VM-ware vs Hyper-V

Diverse d.  21. februar. 2014, skrevet af Lohse
Vist: 5462 gange.

Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2014 12:57:49
Svar/Indlæg:
1178/88
Vi er igang med planlægning af udskiftning af server på skolen (Privatskole) Det åbner jo op for at gøre sig nogle tanker om hvordan det hele skal virke. Alle de tekniske ting er jo ikke mine spidskompetencer, men selve hvordan det skal se ud, set på brugerniveau på en folkeskole, er jo der hvor jeg kan give mine input. Jeg kan sagtens rode med servere, men den dybere opsætning mm., er der jo uddannede folk til.

Vi har fået tilbud om 3 servere (3 moderate frem for 2 store, som var min første hensigt) med Vcenter, Horizon View og Vsphere fra VM-ware. Dette er en løsning, hvor eleverne logger på et virtuelt skrivebord, samt kan tilgå systemet derhjemmefra. Endvidere sørger systemet selv for at forplante brugernes adfærd på de 3 servere, så den ene ikke arbejder på max, og de to andre slapper af.

Det der er vigtigt for mig, er et system, hvor lærerne og eleverne møder et skrivebord, som er ens hver gang, og som bare virker. I de her tider, hvor kommunerne på børneniveau taler om "Bring Your Own Device", vil det jo skabe nogle helt andre udfordringer for den enkelte lærer i undervisningen, da de nu møder mange forskellige systemer med mange forskellige bruger, med hvert deres problem. Min påstand er, at undervisningen kun bliver en større udfordring fremadrettet.
Jeg mener faktisk selv det er en spareøvelse fra kommunerne, som de byder børnene, men ikke de voksne. Er det mon stemmer, som betyder noget her?
Det er en lang smøre.

Jeg stødte i min undersøgelse af markedet også på Microsofts HyperV løsning, og det store spørgsmål er så her: Hvor er den store forskel på disse to, og er den ene bedre end den anden?

Det skal lige siges, at min leder og jeg besøgte Skive Tekniske Skole for at se VM-ware løsningen i praksis, og det kørte faktisk rigtig godt, men er Hyper-V løsningen bedre både i praksis og mht. budgettet?


VM-Ware har vi fået et tilbud incl 3 servere, VM-Warelicener til 100 samtidige brugere, Horizon View, vCenter Server + opsætning til 380.000 excl. moms. Hertil skal der indkøbes Server 2012 licenser til de 3 servere.


Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 21-02-2014 13:01:41.
martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-02-2014 13:39:59
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Det er et rigtigt spændende emne du har taget op der 🙂

Jeg vender lige tilbage så snart jeg har fyraften.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2014 13:56:15
Svar/Indlæg:
1178/88
#1 Tak skal du have, og jeg er faktisk ret sikker på, at der sidder flere ude blandt skærmene, som har noget mere forstand på det tekniske end jeg har :)


Sønne
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2014 14:12:57
Svar/Indlæg:
2263/135
Bare et forslag, men hvad med noget Citrix ind over også.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2014 14:52:42
Svar/Indlæg:
1178/88
#3 Jeg troede faktisk det var noget dyrere?


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2014 16:03:15
Svar/Indlæg:
3340/386
#4, ja & Nej ! 😉

Hvis dine personale bruger en tynd klient i stedet for en windows pc med Win7/Xp så spare du OS licens på længere sigt.

Men det er ret tungt at administrer i starten.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-02-2014 16:13:34
Svar/Indlæg:
2826/100
#3,4 og 5

Citrix vil jeg personligt ikke anbefale af den simple grund at du ikke sparer noget ved at køre citrix, du bygger citrix ovenpå.

Det vil sige hvor du ved en windows terminal server skal have en cal licens skal du med citrix have en cal og en citrix license. Derudover skal brugerne installere en klient på deres bærbar for at kunne benytte citrix.

#5
Da det er en skole og lærerne (gætter jeg på) ret sikkert har bærbare, er tynde klienter næppe en mulighed 🙂 That being said så kører skolen vel med OEM licenser når de bestiller en bærbar? Så de kan ikke engang spare den licens.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2014 20:23:21
Svar/Indlæg:
1155/43
Jeg driver til hverdag en VMware Horizon løsning med 200 brugere og har derfor efterhånden en del erfaring med produktet.

Det undre mig at der ikke står noget om storage. Langsomt storage har givet mange View/Horizon miljøer dårlig omtale rundt omkring, i det det giver langsomme boot tider og generel sløv "feeling". Hvad er det meningen det skal køre på af storage? Hvad har i til rådighed af IO?

PS: Hvad skal der indkøbes server 2012 til? Jeg formoder at i installere ESXI direkte på de 3 servere?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Carpe^Diem d. 21-02-2014 20:26:32.


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2014 23:47:12
Svar/Indlæg:
442/14
Jeg arbejder selv på en skole, hvor vi også er blevet lidt nysgerrig efter virtuelle skriveborde.

Indtil videre er det Chromebook vejen vi kigger lidt i retning af. Men de indkøbsaftaler vi har, gør at vores udbydere ikke har meget at vælge mellem.


freak_master
 
Redaktør
Tilføjet:
22-02-2014 00:33:38
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har svært ved at forstå hvorfor der ikke bare bliver købt en stor server og installer en terminal server på den. Det lyder ikke til at du skal bruge mere end det. En terminal kan jo tilgås alle steder fra.


tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 08:58:05
Svar/Indlæg:
317/39
Spændende emne.
Er selv systemadministrator for 20 folkeskoler, vi har også kigget på virtuel desktop. Dog er vi gået fra det igen, grundet prisen. 10.000 brugere på virtuel desktop = Dyrt :)

Som jeg ser det.

++++++ plus +++++++
Samme desktop hver gang, især nu der snakkes så meget om bring your owne device.
Samtidig har man adgang hjemme fra.

Lettere at vedligeholde desktoppen med programmer osv.

-------- minus --------
Dyrt

Kræver meget server kraft, især storrage. (Samtidig udnytter man ikke clienternes kræfter)

100% afhængig af din linje/forbindelse.

Video/spil afvikling kan hurtig blive en dårlig oplevelse.



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tf-uno d. 22-02-2014 09:13:02.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 09:07:12
Svar/Indlæg:
1155/43
#9 Den store forskel er at brugerne ved Horizon har deres egen maskine (win7/win8) og ved RDS 2012 har en delt maskine (server2012).

RDS 2012 er fint til statiske arbejdsopgaver hvor alle brugere benytter sig af de samme programmer, f.eks. office pakken.

Horizon er bedre til de forskelligartede opgaver, i det at alle brugere har deres egen maskine og har muligheden for at have komplet råderet over den, uden at påvirke de andre brugere.

#0 Er det muligt at få lidt flere specifikationer på serverne i tilbudet?


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 09:20:59
Svar/Indlæg:
1155/43
#10 Jeg spørger af ren interesse. Har du/I regnet på om de virtuelle desktops er dyrere, hvis i medregner support og hardware omkostninger? Det kunne være interessant at høre hvor meget tid I i gennemsnit benytter per desktop.

