Regler ang. penge tilbage eller?

Bærbar d.  03. marts. 2014, skrevet af Rampage
Vist: 1139 gange.

Rampage
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2014 16:18:15
Svar/Indlæg:
333/39
Hej HWT.

Købt i juli, 2012 en bærbar fra Asus (K55VM)
Den har så været til reparation 2 gange, og skal nu af sted 3 gang, hvordan er reglerne omkring at få sine penge tilbage eller en helt ny computer? Det er det samme den fejler hver gang, den genstarter UDEN den er under load. Temperaturen på CPU`en ligger på omkring 25-35 grader.
Tastaturet virker kun halvdelen af gangene jeg starter den op. Så hvordan skal jeg starte med at forklare til Asus Support hvad mine rettigheder er? Er sikker på de prøver bare på at sende den ind, og jeg får en computer tilbage de "bare" har lavet?
Er PT. på arbejder i udlandet så kan ikke ringe til dem før om 3-4 uger.


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Rampage d. 03-03-2014 16:18:54.
comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2014 16:36:31
Svar/Indlæg:
2131/173
Butikken du har handlet med burde kunne besvare dine spørgsmål. Hvis rma'en er begyndt inden garantiens udløb, burde butikken tage ansvar.
Har du kontaktet dem?


Rampage
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2014 16:40:30
Svar/Indlæg:
333/39
Har ikke kontaktet dem end nu, butikken henviser direkte til Asus support.


Monberg75
 
Moderator
Tilføjet:
03-03-2014 16:41:19
Svar/Indlæg:
1194/156
Problemet er vist lidt at med mindre Asus yder fuld fabriks garanti, så har du pt. kun det der hedder reklamationsret.

Dvs. så vidt jeg har forstået, at DU skal bevise overfor producenten, at det er en fejl i deres produkt, som du ikke er skyld i. (En sliddel som tastatur tror jeg næppe du får noget på)

Oveni det, mener jeg ikke der ligger noget lovmæssigt der siger at du SKAL have pengene retur, eller et erstatningsprodukt på nogen måde, det er så vidt jeg husker rigtigt altsammen et definitionsspørgsmål og et spørgsmål om goodwill fra producenten/butikken.

Det kan være jeg tager fejl, men jeg tror det nu ikke ☹ 😕


Rampage
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2014 16:43:53
Svar/Indlæg:
333/39
Tastaturet blev skiftet for 3 måneder siden da den var inde sidst med samme problem.

Alt er næsten skiftet i computeren sidste gang, pga. diverse fejl.

Må se hvad de siger når jeg ringer der ind :)


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2014 17:31:34
Svar/Indlæg:
1001/5
Tjek http://forbrug.dk

Der står alt hvad du skal bruge. Fx denne artikel:

http://www.forbrug.dk/Artikler...

Og der er mange flere derinde. Så bar gå i gang :)


Rampage
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2014 18:28:24
Svar/Indlæg:
333/39
"Hvis sælgeren har prøvet at reparere den samme fejl flere gange før"

Skal siges "han" har prøvet at reparer den samme fejl 2 gange før, og nu bliver det 3 gang. :)


gaming-king
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2014 18:58:53
Svar/Indlæg:
1001/5
Ja, og hvis det så tredie gang også går i stykker, så har du ret til et nyt produkt, eller pengene tilbage (hvilket du selv bestemmer), men husk. Fejlen skal opstå på samme "reervedel". Altså Det tæller ikke som 3 gange, bare fordi højtaleren gik i stykker, og senere gik skærmen i stykker.

Det skal fx være skærmen 3 gange.

Kan forresten fortælle, at der som sådan ikke står nogle steder, at det skal ske 3 gange. Det er bare en håndregl man har indenfor købeloven. I teorien kan du klage over sælger (til fx forbrugerklagernævnet) efter 2 gange. Men efter 1 gang kan du næppe, da det jo kan ske for os alle her på jorden.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2014 20:12:12
Svar/Indlæg:
4337/121
Da jeg arbejdede hos Dell var det gerne efter 3 gange rep af den samme ting eller 3 gange rep af dyre komponenter der udløste en ny maskine da det ikke kunne svare sig at blive ved rent økonomisk.
Vi skiftede også nogen gange efter 2 gange rep :yes:


Så mit svar er 3 gange rep = ny msskine 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 03-03-2014 20:15:15.


