#14 Ud fra hvilken antagelse? Ligeså vel som du i #9 nævner apple? Hvorfor? - Jeg kender også til tilfælde med æbler der er faldet lidt for langt fra stammen 😛
Men ja, en erhvervsmaskine er TYPISK mere holdbar end tilsvarende forbrugermaskine. Dette giver sig også tit til udtryk ved forøget garanti (ej at forveksle med reklamationsret).
Men dit svar ligger i #13, perfekt formuleret og spot-on. Du har 24 måneders reklamationsret som dansk forbruger, ved vare købt i danmark. De første 6 måneder er det sælgers ansvar at bevise fejlen/skaden evt. er købers ansvar, de resterende 18 måneder er det køber som står med bevisbyrden for hvem ansvarshaver er. Ofte er det ikke så svært at få afgjort ansvars-spørgsmålet.
Ved reparation, så vil der automatisk være nye 24 måneder på den/de udskiftede/reparerede del(e), også selvom reklamationsretten for resten af produktet er udløbet.
Derudover er den gængse tommelfingerregel, ikke lovmæssige bestemmelse (ej at forglemme!), at efter 2-3 reparationer på et produkt, vil der blive tilbudt nyt produkt (ens, tilsvarende eller bedre, aldrig dårligere fra købers synspunkt uanset prisdifferens). Det er IKKE et krav du har som forbruger, at få ombyttet produktet eller få dine penge tilbage, om det så er 10. gang du har det til reparation. Man vil dog i retten med stor sandsynlighed blive tilkendt annullering af købet i et sådan tilfælde.