AMD Mantle i Star Swarm

Litteratur d.  20. februar. 2014, skrevet af freak_master
Vist: 5851 gange.

freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
20-02-2014 00:53:55
Svar/Indlæg:
6368/477
Vi kigger lidt på AMD's nye Mantle API i spillet Star Swarm.

Læs mere her: http://hwt.dk/LiteratureDetail...
Boss302
 
Superbruger
Tilføjet:
20-02-2014 17:14:56
Svar/Indlæg:
821/138
Ømm er Star Swarm ikke en stress test og ikke et spil?

Man kan i hente det gratis på steam http://store.steampowered.com/...

🙂


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
20-02-2014 20:31:05
Svar/Indlæg:
6368/477
Star Swarm er et spil der er i udvikling. Stress testen kan hentes og prøves på Steam for at man kan få en smag af hvad den nye Nitrous spil engine kan. Spillet er i en Alpha udgave og hvornår det udkommer ved jeg ikke.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2014 15:01:32
Svar/Indlæg:
2959/206
Lagde du mærke til noget i billede kvaliteten?

Som f.eks. http://www.extremetech.com/gam...

Der viser BF4 store forskelle mellem Mantle & DirectX.


DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2014 17:01:15
Svar/Indlæg:
2959/206
Får average omkring 25fps med mit nykøbte GTX 780.
Stadig i tvivl om Mantle bliver det værd.

AMD FX-8350, 16GB 1600MHz RAM, 92 processor (En af dem er Browser med ~150 åbne tabs)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af DjeavleN d. 21-02-2014 17:02:05.


Polle68
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2014 20:22:06
Svar/Indlæg:
983/167
===========================================================
Oxide Games
Star Swarm Stress Test - ©2013
Version 1.10
02/21/2014 20:14
===========================================================

== Hardware Configuration =================================
GPU: NVIDIA GeForce GTX 780
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i7-4770K CPU @ 3.50GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 8
Physical Memory: 17115697152
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================


== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================


== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 17930

Average FPS: 49.80
Average Unit Count: 4354
Maximum Unit Count: 5709
Average Batches/MS: 747.78
Maximum Batches/MS: 2120.95
Average Batch Count: 16864
Maximum Batch Count: 81584
=========================================================

Aner ikke om det er godt eller skidt


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Polle68 d. 21-02-2014 20:24:30.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2014 20:56:47
Svar/Indlæg:
2897/83
Mantle kan blive nyttig i de situationer hvor CPU'en sætter begrænsninger for hvor hurtigt GPU'en kan lave beregninger.
I Star Swarm har man en masse simple rumfartøjer, der under directX er afhængige af at GPU'en kan lave "Draw calls" til CPU'en. Når der er så mange små enheder, så kræver det utroligt meget af CPU'en og derfor kører det ikke optimalt under DirectX. Ved Mantle behøver GPU'en ikke at lave disse "Draw calls" til CPU'en og bliver derfor i meget høj grad uafhængig af CPU'ens hastighed. Dvs. at under Mantle vil ens GPU "altid" yde optimalt, da den ikke bliver begrænset af en langsom CPU.

De fleste spil i dag, er dog ikke synderligt begrænsede af CPU'en og derfor ser man også kun relativt små forberedelser i fx BF4 hvis man både har en hurtig CPU og grafikkort. Har man derimod en lidt langsommere CPU og et kraftigt grafikkort eller to, så vil Mantle kunne give en væsentligt forbedring over DirectX.

I fremtiden kan man dog forestille sig at spil som har mange simple elementer der skal beregnes på, vil få glæde af Mantle i forhold til DirectX. Det kan fx være RTS spil som Star Swarm, Rome etc. Eller hvis man laver eksplosioner med mange fragmenter.

Hvor mange spil der så kommer til at understøtte det, det må tiden jo vise.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 21-02-2014 20:58:02.


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2014 23:26:23
Svar/Indlæg:
442/14
God test :)

Spørgsmålet er så vel om der kommer en nyere udgave af DirectX, som gør brug af alle CPU kerner, hvilket ville vende det hele på hovedet igen.

Jeg har i hvert fald sjældent set nogle spil som belaster min CPU helt, det er som regel kun en enkelt eller 2 kerner som bliver brugt under spil. De kan så godt ligge tæt på 100% brug, men der er jo endnu 2 yderligere kerner, samt 4 virtuelle som ligger i idle.


Biostud
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 07:44:13
Svar/Indlæg:
2897/83
NVidias drivere skulle være bedre optimeret til at køre på flere kerner end amds.