Jeg har programmet MindView 5, som jeg benytter til at lave organisationsdiagrammer o.lign.
I forbindelse med min bacheloropgave, er jeg dog løbet ind i et lille problem.
Min opgave er ikke vildt kompleks, men for læseren kan den godt virke til at tage nogle afstikkere.
Derfor ville jeg prøve at illustrere dispositionen, i selve opgaven. Problemet er, at jeg ikke umiddelbart kan få MindView til at vise frem og tilbage, til den samme boks.
Det skulle gerne ligne noget alá dette:
Men det nærmeste jeg kan komme det, i programmet, er dette:
Idéen er, at jeg tager min teori ad tre tempi: 1) Lovtekst på området 2) Teori-teori (alt det der kedelige, pædagogiske, noget) 3) Formulerer en didaktisk tese, med udgangspunkt i computerdesignet (det er ikke så vigtigt om det er 100 % korrekt, det er blot for at illustrere pointen, der kommer lige om lidt)
Dernæst, ville jeg opsummere på teorien, og sige noget i retningen af: Med udgangspunkt i kendt teori og forskning, og det jeg ved om computere (igen, ikke så vigtigt om det er 100 % korrekt), vil jeg formulere en model for undervisning.
Teori-delen, går direkte igennem til analysen. Jeg anvender teorien, til at analysere den undervisning jeg foretager, med udgangspunkt i modellen.
Så konkluderer jeg, og til sidst, "adskilt" fra resten af opgaven, samler jeg op på opgaven og indbringer et overordnet perspektiv (det er også derfor, at der ikke er pil imellem, på min tegnede skitse).
Mit problem er ikke så meget dispositionen. Flowet i opgaven er ret "naturligt". Men problemet er, at afsnittet om computerdesign, high- vs. low-level, er en ret lang afstikker ift. opgavens fokus.
Derfor vil jeg gerne have en visuel repræsentation, i starten af opgaven, der fortæller læseren hvor de er, når jeg går amok med computere, og hvordan det relaterer til resten af opgaven.
Jeg kan sagtens forklare det i ord, men når jeg læser opgaven, føles det stadigvæk som en voldsom tangent. Jeg perspektiverer hele tiden til den introducerede teori i "what works"-delen.
Grunden til at jeg gerne vil have afsnittet med computeren med er: a) Det illustrerer min didaktiske tanke, på bedste vis. b) Jeg kan ikke finde noget (didaktisk/pædagogisk) teori, der på samme (og letforståelige) måde, kan forklare min didaktiske model.
Selvfølgelig kunne jeg gøre brug af Photoshop, men det ville bare ligne noget klippe-klistre, og i MindView har jeg muligheden for at holde det nydeliget.
Den "rå" disposition har jeg forsøgt at skitsere hér:
Det nærmeste jeg er kommet, ved manuelt at opstille diagrammet, uden det ligner lort, er denne:
Jeg synes dog stadigvæk, at pilene der går på kryds og på tværs, ser forvirrende ud for øjet.
Forslag modtages med kyshånd 🙂
EDIT: Nåja. Opgaven handler om motivation og selvbestemmelse i matematikundervisningen. Der er ikke skrevet særlig meget om det, og slet ikke med dette udgangspunkt.
Min "påstand" er, at jeg vha. motivation og selvbestemmelse, kan øge læringsudbyttet hos eleven. Alt det faglige og didaktiske kommer "bagefter". Ikke forstået som, at det er unødvendigt eller spild af tid, men for at undervisning skal være motiverende og eleven skal opleve selvbestemmelse, skal læreren have et repertoire af ting som vedkommende lige kan hive op ad rygsækken (det være sig læringsstrategier, faglig kunnen, relationskompetence osv.). Men ingen behandler motivation som det grundlæggende for undervisningen. Det bliver, over en bred kam, taget for givet, at hvis bare undervisningen er godt planlagt og læreren ellers kan sit stof, så er eleverne motiverede for at lære. Det er, for så vidt, også korrekte. Men det er ikke sådan jeg ser på det.
Udgangspunktet er ikke læreren. Det er eleven.
Det er dét, som er lidt anderledes i min opgaven, hvilket også er grunden til at jeg bruger computerverdenen som illustration/metafor, for undervisningssituationen 🙂
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 09-03-2014 15:48:17.