-> #0
Kig lidt nærmere på Intel NUC. Det er nogle fantastiske maskiner. De er relativt billige (alt inklusive), yder fantastisk, har et lille aftryk (perfekt i kontomiljø) og bruger ikke særlig meget strøm.
Selve NUC'en, kan købes for under kr. 3.000,- uden man skammer sig. 8 GB RAM kan erhverves for kr. 600,- og så mangler man sådan set bare en SSD og eventuelt et trådløst netkort.
Eksempelvis (alle priser er ved Proshop):
Intel NUC D54250WYKH, kr. 2.690,-
Kingston ValueRAM 1 x 8 GB, kr. 586,-
M500 mSATA SSD - 240GB, kr. 990,-
WD Black 2.5" - 500GB, kr. 468,-
Dual Band Wireless-AC 7260 *, kr. 219,-
I alt: kr. 4.954,-
Der er flere ting, ad ovenstående, som er værd at overveje.
Med 1x 8 GB RAM, er der fin mulighed for at opgradere, skulle behovet opstå. En stor spand RAM er stadigvæk noget af det bedste man kan gøre for sin computer, selv en kontor-PC, ud over en SSD.
SSD'en og harddisken, er valgt ud fra tanken om, at man kan arbejde på SSD'en (operativsystem, programmer) og have dokumenter og arbejdsfiler til at ligge på harddisken.
Man kan også overveje, at sætte en mindre SSD i maskinen (eks. 120 GB modellen), og så opgradere RAM med det samme, eller investere i en ekstern disk til backup.
Men, hvis behovet er begrænset, vil det måske endda kunne svare sig at have alting liggende på SSD'en (operativsystem, programmer og eventuelle dokumenter) og bruge harddisken som backup?
Man kan også vælge kun at køre med en (240 GB) SSD og i stedet for en intern harddisk, bruge de samme penge på en ekstern harddisk, til backup o.lign.
Jeg vælger at bilde mig ind, eftersom kravene ikke er mere specifikke, at vedkommende der skal bruge computeren, i højere grad vil gå op i brugeroplevelsen end præcist hvilke spec. der er tale om.
Vi købte en mindre udgave af NUC'en (DC3217BY, Core i3 3217U) til min fatter og jeg må indrømme, at de altså er voldsomt potente i forhold til hvad man umiddelbart ville forvente.
Selvfølgelig, kan man vælge en masse andre og bedre løsninger, baseret alene på spec. - men hvis kravene ikke er mere specifikke end:
"
Frontpage.
Paint Shop Pro 10 (evt photoshop)
Word
Excel
"
Vil jeg også påstå, at ovenstående computer sagtens kan "køre disse programmer uden problemer".
... det er nemlig lige præcis hvad min fatter gør, og hans maskine er altså endnu mindre - på specifikationerne, selvfølgelig 😀
EDIT:
* Nåja, glemte helt: Netkortet er både wifi og bluetooth.
Hvis det, med Djævelens vold og magt, skal være med Windows 8, kan en sådanne erhverves for kr. 714,- (pris ved Proshop). Man kan med fordel overveje en mindre harddisk og SSD, uden at det går ud over brugeroplevelsen, eller måske helt akse harddisken. Så kommer det til at se ud som følger:
Forslag (priser ved Proshop):
Intel NUC D54250WYKH, kr. 2.690,-
Kingston ValueRAM 1 x 8 GB, kr. 586,-
M500 mSATA SSD - 240GB, kr. 990,-
Dual Band Wireless-AC 7260 *, kr. 219,-
Windows 8.1 - 64 bit (dansk), kr. 714,-
I alt: kr. 5.199,-
Skal prisen længere ned, kan man med fordel overveje en af de mindre modeller. Core i3, har ganske fin ydelse, og en NUC med en fin CPU, kan erhverves for så lidt som kr. 1.100,-
Så, som du kan se, er der en masse muligheder 🙂
Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af NoNig d. 20-02-2014 08:34:34.