Yderligere så er der jo en strømbesparelse ved tyndeklienter. Vores tyndeklienter(skærm og klient i et) benytter ca 40w ved brug totalt set, og serverne i den anden ca 250w stykket + storage benytter ca 500w. Med 200 aktive brugere benytter vi altså ca 9500w, ca 47,5w per bruger. Det er også med til at gøre vores kontormiljøer fri for pc-støj, i det at alle de tyndeklienter er passivt kølet.


tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 09:56:54
Svar/Indlæg:
317/39
Både og..
Vi har jo vores "tykke" clienter nu, de ville skulle konverteres til tynde, enten med software = gratis, eller ny indkøb = dyrt.
Det er meget begrænset hvad vi bruger af support på klienterne, da vi køre med SCCMMC har vi let ved at smide pakker/programmer ud.

Strømbesparelsen vil man kun opnå hvis man køber nye tyndeklienter. Gå ud fra trådopretter allerede har tykke klienter i deres nuværende setup.
Vi har en del laptop's som bruger 10w i drift ca. Desktop modellerne bruger lidt mere har dog ingen specifik tal.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 10:18:00
Svar/Indlæg:
1155/43
#13 Jeg er ikke ved at overtale nogen til at købe hverken det ene eller det andet :) Sagen er den at begge systemer (Horizon og RDS) er fine til hver deres ting.

Jeg er ikke helt enig med dig i at Horizon behøver være dyrt, det kommer lidt an på antallet af brugere, da der er nogle startomkostninger forbundet med Horizon. Video / Spil kan også sagtens lade sig gøre i dag, da det er muligt at smide grafikkort i serverne, som så tager sig af den part. Det er ganske rigtigt afhængig af internet linjerne, og hvis der skal games i stor stil så er stationære maskiner helt sikkert sagen. Når vi har en bruger der ser noget 1080p materiale, typisk via youtube, så sender vi i omegnen af 50-60mbit ud til den pågældende klient.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 11:22:26
Svar/Indlæg:
1178/88
Tak for svarene allesammen, selvom det ikke er alt, som jeg har fuldstændig styr over.

I tilbudet er der pt. ikke væsentlige detaljer endnu, da det stadig er en føler, for at se om det er realistisk.
Mht. storage har der været tale om SSD diske til afvikling af systemet, og så SAN eller hedder de SAS-diske til lagerbeholdning. Jeg håber det er det, som der refereres til mht. storage?

#7 Tak for svaret mht. ESXI - det var sælgeren som fremlagde tilbudet for mig, som han teknikere havde vurderet på, og der talte jeg selv om server 2012, som han mente der skulle på. Det vidste han sikkert ikke noget om. Det sparede os da for en del penge ;)


Som sagt, så er jeg blot folkeskolelærer med interesse for IT, så de dybere tekniske betegnelser er jo ikke min spidskompetence. Det er jo det man har uddannede folk til :) Tankerne omkring hvordan et miljø kan se ud er jo så der jeg skal forsøge brillere i forhold til vores behov og krav :)

Kravene er jo: Afvikling af office samt almindelige skoleprogrammer. Her er altså ikke behov for store grafiske programmer. Det mest krævende er LEGO Mindstorm softwaren.

Mit mål er jo, at skabe en løsning, som er holdbar og let at gå til for lærerne og eleverne, således man ikke møder træls udfordringer i hverdagen. Dette betyder jo, at man vil droppe anvendelse af IT i undervisningen.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Lohse d. 22-02-2014 11:27:58.


tf-uno
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 11:27:19
Svar/Indlæg:
317/39
Skulle jeg lave et helt nyt komplet setup, er der ingen tvivl om Horizon ville få en chance igen. Dog er der for mange omkostninger ved at skifte fra et normal klient / server miljø til virtuel desktop. Kan sagtens se det smarte i virtuel desktop, men kan samtidig og se begrænsningerne.

Min point med "Video/spil afvikling kan hurtig blive en dårlig oplevelse." bekræfter du så fint :)
Hvis det kræver 50/60mbit at streame full hd.
Det får man svært ved at klare over trådløs, hvilket det vil skulle kunne klare da det hedder *Bring your own device*. (20/30 pc'er i en klasse på trådløs, ikke meget båndbrede til den enkelte elev.).
Eller forestil dig et helt data lokale med 30 pc'er, som køre youtube/spil/grafik.. 30 x 50 mbit = 1500mbit data.
Netværket skal hvert fald spille, før man får en god oplevelse :)


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 11:31:21
Svar/Indlæg:
1178/88
#16 Det er jeg klar over. Vi har opsat controller og MERU accesspoints, da vi byggede til for 3 år siden. Alle kører N-netværk, men uanset om der køres et virtuelt miljø eller ej vil båndbredden jo bliver brugt.

Og jeg er absolut enig i, at med Ipads, smartphones og laptops, så bliver den båndbredde hurtig brugt.

Jeg har foreslået en udvidelse af netværket såfremt vi kommer i båndbreddenød.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 12:49:28
Svar/Indlæg:
1155/43
Men Lohse, hvad er der af storage og gøre godt med? Du kommer ingen vegne med Horizon uden noget storage der kan tåle nogle tæsk i baggrunden.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 13:18:27
Svar/Indlæg:
1178/88
#18 Jeg skal lige have definitionen på storage? Er det harddiske du taler om, for så er tanken SSD diske til selve systemet og SAS(?) diske til lagring.

Godkendt svar eller har jeg misforstået noget?



Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 13:20:33
Svar/Indlæg:
1155/43
Der skal være en form for shared storage som serverne alle kan tilgå, dette vil typisk være et SAN.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 13:35:01
Svar/Indlæg:
1178/88
Arh ja logisk nok - jeg har selv fremlagt SAN-diske for sælger, da det skal tåle nogle tæsk som du selv er inde på.
Ligeledes mente jeg, at vi jo ikke har brug for flere tons TB. Skolen består af ca 200 elever + personale, så et par gb til hver bruger burde være nok.
Så ved jeg godt der skal være noget plads til de enkelte virtuelle maskiner, men kører de på SANdiskene, eller vil de køre på SSD-diskene i selve serverne?
SSD diske (specifikt til server) til selve systemet på de 3 servere, så det kører så hurtigt som muligt.

De mere tekniske ting er jeg ret sikker på de har styr på :)


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 22-02-2014 13:38:26.


eviling
 
Overclocker
Tilføjet:
22-02-2014 13:52:17
Svar/Indlæg:
442/14
#21

Nu ved jeg ikke hvilke maskiner og indhold i arbejder med, men et par GB til hver bruger er måske ikke nok.

