NAS/auto backup - what to buy, jeres erfaringer ?

Diverse d.  09. marts. 2014, skrevet af zubrowka01
Vist: 3073 gange.

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2014 15:34:48
Svar/Indlæg:
867/18
På forhånd, sorry for wall of text

Har fået til opgave at finde den absolut nemmeste/smarteste automatiske backup-løsning for et familiemedlem.

Vedkommende er basis bruger af computer og smartphone, og kan godt lære nye systemer/apparater at kende - men har ingen teknisk indsigt, så en backup løsning skal være nem at gå til, og intuitiv.

Budget 2-3500kr - jo billigere jo bedre :)

Hvad skal løsningen kunne:
- Automatisk backup i fast interval. Fx hver 2. dag eller hver gang fx en bærbar tændes.
- Spejle mapper med en uge/måneds forsinkelse - dvs, hvis man kommer til at slette en fil på pc'en, så forsvinder den ikke straks på backup'en - men findes stadig på backup'en indtil fx en måned efter.
- Backup af flere computere og gerne android smartphones også.
- Have 2 diske der kører raid 1 eller tilsvarende.
- Have et rimeligt strømforbrug - sigtet er 5-15w i idle.
- Være så sikker som mulig, uden alt for meget daglig opdatering og fix-fax

Hvad har jeg overvejet:
- Synology ds214se eller ds213j
- Selvbyg pc med fx den nye Celeron J1800 og fx freenas eller tilsvarende
- Intel nuc med en 2 bay usb disk

Af harddiske kan jeg se at wd red er meget populær - men kan de gå i dvale - dvs stoppe med at spinne når de ikke bruges og spare strøm?
Har også overvejet hitachi, da jeg så en undersøgelse af serverdiske for nylig hvor de havde den absolut laveste fejlrate med en faktor 4 op til WD.

tak for hjælpen :)
tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
09-03-2014 16:31:09
Svar/Indlæg:
1630/101
Synology eller QNAP kan det hele. Du kan sætte i dvale ved styring i softwaren på din NAS. Selvbyg giver ikke helt de fordele i software-stabilitet, som QNAP og Synology leverer og efter min ydmyge mening, så er det selvbyggede kringlet i softwaren / svært at finde ud af.

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2014 16:37:15
Svar/Indlæg:
867/18
Tak for input :)

Er synologys software på et niveau hvor en standard lærenem windowsbruger kan være med?

Og er det selve nas' en der sørger for at dvale diske?

Evnt nogle kommentarer til de 2 diskmærker?

gammelgaard_mink

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2014 17:51:22
Svar/Indlæg:
979/49
#2 Ja, er det. Samme gør sig gældende for Qnap

Både og angående dvale. Hvis du bruger Wester Digital Green diske, så har de standby/dvale funktion indbygget i disken som du ikke kan gøre noget ved mig bekendt. Det kunne meget vel gøre sig gældende for andre Eco eller "Grønne" diske.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gammelgaard_mink d. 09-03-2014 17:53:44.

Kadett87

Superbruger
Tilføjet:
09-03-2014 17:53:15
Svar/Indlæg:
775/65
Bruger selv Synology. Deres "OS" er enormt intuitivt og nemt at gå til.

Jeg mener at du i OSet kan indstille hvornår diskene skal gå i dvale.

De har en demo du kan lege med på deres hjemmeside:
http://www.synology.com/da-dk/...

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
09-03-2014 20:49:19
Svar/Indlæg:
867/18
Tak for svarene 🙂

Hvordan er sikkerheden på synology? Hørte forleden at deres maskiner kunne hackes og bruges til fx bitcoin mining, eller værre endnu at kryptere drevene og kræve løsesum?
Den firewall/antivirus der er i synology, er det effektivt, og kan de sammenlignes med de der kan installeres på et linux-system?

Det tiltaler mig ihvertfald mest med en synology almost-plugandplay løsning. Prisen ser ud til at lande nogenlunde i samme område uanset løsning.

Sikkerheden skal dog være i orden, så hvis nogen har input på den front, så hold jer ikke tilbage 🙂

Jeg synes også selv synology ser enormt nemt ud ift freenas - nogen der ved hvor nas4free og openmediavault placerer sig i sværhedsgrad?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af zubrowka01 d. 09-03-2014 20:49:45.

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
10-03-2014 09:34:22
Svar/Indlæg:
1630/101
Freenas og de andre lignende programmer er ikke intuitivt lette at gå til. Hvad angår hackning.. VIL man hacke dig, så kan det lade sig gøre og så kan du gøre hvad du vil.

