Lortet fryser

HDD/SSD/RAM d.  08. marts. 2014, skrevet af runaldo
Vist: 2936 gange.

runaldo

Ny Bruger
Tilføjet:
08-03-2014 15:58:05
Svar/Indlæg:
6/1
Hejsa.

Jeg sidder pt. med et giga problem. Jeg valgte at skifte min 500GB Seagate ud med en 120GB Kingston V300 her i torsdags. Jeg havde egentlig ikke nogle problemer med min Seagate, men ville gerne have at visse spil kørte hurtigere, deraf købet af SSD.

Jeg sætter lortet i, og laver en win7 install. Først dør den under installationen, dernæst når de booter op og laver registry. Og så når den endelig har færdiggjort installationen, kommer den med tilfældige frys af hele min spand - intet virker, ikke engang numlock. Dette sker med 5minutter - 2timer's intervaller, dog heletiden random. Oftest efter den første time. Det skal lige siges, at systemet selv valgte at tilføje AHCI i både window og BIOS - noget jeg var stensikker på man selv skulle.

Det blev jeg rimelig træt af, så jeg tog den ud, og satte min 500GB som var blevet formateret i, og startede forfra på den. Fuckme om så ikke samme problem skete på min HDD også. Efter at have grædt snot hele fredagen, hvor jeg prøvede at update bios, lave memory-diagnostics via windows, men det gjorde det blot værre. BIOS updaten ville den ikke godtage, og det krævede endnu et reinstall (NO CLUE WHY?!), Memory Diagnostic gav mig BSoD - første siden Windows ME.

Her fandt jeg så ud af, at efter jeg havde fjernet min SSD, havde den ikke automatisk skiftet fra AHCI til IDE, men, da jeg satte den ind, gjorde den det automatisk, som nævnt ovenover. Så skiftede jeg det rundt, hjalp dog ingenting.

Så her lørdag morgen, valgte jeg at give det en chance mere. Jeg sætter SSDen i, installarer win7, denne gang uden den dør eller glitches med registry eller andet. Jeg fravælger at installere winupdates, og kun kommunikationsprogrammer (TS3, Skype), samt driverne og GeForce Experience.

Efter 1time uden crash, sætter jeg min HDD til også, og lader dem køre sammenhængende.
Ca. 1time og 22minutter inden i næste uptime-sekvens, dør den - total freeze - arnold style i batman. Og jeg sidder bare og ser en video. Jeg slukker og tænder for strømmen da der er ingen anden udvej. Jeg kører endnu en Memory Diag efter boot, og her crasher den så dernæst - den loader windows emblemet, men viser så bare black-screen. Off-On på power-knappen og den booter uden problemer.
Den forklarer mig så at Memory Diag kunne finde ingen fejl efter lidt tid indeni endnu en uptime-sekvens.

Her sidder jeg så, og ser bold via stream. Jeg har Joblisten åben under ydeevne for at se grafen, samt resourceovervågningen for at se om der er nogle programmer der går ind - derudover har jeg også et temperatur-program kørende imens.

Det er så her at filmen knækker. For lige siden torsdag aften, har den aldrig kunnet holde længere end 1time og 55minutter - nu holder den lige pludselig forbi 2timer og 20minutter .. 30minutter .. 40minutter og Klonk, den fryser.

Jeg tog billeder af de åbne programmer på min galaxy, og links ligger herunder.

AL HJÆLP TAGES IMOD MED KYSHÅND. Ingen på Tomshardware kunne hjælpe.

Mvh

Task Manager:

Temperature;

Resource Manager:

Resource Manager Graph View:

Ciric

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2014 16:07:23
Svar/Indlæg:
1881/22
Et hurtigt spørgsmål:
Du siger du har prøvet en BIOS update ...var det gennem windows, ellers direkte i BIOS? -det er ikke alle bundkort som er lige glade for at gøre det gennem windows.

Har svært ved at sætte fingeren på hvad det er, men kan kun sige hvad jeg selv ville gå igennem:
1: Opdater BIOS
2: Opdater Firmware på SSD'en
3: Kør en memtest86 fra en USB pind: http://kortlink.dk/dwh5
4: Sørg for at have nyeste drivers til alt
5: Kør noget scanning for virus & malware
6: Kør stresstest af cpu og gfx mens du holder øje med temps.

(Ovenståeende er typisk de ting jeg griber til som det første, og det kan ofte lede i retning af hvor problemet er)

runaldo

Ny Bruger
Tilføjet:
08-03-2014 16:53:55
Svar/Indlæg:
6/1
@Ciric;

1. - igangværende.
2. - kan ikke opdateres da seneste firmware eksisterer allerede.
3. - igangværende.
4. - done.
5. - done.
6. - next.

runaldo

Ny Bruger
Tilføjet:
08-03-2014 18:25:54
Svar/Indlæg:
6/1

@Ciric;

1. - igangværende.
2. - kan ikke opdateres da seneste firmware eksisterer allerede.
3. - igangværende.
4. - done.
5. - done.
6. - next.

runaldo skrev d. 08-03-2014 16:53:55

Memtest færdiggjort, ingen fejl. Og såvidt jeg kan teste mig frem tid, er gfx heller ikke problemet.