Vi har en stor mængde macbooks og ipads, og en af de ting som fylder mest, er klart billeder og video, og det er væsentligt mere end et par GB per bruger.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 14:04:12
Svar/Indlæg:
1178/88
#22 God tanke, den havde jeg lige overset, da deres videoredigering selvfølgelig overgår til serveren i stedet for deres egen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 22-02-2014 14:04:47.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 15:34:21
Svar/Indlæg:
1155/43
Lohse, det er for jeres skyld vigtigt at i får styr på lager delen. I vil skulle benytte 3 servere til ESXi (lyder fornuftigt, givet de er dimensioneret korrekt), et SAN til drive Horizon maskinerne fra og dertil et windows miljø (formoder jeg) bestående af domain, fil og mail server. Jeg ved ikke hvordan i driver windows miljøet i dag, men jeg gætter på at i har noget eksisterende? Brugernes data vil blive placeret på jeres filserver og autentiseringen vil foregå op imod jeres AD. Så skal du have lavet dine View maskiner. Der skal du bruge et hovedimage, lad os sige 20gb, også de 100 brugeres ændringer i forhold til hovedimaget, det vil typisk være 2gb per maskine. Så reelt skal du nok kun bruge omkring 250gb plads til dine view maskiner. Det er jo ikke alverden af plads du har behov for, men, det du har brug for er IO. En typisk SAS disk vil levere i omegnen af 180-200 IO, en SATA disk omkring 100-120 IO. En typisk View maskine benytter omkring 30-35 IO ved office brug(en kontor maskine). Ganger du det op, har du brug for ca 3000-3500 IO som udgangspunkt bare for at holde det kørende. Vil du refreshe maskinerne on the fly, så er det godt med lidt IO i reserve. Jeg vil mene at i som minimum skal have det dobbelte antal IO til rådighed. Spørgsmålet er om i har et storage system i forvejen, i kan benytte jer af?


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 16:00:48
Svar/Indlæg:
1178/88
Den umiddelbare plan var at udnytte vores nuværende server til at drive domænet med ad og det hele.
Jeg troede faktisk brugerens data ville blive placeret på det storage i forbindelse med den nye server. Skal det på vores nuværende server, som det foregår i dag?

Når du nævner IO, hvad mener du så med det. Mængden af plads eller antallet af diske som brugerne bliver delt ud på?
Maskinerne skal refreshes løbende. De tal jeg hørte fra skive tekniske skole var ca 19 sekunder, så var maskinen klar til en ny bruger.

Ellers kan jeg nikke genkendende til dine tal omkring de 20 gb til hovedimage og 2 til hver maskine.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-02-2014 16:00:49
Svar/Indlæg:
2826/100
#0

Så fik jeg lidt tid til overs... Beklager romanen 😳

altså, jeg vil lige starte med at tage stilling til dit egentlig spørgsmål, om Vm-ware vs. Hyper-V, bare lige for at få den på plads.

Vmware
Vmware har en virtualiserings løsning hvor du betaler én licens for X antal ESX hosts (altså fysiske servere), for at administrere den skal du bruge deres Vcenter (typisk en server som ligger virtuelt på én af host maskinerne).
Du skal stadig tilkøbe en server eller klient licens til det OS du vil installere virtuelt, hvis det er et rent microsoft miljø du kører kan man med fordel købe én datacenter licens per ESX host, den vej igennem må du installere alle de operativ systemet du ønsker (bemærk: den gælder ikke SQL, Exchange mm. det er kun alle deres OS), derudover gælder det alle versioner bagud, dvs. hvis du køber en datacenter 2008 R2 vil du have adgang til at installere windows 7, windows vista, windows XP, windows 2000, server 2003, 2003 R2, 2008 og 2008 R2. Men ikke 8 eller 2012.

Køber du 2012 gælder det samme igen, hvor du blot må installere 2012 og windows 8/8.1 sotftware udover de førnævnte, med 2012 licenser må du IKKE installere windows 9 den dag den kommer.

Hyper-V
Hyper-V er Microsoft software som skal give vmware et modspil, i modsætning til Vmware betaler du ikke får at bruge Hyper-V, den er som standard med på alle server 2008 R2 og nyere (2012 er dog noget mere advanceret end 2008 R2).

Ligesom ved Vmware skal du have en licens til alt software du installere på maskinen, hvilket du igen kan omgå ved at benytte en datacenter licens på hver af dine hosts.

Hvis du vil kunne administrere Hyper-V fornuftigt skal du bruge en SCVMM (System Center Virtual Machine Manager), hvilket svarer til Vcenter serveren på vmware, ligesom ved vmware er koster den penge.

Forskelle
Skal vi kort tage ulemper og fordele, så er der følgende.

1) Vmware har været længe på gaden, det betyder de stadig er foran på rigtig mange punkter, det mest nævneværdige er nok på 3. parts produkter til installationen (incl. backup).

2) Nu ved jeg at microsoft har en virkelig god pris politik over for skoler (hvis i ikke er med i den, så kontakt microsoft, der er sygt mange penge at spare), så ud fra det vil jeg vurdere at i kan lave en hyper-V løsning væsentligt billigere end en tilsvarende VMware løsning (ved dog ikke om Vmware har noget rabat også).

3) Ud fra et rent driftmæssigt synspunkt ville jeg kunne sove roligt om natten uanset om det var en vmware eller hyper-V løsning, jeg har benyttet begge dele og begge dele har kørt som en drøm. faktisk har alle de problemer jeg har haft med hver af de 2 systemet ikke været deres skyld, men været grundet et SAN der har lavet ulykker 🙂

____________________________________________________

Så fik vi det grundlæggende på plads.

Jeg vil lige understrege at jeg ikke kender til Horizon View fra praktisk brug, det har jeg først kigget lidt på efter du skrev dit indlæg, men det der umidelbart springer mig mest i ansigtet er at hver bruger får sin "egen" maskine. Som udgangspunkt kan jeg rigtig godt lide den idé, det betyder at ved fejl på en pc rammer du kun én bruger i stedet for alle dem der ellers sad på den server, de punkter jeg ikke kunne finde svar på og som jeg ville være nervøs for ville være følgende:

1) Disk IO! Windows laver en del læsninger i sig selv, så hvis hver elev bruger sin windows installation tror jeg de fleste SAN (og hvis det er ISCI SAN, så også netværk) vil falde grædende sammen og give en noget blandet oplevelse for dine elever

2) Hvordan sørger du for opdateringer på dem? Løber de ud af ét image du skal vedligeholde og som den så henter hver gang de logger på? Ellers får du jo stadig et bøvl med 200 maskiner der skal have opdatering, antivirus mm. i stedet for måske kun 7-8 stk.

3) administration af enheder, den relaterer lidt til 2, for hvordan sørger du for programmer mm. på de enkelte enheder bliver installeret og opdateret?

4) skal du stadig have noget roaming profiles som gemmes på noget storage et sted og så hentes ind? Eller gemmer den pcen fra hver elev?

Ved en terminal server løsning har du langt hen af vejen et miljø magen til, dog med lidt andre udfordinger (ingen af dem er perfekte).

1) ved en fejl på en server smider du alle de elever der måtte sidde på den af, det kan til tider give grå hår (et godt eksempel på en typisk fejl er at terminal serveren bliver forvirret over office pakken og i nogle tilfælde bytter rundt på office ikonerne, det er en fejl der ramte meget i 2008 R2)

2) Du skal have deres profiler liggende på et andet drev hvor dine enheder så kan hente dem fra for at kunne lave load balancing imellem dine servere (altså at den finder den server der er mindst belastet ved logon)

3) Du "spilder" én server, da microsoft remote desktop services fungerer ved at du har én eller flere servere som holder styr på alle dine connections. dvs. du har en server der efter best practice ikke laver andet end at tage imod kald og sende dem hen til den mindst belastede server.

