Så er der mere overvågning på vej, alle og alt er med

Hyggehjørnet d.  04. marts. 2014, skrevet af colombodk
Vist: 3174 gange.

colombodk

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2014 23:59:15
Svar/Indlæg:
826/60
Big Brother og NSA må glædes over dette lovforslag. Derved kan vi alle føle os mere sikre, også på nettet. 🙂

http://politiken.dk/indland/EC...
zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 00:37:06
Svar/Indlæg:
867/18
"1984" skulle have heddet 2014!

I gamle dage var brevhemmeligheden noget man hævdede højt, og privatlivets fred var ukrænkeligt som det hed.

I dag er der ingen grænser for hvor langt staten kan trænge ind i din private sfære, uden lovhjemmel eller retskendelse. Det er jo åbenlyst at den form for magt kan og vil blive misbrugt, og vé os den dag demokratiet skrænter og fascisme eller andre hardliner politiske ideologer får magten - så skal det nok gå helt galt, når de kan se hvilke politiske dissidenter der mente noget andet end magthaverne i en email skrevet for 15 år siden.

Jeg vil ikke bo i et eller andet orwel'sk oligarki! 😩

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 07:17:31
Svar/Indlæg:
1881/22
Det ændre jo intet på hvordan praksis alligevel er i dag
...at det så bare er mere skræmmende er en anden sag 😕

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 08:01:06
Svar/Indlæg:
23132/740
Jeg må også indrømme, selvom jeg ikke er "Big Brother is watching"-typen, at det her bekymrer mig lidt.

Det er selvfølgelig prisværdigt, at der er åbenhed omkring hvad der overvåget - selvom vi godt ved hvad de kan og hvad der er muligt.

Jeg har ikke noget at skjule, ligesom mange andre. Og det er som sådan heller den viden de har der bekymrer mig, det er mere hvad den viden så bruges til.

Konspirationsteoretikeren i mig, kan ikke lide potentialet for manipulation.

Tingene tog bare pludseligt en helt anden drejning. Der er forskel på sikkerhed som tjeneste og som anvisning/diktering.

'V for Vendetta' (og lignende dystopier) kom bare et skridt tættere på 😐

Spørgsmålet er vel blot, om vi opdager når det sker, eller om det allerede er for sent.

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 10:43:52
Svar/Indlæg:
4222/223
Så vi skal til og slå inkognito-mode til oftere?

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 13:03:27
Svar/Indlæg:
5750/124
#4 Jeg er nu ret sikker på at det hjælper zip at benytte 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 13:19:07
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

Hva' mener du? Siger du, at det frie valg blot er en illusion? 😛

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 14:45:54
Svar/Indlæg:
867/18
Faldt over dette interessante indlæg på information.dk's debat om denne artikel:

Under krig og andre ekstraordinære forhold, er forsvarsloven gældende. Dennes § 17 uddyber, at staten da kan totalovervåge befolkningen i en sådan situation, helt uden at følge den vanlige procedurer der befordrer muligheden for en fungerende retsstat, retssikkerhed, civil frihed og frie borgere. Men andre ord - det er muligt at staten indfører undtagelsestilstand.

Hvorvidt staten mener, at der konkret er en situation de ønsker at betegne 'krig og andre ekstraordinære forhold', kan forsvarsministeren svare på. Diverse personer på det embede er blevet spurgt, og hver gang er der blevet givet et intetsigende nonsenssvar. Situationen er således, at staten Danmark kan have været i den tilstand i årevis, uden at borgerne, parlamentarikerne eller andre er blevet oplyst om det.Når top-ministre og FE's chef ytrer sig offentligt, med nøje indstuderede formuleringer om at der ikke er foregået der er decideret 'ulovligt', så er det yderst oplagt at formode, at det er forsvarslovens bestemmelser der er taget i anvendelse.

Gennem en ikke-annonceret undtagelsestilstand er totalovervågning og suspendering af retssikkerhedsbestemmelser, pludselig længere ulovligt.Jeg formoder, at den militære undtagelsestilstand har været sat i kraft de seneste ca. 10 år.