Windows 7/8 image på flere maskiner

Software d.  11. marts. 2014, skrevet af PhillipA
Vist: 2851 gange.

PhillipA
 
Superbruger
Tilføjet:
11-03-2014 08:46:00
Svar/Indlæg:
293/32
Hej

Jeg har lidt en udfordring ift. Windows licenser og aktivering.

På mit arbejde skal vores lærling "klargøre" en stak maskiner - 20-25 stk af samme slags.
Klargøringen indebærer fuld opdatering af Windows, installation af diverse programmer såsom Adobe Reader og Java.

Det tager 1-2 timer at gøre hver maskine klar, hvilket jeg jo synes er lige i overkanten. Derfor har jeg købt en harddisk duplikator, som kører forrygende.
Fremgangsmåden er enkelt - Jeg klargør én maskine, tager disken ud og smider den i duplikatoren, og wupti, efter knap 10 minutter er alle 8 diske ens.

Det jeg så er strandet ved er, om jeg skal tænke på aktivering af Windows, eller om det bare spiller?

Bruger jeg dette program får jeg samme licens fra alle diske: http://www.nirsoft.net/utils/p...

Alle maskiner er helt nye Dell-stationære, og de er begyndt at køre med Windows licensen i BIOS, dvs. at der ikke er en fysisk label med licensen.
Dog har jeg fundet et program, der kan læse licensen ud af BIOS, men denne stemmer heller ikke overens med licensen jeg finder frem med overstående program.

Mit spørgsmål er derfor nu - skal jeg ændre noget ift licensen, eller kører det bare videre, selvom alle maskiner kommer til at køre med den samme licens, men en forskellig i BIOS?

Håber i forstår hvad jeg mener, og at der er hjælp at hente 🙂

Pft., og fortsat god dag 🙂

/Phillip

@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
11-03-2014 11:05:33
Svar/Indlæg:
4033/364
Hvis det er volumelicens så kan du godt bruge samme licensnøgle.. (men det kræver volumelicens som kræver en underliggende OEM licens)

Men kan man ikke bare vente med at aktivere den og installere software + updates først.. og så aktivere den med den rigtige kode (kender desværre ikke til Win8 / BIOS seriels)


EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2014 11:29:51
Svar/Indlæg:
4337/121
Det burde ikke være noget problem har selv gjort det masser af gange med Acronis på bunker af nye HP maskiner uden problemer

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af EasterKanin d. 11-03-2014 11:30:30.


Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2014 12:53:45
Svar/Indlæg:
447/2
Dog skal du huske at når du kloner Windows på den måde som du gør, så får alle maskinerne det samme UUID og det kan fremadrettet skabe nogle licens problemer. Den helt korrekte methode er at installere alle programmer som der behøves og lave en sysprep for at fjerne alle Unikke ID'er osv.


187man
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2014 13:25:51
Svar/Indlæg:
3340/386
#3, mener heller ikke man kan lave denne her kloning af diske mere som man kunne med Windows XP. Det her NewSid trick virker ikke mere.

På min arb bruger Microsoft deployment tool 2010 og Windows deployment service.

Det er noget tungt noget at starte op mht. til installation, men når det først køre, så tager en installation fra fra serveren via netværk 25-30min.

Der findes flere image tools, mener også EasyInstall , ved bare ikke om det koster.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af 187man d. 11-03-2014 13:26:11.


Klump
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-03-2014 13:43:21
Svar/Indlæg:
447/2
Det har virker fint på vores CORP maskiner, man skal dog huske i W7 at sætte den som "OOBE" ellers får man problemer :)


http://technet.microsoft.com/e...

Står en masse guf der :)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Klump d. 11-03-2014 13:44:24.