Mantle kan blive nyttig i de situationer hvor CPU'en sætter begrænsninger for hvor hurtigt GPU'en kan lave beregninger.
I Star Swarm har man en masse simple rumfartøjer, der under directX er afhængige af at GPU'en kan lave "Draw calls" til CPU'en. Når der er så mange små enheder, så kræver det utroligt meget af CPU'en og derfor kører det ikke optimalt under DirectX. Ved Mantle behøver GPU'en ikke at lave disse "Draw calls" til CPU'en og bliver derfor i meget høj grad uafhængig af CPU'ens hastighed. Dvs. at under Mantle vil ens GPU "altid" yde optimalt, da den ikke bliver begrænset af en langsom CPU.
De fleste spil i dag, er dog ikke synderligt begrænsede af CPU'en og derfor ser man også kun relativt små forberedelser i fx BF4 hvis man både har en hurtig CPU og grafikkort. Har man derimod en lidt langsommere CPU og et kraftigt grafikkort eller to, så vil Mantle kunne give en væsentligt forbedring over DirectX.
I fremtiden kan man dog forestille sig at spil som har mange simple elementer der skal beregnes på, vil få glæde af Mantle i forhold til DirectX. Det kan fx være RTS spil som Star Swarm, Rome etc. Eller hvis man laver eksplosioner med mange fragmenter.
Hvor mange spil der så kommer til at understøtte det, det må tiden jo vise.
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Biostud d. 21-02-2014 20:58:02.