Er en 2 tb wd green harddisk normalt hørbar?

HDD/SSD/RAM d.  27. februar. 2014, skrevet af gasolin
Vist: 3973 gange.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2014 04:25:28
Svar/Indlæg:
5506/640
Jeg synes der er noget der larmer i min computer, det lyder som om det er min 2 tb wd green harddisk, hvorfor (og om)den gør det ved jeg ikke, indeksering er ikke aktiveret og det er defragmenteringsprogrammet også.

Jeg ligger nogen gange mærke til det når jeg ser tv,en film,serie ved normal lydstyrke, den er en svag men alligevel for mig hørbar lyd, trods det jeg har et støjdæmpet kabinet, næsten som om den søger,indeksere.

Er det normalt at en 2 tb wd green harddisk gir lyd fra sig, den har normalt ikke været hørbar og er ikke mere end 1-1½ år gammel
Monberg75

Moderator
Tilføjet:
27-02-2014 04:51:23
Svar/Indlæg:
1194/156
Jo mere mekanikken bliver slidt, jo mere lyd vil det afgive.

Nu skriver du at defragmentering osv er deaktiveret. Er det noget du selv har været inde og gøre, for ellers vil Windows jo selv begynde at defragmentere og indeksere indholdet på disken, når den bare står og kigger.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2014 04:53:25
Svar/Indlæg:
5506/640
ja, jeg køre mit defragmenteringsprogram manuelt

mazd

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2014 05:22:15
Svar/Indlæg:
129/6
Lader du den ikke spinde ned i strømstyring ?
Ellers kan du manuelt spinde ned med det her program,så burde du da kunne høre om det er den:
http://hddscan.com/

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2014 05:30:18
Svar/Indlæg:
1881/22
Du siger du kan høre den, men er det "snurre-lyde" eller "klikke-lyde"?
Hvis den bare brummer, kan du kikke på noget afkobling, da det så meget vel kan være resonans fra kabinettet. -evt monter den i nogle elastikker eller lign for lige at afprøve det.
Hvis den står og klikker er det fordi hovedet hele tiden skifter plads. -hvilket det ikke burde hvis disken er defragmenteret, og indeksering er slået fra som du siger.

Halvt off-topic: Jeg kan generelt kun anbefale at gå ned af samme spor jeg er på vej af. Nemlig ALLE mekaniske diske ud af mine computere, og alt lagerplads over på en server af en art, som så gemmes væk. Så er der kun blæsere og en evt pumpe tilbage som kan larme 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Ciric d. 27-02-2014 05:30:30.

eviling

Overclocker
Tilføjet:
27-02-2014 10:28:43
Svar/Indlæg:
442/14
Så vidt jeg ved er det ganske normalt, ellers har jeg haft samme problem som dig igennem flere år :)

Har en 2 TB green og en 2 TB black fra WD som også laver et eller andet når PCen er idle.

De nyere WD red har jeg også en af, og den er umiddelbart noget mere lydløs end green.

Jeg har også stort set alt deaktiveret i windows, så efter lidt søgen endte jeg dengang med at konkludere at det måtte være WD's "Preemptive Wear Leveling" eller PWL som lavede lyden.
Det skulle angiveligt først aktivere sig selv når harddisken er i idle eller streamer lyd/film.

gasolin

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2014 11:07:12
Svar/Indlæg:
5506/640
Normalt er den støjssvag, men snurre rundt som om den er aktiv, havde det også med en meget ældre interne og usb wd harddisk som jeg godt kunne høre, mest når de startede op eller under defragmentering.

Meget rart at vide om den bare er ved at være lidt slidt, noget som måske er normalt på den type harddiske mærke og model eller den er ved at gå i stykker for der er masser af musk film jeg jeg ikke har backup af da det fylder mere end den største harddisk hidtil har haft som er på 500gb .

Begynder, tror jeg efter lang tids idle om aftenen (der er heller ikke så meget larm fra biler med mere om aftenen så der er lyden mere hørbar) når jeg f.eks ser serier fra bonanza så 1-3 afsnit så bruges harddisken ikke og den begynder at komme meget svag lyd fra den (er ihvertfald blevet enig med mig selv at det er harddisken der larmer)

Harddisken slukker ikke af sig selv da jeg har 3 andre ssder som jeg har valgt ikke at slukke for, pga jeg har læst man ikke må slukke en ssd efter inaktivitet og man kan vidst kun gøre det for alle sssder,harddiske så vidt jeg husker, hvor green harddisk dog skulle slukke helt aut for ligesom at spare strøm

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af gasolin d. 27-02-2014 11:09:48.

eviling

Overclocker
Tilføjet:
27-02-2014 16:28:47
Svar/Indlæg:
442/14

Så vidt jeg har forstået er det kun dvale/hibernation som man ikke bør bruge sammen med en SSD, da den ved dvale skriver den aktive ram til en fil på SSD'en.

Jeg tror dog ikke det er et problem med nyere SSD'ere.

Sleep/slukke funktion kan jeg dog ikke se at der skulle være noget problem i, da systemet jo bare er i en strømbesparende tilstand, men vil vågne ved ethvert input fra brugeren eller aktive processer i windows.

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2014 08:04:15
Svar/Indlæg:
2470/41
Jeg har en 2 TB WDC Green stående i en ekstern dock. Den kører 24/7 (den spinner ikke ned). Den siger ikke en lyd ved idle (jeg skal have øret helt ind på disken for at høre noget fra den).