Gigabit switch + Router = 70% tab i speed?

Diverse d.  04. marts. 2014, skrevet af Aleks
Vist: 3299 gange.

Aleks

Overclocker
Tilføjet:
04-03-2014 22:24:17
Svar/Indlæg:
70/22
God aften,

Jeg har et problem som jeg håber i vil/kan hjælpe med!
Jeg bor i Sverige og sidder på en 100/10 linie, som jeg afvikler med min Linksys WRT110.

Jeg har nu anskaffet mig en digital boks (TELE2), som normalt skal kobles på netværket via. TELE2 egne routere.
Som det som oftest er, er det noget værre skrammel udbyderen spiser en af med, så jeg har i sinde fortsat at bruge WRT110 router.

Når jeg sætter digital boksen direkte til routeren er det som om at routeren går helt i baglås, og der vises heller ikke noget signal på boksen. Jeg har endda forsøgt med to andre routere, men de opfører sig nøjagtig på samme måde.

Jeg har derfor sat en gigabit switch ind mellem kontakten i væggen og routeren, og herfra går der så en ledning til hhv. digital boksen og routeren.

På denne måde opnår jeg både digital tv og internet på hjemmenetværket. Men af en eller anden grund går min linie, som ofte ligger på 95mbit ned og ligger sig på 30mbit.

Jeg forsøgte i dag at sætte et krydset kabel i mellem switchen og routeren, uden den store succes. Derfor håber jeg meget at der er nogle af Jer som har en ide om hvor tabet er i kæden.

Aleks

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
04-03-2014 22:51:18
Svar/Indlæg:
5258/240
Hvad for en router har du sat i mellem?

Bare lige for at vaere med saa er det saadan dit netvaerk er sat op ikke:

Aleks

Overclocker
Tilføjet:
05-03-2014 06:10:04
Svar/Indlæg:
70/22
Hej unament
Det er en gigabit switch som jeg har sat imellem væggen og routeren :)

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
05-03-2014 08:10:07
Svar/Indlæg:
2826/100

Ligger den sig på 30 mb hver gang? Hvis ja, så tjek lige om der skulle være slået QOS til på routeren, ved QOS skal du vælge din båndbredde, så hvis den ligger fast på et lavt niveau kunne det godt være årsagen

Aleks

Overclocker
Tilføjet:
05-03-2014 08:11:28
Svar/Indlæg:
70/22
Har lige lavet en lille oversigt, blot så der ikke er nogen tvivl:

Har undret mig lidt om det at routeren kører DHCP har nogen betydning?

Edit af Martinta: har lige linket billedet direkte ind i tråden

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 05-03-2014 08:35:39.

Aleks

Overclocker
Tilføjet:
05-03-2014 08:13:30
Svar/Indlæg:
70/22
@ Svar 2

Det svinger lidt, men lige så snart jeg sætter routeren direkte til væggen går den op i 100% igen.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 08:26:04
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Kan digital boksen køre med statisk IP? Jeg ved ikke hvordan sådan noget fungerer, men din beskrivelse af det, minder mig om en gang, hvor jeg havde en enhed på netværket der kørte med fast IP.

Det fik hele møget til at gå i kage, og der gik pinligt lang tid, før vi regnede det ud.

Som sagt, jeg ved ikke hvordan sådan en TV-boks fungerer. Men det kunne måske forklare, hvorfor det fungerer når boksen er uden for DHCP'en i routeren og kører via switchen.

Hva' sker der, hvis du sætter computeren direkte i switchen* (med kabel, selvfølgelig)? 🙂

P.S.: Og jeg mener det virkeligt, når jeg siger, at jeg ikke har forstand på det. Jeg gætter bare her - så undskyld hvis jeg virker som en lallende amatør 😳

* Det svarer vel til, at sætte computeren direkte i væggen, men det kunne da være interessant at se hvad der sker.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 05-03-2014 08:27:02.

martinta

Senior Skribent
Tilføjet:
05-03-2014 08:42:14
Svar/Indlæg:
2826/100

Tillod mig lige at rette dit billede så det bliver vist i tråden i stedet for at folk skal ind på peecee for at se det :)

Hvad hvis du kun har din router på? altså i stedet for både tvboksen og routeren?

Tænker det måske kan være at din ISP splitter forbindelsen per IP den ser, så hvis du prøver at gøre følgende, vi ved jo ud fra hvad du skriver at du har fuld knald på når du sætter den direkte i væggen.

Ved begge af nedenstående, se på den IP din router og pc får, er det public eller private adresser (private adresser er 172.16.x.x, 192.168.x.x, 10.x.x.x

1) forbind switchen til væggen og sæt din router i switchen, hvad er hastigheden?
2) Forbind switchen til væggen og forbind din router OG pc i switchen (vil være en fordel hvis du har en ekstra pc så du både kan teste hastigheden på routeren og den pc der sidder alene)

Netværk og pcer er noget mærkeligt noget 😛 Men statiske adresser burde ikke gøre det du beskriver, men så igen, det kan ikke afvises 100% hvis ISP'en har lavet nogle spændende indstillinger i sin ende.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af martinta d. 05-03-2014 08:43:00.