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2014 20:14:04
Svar/Indlæg:
4337/121
og så vil jeg anbefale dig at købe Apple eller et andet mærke men sørg for at det er en erhvervs maskine da de bare holder noget bedre 😉


Rampage
 
Superbruger
Tilføjet:
03-03-2014 20:18:25
Svar/Indlæg:
333/39
Andet mærke? Af hvilken årsag? :)


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2014 22:50:33
Svar/Indlæg:
2131/173
Nåja.. du skulle have shoppet apple


comicsdk
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-03-2014 22:52:23
Svar/Indlæg:
2131/173
.. du kan også bare starte et firma og så få fat i nogle erhversmaskiner


TheSpeeedy
 
Overclocker
Tilføjet:
03-03-2014 22:54:49
Svar/Indlæg:
8/4
Hej Rampage!

Reglerne kan du finde i Købelovens paragraf 78 og 79.
De siger at ved mangler ved forbrugerkøb kan forbrugeren kan at et af følgende sker:

1. Afslag i prisen (tilsvarende til skaden)
2. Hæve købet, dvs. du levere computeren tilbage og du tilgengæld dine penge retur
3. Sælger udbreder manglen ved købet.

I forbrugerkøb er det SÆLGER der bestemmer hvad der skal ske. Dog hvis det er den samme fejl, der opstår igen og igen så er retspraksis at efter 2-3 fejl er det køber,der bestemmer hvad skal ske!

Jeg har selv prøvet at gøre brug af disse paragraffer, da min bror havde købt en bærbar. Hvor den samme harddisk gik i stykker tre gange og købet blev hævet tre år efter kæbet var foretaget.

Han fik altså sine 10.000 tilbage og sælger en tre år gammel computer. Grunden til jeg nævner dette er at det er vigtigt at hæfte sig ved at for hver reparation får du to års reklamationret på den del af købet.

I mit brors tilfælde røg harddisken efter 1 år. Efter reparationen havde harddisken to nye års reklamationsret, mens resten af computeren kun har et års reklamationsret.

Håber dette var svar på dit spørgsmål.
\\TheSpeeedy

(Undskyld hvis det var lidt forvirrende)


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2014 02:39:20
Svar/Indlæg:
4337/121
#12 Du behøver skam ikke starte firma for at købe en erhvervs model 😉

#10 ASUS er noget skrammel :yes:


#15
1EaR
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2014 20:04:33
Svar/Indlæg:
5750/124
#14 Ud fra hvilken antagelse? Ligeså vel som du i #9 nævner apple? Hvorfor? - Jeg kender også til tilfælde med æbler der er faldet lidt for langt fra stammen 😛

Men ja, en erhvervsmaskine er TYPISK mere holdbar end tilsvarende forbrugermaskine. Dette giver sig også tit til udtryk ved forøget garanti (ej at forveksle med reklamationsret).

Men dit svar ligger i #13, perfekt formuleret og spot-on. Du har 24 måneders reklamationsret som dansk forbruger, ved vare købt i danmark. De første 6 måneder er det sælgers ansvar at bevise fejlen/skaden evt. er købers ansvar, de resterende 18 måneder er det køber som står med bevisbyrden for hvem ansvarshaver er. Ofte er det ikke så svært at få afgjort ansvars-spørgsmålet.
Ved reparation, så vil der automatisk være nye 24 måneder på den/de udskiftede/reparerede del(e), også selvom reklamationsretten for resten af produktet er udløbet.
Derudover er den gængse tommelfingerregel, ikke lovmæssige bestemmelse (ej at forglemme!), at efter 2-3 reparationer på et produkt, vil der blive tilbudt nyt produkt (ens, tilsvarende eller bedre, aldrig dårligere fra købers synspunkt uanset prisdifferens). Det er IKKE et krav du har som forbruger, at få ombyttet produktet eller få dine penge tilbage, om det så er 10. gang du har det til reparation. Man vil dog i retten med stor sandsynlighed blive tilkendt annullering af købet i et sådan tilfælde.


Rampage
 
Superbruger
Tilføjet:
04-03-2014 20:11:42
Svar/Indlæg:
333/39
#14

Af hvilke årsager? Er meget tilfreds med min bærbar, har ikke på nogen måde sagt den er lavet af dårlig materialer eller lignende.