4) Du skal have en CAL licens for hver af dine brugere ( user CAL's), mener så der er noget med at i kan nøjes med en licens til hver af lærerne, da der igen for skolerne er noget med at man kun skal betale for fastansatte medarbejdere (og eleverne tæller ikke som det), det samme gør sig i øvrig gældende for Office.

#7

Er ikke lige sikker på jeg forstår dit spørgsmål angående "hvad der skal købes server 2012 til", men i det setup hvor du kører alle klienter virtuelt skal du have licens til samtlige af dem, det kan enten gøres ved at købe x antal windows 7/8 licenser eller én datacenter til hver af dine host.

#9

Én terminal server til 200 brugere :s Har haft terminal servere som brækkede sig ved bare 20 brugere per server 😉 På papiret kan de godt håndtere det, men i virkelig heden anbefaler de færreste at man kører med over 16 brugere per server (i hvert fald i 2008 R2)

#11

Ahh, det er ikke helt korrekt, du kan via RDS bestemme hvilke programmer de enkelte brugere må have adgang til..

Kunne også godt tænke mig server specs 🙂

#14

Horizon fungerer vil i bund og grund ved at du forbinder til en virtual maskine via noget RDP? Hvis ja, så er spil IKKE anbefalet da RDP er elendigt til alt andet end at vise ganske fredelige desktops, den er ikke god til nogen former for Grafik :)

#15

Det er faktisk ikke unormalt i dag at man bruger SSD til alt system storage og så ganske normale consumer 7200 rpm diske til storage ganske enkelt fordi diskene i dag har så høj en levetid og at de normale consumer diske er så billige og har en fornuftig levetid at man får en ret stor besparelse her alene 🙂

#17

Lige en sidebemærkning:

Har du styr på hvor mange klienter de AP'er kan håndtere per stk? 🙂 ved nogle lidt ældre (blot 1-2 år) halverer forbindelsen for hver enhed der kommer på, så hver gang du får én bruger på som har én bærbar/table og én mobil ødelægger de hastigheden ret grumt 🙂 Blot en lille bemærkning til hvis du får problemer med det trådløse på et tidspunkt, så er det ret sikkert der den rammer.

#21

Altså, SAN diske er et vidt begreb, en SAN disk kan i princippet være en hvilken som helst disk der sidder i et SAN, omvendt er en SAS disk en klassisk server/san disk benyttet til storage eller OS (alt efter hastighed)

Jeg vil skyde på de har tænkt det som følgende:
SSD til at håndtere alle OS'erne, vil skyde på de kører med noget shared OS til jeres maskiner i Horizon løsninge (så selve windows filerne kun ligger en gang, og så gemmer den blot den enkelte elev's ændringer ved siden af, det sparer plads men ligger et afsindigt load på de diske der holder (kan ikke huske hvad VMware kalder det).


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 16:19:15
Svar/Indlæg:
1155/43
#7
Er ikke lige sikker på jeg forstår dit spørgsmål angående "hvad der skal købes server 2012 til", men i det setup hvor du kører alle klienter virtuelt skal du have licens til samtlige af dem, det kan enten gøres ved at købe x antal windows 7/8 licenser eller én datacenter til hver af dine host.


Martinta, nu er jeg ikke super stiv i microsofts licensregler, men mener da bestemt at datacenter licenserne kun er til server produkter, og altså ikke win7, derfor mit spørgsmål.

#11
Ahh, det er ikke helt korrekt, du kan via RDS bestemme hvilke programmer de enkelte brugere må have adgang til..

Kunne også godt tænke mig server specs smile


Jeg er bevist om at du kan styrer adgangene. Men du må da give mig ret i at den typiske brug af terminal servere er til relativt statiske arbejdsgange/arbejdsbrug

#14
Horizon fungerer vil i bund og grund ved at du forbinder til en virtual maskine via noget RDP? Hvis ja, så er spil IKKE anbefalet da RDP er elendigt til alt andet end at vise ganske fredelige desktops, den er ikke god til nogen former for Grafik :)


Du kan benytte dig af RDP og PCOIP. Vi benytter kun PCOIP, og det kan man rent faktisk spille 3d full screen spil via, givet at der er fint netværksforbindelse mellem klient og server. Youtube kan vise dig lidt showcases hvor man spiller CS på tyndeklienter :)


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 16:26:56
Svar/Indlæg:
1155/43
#25
Brugernes data vil med Horizon ligge som en del af deres profil, altså på jeres fil server. Der er som udgangspunkt ingen lager plads på ESXI hostsne.

IO = Input/Output, altså omtaler jeg hvor mange skrive eller læse operationer en disk kan levere.

Vi refresher vores maskiner på typisk 8 sekunder, men det foregår også med ~900MB/s. Skal i kunne det samme, så skal i have 10gbit netværk mellem ESXi hosts og storage system.

Kunne vi få lov til at se specs på serverne de foreslår?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Carpe^Diem d. 22-02-2014 16:27:36.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-02-2014 16:46:41
Svar/Indlæg:
2826/100
#27

Martinta, nu er jeg ikke super stiv i microsofts licensregler, men mener da bestemt at datacenter licenserne kun er til server produkter, og altså ikke win7, derfor mit spørgsmål.

Datacenter indeholder så vidt jeg ved alle microsoft produkter, det er jeg ret sikker på vi havde i vores aftale hvor jeg før..

Dobbelttjekker lige 🙂

Jeg er bevist om at du kan styrer adgangene. Men du må da give mig ret i at den typiske brug af terminal servere er til relativt statiske arbejdsgange/arbejdsbrug

hehe alt er jo relativt :) altså jeg har kunnet bruge den til både administrative medarbejdere, lagerfolk, økonomi folk mm. der hvor jeg var før uden problemer, og de bruger den til vidt forskellige ting.

Men, det er rigtig meget et spørgsmål om rettigheder til de enkelte brugere 🙂 Citrix fungerer i øvrig på samme måde.

Du kan benytte dig af RDP og PCOIP. Vi benytter kun PCOIP, og det kan man rent faktisk spille 3d full screen spil via, givet at der er fint netværksforbindelse mellem klient og server. Youtube kan vise dig lidt showcases hvor man spiller CS på tyndeklienter :)

PCOIP? Den har jeg ikke hørt om før, må jeg lige kigge lidt på 🙂



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 16:53:46
Svar/Indlæg:
1178/88
#26: Det er et image, som så dublikeres ud i 100 sessions. Derved er der kun ÉT image at vedligeholde :)

Det er Meru AP 310, antallet af klienter kender jeg ikke, men ifølge Merus hjemmeside, så er der plads til 128 teoretiske klienter ;)

#28 Specs kender jeg ikke. Det var en hurtig føler for at vide om det var realistisk. På mandag ved jeg om ledelsen vil gå videre med det. Vil de det, så skal vi helt klart til at se på specifikationerne. Umiddelbart nævnte jeg selv 2 servere med 2x 8core i hver server og 192 gb ram.