Aleks

Overclocker
Tilføjet:
06-03-2014 19:53:24
Svar/Indlæg:
70/22
Hej begge,
Tak for input indtil videre.

#6 Jeg er også af den opfattelse, at routeren formentlig er sat til en fast IP.

#7 Mange tak for billed edit. (må lige få det lært)
Mht adresser er det som routeren får:
Internet 193.14.14.xxx
Default gate 193.14.14.xxx
DNS1 130.224.xxx.xxx
DNS2 130.224.xxx.xxx

Computeren får tildelt en lokal adresse 192.168.x.xxx

I scenarie 1 får jeg omkring de 30% i hastighed, hvorimod scenarie 2 giver mig 95%. Hvilket er bedre end når jeg kører routeren direkte på væggen.

Cocio21

Moderator
Tilføjet:
06-03-2014 20:03:10
Svar/Indlæg:
4983/48
Hvis muligt så prøv at snakke med din IPS om en fast IP til den boks. Altså så du for 2 IP´s ud af væggen så at sige.

Den virker åbenlyst til at være del af problemet, så det er vel værd at prøve at adskille den fra overhovedet at snakke med routeren, forudsat at du kan give den en fast IP i dens interface 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Cocio21 d. 06-03-2014 20:03:34.

Aleks

Overclocker
Tilføjet:
06-03-2014 20:28:04
Svar/Indlæg:
70/22
Jeg har talt lidt frem og tilbage med udbyderen, og svaret jeg har fået hvergang er, at så længe jeg ikke vil bruge deres udstyr er jeg på herrens mark, så at sige!

De vil med andre ord ikke ud med hvorfor boksen ikke kan kommunikere med direkte andre routere.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2014 12:21:51
Svar/Indlæg:
3799/43
Nu kender jeg ikke din udbyder. Men de fleste internet udbyder sender deres tv signaler ud på noget som hedder sessioner.
Dvs. at Tv signalet har brug for en Session pr tilslutte tv. Denne Session går ind og reservere fx. 4 Mbit af din forbindelse, til din Digital modtager.
Sådan at den ikke mister Signalet/forbindelsen når at man downloader.

Den router som din udbyder levere er sat op til deres Digital modtager. sådan at den kan håndtere disse Sessioner. Men det er en som du selv køber ikke.

Så hvis at du vil have din egen router tilsluttet så vil jeg anbefale dit at tilslutte den efter din udbyders router.

Jeg tror at din Digital modtager har problemer med at holde forbindelsen til Tv Sessionen. Så den i stedet for skifter sig over internet Sessionen. Hvis den skifter sig over på den så har du Fx. kun 4Mbit til internet men de resterende 16Mbit går til Tv signalet

Håber på at det giver lidt mening.

Aleks

Overclocker
Tilføjet:
07-03-2014 15:58:15
Svar/Indlæg:
70/22
Svar #11

Jeg tror sagtens at jeg kan se hvad du mener. Der hvor kæden så hopper af for mig, er at hvis jeg tilkobler min PC direkte på switchen får jeg den fulde hastighed tilbage.

Er det ikke irrelevant om det er min router eller min PC der er koblet på switchen, de burde vel få tildelt den samme hastighed...

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2014 00:46:25
Svar/Indlæg:
3799/43
Er dit tv fra samme udbyder som internet ?

Sidder og overvejer hvad det kan være.
Det kunne være Qos på routen, som bliver snøret fordi at du køre Tv signalet uden om den. (udbydere kan sende nødvendige konfigurationer ud, som er passer med deres eget udstyr)

Den kunne også være at du skifter over på Tv sessionen. (Tv Streamingen linjen)

Prøv eventuelt at se om din udbyder har et forum, det kan være at der sidder nogle kloge tekniker.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
08-03-2014 03:06:55
Svar/Indlæg:
6368/477
Problemet er din switch fra væggen og ud til de forskellige routere. Byt om på switchen og en router (gerne deres) og distribuer videre derfra.

Dit modem som internettet kommer ind fra kan ikke tildele mere end en IP, og så vil dine 2 routere slås om den.
Den eneste måde er at sætte en router til direkte fra vægen.

Knægten

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2014 09:16:41
Svar/Indlæg:
145/2
Tjek lige at der ikke køres med 2 gange firewall

Aleks

Overclocker
Tilføjet:
08-03-2014 09:44:55
Svar/Indlæg:
70/22
Desværre ingen forum. Har kigget om Qos er slået til på min router, og det er det umiddelbart ikke.

Har prøvet at bytte rundt på switch og router. Resultatet bliver blot at routeren får forbindelse, mens boxer intet modtager.

Jeg kører både med FW på routeren og software FW på pc'en.