Lige et heads up på denne tråd, som jeg startede i 2014 i forbindelse med udskiftning af server(e), samt nye IT-mæssige tanker.
Serverparken blev indkøbt, og der blev installeret Server 2012 r2 med adgang til VDI samt roaming profiles. I starten havde jeg store udfordringer med, at eleverne blev smidt af - dvs. billedet bare frøs. Det viste sig at være vores trådløse net, som ikke kunne klare dimensioneringen på trods af, at dette netop var opgraderet. Vi indkøbte efter et stykke tid udstyr fra Cisco, som gav en helt anden oplevelse - dvs. klienterne frøs ikke.
I Server 2012 havde MS introduceret noget de kalder User Profile Disk (UPD), som skulle give en markant kortere logintid end ved Roaming Profiles. Tanken var god, men det virkede ikke helt efter hensigten, da en bruger blev hængende på en virtuel PC, hvis brugeren eks. bare havde klappet sin PC sammen uden at logge af vores virtuelle system, hvorved jeg manuelt skulle lokalisere hvilken PC de var på, samt logge dem af. Jeg gik herefter tilbage til Roaming Profiles, som løste udfordringen, men øgede logintiden.
Tiden gik, og det kørte faktisk godt, men jeg lærte også en masse nyt samtidig, da dette store projekt var helt nyt for mig. Det lettede en stor del af arbejdet med BYOD, samt at skulle forholde sig til 185 unikke PC´er, som hver bruger behandlede på forskellig vis. Derudover har mange brugere haft stor nytte ud af, at deres ting lå på vores filserver, samt man ikke skulle forholde sig til installation af diverse programmer.
I 2016/17 indkøbte vi en fjerde server, som øgede kapaciteten betragtelig, da vi fik flere elever. I 2019 foretog vi en opgradering til Server 2019, og det var her magien begyndte. Server 2019 er så meget mere klar til VDI end 2012 er, og det var ret tydeligt, at Microsoft nu havde lært en masse, som de har taget med sig. Deres UPD virker fantastisk, og ovenstående udfordring oplever jeg yderst sjældent.
Det seneste år har jeg brugt en del på optimering af det Golden Image, som man skyder ud til brugerne, og synes faktisk jeg har opnået noget ganske brugbart - logintiden er helt nede på ca 30 sekunder fra brugerne søger efter en PC til de rent faktisk er på. Selve Windowsloginet er nede på ca 17-20 sekunder - jeg har her valgt at bruge VMwares optimizer.
Vil jeg så gøre dette igen? JA, helt klart. Det har krævet en masse kræfter, og faktisk og haft en indvirkning på en stresssygemelding, da jeg er startet fra 0, og har bygget alt min viden op selv. Jeg tror på, at dette er en del af fremtiden, hvis man vil lette udfordringen ved BYOD.
I starten var der meget modstand - især når det er nyt, men brugerne har taget det hele godt til sig. Især de senere år, hvor det har kørt ganske godt, har jeg oplevet tilfredse brugere. Det er klart, at for de brugerne, som var med i starten, så var det jo bare "Lorte VDI", men sådan er det vel med alt nyt?
Når systemet til tider er nede, fordi en fysisk eller virtuel server strejker, så tager brugerne hurtigt fat i mig - det må jo tegne godt for brugen af systemet.
Typisk plejer det være en connection broker, som lige trænger til en genstart.
Som jeg kan forstå, så er vi fortsat en af de meget få skoler, som kører et system som dette. Det er ikke noget som skal stå alene, men det hjælper den enlige IT-mand i det daglige, da han ikke skal bruge 15-30 min, når en elev kommer med en PC, der ikke vil starte et program osv. op længere. Det hele ligger klar på en virtuel platform, hostet af skolen på skolen, og så har man en tilfreds IT-mand.
Ovenstående giver dog andre udfordringer som licens osv., men jeg synes det er markant lettere at tage og føle på.
Jeg er til tider fortsat i kontakt med konsulenten Kasper fra Edgemo, der har været en uvurdelig stor vejleder og konsulent i dette projekt. Jeg tror faktisk han har synes det har været spændende, især fordi brugerne er en helt anden type end når han opsætter Citrix til virksomhederne.
Stay healthy
Tak for opdateringen, det var spændende læsning 👍
Enig med #64. Det er både en interessant og sjov post, hvor man føler man kan følge din og systemets udvikling!! 🙂
#64+#65 Tak for det - jeg er helt klart modnet igennem årene ift. serverarbejde. Alle tanker og ønsker gik heldigvis i opfyldelse - havde der været posts undervejs, så var udviklingen nok meget tydelig.