Skift jævnligt dine password og sørg for store og små bogstaver samt talkombinationer - så er der ingen som gider alligevel, så interessante er vi ikke og hvem gider alligevel at se vores billeder af moster Karen 😀 .

Kort sagt, QNAP (som passer fint til mig), Synology, Thecus osv., de er alle gode på deres felter. QNAP og Synology er superbe med deres synkroniserings- og backupsoftware. Take a pick and you wont regret it 😀

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2014 09:55:41
Svar/Indlæg:
867/18
Ok then 😳 synology eller qnap it is. Vil lige se nærmere på qnap før beslutningen tages.

Hvis andre har bidrag til sikkerhedsspørgsmålet, så kom 🙂

CerB

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2014 12:25:51
Svar/Indlæg:
392/18
Hvad skal der laves backup af ? lyder voldsomt til en basis bruger med NAS server og tilhørende opsætning.

Hvad med online backup ? passer sig selv sat odenligt op

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2014 14:01:26
Svar/Indlæg:
867/18
#8 Alt.. dokumenter, regnskaber, budgetter, billeder, hjemmevideo'er, osv osv

Pointen med en nas er dels at det gøres automatisk, dels at den kan nå's i lange perioder hvor vedkommende er væk fra hjemmet.

Online cloud er ikke en løsning, dels pga at vedkommende ikke er tryg ved den løsning, dels pga årlige omkostninger for den (relativt) store mængder data.

Der kommer til at være en backup af backup'en, der fysisk bliver placeret 50km væk fra nas'en, så på den måde skulle det være lige så redundant som en cloud

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af zubrowka01 d. 10-03-2014 14:03:38.

CerB

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2014 14:04:07
Svar/Indlæg:
392/18
Lyder fornuftigt 🙂

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-03-2014 14:22:04
Svar/Indlæg:
5258/240
Mht sikkerheden saa kan du starte med at lukke helt ned for adgang til NAS'en ude fra, og evt lave en VPN forbindelse som den eneste adgang ude fra.

Men ellers tilbyder synology ogsaa to firewall loesninger samt at du kan lukke nasen ned saa kun dem med den rette ip kan tilgaa den.

All in all vil jeg mene at den er ret saa sikker hvis man bare bruger 5 min paa at saette den op.

Jeg har selv an auto black list der blocker iper for altid hvis de skriver password forkert 3 gang i traek inden for 5 min.

Det er ret effiktivt. Jeg tror min nas har 100 IPer blokeret

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2014 21:14:24
Svar/Indlæg:
867/18
#11 tak, det lyder egentligt ret betryggende.

Det var bare nyheden forleden om at synology bliver hacket og brugt til mining osv, jeg mener - hvis man har 1 mio fuldstændigt ens maskiner, sikkerheds-wise, må det jo være et besnærende mål 😳 Er vikeligt på bar bund på det her område kan du høre

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-03-2014 21:50:14
Svar/Indlæg:
5258/240

Det er derfor at vi er her for at hjaelpe. Men som sagt med lidt omtanke i forhold til sikkerheden saa vil jeg overhovedet ikke mene at du er i fare.

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2014 22:05:17
Svar/Indlæg:
867/18
Super - det bliver helt sikkert en synology eller qnap 🙂 Selvom jeg går glip af fornøjelsen af at samle og nørde 😩 😛

Så er der bare tilbage at finde ud af hvilke diske der skal i fætteren, og hvilken model - må ud og grave i reviews 🙂

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
10-03-2014 22:09:01
Svar/Indlæg:
5258/240
Jeg har selv green i min nas nu og har ikke haft problemer med dem.

Men jeg vaelger nok red naar de skal skiftes

zubrowka01

Elitebruger
Tilføjet:
10-03-2014 22:56:58
Svar/Indlæg:
867/18
Tror også det bliver et par wd red diske - faldt bare over denne undersøgelse: http://blog.backblaze.com/2014... - her kommer hitachi ud som den klare vinder.

Jeg vil dog referere til den sidste graf nederst på siden, hvor man kan se at wd og hitachi ser ud til at mødes i holdbarhed, over tid, hvis din wd disk overlever de første par måneder

Derudover er wd red noget billigere end de diske fra hitachi der bruges i testen.

Seagate er helt ude af billedet efter jeg har set den test 😲

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af zubrowka01 d. 10-03-2014 22:58:06.