Systemtech, som vi forhandler med, nævnte så, at de måske hellere ville lave 3 servere, med 2 lidt svagere CPU´er i hver. Det mente de måske var en bedre dimension end 2 kraftige. Tanken kunne jeg godt følge, men vi kan nem stadig ende med blot 2 kraftige frem for 3 "moderate" :)





Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 22-02-2014 16:54:01.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 17:09:57
Svar/Indlæg:
1155/43
#30: Det der taler for 3 servere vs 2, er at du vil have lettere ved at tage en server ned til vedligehold.
Men det kan godt lade sig gøre med 2 servere med 2x Xeon 2650v2 og 192gb ram. Du vil blive lidt presset på antal kerner, givet du giver dem alle 2, men det vil virke. Du bør overveje at få sat et Teradici Apex 2800 i hver af maskinerne(~12500 ex. moms per kort) . Det er et offload kort til PCOIP, hvilket vil give jer mere overskud på cpuerne(evt google it;)).

Men som sagt, det hele står og falder med storage delen. Har i den ikke på plads kan du/I købe alle servere i verden og det vil stadig performe super ringe.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 17:31:56
Svar/Indlæg:
1178/88
#31 Det noterer jeg lige mht. antallet af servere. Sættes der kun to op, spares der jo en del på licenserne til den ene server.

Ligeledes siger jeg tak til alle for gode og brugbare svar. Der var nogle faldgruber, som jeg ikke havde overvejet. Især delen omkring antallet af diske.

Har man mere, er man selvføgelig velkommen til at byde ind. På dette niveau er jeg jo blot en amatør, men jeg vil også gerne have en føling samt viden om hvad der smides i maskinerne.
Ellers, så har jeg jo sat en interessant diskussion igang kan jeg se :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 22-02-2014 17:36:23.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 17:35:27
Svar/Indlæg:
1155/43
#32, Der er ingen forskel på licenserne om du køber 2 eller 3 servere. Så det er ene og alene et spørgsmål om hardware omkostninger.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 17:38:35
Svar/Indlæg:
1178/88
#33 Arh, okay, jeg synes bare der var noget med vSphere til 2 cpu´er, som vi så skal have til de 3 servere, da der er tale om 6 cpu´er.

Vil der være mærkbar ydelsesforskel imellem løsningen med 3 moderate fremfor 2 kraftige servere.

Hvor stor en økonomisk fordel kan der være ved at lave blot 2. -25% besparelse på den sidste server eller mere/mindre?

Ligeledes er der nogen, som ligger inde med information om antallet af trådløse klienter på MERU AP 310 accesspoints? Jeg synes ikke lige jeg kan google noget fornuftigt om det.


Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af Lohse d. 22-02-2014 17:43:25.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 17:43:09
Svar/Indlæg:
1155/43
Vsphere Desktop følger med Horizon licenserne så det lyder mærkeligt


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-02-2014 17:49:01
Svar/Indlæg:
2826/100
#31

Lige husk den klassiske med hensyn til vmware..

Du skal altid dimensionere det så du kan tåle at miste en server.. dvs. hvis du kun har 2 skal hver af serverne kunne klare presset fra alle dine klienter.

Nu er det naturligvis "kun" elev maskiner, men ved servere er det jævnt træls hvis du mister en virtuel maskine og vmware så flytter alle maskiner over på den eneste anden ESX host du har, og at den så derefter bryder sammen og tager de resterende virtuelle maskiner med sig 😉


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 17:56:52
Svar/Indlæg:
1155/43
#34, Der er to ting i det. Dels skal du have en frekvens der er fornuftig. Vi har her købt 2,6ghz cpuer og det synes jeg reagere helt efter hensigten. Jeg synes ikke i skal gå ned under den frekvens. Den anden ting der skal tages hensyn til er forholdet mellem antallet af virtuelle cpuer og fysisk cpu er lav nok. Hvis du køber 2 servere med 16 kerne i hver, så vil dit forhold være 200/32 = 6,25 hvis begge servere er i spil og 12,5 hvis den ene server er taget ned til vedligehold. 12,5 er lidt højt, men absolut brugbart, når man tænker på at det kun er i nødstilfælde/ved vedligehold, du kun vil køre med en server.

Med hensyn til besparelsen, så bør 2 servere være klart billigst.

Jeg har desværre ikke noget kendskab til de APs, men ud fra specs vil jeg mene de bør kunne performe fint.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 18:00:01
Svar/Indlæg:
1155/43
#36, du har helt ret. Jeg har selv i 3 år drevet 200 brugere på 2 servere, så jeg kender til problematikken. Men nogen gange må man desværre også skæve til budgettet og få pengene til at række :) (selvfølgelig ikke for enhver pris) Det skal lige siges at vi et par gange har kørt kun på en server, men at det også lod sig gøre, uden at brage helt ned. Med 192gb ram i hver af hans servere vil have mere end rigeligt ram til at drive alle maskiner på hver host. Cpu beregningerne kan du se herover, og det burde også kunne gå.


martinta
 
Senior Skribent
Tilføjet:
22-02-2014 18:06:12
Svar/Indlæg:
2826/100
#38

Men hvor længe 🙂 Lad os nu sige han får det her setup, og det bare kører.. så går der 2 år, så skal DC og Exchange udskiftes.. hvor ligger man det hen??

Logisk set på det virtuelle miljø man jo allerede har.. en exchange 2013 æder 8 GB ram.. i idle! 🙂 Så lige pludseligt kan du se dine ressourcer forsvinde som dug for solen


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 18:24:07
Svar/Indlæg:
1155/43
#39 Du ligger aldrig andet end dine horizon maskiner på de her hosts, aldrig. Alene af den grund at du så skal til at betale vsphere licenser. Det kan slet ikke svarer sig!


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 18:35:35
Svar/Indlæg:
1178/88
#37 Træls - der performer fint, men vores gamle Lenovo Laptops med g-netkort kan slet ikke få nok båndbredde bare der er 10 på. Det er dog maskinerne og ikke AP´s skyld.
Min løsning var at kable dem op - det virkede også fint indtil nogle elever ville flytte rundt på dem. Hvad gør en elev, når et stik ikke vil ud? Ja så hiver man bare endnu hårdere. Stikket gik ikke i stykker, det gjorde den del i netkortet, som stikker holder sig fast i.
De udgifter, som der er til vedligehold er bl.a. også et af mine argumenter for sådan en løsning her, for der kan satme gå meget apparatur ulogisk i stykker på alle mulige ulogiske måder. Sådan er folkeskoleverdenen desværre.

Forholdet vil være lavere, da jeg har dimensioneret med 100 samtidige bruger, så forholdet er 100/32 = 3,125. De 100 brugere mener jeg vil være realistisk. Det er knap 57% af alle brugere, som er på.
De 57% mener jeg er realistisk, da vi går en tid i møde med skolereform, hvor vi har indført klassebånd (bevægelse mm.), liniefag på de forskellige årgang og så selvfølgelig alm. idræt. Med det i menté, burde ledelsen kunne lave et skema, hvor det er begrænset hvor tit hele skolen har teoretisk undervisning.
Der var så tale om terminsprøver for 8. og 9. årgang, som jeg mente man kunne planlægge sig ud af.

