Cpu køling fra begge sider af bundkortet.

Vandkøling d.  05. marts. 2014, skrevet af Inderhaten
Vist: 3133 gange.

Inderhaten

Overclocker
Tilføjet:
05-03-2014 20:48:18
Svar/Indlæg:
341/69
Har kig på et Corsair 540 air til mit build der skal købes ind om et par måneder.
Nu er der jo rigtig god plads bagved bundkortet, idet at det ligesom er i midten af kabinettet.

Og så var det at det slog mig. Kunne man ikke montere en køleblok på bagsiden?
Tænker, at der jo nok skal laves en anden monterings måde.

Har jo slet ingen idé om, om det vil virke. Men teknisk set burde det jo køle en den bedre. Selvfølgelig slet ikke dobbelt så godt.

Er jeg helt væk eller?😀
Hr.

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 20:54:48
Svar/Indlæg:
1363/125
Nej er du ikke, se evt på antec eleven hundred kabinet, der er der lavet plads til du kan smide en 120mm fan bagved som smider kold luft ind på bundkort/cpu. ;) Men tænker du bare i en profil så ved jeg ikke helt. Vi må afvente og se hvad "guru´erne" mener hehe.. 🙂

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
05-03-2014 20:56:08
Svar/Indlæg:
6368/477
Selve varmen er så koncentreret på den side hvor køleren normalt sidder, at den faktisk ikke bliver varm bagpå.

Det vil nok give dig lidt, men ikke ret meget i forhold til besværet med at montere en køler på den anden side også.

Jeg havde en gang et Cooler Master 690 Advanced II kabinet hvor jeg kunne montere en 80mm blæser på sidepladen til bagsiden af bundkortet. Det kunne måske være en ide, så får du ihvertfald lidt luftgennemstrøm på bagsiden også, som vil fjerne lidt af varmen.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 20:59:34
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Både og. Din idé er ikke helt ved siden af (no pun intended). Der er bare et par praktiske problemer.

Først og fremmest, så er bagsiden af bundkortet ikke i direkte kontakt med CPU'en.

Den varmeste del (selve CPU'en), er langt fra bagsiden af bundkortet.

Jeg vil påstå, at du kan opnå et bedre resultat, med godt airflow i kabinettet, frem for specifik køling af bagsiden af bundkortet 🙂

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2014 21:04:04
Svar/Indlæg:
2516/381
Kan huske på mit gamle gigabyte p35 DQ6, der var der en stor kobberprofil, lige bag cpu'en.

Du kan se det her i linket. men om det virkede eller bare var showoff aner jeg ikke

http://techreport.com/review/1...

De skriver således
There's more to the GA-P35-DQ6's cooling scheme than what you can see up top. Flipping the board reveals copper plates that cover the CPU socket and north and south bridge chips. These plates aren't linked into the DQ6's heatpipe array as they are on the company's latest nForce 680i SLI board, but Gigabyte says they still help to lower CPU temperatures.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af sesam d. 05-03-2014 21:16:56.

Inderhaten

Overclocker
Tilføjet:
05-03-2014 21:17:13
Svar/Indlæg:
341/69
Kan godt se det med at der egentlig er langt fra selve CPU chippen og om til bagsiden.
Så ja en blæser giver nok det samme🙂