Rep af psu ?

Diverse d.  08. marts. 2014, skrevet af Shutdown
Vist: 2690 gange.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2014 15:27:06
Svar/Indlæg:
8947/160
Har lige smidt et par fine psu´s ud da de var defekte, men har gemt en enkelt jeg var i tvivl om. Den var så også halvdefekt, den starter op når man luser den, men kan ikke levere nok til at starte et system. Så er det jeg tænker, hvor svært kan det være at skifte en sikring; en capasitator osv, det er jo bare et par lodninger det drejer sig om. Men hvordan måler man feks en cap, skal der måles modstand,skal den være tændt og skal der måles strøm i stedet?.? Nogle kloge hoveder der kan hjælpe. Vi kan da godt selv lave rep på vores psu her på HWT.DK kan vi ikke.?
Cocio21

Moderator
Tilføjet:
08-03-2014 15:51:10
Svar/Indlæg:
4983/48
Det er næppe tiden værd at rode med 🙂

Jeg har adskilige gange renset ældre PSU´er der var godt beskidte (altså indvendigt) for blot at måtte smide dem ud bagefter pga at alene sådan en indvendig rensning af støv, kan få evt problemer/mislyde til at blive endnu værre.

Kvali PSU´er vil klart bedre kunne overkomme sådan et indgreb, men jeg ville være påpasselig med ikke at overbelaste nogen ledninger eller andre punkter under adskillese og ved evt arbejde på den 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2014 22:46:11
Svar/Indlæg:
8947/160
Nu ville jeg jo ikke gå i gang med noget der ikke var værd at "redde", så det er kun kvalitets psu´s jeg havde tænkt mig at bruge tid på. Men altså, hvis man ved hvad der skal måles ud og derefter loddes tager det jo ikke mere end max 30 min,så det er da bare at komme i gang tænker jeg. IGEN, er der nogle der faktisk ved hvad der ´typisk skal måles ud/skiftes må de mægtig gerne melde sig under fanerne.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2014 23:31:22
Svar/Indlæg:
3799/43
Prøv at se denne Youtube Video igennem, den forklare hvordan at du skal måle det. https://www.youtube.com/watch?...

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2014 11:26:15
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg kan se jeg skal have fat i et bedre måleinstrument, det billige fra harald skrald er vist ikke helt nok længere. 😛

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
09-03-2014 12:36:16
Svar/Indlæg:
2470/41

Der er ingen grund til at måle bulede kondensatorer igennem. Bare udskift dem.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2014 13:16:38
Svar/Indlæg:
8947/160
Det er jeg med på men den chieftech 750 watt jeg vil prøve at lave har ikke bulede caps. Så jeg skal måle mig frem til hvad det er. Måske er det den helt store da den buler meget svagt

McCleod

Superbruger
Tilføjet:
10-03-2014 13:29:47
Svar/Indlæg:
2470/41

Det kan også være en halvleder der er strøget. Switchtransistorer kan ofte være svære at finde en erstatning til.

Start med den kondensator du kan se. Mål evt. halvlederstræk. Switchtransistorer er af FET-familien (oftest MOS-FET) og de har en source-drain-modstand der er meget lav i slukket tilstand. Hvis den har takket af er den kortsluttet. Brug ohm-området på dit multimeter, da diodeområdet vil melde en kortslutning uanset om den er defekt eller ej.