Kan dimensioneringen godt være BRUGBART højere - jeg synes bare jeg har læst mig frem til omkring 3 brugere pr. core.

#39 Vi kører slet ikke exchange. Løsningen skal være en løsning, som kan holde i en del år. Det skal altså ikke være noget, som skal udskiftes om lad os sige 4 år. Det er budgettet bare ikke til i skoleverdenen - i hvertfald det led, som er lige under uddannelsesinstitutionerne :)

Jeg vender og drejer lige om det skal være 2 eller 3. Er det, det som afholder min leder fra løsningen vil jeg hellere have de et par dages vedligehold om året, hvor det er forholdsvis nede frem for det vi har nu.


Svaret blev redigeret 6 gange, sidst af Lohse d. 22-02-2014 18:49:54.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 18:50:46
Svar/Indlæg:
1155/43
#41 Lov mig nu lige at få styr på storage delen først, for det er altså det aller vigtigste.

Angående forholdet mellem vcpu og fcpu, så vil det kun være 100/32 hvis du har 1 vcpu i hver view maskine. Sætter du to i som jeg anbefaler, så har du 200/32.

Hvis du skal have så lang leve tid på maskineriet, så se om du ikke kan få en 5 års support aftale med.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 18:51:44
Svar/Indlæg:
1178/88
#35 Det undersøger jeg lige nærmere, for det mente Systemtech skulle betales for sig selv.
Der var licenser for ca 150.000 kr i tilbuddet.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 18:53:38
Svar/Indlæg:
1178/88
#42 Storagedelen har jeg allerede noteret kraftigt bag øret :)

Så er jeg ikke helt med på de 100/32 og 200/32, hvor får du de tal fra. Jeg troede det var antallet af brugere kontra antallet af cpu´er.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 22-02-2014 18:53:56.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 18:57:14
Svar/Indlæg:
1155/43
#44, det er forholdet mellem tildelte virtuelle cpuer i maskinerne og de fysiske kerne i serverne.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 19:12:02
Svar/Indlæg:
1155/43
#43, Den pris jeg lige ser uden at lave en forespørgsel er ca 105.000 ex moms for 100 View Horizon med 3 års support/subscription(både vsphere desktop og vcenter desktop). Jeg ved der findes en Academic version som bør være billigere. Så umiddelbart lyder 150.000 ex moms af meget, men det kan jo være de har taget højde for noget jeg ikke lige har taget med i beregningen.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 19:25:27
Svar/Indlæg:
1178/88
#46 Hmm, jeg hiver lige fat i dem igen, for det er sørme academic vi har fået. Der var 1 års support, herefter var det 30.000 excl. moms årligt.
Hvor ser du det henne?

Jeg har også en føler ude ved Dustin, som samlede løsningen hos Skive TS. Det bliver da spændende at høre hvad de kommer med.

Er det flabet at skrive det tilbud vi har fået herinde i forumet?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 22-02-2014 19:26:26.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 19:36:34
Svar/Indlæg:
1155/43
#47 Synes hellere du skal komme med tilbudet du får fra dem. Jeg har lige indkøbt og implementeret vores nye view horizon setup, så ved ihvertfald hvad det maks skal koste. Er i ikke bundet til at købe noget specielt sted?

Du kan lige få min mail i PM, så kan du sende mig tilbudet.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 19:48:07
Svar/Indlæg:
1178/88
#48 Tilbud sendt til dig. Vi er ikke bundet nogle steder, da det er en privatskole :)

Husk nu at noter, at det er en lærer som arbejder en lørdag pt :)


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 22-02-2014 19:48:50.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2014 20:01:00
Svar/Indlæg:
1178/88
#35 CarpeDiem: Nu kan jeg se hvad du mener mht. hvad der følger med horizon view

"VMware® Horizon ViewT is sold as a bundled solution that includes VMware vSphere® Desktop and VMware® vCenterT Desktop, or as an add-on to a new or existing vSphere infrastructure."


Det er vel de ting, som vi har fået tilbud i forhold til tilbuddet, som du har fået tilsendt. Det kunne jo godt se ud som om, at de tjener en hulens masse på de licenser så.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 22-02-2014 20:02:03.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2014 09:02:50
Svar/Indlæg:
1178/88
Så er jeg nået et skridt nærmere i processen.

Jeg har talt med flere udbydere, og for VM-Ware vedkommende kommer der noget nyt som hedder VSan. Det ville spare os en del på storagedelen, da man kan vælge billigere alternativer.

Yderligere er jeg blevet gjort bekendt med Citrix løsning som kaldes VDI-In-A-Box - jeg talte med ITX, som udbyder dette, og som jeg ganske kort forstod det, så var det antallet af brugere, som man skulle overveje. VM-Ware kan jo klare mange, og ved VDI-In-A-Box mente han tallet lød på 500 brugere.

Endvidere var der et argument om at VDI-In-A-Box ikke behøvede så meget storage som VMwares løsning - dette er jeg lidt tvivlende overfor?

Allersidst, så forstod jeg det sådan, at når man satte vdi-in-a-box servere op, så skulle man lave det samme arbejde flere gange, da den ikke automatisk førte det ændrede arbejde over på en ny server.
Altså lavede jeg et omfattende arbejde, så skulle jeg huske hvad jeg havde gjort, når jeg skulle gøre det samme arbejde på den næste server.
Det samme skulle vist gøres ved det enkelte image?

Er der nogen, som har erfaringer med Citrix vdi-in-a-box, som tidligere blev udviklet af Kavizi?
Er det blot en discountløsning?


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 29-03-2014 09:04:36.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-03-2014 14:03:53
Svar/Indlæg:
1155/43
vSan er rigtigt nok nyt, men noget helt specielt er det ikke. Prisen er heller ikke fantastisk billig, der findes billigere alternativer derude, som efter min mening er mindst ligeså gode.

Jeg vil gerne se hvad de mener du kan spare på at vælge den løsning versus konventionel storage.

Jeg har desværre ikke nogen erfaring med Citrix "VDI-In-A-Box" løsning.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
01-04-2014 13:55:40
Svar/Indlæg:
1178/88
#52 Jeg vil også have dem til at give et bud hvad konventionel storage løber op i.
Dog et spændende område at beskæftige sig med.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2014 09:02:07
Svar/Indlæg:
1178/88
Vi har nu haft kig på Hyper-V løsningen, som jeg også finder meget interessant - kører den ikke lidt på samme måde som VM-ware, hvor hver bruger får en dedikeret maskine når de logger på.
Jeg er udemærket klar over, at taler man VDI, så kan det også blive et religionsspørgsmål ala intel vs amd, IOS vs Android osv.
For mig handler det om at skabe et system som er holdbart og stabilt, men også med økonomien for øje.

