge uden at kontakte skat, de skal have 40% af det du tjener ved det.


Hr.
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 01:48:47
Svar/Indlæg:
1363/125
Det kan hvis aldrig betale sig, tiden, og brugtpriser i dag så gad jeg det ikke! Samt som #3 henviser til. 🙂


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2014 02:38:59
Svar/Indlæg:
1001/5
Som de andre er inde på. Nope - ikke rigtigt.

#1 - hvis du tjener penge på det du laver, så skal der betales skat af det.

#2 - hvis man "producere" et produkt, ja så skal/bør man også yde garanti/reklamation. (Juridisk skal du kun gøre dette, hvis du har et firma, men laver du en "produktion" ud af det (selvom du ikke har firma), ja så vil jeg mene, du også bør gøre det moralsk)

#3 - Det kan kan betale sig, hvis du laver (VIRKELIG) stor produktion ud af det - som fx Dell, HP og alle de andre store drenge.

#4 - Det kan også godt betale sig, hvis du har/er et brand. Dette kan fx du er designer, prof-gamer, eller blot er anerkendt som en VIRKELIG god PC-bygger. Men her betyder det altså, at du skal være The-go-to-man for mere end din famile og venner. Hvis du er ham som samler computere for Steven Speilberg, Robert Downey Jr. eller Morgan Freeman, ja så tror jeg helt sikkert du kan gøre dit professionelt som et brand 🙂

Omend ikke andet, held og lykke med dit projekt 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gaming-king d. 18-02-2014 02:40:11.


MSJ1982
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 07:42:22
Svar/Indlæg:
3577/353
#3 så længe du ikke overskrider 50.000 kr ,)


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2014 08:03:19
Svar/Indlæg:
2470/41
#6

Du forveksler det med moms. Man skal ikke være momsregisteret før man har en omsætning på 50.000 kr.


Kadett87
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2014 08:08:20
Svar/Indlæg:
772/65
#3 Det er vist et spørgsmål om definitioner.
Så længe der er tale om "salg af privat indbo" og det ikke bærer præg af decideret forretning, er skat ikke interesseret.

- og som #6 skriver, skal du holde dig under 50k om året.


Brander9400
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 08:38:20
Svar/Indlæg:
2231/97
# alle

Hvis i finder et GTX 780 på DBA til 1500, køber det fordi det er billigt, bruger det en uges tid og bestemmer jer for i mere er til AMD.

Ville i så sælge det for 1500 igen, for ikke et tjene på det, eller ville i sælge det til den der ville give mest???


DJ
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 08:50:43
Svar/Indlæg:
1431/233
At man samler en pc man sælger i ny og næ er bestemt ikke noget jeg ville oplyse til skat... Nu skal vi heller ikke gøre os mere hellige end vi er.!

0# prøv du da bare at samle en pc en gang i mellem og sælg den, men om der er penge i det kontra tiden man bruger, det tvivler jeg godt nok meget på. Men man kan jo være heldig at falde over noget fornuftig 🤡


McCleod
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2014 09:03:00
Svar/Indlæg:
2470/41
Der er ofte flere penge i at købe en samlet computer og så sælge den i stumper.


clauswobbe
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2014 09:19:09
Svar/Indlæg:
71/11
Enig med #10. Hvis du gør det til en lille privat forretning (dvs. under 50k/år, der kræver momsreg.), kan du bar eoplyse det som B-indkomst på selvangivelsen.

Garanti (#2): Jeg ville absolut ikke give en sådan. Det giver alt for meget besvær, og hvis du bare toner rent flag ("ingen garanti, købt som beset"), kan du vel sove roligt om natten. Det vigtigste (i mine øjne) er, at du ikke giver folk indtryk af at de køber en ny PC, hvis delene er brugte. Desuden kan du jo f.eks. medlevere en standardiseret test (køre et eller flere testprogrammer), der dokumenterer, at skidtet virker.

Klø på og prøv.


Cani83
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 09:46:17
Svar/Indlæg:
2185/186
Det er næsten umuligt at tjene penge på byg selv. Du har ikke mulighed for de samme rabat ordninger som de stpre producenter får.

Ellers skal du gå efter meget billige dele og så er det stadig minimalt.

Hvis man skal slå igennem, skal man gå helhjertet ind i sagen og selv designe kabinttter og eksempelvis lave ekstrem systemer.

Jeg skal selv have forbedret mine træfærdigheder, så jeg kan begynde at lave nogle yderst fine og højt ydene kabinetter med vandkøling.

Mit næste projekt bliver et kabinet med plads til to 560mm radiatorer i bunden.

Så skal have bygget et nyt trækabinet med fødder, så jeg har en radiator, som blæser luft ud i bunden og en som blæser luft ud i siden, så skulle blæserne gerne kunne arbejde ved helt lave omdrjninger og stadig køle alle komponenterne ned.


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
18-02-2014 18:19:48
Svar/Indlæg:
1001/5
Folk skriver du skal holde dig under 50.000kr.

Det har intet med SKAT at gøre. Det har noget med moms at gøre. Dvs, når du har omsat (ikke tjent, men omsat) for 50.000kr, så SKAL du moms registreres. Hvilket betyder, du skal køre det som firma. Og ja, her kan du ikke komme uden om garanti, SKAT osv. osv.

Folk skriver man gerne må gøre det ved siden af - her kan man svare ja og nej. For ja, du må godt tjene lidt ved siden af - fx ved at gøre tjenester for andre.
Men SKAT skriver også, at så snart man gøre noget med tanke i at tjene på noget (og ikke bare som en tjeneste), ja så skal du betale skat af det.

så til det som #9 skriver:
Hvis man køber kortet med henblik på at sælge det videre og tjene på det, så skal der i teorien betales skat af det.
Men køber man det, og derefter senere finder ud af, at man ikke ville have det alligevel, så er det okay at sælge det uden at melde det til SKAT.

Det handler om god og ond tro. Gør man det bevist, eller ubevist.

Og i dette tilfælde, ville det jo være bevist du tjente penge på det.

Folk kan nu skrive hvad de vil, mht. at de ikke selv ville melde det. Men regler er regler. Det er ikke os der laver dem. Vi skal bare følge dem.


vanovich
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 19:12:57
Svar/Indlæg:
3972/242
Brugt pc´´er er der ikke meget at tjene mere, folk er mere til Ipads i dag. Men hvis du har noget læggene og har tid til det. Go for it. Du mister ikke noget ved det.
Lidt tid måske :)


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2014 19:19:45
Svar/Indlæg:
3340/386
OT, jeg samlede en HP dc7800 SFF og solgte den billig.
Men det er svært at sælge nogle gange.

Selvom jeg havde tjekkede den for alt og den virkede fik jeg ikke mange henvendelser om den.

Solgte den til sidst for 600kr. God lommepenge, men ret meget besvær for dem 😳