-> #0
Lad være med at deaktivere den. Sæt den, i bedste fald, til en fikseret størrelse på eks. 200-200 MB, 400-400 MB el. hvad systemet selv foreslår.
Man har altid brug for sidefilen. Det er dér operativsystemet dækker sit midlertidige behov, også selvom man har +8 GB RAM i computeren.
Årsagerne kan være mange, men det forklares nok bedst med et (tænkt) eksempel: Lad os sige, at du sidder og har en masse programmer åbne, og pludseligt er der et af programmerne som går i ged og sluger RAM uden videre varsel. Hvis du har deaktiveret sidefilen, har operativsystemet ikke en ærlig chance for at gribe ind*, inden skaden sker.
I værste fald, sidder du og arbejder med nogle vigtige dokumenter, og så crasher hele systemet.
Efter en del eksperimenteren, nåede jeg selv frem til, at en fikseret fil på 200-200 MB (altså, "min-maks." MB), var det bedste kompromis. Også selvom man kører med +16 GB RAM og en SSD.
Jeg har selv, i perioder, kørt uden sidefil, og det har gået fint. Indtil den dag, det så går galt, for så kan det gå rigtig galt.
Better safe than sorry, som man siger, og have den aktiveret - skulle behovet opstå - end at have den deaktiveret og så opleve hvordan det hele bare forsvinder for øjnene af en 🙂
* - det kunne være den lille popup der siger noget alá "systemet løb tør for hukommelse, luk nogle af dine programmer".