Der er kun 1 CPU i hver af de 2 servere, som dog kan udvides med 1 mere i hver. Dog med 2*6 core + Hyperthreading så får jeg jo 24 cores til rådighed.
2 ekstra CPU´er vil koster lige omkring 10k + moms.

Mht tilbud, så har lyder det på følgende HW
Produkt:
-(2) HP DL380p Gen8 E5-2620v2 P420i/1GB FBWC 4x1Gb Flex 16GB Ram SFF HP DVD-RW 2x460W Top Value
-(2) HP 200GB 6G SATA Mainstream Endurance SFF 2.5 in SC - Enterprise Mainstream 3yr Wty Solid State Drive
-(6) HP Gen8146GB 6G SAS 15K rpm SFF 2.5" SC Enterprise 3yr Warranty Hard Drive
-(2) HP NC365T 4-port Ethernet Server Ada (R)
-(14) HP 16GB 2Rx4 PC3L-12800R-11 Kit
-(1) HP P2000 G3 iSCSI Storage inkl. 12x600 SAS SFF + dual ISCSI 1 GB controllers
-(2) HP 2530-24G Switch
-(1) HP DL360p Gen8 E5-2620v2 P420i/1GB FBWC 4x1Gb Flex 1x8GB(L) Diskless SFF HP DVD-RW 2x460W Top Value (nuværende server er 7 år, så denne skal fungere som domaincontroller)
-(1) HP R/T3000kVA G2 UPS 2U DTC HV INT Kit + Netkort til management
-(1) APC NetShelter SX 24U 600mm x 1070mm (RACKSKAB)
-(1) QNAP TS-869U-RP Turbo NAS ( Diskbackup via ISCSI )
-(8) DISKE TIL QNAP TS-869U


Bestyrelsen har godkendt, at jeg arbejder videre med projektet.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Lohse d. 15-05-2014 09:06:35.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2014 10:54:25
Svar/Indlæg:
1155/43
Hej Lohse

Der er for mig at se virkelig mange ting der ikke hænger sammen i det tilbud.

Nu er jeg desværre ikke meget inde i hyper-v. Men i vmware regi der tæller "hyperthreading kernerne" ikke med. Så du har reelt kun 2x6kerner. Nu kan jeg ikke helt gennemskue storage delen, så du må lige rette mig hvis jeg tager fejl. 2 servere med 1xSSD og 3x 15K SAS diske forbindes til en iSCSI storage boks via 2 dedikerede switche.

Hvad sidder der diske i serverne for? SSDen er vel til en form for cache?

Jeg kender ikke den HP P2000 boks, men i det at der er to controllere, så vil jeg tro at den interne kapacitet bliver delt op i to, altså 2x6 diske med en eller to spares? Med to spares, så er du nede i 5 diske per controller og rundt regnet 500-600I/O per controller. Det får du helt sikkert ikke drevet nogen VDI løsning på.

Yderligere så er 12kerner til at drive ~175 VDI maskiner(hvis jeg husker tallet rigtigt fra vores tidligere samtaler) alt alt for lidt. 7 klodser ram til hver server er for det første et sært tal og for det andet igen alt for lidt ram.

Har du en løsningsbeskrivelse du kan sende til mig igen? Kunne godt tænke mig at se hvordan de reelt tænker de vil løse din problemstilling med dette hardware.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Carpe^Diem d. 15-05-2014 10:55:11.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2014 16:36:10
Svar/Indlæg:
1178/88
#55
Vedr Servere:
Jeg åbnede selv op for udvidelse af CPU kraften, og det tænker jeg også vi vil gøre. Sælger var dog ærlig nok til at sige, at han syntes vi skulle prøve med 1 i hver. var det ikke nok så kunne vi udvide.

- Storagedelen består af 4 SSD´er, og 12 10k diske (De er inkluderet i P2000) SSD´erne skal være i et array for sig selv i Raid 10.
- De 6 15k diske deles ud på de 3 servere
- Controllerne er valgt for at skabe så stor båndbredde som muligt, da de har 4 1 gbit porte i hver, som så i alt giver 8 gbit, for at nedbringe redundans.
- Ramdelen: Der ligger allerede et ram modul i serveren, så den udvidese med 7, så vi lander på 8 - altså 128 gb.


Skolen består af 151 elever (jeg havde talt for meget), men skulle dimensioneres efter ca 100 samtidige elever, når der for alvor var tryk på.

Jeg sender dig lige en tegning over setuppet, som jeg har modtaget.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 15-05-2014 16:39:38.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2014 17:49:53
Svar/Indlæg:
1155/43
I har 151 elever, men du/i vil kun size systemet til at kunne håndtere de 100 af dem? Hvad sker der når alle vil på? Måske jeres brugsmønster ændre sig når brugerne opdager hvor praktisk systemet er?

For mig at se er der ingen redundans i dette system, når en server crasher, så er systemet nede for alle, da en server ikke vil være i stand til at håndtere 100 maskiner alene.

Om der er nok kerner kan du jo lade komme an på en prøve også se om det reelt fungere og ellers opgradere.

Storagemæssigt så står og falder hele projektet på om systemet bliver sat op til at kører med read/write cache på ssderne, som Hyper-V så vidt jeg kan se rent faktisk understøtter modsat VMware. Hvordan performance er i den boks er så en helt anden sag. Jeg tror ikke at de controllere rent faktisk har kræfterne til at håndtere de IO som ssd'erne ellers ville kunne levere.

Jeg synes du skal sætte dig og læse reviews af den HP boks. Dem jeg har fundet beskriver dem som værende meget ustabile og langsomme, hvilket nok ikke er det du ønsker til dette system.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2014 19:02:59
Svar/Indlæg:
1178/88
Mht. størrelsen af systemet, så er mener jeg 100 er et fint tal. Det er 2/3 af skolens samlede elevtal, og med alle de andre undervisningsmetoder der er, så tror jeg næppe, at alle elever er på dette system altid. Ligelede så har vi klassebåndstimer, idræt, liniefag osv., så med dette i mente, så vil der altid være nogle klasser, som laver noget praktisk.

Der var i hvert fald noget cashe som skulle udnyttes ifølge sælger, så det må jo nok være det.

Hvilken controller søgte du på, for jeg fandt da positive reviews af P2000


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af Lohse d. 15-05-2014 19:16:28.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2014 19:41:09
Svar/Indlæg:
1178/88
Jeg har skrevet til sælger om de er langsomme/ustabile.

Dog efter første samtale med sælger, så oplyste de os om, at man selvfølgelig altid kunne vælge andre produkter. De havde bare nogle, som de stod inde for, da de havde viden om produkterne.

Jeg er godt klar over at man altid kan vælge bedre og bedre produkter. Dog må jeg på et tidspunkt også se på økonomien.

Vil udstyret her kunne bære systemet er jo egentlig det store spørgsmål? Sælger siger ja.


Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2014 19:50:52
Svar/Indlæg:
1155/43
:) Jeg er ikke ude på at prøve at skræmme, jeg prøver bare at undgå at du bruger de næste 5 års it budget på noget i ikke komme til at kunne bruge i praksis.