JonezR

Enthusiast
Tilføjet:
08-03-2014 18:41:00
Svar/Indlæg:
54/1
Kørte den stabilt efter du prøvede igen, indtil du satte din gamle 500gb HDD i?
Under alle omstændigheder kan det måske være et strømproblem. Tag alt ud du kan undvære, også gfx hvis dit bundkort har onboard. Endnu bedre, test med en anden strømforsyning hvis du har en.

Der er ikke noget være end sådan en random fejl. Det er næsten umuligt at fejlfinde på.

runaldo

Ny Bruger
Tilføjet:
08-03-2014 18:48:51
Svar/Indlæg:
6/1
@JonezR:

Den kørte stabilt, uden latterlige freeze-stalls og glitches før SSD'en blev smidt i. Da jeg tog SSD'en ud og smed min gamle 500GB HDD som var blevet formateret i, igen, fik jeg samme fejl.

Jeg har en 600W PSU i, og før jeg smed SSD'en i, havde jeg ca brug for de 400W, i high-yield.

Min gamle pc, var en barebone, så der er desværre ingen hjælp at hente deri.

Men ja, random fuckups er træls.

JonezR

Enthusiast
Tilføjet:
08-03-2014 19:03:29
Svar/Indlæg:
54/1
Hmm måske kan du se om du kan fremprovokere et nedbrud med f.eks. Prime95: http://files.extremeoverclocki... Hvis den der holder de par timer du snakker om, kan man nok godt udelukke hardware....måske.
Hvis den crasher med det samme eller meget hurtigere er der nok et varme eller strøm problem.

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2014 19:49:40
Svar/Indlæg:
2676/147
Kan sige at mit Ga USB3 ITX bundkort har den fejl, at min controller i tide og utide kommer i tanke om at den ikke gider arbejde sammen med min SSD.

Så lukker den bare ned helt af sig selv, og jag skal FYSISK have sata eller strøm fra min SSD før den vil vise den igen.

Det kommer når den idler, når jeg spiller, ja faktisk når det passer den :/ Så her er det min controller der er problemet.

MEN, min PSU er også lige død-ish. Den lukker nemlig også min pc ned når det passer den. Den kan køre fint i 3 dage, og andre gane kan jeg knap nok kommer ind i fx. LOL inden den bare slukker min pc. Det er helt random.

Nu er min anden PSU så kommet i, og nu er der så kun problemet tilbage med min controller.

Så, ville prøve at låne en PSU et sted? :)

runaldo

Ny Bruger
Tilføjet:
08-03-2014 20:04:13
Svar/Indlæg:
6/1
Jeg kan virkelig ikke forklare grunden.

Jeg kan sidde og se en video, ikke røre musen i 2timers tid, og intet sker .. Så ligeså snart jeg åbner et nyt tab i Chrome eller åbner denne computer, fryser den. Det føles som en windows fejl, men når jeg har re-installeret over 6 gange, har jeg svært ved at finde det.

runaldo

Ny Bruger
Tilføjet:
09-03-2014 00:31:01
Svar/Indlæg:
6/1
Okay.

Jeg er pt. på en uptime på 3timer og 55minutter. Det er en fordobling i fremskridt. Jeg vil ikke kalde det 100% endnu, men, indtil videre er problemet blevet lavet.

Apparently, kan mit bundkort ikke flashes via MS-DOS. Hverken med USB-stick, cdrom eller floppy. Man skal gøre det igennem et program der hedder @BIOS (<3 GigaByte), men, det skulle opdateres først, og det tog mig ca 1time at finde en rigtig update, før jeg kunne hente en BIOS update fra uzbekistan eller sådan noget lign.

Anyway, tak for hjælpen so far. :)

JonezR

Enthusiast
Tilføjet:
09-03-2014 10:05:04
Svar/Indlæg:
54/1
Opdater endelig 🙂

runaldo

Ny Bruger
Tilføjet:
04-04-2014 17:30:59
Svar/Indlæg:
6/1
Halløj.

Basicly, jeg kunne ikke finde en løsning, så jeg gav den en ny installation, uden nogle windowsupdates, og det gjorde så at freeze kun skete hver 8time og i meget få tilfælde gik den over 15timer. Men, da jeg stadig havde garanti fra MM-vision har jeg sendt den derind - De har så haft den kørende i over 24timer, uden eet eneste freeze, og jeg havde et freeze 3timer inden jeg afleverede den i deres værksted. Så lige nu, ved jeg hverken op eller ned.