Jeg synes Hyper-V virker til at være vejen at gå, specielt fordi de tilbyder write cache, det er super vigtigt. Hvis controllerne kan løfte opgaven med ssderne, så er alt godt. Jeg kender ikke den pågældende skuffe, så der må vi lytte til sælger. Har de erfaring fra lignende systemer de har implementeret?


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2014 20:19:13
Svar/Indlæg:
1178/88
#60 Den er jeg også helt indforstået med, og jeg er rigtig glad for dine indspark.

Det kan være vi er gået ved siden af hinanden, når du taler langsom/ustabil - hvilken del i systemet er det så - gerne med det præcise navn, så vil jeg lige kigge lidt tests.

Så vidt jeg har forstået har de brugt denne P2000 flere steder, og anvender selv HyperV som VDI på deres lille arbejdsplads, så mon ikke de selv bruger p2000 der.

De ville faktisk gerne opsætte et testsystem til mig for ca 10 mandetimer, hvor jeg blev krediteret 50% ved ordreafgivelse.
Sælger lyder reél og som en god jyde, som vil have at tingene virker. Et lille firma har vel ikke råd til dårlig omtale?

SAN´et koster 52000 + moms, så mon ikke det prismæssigt virker, selvom der garanteret findes dyrere og formentlig og bedre alternativer.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 15-05-2014 20:20:58.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-05-2014 21:30:40
Svar/Indlæg:
1178/88
Hvis jeg nu lige tænker højt. Er et San overkill i min situation. Vil det være bedre at have lokalt Storage? Vil det ikke skabe den højeste ydelse da der ikke er nogen omveje. Omend jeg er klar over, er en server nede så er det Storage også nede - omvendt er san'et nede så er alt Storage nede.

Der er jo en del gryn at spare selvom jeg nok skal have 2 controllere i de 2 servere.
Pengene sparet kan måske bruges på yderligere IO i de 2 servere samt evt. Flere ram og mere cpukraft?

Endvidere kan jeg læse mig frem til at der ikke er officiel ssd support i p2000. Kan ssd er fungere som lokalt Storage sammen med de 2 15k diskenhvor windows server 2012 systemet skal ligge på?




Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Lohse d. 15-05-2014 21:51:55.


Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
18-05-2021 16:57:35
Svar/Indlæg:
1178/88

Lige et heads up på denne tråd, som jeg startede i 2014 i forbindelse med udskiftning af server(e), samt nye IT-mæssige tanker.

Serverparken blev indkøbt, og der blev installeret Server 2012 r2 med adgang til VDI samt roaming profiles. I starten havde jeg store udfordringer med, at eleverne blev smidt af - dvs. billedet bare frøs. Det viste sig at være vores trådløse net, som ikke kunne klare dimensioneringen på trods af, at dette netop var opgraderet. Vi indkøbte efter et stykke tid udstyr fra Cisco, som gav en helt anden oplevelse - dvs. klienterne frøs ikke.

I Server 2012 havde MS introduceret noget de kalder User Profile Disk (UPD), som skulle give en markant kortere logintid end ved Roaming Profiles. Tanken var god, men det virkede ikke helt efter hensigten, da en bruger blev hængende på en virtuel PC, hvis brugeren eks. bare havde klappet sin PC sammen uden at logge af vores virtuelle system, hvorved jeg manuelt skulle lokalisere hvilken PC de var på, samt logge dem af. Jeg gik herefter tilbage til Roaming Profiles, som løste udfordringen, men øgede logintiden.
Tiden gik, og det kørte faktisk godt, men jeg lærte også en masse nyt samtidig, da dette store projekt var helt nyt for mig. Det lettede en stor del af arbejdet med BYOD, samt at skulle forholde sig til 185 unikke PC´er, som hver bruger behandlede på forskellig vis. Derudover har mange brugere haft stor nytte ud af, at deres ting lå på vores filserver, samt man ikke skulle forholde sig til installation af diverse programmer.

I 2016/17 indkøbte vi en fjerde server, som øgede kapaciteten betragtelig, da vi fik flere elever. I 2019 foretog vi en opgradering til Server 2019, og det var her magien begyndte. Server 2019 er så meget mere klar til VDI end 2012 er, og det var ret tydeligt, at Microsoft nu havde lært en masse, som de har taget med sig. Deres UPD virker fantastisk, og ovenstående udfordring oplever jeg yderst sjældent. 

Det seneste år har jeg brugt en del på optimering af det Golden Image, som man skyder ud til brugerne, og synes faktisk jeg har opnået noget ganske brugbart - logintiden er helt nede på ca 30 sekunder fra brugerne søger efter en PC til de rent faktisk er på. Selve Windowsloginet er nede på ca 17-20 sekunder - jeg har her valgt at bruge VMwares optimizer.

Vil jeg så gøre dette igen? JA, helt klart. Det har krævet en masse kræfter, og faktisk og haft en indvirkning på en stresssygemelding, da jeg er startet fra 0, og har bygget alt min viden op selv. Jeg tror på, at dette er en del af fremtiden, hvis man vil lette udfordringen ved BYOD.
I starten var der meget modstand - især når det er nyt, men brugerne har taget det hele godt til sig. Især de senere år, hvor det har kørt ganske godt, har jeg oplevet tilfredse brugere. Det er klart, at for de brugerne, som var med i starten, så var det jo bare "Lorte VDI", men sådan er det vel med alt nyt?
Når systemet til tider er nede, fordi en fysisk eller virtuel server strejker, så tager brugerne hurtigt fat i mig - det må jo tegne godt for brugen af systemet.
Typisk plejer det være en connection broker, som lige trænger til en genstart.

Som jeg kan forstå, så er vi fortsat en af de meget få skoler, som kører et system som dette. Det er ikke noget som skal stå alene, men det hjælper den enlige IT-mand i det daglige, da han ikke skal bruge 15-30 min, når en elev kommer med en PC, der ikke vil starte et program osv. op længere. Det hele ligger klar på en virtuel platform, hostet af skolen på skolen, og så har man en tilfreds IT-mand.

Ovenstående giver dog andre udfordringer som licens osv., men jeg synes det er markant lettere at tage og føle på.

Jeg er til tider fortsat i kontakt med konsulenten Kasper fra Edgemo, der har været en uvurdelig stor vejleder og konsulent i dette projekt. Jeg tror faktisk han har synes det har været spændende, især fordi brugerne er en helt anden type end når han opsætter Citrix til virksomhederne.

Stay healthy

 



Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Lohse d. 18-05-2021 17:00:05.


Calimero
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-05-2021 22:32:00
Svar/Indlæg:
621/31

Tak for opdateringen, det var spændende læsning 👍



Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2021 16:39:40
Svar/Indlæg:
5874/1287

Enig med #64. Det er både en interessant og sjov post, hvor man føler man kan følge din og systemets udvikling!! 🙂



Lohse
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-05-2021 20:09:26
Svar/Indlæg:
1178/88

#64+#65 Tak for det - jeg er helt klart modnet igennem årene ift. serverarbejde. Alle tanker og ønsker gik heldigvis i opfyldelse - havde der været posts undervejs, så var udviklingen nok meget tydelig.